Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در میزگرد "کتاب، یار مهربان فراموش شده" موضوعات مختلفی در حوزه کتاب بیان و بررسی شدکه در نهایت ضرورت ادامه دار شدن این گفتگوها با حضور مسئولان فرهنگی استان و شهر شیراز محرز شد.

در این نشست کرامت یزدانی از فرهنگ به عنوان یک جزیره در استان فارس یاد کرد و تعدد متولیان این امر و غیر موثر بودن اقدامات همسو و موازی در این عرصه را یادآور شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارمند اداره فرهنگ و ارشاد، در مورد فضای فرهنگی و فرهنگ در استان فارس بیان داشت: در حال حاضر، شیوه فعالیت در حوزه فرهنگ، نوعی خودزنی فرهنگی است، چون اگر ناخدا، کشتی و مسیر را نشناسد نمی‌تواند آن کشتی را به سرانجام برساند، متاسفانه در حوزه فرهنگ بسیاری از مسئولان ما تخصص فرهنگی ندارند و همین مسأله باعث ضربه زدن به این فضا شده است و باید بگوییم در حال حاضر حوزه فرهنگ بیشتر سیاسی شده است تا فرهنگی و بسیاری از مشکلات موجود به نوع عملکرد مسئولان و متولیان فرهنگ در استان برمی‌گردد.

اکبر صحرایی، دیگر مهمان برنامه، در بیان تفاوت‌های ادبیات دفاع مقدس و مقاومت اظهار داشت: وقتی می‌گوییم ادبیات جنگ یا پایداری و حتی مقاومت، دامنه بسیار عام و گسترده‌‌ای است و فراتر از محدوده جغرافیایی خاصی است ولی ادبیات دفاع مقدس، ادبیاتی مولد است که علاوه بر واژه‌سازی و اصطلاحات ویژه، فرهنگ ویژه‌ای را هم در بر دارد، فرهنگی که برگرفته از حضور داوطلبانه و همراه با علاقه و اشتیاق رزمندگان است به گونه‌ای که جبهه را دقیقا خانه دوم می‌دانستند و تمام شرایطی که در زندگی عادی افراد وجود داشت در آن فضا نیز در ابعاد مختلف ایجاد شده بود مثلا انواع ورزش، عبادت و نیایش، تئاتر و نمایش و دورهمی و...

صحرایی معتقد است که ادبیات دفاع مقدس در ژانرهای مختلف باعث شد که ادبیات معاصر جان تازه‌ای بگیرد و با وجود تلاش جامعه روشنفکری، ادبیات دفاع مقدس با وجود جذابیت‌های فراوان و واقع‌نگاری، همواره پر مخاطب باقی مانده و بسیاری از کتاب‌ها در چندین نوبت و در تیراژ بالا به چاپ رسیده است.

یزدانی نیز در پاسخ به این سوال گفت: ادبیات دفاع مقدس مثل بچه‌های دفاع مقدس مظلوم است و این مسأله به ابتدای کار و اینکه این کار، از اول متولی مشخصی نداشت برمی‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه چند نهاد در بسیاری از اوقات به صورت موازی فعالیت می‌کنند و یا ادبیات دفاع مقدس از زبان نسلی غیر از نسل حاضر در جنگ بیان می‌شود مشکلاتی را به وجود آورده که فضای ادبیات را دچار تحریف کرده است و همانطور که استاد صحرایی بیان داشتند اگر این فضا درست تعریف نشود، تحریف می‌شود و متاسفانه در بسیاری از آثار این موضوع به چشم می‌خورد.

این نویسنده و شاعر انقلابی اظهار داشت: رزمندگان ما در شرایط سختی در جنگ و حتی در دوران اسارت وقایع را ثبت و ضبط کردند و نتیجه حفظ خاطرات آن دوران آثار فاخری چون پایی که جا ماند و... است.

وی در ادامه گفت: ادبیات دفاع مقدس شاخه‌های مختلفی دارد که هریک نیز اصطلاحات مخصوص به خود را دارند و اگر غریبه‌ای وارد جمع می‌شد به دلیل ناآشنایی با این ادبیات و اصطلاحات خاص، قابل تشخیص بود، مثلا ادبیات اردوگاهی که در زمان اسارت شکل گرفت و خاطرات و یادداشت‌های اسرا بر روی کاغذ سیگار عراقی‌ها یا پاکت سیمان، که اسرا برای به‌دست آوردنش بیگاری می‌کشیدند، نوشته می‌شد و با امکانات کم در اردوگاه‌های اسرا مجله، کتب درسی و ادعیه و... نوشته و بین اسرا دست به شده و مطالعه می‌شد.

یزدانی افزود: با وجود همه تلاش‌ها و آثار خوبی که از آن دوران باقی‌مانده و چاپ و منتشر شده اما هنوز حق مطلب ادا نشده که باز هم عرض می‌کنم، نبود متولی واحد در این عرصه مهمترین دلیل آن است.

اکبر صحرایی در مورد مشکلات حوزه کتاب و کتابخوانی در استان فارس گفت: استاد مطهری در داستان راستان نکته‌ای را ذکر می‌کنند که بسیار قابل تامل است و آن اینکه اگر مردم در موضوعی مقصرند مسئلولین چند برابر تقصیر دارند،  مسئولی که کتابخوان نیست نمی‌تواند مبلغ این امر باشد.

صحرایی افزود: نویسنده، مخاطب و کتاب سه مقوله به هم پیوسته است ولی در این میان ما تعریف واحدی از نویسنده نداریم و مخاطب را نیز به هر سمتی که هدایت کنی می‌رود، در حوزه کتاب در شهر شیراز باید گفت متاسفانه همه امکانات و اختیارات در اختیار طیف انقلابی نیست و این به ضعف مدیریت نهادهایی که متولی این امر هستند برمی‌گردد و مدیر تا از شمال می‌آید که با مسائل آشنا شود باید برگردد و طبیعتاً نمی‌تواند تمرکز کند.

صحرایی در ادامه به فضای فعالیت گروه به اصطلاح روشنفکر در استان فارس و شهر شیراز اشاره کرد و گفت: وقتی مجموعه‌های انقلابی و بچه‌های متعهد امکانات لازم را در اختیار نداشته باشند فعالان حوزه روشنفکری با تبلیغات فراوان و جوسازی و سیاه‌نمایی فضا را در اختیار گرفته و به ترویج افکار منفی خود می‌پردازند و در این میان خوانندگان و مخاطب را نیز نسبت به نویسندگان متعهد، با اسم حکومتی بودن و سفارشی کار کردن و یا ضعیف جلوه دادن بدبین می‌کنند.

این نویسنده متعهد تصریح کرد: چند متولی بودن، رقابت افراد در حوزه نویسندگی و حضور افراد مجیزگو و بدون تخصص در کنار مدیران فرهنگی و به کارگیری این افراد به عنوان کارشناس و... در نهادهای فرهنگی و فرهنگ سازی غلط و در نظر نگرفتن جایگاه شایسته‌ای برای فرهنگ و اهالی فرهنگ در صدا و سیما و اداره ارشاد و... از مهمترین عوامل ضعف این حوزه در استان فارس است.

وی افزود: اگر به رویدادهای فرهنگی در حوزه کتاب توجه کنید، می‌بینید که متاسفانه فضای فرهنگی و مطبوعاتی استان نیز آنگونه که باید به جایگاه نویسندگان و اهالی کتاب توجه ندارد.

صحرایی در پاسخ به این سوال که چرا بیش از۲۰ اثر خود را خارج از استان فارس چاپ کرده‌اید اظهار داشت: فضای استان به دلایل مختلف محدود است و اگر این اتفاق نمی‌افتاد من اکبر صحرایی یک نویسنده در سطح ملی نمی‌شدم و کم‌کاری مسئولان و نوع نگاه آنان به سبک کار ما در این زمینه بسیار مشهود است.

کرامت یزدانی نیز به تفاوت نگاه مدیریتی حاکم بر حوزه فرهنگ اشاره کرد و اظهار داشت: من به عنوان یک ناشر و نویسنده بارها شاهد این تفاوت نگاه بوده‌ام و اختلاف سلیقه و دیدگاه در این حوزه بر خروجی آن یعنی کتاب‌هایی که چاپ می‌شود و فرهنگی که بین افراد جامعه جا می‌افتد بسیار اثرگذار است.

یزدانی در ادامه به مشکلات حوزه نشر نیز پرداخت و گفت: ما در استان فارس با وجود ۴۰۰ ناشر هنوز تعاونی و انجمن ناشران یا متولی مشخصی در این حوزه نداریم، هیچ‌کدام از مراکز پخش کتاب در شیراز، با ناشران استانی کار نمی‌کنند و این نه مشکل بلکه معضل فرهنگی است، علاوه بر این عدم حمایت متولیان امر از ناشران هم مشکل دیگر این حوزه است و اداره ارشاد هیچ حمایتی از ناشران استانی ندارد.

به روز نبودن ناشران مشکل بعدی بود که یزدانی اینگونه آن را بیان کرد: حافظ در قرن هشتم گفته طرحی نو دراندازیم ولی ما در حال حاضر در حوزه نشر هیچ تحولی به وجود نیاورده‌ایم.

یزدانی افزود: پراکندگی کاری نهادهای مختلف در حوزه نشر، مثل دانشگاه، سپاه، بنیاد شهید و...مشکل دیگر این حوزه است، عدم توجه دستگاه‌های اجرایی به مقوله نشر و ناشناخته ماندن نشر و ناشر مسأله دیگری است که تا کنون در استان فارس هیچ جلسه‌ای با موضوع نشر در استانداری، شهرداری و... برگزار نشده است.

وی اظهار داشت: اگر وزارت ارشاد چاپ و نشر را به عنوان یک صنعت ببیند و مورد توجه قرار دهد شرایط بهتر می‌شود، ما در شرایطی قرار داریم که در این زمینه نه صنعت داریم نه تبلیغات، در استان فارس نمایشگاه کتاب در سال‌های قبل با کمترین تبلیغات و در فضای دور از دسترس عموم برگزار می‌شد که به عنوان یک بازار فعالیت دارد و فعالیت خاصی که منجر به فرهنگ سازی و معرفی کتاب و حوزه چاپ و نشر صورت نمی‌گیرد، چرا که بسیاری از افراد هنوز تفاوت انتشارات و چاپخانه را نمی‌دانند.

اکبر صحرایی مشکلات نویسندگان  را بی‌شمار توصیف کرد و گفت: بین کتاب‌های دخترم کتابی دیدم با عنوان استان شناسی که در بخشی از آن مفاخر استان فارس معرفی شده بود و من به غیر از معرفی اموات که عموما هم سرشناس هستند، نکته یا مطلب دیگری ندیدم و این جای تعجب و تاسف دارد.

دبیرِ خانه داستان فارس اظهار داشت: در بسیاری از حوزه‌ها سعی بر تربیت نویسندگان است بدون در نظر گرفتن زمینه مطالعه، اطلاعات، توانمندی و علاقه افراد و نتیجه آن فراموش‌شدن استعدادها و یا شکل‌گیری اپوزیسیون در این زمینه، بنابراین شناسایی و معرفی نویسندگان جوان و مستعد یکی از ضرورت‌های فراموش شده‌است.

عدم توجه به اشاعه فرهنگ بومی در آثار منتشر شده در چند دهه اخیر، یکی دیگر از مشکلات حوزه نویسندگی بود که اکبر صحرایی که در آخرین اثرش یعنی کتیبه ژنرال به نوعی بسیاری از اصطلاحات و ضرب‌المثل‌های شیرازی را زنده کرده است، ضمن ابراز تاسف گفت: عدم مطالعه و تحقیق مهمترین دلیل فراموش‌شدن ذخایر فرهنگی است و در میان نویسندگان ما کمتر افرادی پیدا می‌شوند که برای نگارش کتاب به دنبال تحقیق و مطالعه عمیق بروند یا مثل کتاب عزیزجهان با هدف فرهنگ فرهنگ نوشته شود.

شناخت نویسندگان استان، ترویج فرهنگ مطالعه، جوان‌گرایی و رفتن به سمت ترویج فرهنگ بومی و ملی از جمله پیشنهادات صحرایی در پایان این گفتگو بود.

انتهای پیام/ ن

منبع: فارس

کلیدواژه: اکبر صحرایی نویسنده نشر کتاب ادبیات دفاع مقدس استان فارس اکبر صحرایی عنوان یک حوزه فرهنگ حوزه کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۵۰۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی

اسماعیل زارعی کوشا در دیدار مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اظهار کرد: ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقای سرانه مطالعه امری ضروری برای جامعه است.

استاندار کردستان در این دیدار بر حمایت از کتابخانه‌های عمومی تاکید کرد و افزود:  ارتباط موثر روسای کتابخانه‌های عمومی با فرمانداران در شهرستان‌ها می‌تواند به نفع کتابخانه‌های عمومی باشد و به ارتقای شاخص‌های کتابخوانی کمک کند.

وی گفت: کتابخانه‌های عمومی باید با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی برای اقشار مختلف مردم و همچنین استفاده از مشارکت سایر دستگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها توجه داشته باشند.

مشکلات عمرانی در کتابخانه های عمومی

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در این دیدار گفت: حمایت مسئولان از کتابخانه‌های عمومی در ایجاد دلگرمی متولیان این حوزه بسیار مهم بوده و این حمایت‌ها در نهایت به نفع استان و کشور است و سبب توسعه فرهنگی می‌شود.

وی با اشاره به برخی مشکلات عمرانی در کتابخانه‌های عمومی استان، گفت: کتابخانه باید محیطی امن و آرام برای اعضاء و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی باشد و این امر زمینه را برای توسعه فرهنگ مطالعه در جامعه فراهم می‌کند.

حسنی خونسار با اشاره به فعالیت ۸۴ باب کتابخانه عمومی در استان، بیان کرد: از این تعداد ۵۴ باب نهادی و ۲۸ باب دیگر مشارکتی است.

هم اکنون بالغ بر ۴۵ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی استان عضویت دارند که بخش زیادی از اعضاء را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها
  • معرفی سرگذشت رباعیات خیام و 4 کتاب دیگر
  • کتاب «اوستا علی» در ترازوی نقد اهالی فرهنگ خراسان جنوبی
  • کتاب در فروردین؛ رشد ۱۵ درصدی تولید و انتشار ۲۸۲۵ عنوان جدید
  • فراجا مرزبان حجاب است متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند
  • رشد ۱۵ درصدی تولید و انتشار ۲۸۲۵ کتاب جدید در فروردین ۱۴۰۳
  • ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است
  • لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است