Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قزوین کتاب «شهرسازی و معماری اسلامی در آینه قوانین و مقررات» به قلم علی دل‌زنده و سید جواد هاشمی فشارکی  توسط انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین به چاپ رسید.

دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: معماری اجزا و عناصر شهری تأثیر زیادی بر رفتار ساکنان شهرهای می‌گذارد اگر بخواهیم شهری با هویت اسلامی داشته باشیم باید در فرایند طراحی و ساخت و توسعه شهرها و ساختمان‌ها هویت اسلامی را اعمال کنیم درواقع معماری باید به‌گونه‌ای باشد که ازلحاظ کالبدی شاهد هویت و سیمای بصری اسلامی باشد تا با تأثیرگذاری بر رفتار شهروندان شاهد ایجاد جامعه اسلامی و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی مصوبات قانونی بسیار خوبی تحت عنوان هویت اسلامی ایرانی و الگوی اسلامی پیشرفت تصویب‌شده و بسترهای قانونی برای اعمال هویت اسلامی در حوزه معماری ایجادشده است، در دوره‌هایی از تاریخ ایران شاهد اوج شکوفایی معماری اسلامی بسیار غنی بوده‌ایم اما از دوره قاجار این نوع معماری به‌شدت سیر نزولی داشته و در دوره پهلوی شاهد معماری التقاطی و گسترش معماری غربی بودیم.

این نویسنده با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری درباره معماری شهر تهران و رهنمود به متولیان شهری، خاطرنشان کرد: متأسفانه مصوبات قانونی شهرسازی و معماری اسلامی طی چهار دهه اخیر در بدنه اجرایی مهندسی کشور جاری نشده است و در بسیاری از موارد شاهد معماری مغایر با آن هستیم، لازم است در گام دوم انقلاب با عمل به مصوبات قانونی، شاهد تحول هویتی در شهرها و روستاهای کشور باشیم.

هاشمی ضمن اشاره به اینکه این کتاب در هزار نسخه به چاپ رسیده و هم‌اکنون در بازار موجود است، بیان کرد: کتاب «شهرسازی و معماری اسلامی در آینه قوانین و مقررات» در ۸ فصل به مسائلی ازجمله سیاست‌های کلی نظام، اصول قانون اساسی، قوانین برنامه توسعه پنج‌ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران، قوانین عادی مصوبه جمهوری اسلامی ایران، سایر مقررات موضوعه، مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، مصوبات شورای اسلامی شهر، جمع‌بندی وضعیت قوانین و مقررات معماری و شهرسازی اسلامی و پیشنهادهای برای نهادهای قانونی ناظر سایر موارد پرداخته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی معماری اسلامی شهرسازي شهرسازی و معماری اسلامی قوانین و مقررات هویت اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۵۵۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روح معماری ایرانی-اسلامی بیش از پیش در ساخت و سازها دمیده شود

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر چهارشنبه در دیدار نوروزی با جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر قم اظهار کرد: مردم، حرم بانوی کرامت و حوزه علمیه محورهای اصلی شهر قم هستند و این محورها باید در انجام اقدامات ارجحیت داشته باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه حوزه علمیه و حرم حضرت معصومه (س) روح و هویت شهر قم هستند، افزود: فعالیت‌ها نباید موجب القای ناامیدی به مردم شود.

وی ابراز کرد: حوزه علمیه می‌تواند در راستای جذب سرمایه کمک و همکاری‌های شایانی با مجموعه شهری داشته باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر کادرسازی در مجموعه‌ها تصریح کرد: در مدیریت شهری به تدریج می‌بایست از نیرو و ظرفیت جوانان استفاده شود و تجربه کسب کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور خاطرنشان کرد: روح معماری ایرانی و اسلامی باید بیش از پیش در ساخت و سازها دمیده شود و به این زمینه نیز بایستی توجه ویژه‌ای داشت.

کد خبر 6063721

دیگر خبرها

  • آسمان صاف و آفتابی برای امروز و فردا در قزوین
  • امت اسلامی پایه شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است
  • مروری بر اقدامات جهاد دانشگاهی در نمایشگاه قرآن کریم
  • روح معماری ایرانی-اسلامی بیش از پیش در ساخت و سازها دمیده شود
  • نظارت تعزیرات بر جایگاه‌های سوخت در قزوین تشدید می‌شود
  • توقیف ۹۶ دستگاه خودرو متخلف در محورهای مواصلاتی لرستان
  • روح معماری اسلامی- ایرانی در قم مورد توجه قرار گیرد
  • بافت شهرسازی و معماری در قم باید با نگاه اسلامی باشد
  • برخورد قاطع پلیس با رانندگان پرخطر در جاده‌های لرستان
  • بیش از هر زمان دیگر به تقویت هویت جامعه نیاز داریم