Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد فرید سپری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج، اظهار کرد:  برای تولید هر سانتی‌متر خاک، به 300 سال زمان نیاز است.

وی با بیان اینکه باید در راستای حفظ و بقای جنگل‌ها و مراتع در استان کردستان با توجه به ظرفیت‌ها و توپوگرافی  جغرافیایی مناسب تلاش کنیم، گفت: حفظ این مهم، باید در اولویت کاری قرار گیرد و با یک برنامه‌ریزی منسجم از تخریب جنگل‌ها و مراتع جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان،  ۲۵ درصد گونه‌های گیاهی کشور در این استان وجود دارد که باید زمینه معرفی گونه‌های جدید در رویشگاه‌های این منطقه فراهم شود.

سپری با تاکید براینکه گونه‌های دیگری نیز توسط کارشناسان جهاد کشاورزی شناسایی شده است، عنوان کرد:  باید در راستای حفظ هرچه بیشتر مراتع وجنگل‌ها روی آنها کار شده و به دامداران نیز معرفی شود تا از تخریب بی‌رویه جلوگیری کنیم.

نظارت کامل بر بهره‌برداری از مراتع در کردستان

وی افزود: مراتع استان برای بخش دامپروری اهمیت ویژه‌ای دارد که باید با نظارت کامل بحث بهره‌برداری انجام گیرد البته حرکت‌های خوبی در این زمینه انجام شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اذعان کرد: حفظ فرهنگ منابع طبیعی باید اساس فرهنگ رفتاری بشریت باشد، همه موظفیم در راستای بقا وحفظ محیط زیست آگاهی بیشتری داشته باشیم. 

سپری گفت: نهادینه کردن فرهنگ درخت‌کاری  در راستای حفظ و رشد مراتع  و جنگل‌ها بسیار مهم است و آموزش و پرورش نیز در راستای آموزش این فرهنگ نقش مهمی در این راستا برای کودکان ما داشته باشد.تا  آنها بتوانند از همان دوران کودکی با ارزش طبیعت و محیط زیست آشنا شوند.

تخریب جنگل‌ها مساوی با سیلاب‌های سهمگین 

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به سیلاب‌های سهمگین شمال کشور در سال‌های اخیر، گفت: این سیلاب‌ها حاصل تخریب جنگل‌هایی است که آب را به خوبی در خود ذخیره می‌کنند و بشر کمر به نابودی آن بسته است.

وی اضافه کرد: جلوگیری از فرسایش شدید خاک، تلطیف هوا و تثبیت کاهش اثرات گلخانه‌ای به عنوان  بزرگترین تهدید جهانی، پیشگیری از خشکی اقلیم و اثرات گازهای گلخانه‌ای از کارکردهای جنگل‌ها است.

وی در پایان با اشاره  به آمار بالای آتش‌سوزی بی‌رویه، در جنگ‌ها و مراتع استان کردستان از تلاش‌های دلسوزانه محیط زیست، جنگل‌بانی، دوست‌داران طبیعت، گروه‌های مردم نهاد و تشکل‌ها در راستای مهار و خاموش کردن آتش‌سوزی مراتع، تقدیر و تشکر نمود.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس

کلیدواژه: رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هفته منابع طبیعی جهاد کشاورزی جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۵۶۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹ کانون آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های سردشت شناسایی شد

رحمت ابراهیمی رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری سردشت گفت: در پایش‌های کارشناسان در جنگل‌های این شهرستان، ۳ کانون طغیان آفت جوانه‌خوار بلوط در نزدیکی شهر ربط، ۳ کانون در مسیر سردشت - میرآباد و ۳ کانون دیگر در مسیر جاده آبشار شلماش و منطقه بیوران شناسایی شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال محلول‌پاشی با آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های این شهرستان به ۲ شیوه پیمانی و مشارکتی انجام می‌شود، اضافه کرد: هم اکنون محلول‌پاشی ۵۰۰ هکتار به پیمانکار داده شده و ۲ هزار هکتار نیز به صورت مشارکتی با همکاری دهیاران و شورا‌های‌اسلامی شهر انجام می‌شود.

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری سردشت گفت: این محلول تنها کرم جوانه‌خوار بلوط را از بین می‌برد و برای سایر حیوانات، پرندگان و گیاهان هیچ گونه خطری ندارد.

وی اظهار کرد: کرم آفت جوانه‌خوار و برگ‌خوار بلوط از قسمتی از برگ‌های درختان بلوط استفاده می‌کند و باعث می‌شود این درختان از نظر رشد سالانه خود عقب افتاده و به‌تدریج در چند سال آینده خشک شود.

ابراهیمی افزود: پروانه جوانه‌خوار بلوط (Tortrix viridana L) که در چند دهه اخیر، گونه‌های مختلف بلوط را مورد حمله قرار داده و آفتی بسیار مخرب است که باعث کاهش رویش چوب، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی شده و حتی باعث مرگ‌ومیر درختان می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی
  • استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد
  • ۹ کانون آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های سردشت شناسایی شد
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • طرح کنترل کوچ ومدیریت چرای دام تا پایان اردیبهشت
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • خطر انقراض بیخ گوش گیاهان کوهی ایلام
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه