Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@01:17:58 GMT

خون بندناف جان دو کودک را نجات داد

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۵۶۲۶۴

خون بندناف جان دو کودک را نجات داد

مدیر بانک خون بندناف سازمان انتقال خون گفت: خون بندناف ذخیره شده در سازمان انتقال خون جان دو کودک بیمار ۸ و ۹ ساله مبتلا به نقص سیستم ایمنی از نوع آدرنولکودیستروفی (ALD) و لنفوهیستیوسیتوز هموفاگوسیتیک (HLH) را نجات داد.

به گزارش ایمنا، به نقل از سازمان انتقال خون، مژده نخلستانی اظهار کرد: این دو کودک مبتلا به نقص سیستم ایمنی با استفاده از واحدهای ذخیره شده خون بندناف در بانک خون بندناف سازمان انتقال خون ایران تحت پیوند سلول‌های بنیادی قرار گرفتند و با انجام این دو پیوند شمار پیوندهای انجام شده با استفاده از واحدهای خون بند ناف در این سازمان به عدد ۲۱ رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر بانک خون بندناف سازمان انتقال خون با بیان اینکه این مرکز در حال حاضر تنها بانک خون عمومی بندناف فعال کشور است، افزود: بانک خون بندناف سازمان انتقال خون ایران در تیر سال ۱۳۸۹ آغاز به کار کرد و تاکنون با بهره گیری از فناوری پیشرفته و آخرین استانداردهای بین‌المللی، حدود چهار ۴ هزار واحد خون بندناف را پردازش و ذخیره کرده است.

وی هدف از اهدا و ذخیره سازی خون بند ناف را ایجاد یک منبع غنی از سلول‌های بنیادی خون ساز برشمرد و ادامه داد: در صورت اخذ رضایت از مادران باردار و در هنگام زایمان خون از بندناف نوزاد جمع آوری شده و پس از انتقال به آزمایشگاه و پردازش مجموعه سلول‌های هسته دار آنکه منبع سلول‌های بنیادی خون ساز هستند در صورت احراز استانداردهای مورد نظر استخراج و سپس در دمای (منفی ۱۹۰) درجه سانتی گراد ذخیره و نگهداری می‌شود.

نخلستانی در رابطه با هزینه‌های جمع‌آوری، پردازش و ذخیره سازی خون بندناف خاطرنشان کرد: در بانک‌های عمومی خون بند ناف هزینه‌ای از اهداکننده خون بندناف دریافت نمی‌شود و این فرآیند رایگان است.

وی تصریح کرد: نمونه خون بند نافی که اهداکننده به بانک عمومی این نوع خون اهدا می‌کند برای مصرف عموم است و این در حالی است که در بانک‌های خصوصی، هزینه جمع‌آوری، پردازش و نگهداری از خانواده‌ی نوزاد دریافت می‌شود و بنابر این استفاده احتمالی از این نمونه خون نیز در انحصار خانواده اهداکننده است.

مدیر بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون ایران افزود: با اهدای خون بندناف، ضمن افزایش میزان ذخایر بانک‌های خون بندناف عمومی کشور، شانس یافتن نمونه سازگار برای همه بیماران نیازمند به پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: در بانک‌های خصوصی، خانواده نوزاد متحمل هزینه می‌شوند و در اغلب موارد نیز این واحدهای خون بندناف اصلاً به مصرف فرد اهداکننده نمی‌رسد و سال‌ها بدون استفاده ذخیره می‌شود.

نخلستانی با بیان اینکه در ایران میزان اهدا و استقبال مادران باردار برای اهدای خون بندناف خیلی خوب و رضایت بخش است، گفت: مراحل تأمین خون بند ناف را کاری گروهی دانست و از همکاران شاغل در آزمایشگاه ستاد مرکزی سازمان انتقال خون و دیگر کارکنان ستادی نظیر واحد تأسیسات، تجهیزات پزشکی و ترابری که در انجام رسالت واحد بانک خون بندناف کوشش کرده‌اند، تشکر کرد.

خون بندناف خونی است که بعد از تولد نوزاد در جفت باقی مانده و در صورت عدم جمع آوری، به عنوان یک زباله بیولوژیک است و امروزه با اهدای این خون می‌توان به بیماران نیازمند پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز کمک کرد و جان آنان را نجات داد.

خون بندناف در درمان انواع بسیاری از بیماری‌ها مانند بدخیمی‌های خونی، کم خونی‌های مادرزادی مانند تالاسمی و آنمی فانکونی، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی و بیماری‌های متابولیک استفاده می‌شود. ورود این شیوه درمانی به حوزه نوین پزشکی بازساختی و سلول درمانی، موجب آغاز پژوهش‌های وسیع در راستای کمک به درمان آسیب‌های نخاعی و فلج مغزی شده است.

اولین پیوند موفق خون بندناف ۳۲ سال پیش توسط دکتر گلوکمن بر روی کودک مبتلا به آنمی فانکونی انجام شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 478022

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سازمان انتقال خون ایران بانک خون بندناف خون بندناف ذخیره شده اهدای خون بندناف نقص سیستم ایمنی سلول های بنیادی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بانک خون بندناف سازمان انتقال خون سلول های بنیادی خون ساز ناف سازمان انتقال خون بانک خون بند خون بند ناف جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۵۶۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقف تراکنش غیرحضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت

علیرضا غفاری سربازرس اداره مبارزه پولشویی بانک مرکزی در ارتباط زنده با بخش خبر سیما گفت: سقف تراکنش غیر حضوری شبکه بانکی از ۱۰۰ میلیون روزانه به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

وی گفت: به موجب ابلاغیه امروز بانک مرکزی به شبکه بانکی، سقف انتقال پول و تراکنش با اینترنت بانک و همراه بانک در ماه برای فرد حقیقی به یک میلیارد تومان افزایش یافت. همچنین تراکنش‌های خرید با ابزار‌های پذیرش و پوز‌ها و IPG‌ها و تراکنش غیر حضوری از ۱۰۰ میلیون به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

سربازرس اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی تصریح کرد طبق بخشنامه امروز بانک مرکزی، نقل و انتقال وجوه بیش از ۲۰۰ میلیون تومان تاکنون نیاز به ارائه مدارک ومستندات داشت که این آستانه هم به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است و تا ۴۰۰ میلیون نیاز به مستندات نیست و مازاد بر آن باید با ارائه مستندات و مدارک باشد.

سقف برداشت از خودپرداز بانک بطور روزانه ۲۰۰ هزار تومان از هر کارت و سقف انتقال وجه کارت به کارت با دستگاه خودپرداز بانک ۱۰ میلیون تومان در روز است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز
  • جسد بی‌جان ۲ کودک غرق شده در شهرستان نیمروز پیدا شد
  • کشف جسم بی‌جان دو کودک غرق شده در شهرستان نیمروز
  • سرباز وکارمند دادگستری کودکان را ازسیل نجات دادند
  • نجات دو کودک زرندی گرفتار در جوی آب
  • نجات کودک بازیگوش از مرگ حتمی در بالابر
  • نجات جان دو کودک گرفتار درسیلاب ورودی دادگستری زرند
  • سقف تراکنش غیرحضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت
  • ذخیره کالا‌های اساسی مردم گیلان
  • غرق شدن کودک شبستری در استخر