Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-24@16:30:40 GMT

‌به زودی روند پرداخت بدهی عراق به ایران آغاز می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۵۴۷۳۷

به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه، در این دیدار محمدجواد ظریف برخی حملات و اتفاقات اخیر در داخل خاک عراق را مشکوک دانست و گفت: این اتفاقات که می‌تواند با هدف اخلال در روابط ایران و عراق و برهم‌زدن امنیت و ثبات این کشور طراحی شده باشد. ما بر ضرورت اقدام دولت عراق برای یافتن مسببین این حوادث تأکید داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ظریف اقدام خطرناک آمریکا در حمله به نیروهای عراقی در مناطق مرزی عراق و سوریه را محکوم کرد و این حملات غیرقانونی را نقض حاکمیت کشور قلمداد کرد. ظریف با اشاره به مشکلاتی که برای تانکرهای حامل سوخت ایرانی در مرز تمرچین پیش آمده است، ابراز امیدواری کرد با مساعدت مقامات عراقی مشکلات تردد تانکرها بین دو کشور حل‌وفصل شود. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین فراهم‌شدن مقدمات آغاز ساخت و تکمیل خط آهن شلمچه - بصره را کمک به گسترش مناسبات تجاری بین دو کشور دانست و خواستار سرعت عمل مسئولان مربوطه دو کشور برای اجرائی‌شدن هرچه سریع‌تر این خط آهن شد. فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق نیز در این ملاقات ضرورت مساعی دو طرف برای گسترش همه‌جانبه روابط را مورد تأکید قرار داد و آمادگی بغداد برای توسعه روابط را به اطلاع وزیر امور خارجه کشورمان رساند. وزیر امور خارجه عراق با اشاره به پیشرفت‌های به‌دست‌آمده در مذاکرات بین دو کشور در زمینه دسترسی ایران به منابع مالی خود در عراق بر آمادگی این کشور در جهت تسهیل دسترسی ایران به وجوه خود در این کشور تأکید کرد. فؤاد حسین گفت: اطمینان می‌دهم بغداد اجازه سوء‌استفاده از اتفاقات این کشور برای برهم‌زدن روابط عالی دو کشور را نخواهد داد. در این دیدار تحولات منطقه‌ای نیز مورد بحث و گفت‌وگوی طرفین قرار گرفت. به گزارش ایسنا، فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق در دیدار با علی شمخانی با ارائه گزارشی از تحولات سیاسی و امنیتی اخیر در عراق اظهار کرد: امنیت و ثبات زیرساخت توسعه اقتصادی و رفاه است و برای کشوری چون عراق که سال‌ها درگیر مبارزه با تروریسم و ناامنی بوده ،برقراری امنیت اولین اولویت محسوب می‌شود. وی با اشاره به توافقات انجام‌شده میان مسئولان دو کشور برای تأدیه بدهی عراق به ایران که به دلیل تحریم‌های خارجی به تعویق افتاده اظهار کرد: با تلاش مستمر حوزه‌های مالی و بانکی و دستگاه‌های اقتصادی ایران و عراق برخی از موانع مهم برداشته شده و به‌زودی بر اساس مدل مورد توافق دو کشور روند پرداخت بدهی‌ها آغاز می‌شود. دریابان علی شمخانی در دیدار فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق با اشاره به تحرکات اخیر آمریکا در عراق، تأخیر در اجرای قانون مصوب مجلس این کشور مبنی بر خروج نیروهای نظامی بیگانه از عراق را موجب افزایش تنش و تصاعد بحران در منطقه دانست. در این دیدار شمخانی بر ضرورت همکاری و تشریک مساعی کشورهای منطقه برای کاهش تنش و انجام گفت‌وگوهای سازنده برای فروکش‌کردن بحران‌های موجود تأکید کرد و افزود: آرامش و امنیت امروز عراق حاصل اقتدار مرجعیت، تدبیر دولتمردان و مجاهدت حماسی نیروهای مسلح و گروه‌های مقاومت مردمی است و باید از آن حراست شود. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه اقدامات اخیر آمریکا برای تقویت و توسعه فعالیت‌های تروریستی داعش در منطقه و حمله وحشیانه به نیروهای ضد تروریستی مقاومت، آغاز دور جدیدی از تروریسم سازمان‌یافته است؛ تصریح کرد: ایران و دیگر کشورهای ضد تروریسم اجازه نخواهند داد تروریسم تکفیری وابسته، بار دیگر در منطقه احیا شود.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: وزیر امور خارجه خارجه عراق فؤاد حسین دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۵۴۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ پرداخت کامل بدهی ایران به بانک توسعه اسلامی

جمعی از وزرای و معاونان رئیس جمهور پس از پایان جلسه این هفته هیات دولت چهارشنبه ۵ اردیبهشت با حضور در جمع خبرنگاران، پاسخگوی پرسش های آنها بودند.

دریافت 150 MB

خبرنگار: محسن فرامرزی/ تصویربردار و تدوینگر: مجتبی هادوی

دیگر خبرها

  • وزارت ارتباطات به زودی از ماهواره‌های جدید رونمایی می‌کند/ گردشگری در ایران رشد کرده است/ بدهی های ایران به بانک توسعه اسلامی صفر شد
  • ویدیو/ پرداخت کامل بدهی ایران به بانک توسعه اسلامی
  • بدهی‌های ایران به «بانک توسعه اسلامی» را به صفر رساندیم
  • بدهی‌های ایران تا سال ۱۴۰۲ را به صفر رساندیم
  • بدهی‌های ایران را تا سال ۱۴۰۲ به صفر رساندیم
  • مرور روند اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق
  • تاکید ایران و عراق بر پیشبرد توافقنامه امنیتی دو کشور
  • تاکید ایران و عراق بر پیشبرد توافقتنامه امنیتی دو کشور
  • اهداف سه‌گانه اردوغان از سفر به عراق چه بود؟
  • آغاز نشست سخنگوی وزارت خارجه