Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-16@22:47:43 GMT

روابط واشنگتن - ریاض تغییر می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۵۴۴۸۶

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکا تلاش می‌کند که موضوع جنگ یمن را به سمت و سویی هدایت کند که به این جنگ پایان بدهد و در دیگر موضوعات منطقه‌ای نیز تلاش می‌کند عربستان را در مدار سیاست خارجی و امنیتی آمریکا در منطقه قرار بدهد.

مرتضی مکی در گفت‌وگو با میزان، درباره تغییر روابط  واشنگتن و ریاض اظهار داشت: یکی از متغیر‌های اصلی که در روابط آمریکا و عربستان باید همواره مد نظر داشت این است که روابط آنها، روابطی استراتژیک و عمیق است و هرگونه تغییری در نوع روابط ریاض و واشنگتن در چارچوب ملاحظات سیاسی و امنیتی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوع نگاه آمریکا همواره در مورد عربستان و در هرنوع سیاست‌گذاری، مد نظر بوده است.

وی با بیان اینکه با توجه به نوع سیاست‌گذاری آمریکا در قبال عربستان افزود: باید چند نکته را متذکر شد. در ۴ سال گذشته که ترامپ قدرت را در دست داشت، آمریکا هزینه زیادی بابت رفتار‌های پرچالش، پرتنش و سرکشانه ولیعهد عربستان پرداخت کرد. این متفاوت از نوع سیاست‌هایی بود که در دوره ریاست جمهوری اوباما وجود داشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: موضوع حقوق بشر برای ترامپ از اهمیتی برخوردار نبود و همواره با توجه به نوع نگاهش به عربستان که عربستان را یک گاو شیرده می‌دانست، در همین چارچوب هم سعی می‌کرد نگاه مالی به موضوع روابط عربستان با آمریکا داشته باشد و چشم خود را به روی بسیاری از جنایت‌ها و رفتار‌های دولت عربستان، چه در یمن و چه در قتل جمال خاشقچی منتقد عربستانی در کنسولگری عربستان استانبول ترکیه ببندد.

مگی قتل خاشقچی را برای آمریکا پرهزینه دانست و اضافه کرد: به خصوص در جهت وجهه و قدرت نرمی که آمریکایی‌ها تلاش می‌کردند از این جایگاه برای پیشبرد سیاسی و نظامی خودشان در منطقه و دیگر نقاط بحرانی جهان از آن استفاده کنند.

وی یادآور شد: با بازگشت بایدن دموکرات به کاخ سفید، پیش‌بینی می‌شد که نوع رویکرد‌های آمریکا نسبت به عربستان تغییر کند و تلاش کند که هکواره این کشور را در مدار همسویی با سیاست‌های خارجی آمریکا در منطقه قرار بدهد و اینگونه نباشد که آمریکا بخواهاد پیرو رفتار‌های سرکشانه ولیعهد عربستان و دیگر جریان‌های سیاسی حاکم بر این کشور باشد.

مکی با شاره به گزارش محرمانه‌ای که درباره قتل خاشقچی منتشر شد، گفت: به یک نوعی دولت آمریکا تلاش کرد از این موضوع بهره‌برداری سیاسی خودش را بکند و با تحریم بخشی از چهره‌های سیاسی دولت عربستان، نشان بدهد که نسبت به قتل خاشقچی بی‌تفاوت نبوده و بایدن هم خواست بر این نکته تاکید کند که او نیز همچون دیگر شهروندان آمریکایی به تازگی از گزارش پنتاگون و دیگر سرویس‌های سیاسی و امنیتی از قتل خاشقچی با خبر شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد نباید شاهد تحول جدی و بنیادینی در نوع روابط آمریکا و عربستان باشیم؛ تنها به احتمال زیاد آمریکا تلاش می‌کند که موضوع جنگ یمن را به سمت و سویی هدایت کند که به این جنگ پایان بدهد و در دیگر موضوعات منطقه‌ای نیز تلاش می‌کند عربستان را در مدار سیاست خارجی و امنیتی آمریکا در منطقه قرار بدهد.

بیشتر بخوانید: تلاش آمریکا برای تقویت کُرد‌های وابسته به «پ. ک. ک» در سوریه

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا عربستان خاشقچی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: آمریکا عربستان خاشقچی قتل خاشقچی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۵۴۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مگا پروژه 22.5 میلیاردی متروی ریاض/ درهای عربستان به روی جهان باز می‌شود؟ (فیلم)

عربستان سعودی در آستانه میزبانی از دو رویداد بزرگ بین المللی پروژه ای جاه طلبانه را در دستور کار قرار داده و می‌خواهد ریاض را به خطوط و ایستگاه‌های مترو مجهز کند.

به گزارش عصرایران به نقل از وال استریت ژورنال، پروژه متروی ریاض به خاطر عملیاتی شدن در یک فاز، اجرا با سرعت بالا و هزینه کلانش اهمیت یافته و مطرح شده است.

مقامات عربستان، 22.5 میلیارد دلار را برای اجرای 175 کیلومتر خط ریلی اختصاص داده اند.

احداث مترو در یک شهر گرم و کویری مشکلات اجرایی، حفظ و نگهداری بیشتری دارد و ساخت آن را مشکل تر می‌کند.

عربستان قصد دارد در آستانه میزبانی اکسپوی 2030 و احتمال میزبانی جام جهانی 2034 با چنین زیرساخت‌های وجهه و اعتبار حقوق بشری خود نزد جهانیان را بالا برده و درهای خود به روی دنیا را بگشاید. آیا این پروژهها کارایی لازم برای این اهداف را دارند؟

جزئیات بیشتر از ساخت مترو در ریاض کویری را در تصاویر گزارش ببینید. 

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: اکسپو ۲۰۳۰ در سرزمینی برگزار می‌شود که تا ۲۰ سال قبل کسی تصورش را نمی‌کرد (فیلم) آیا خارجی ها از دبی به عربستان سعودی می روند؟ چالش مسکن و نوشیدنی الکلی طرح خلاقانه مترو «ریاض» (+عکس)

دیگر خبرها

  • تاکید امیرقطر و ولیعهد عربستان سعودی بر جلوگیری از تنش در منطقه
  • اکسیوس : وزیر خارجه آمریکا تشدید تنش با تهران را به ضرر واشنگتن و تل آویو می داند/ بلینکن: همراهی اردن و عربستان با ما در دفاع از اسرائیل نشانه خوبی برای آینده است
  • ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • مگا پروژه 22.5 میلیاردی متروی ریاض/ درهای عربستان به روی جهان باز می‌شود؟ (فیلم)
  • ادعای یک کانال عبری: عربستان در مقابله با حمله ایران به اسرائیل کمک کرد
  • عراق نگران است منطقه به جنگ گسترده‌تری کشیده شود 
  • السودانی: داشتن روابط همزمان با ایران و آمریکا امتیازی برای عراق است
  • عربستان در مقابله با حمله ایران به اسرائیل نقش داشت
  • سیاست آمریکا در قبال تنش ایران و رژیم‌صهیونیستی