Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، در این نشست که با حضور نمایندگان فرهنگستان زبان و ادب فارسی، انجمن صنفی ویراستاران و معاونین و کارشناسان سازمان برگزار شد و پیش‌نویس شیوه‌نامه ویرایش و نگارش سازمان مورد بررسی و نقد قرار گرفت.

در ابتدای این نشست دکتر حسن ملکی ضمن تبریک میلاد با سعادت مولا علی (علیه السلام)، ماه رجب را فرصت کسب آمادگی و دریافت معانی و رموز هستی دانست و گفت: با معنویت ساختگی و غیرالهی؛ انسان نمی‌تواند به سر منزل مقصود برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به رسالت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در تولید مواد آموزشی و رسانه‌های تربیت و یادگیری در همه مقاطع گفت: این رسالت عظیم از این جهت که ما را با دانش‌آموزان یعنی امانت‌های الهی مواجه می‌کند بسیار مهم است. خداوند تربیت کودک و نوجوان را به انبیا، و بعد از آنها به ائمه و به صالحین و مربیان و اولیای تربیتی واگذار کرده است پس ما امانت‌دار هستیم و این امانت را باید به صاحبش باز گردانیم.

دکتر ملکی افزود: متناسب با فطرت کودک و از قوه به فعل در آوردن توانایی آنها می‌توانیم به رسالت تربیتی خود عمل کنیم. اگر از بعد محتوایی، سیرت محتوا را خوب تهیه و سازمان‌دهی کنیم و از بعد صورت‌بندی ظاهری محتوا را نظام دهیم؛ آن زمان بین محتوا و قالب انفکاکی نباید باشد. یک متن محتوایی اگر قوی باشد اما نگارش و صورت‌بندی نداشته باشد، محتوا سرانجام ندارد. ویرایش یعنی سامان‌دهی مطلوب صورت پیام، یعنی ویرایش صورتی است که بر سیرت تأثیر دارد.

وی با اشاره به بررسی راهنماهای درسی در شورای هماهنگی علمی سازمان گفت: تاکنون پنج راهنمای درسی تصویب شده و شش راهنمای دیگر در دستور کار شورا است و اهمیت ویرایش از آن جهت است که همه منابعی که از این راهنماها منبعث می‌شود باید از یک قاعده و الگو تبعیت کند. کلیه متون سازمان از مجلات رشد تا مکاتبات اداری از یک شیوه‌نامه واحد تبعیت کند.

در ادامه سید اکبر میرجعفری، به‌عنوان دبیر شورا به ارائه توضیحاتی پرداخت. سپس سعید فرمانی تدوین کننده شیوه‌نامه، ساختار پیش‌نویس شیوه‌نامه را تشریح کرد. این شیوه‌نامه که پیش‌نویس آن در این جلسه بررسی شد به بخش‌هایی همچون نشانه‌های سجاوندی، اعداد، ‌فهرست، علائم ویرایش کاغذی ارجاع‌دهی و رسم‌الخط و املا اختصاص دارد.

در ادامه حاضرین نقطه نظرات خود پیرامون پیش‌نویس شیوه‌نامه شامل مواردی همچون توجه به ارتباط با پایه‌های تحصیلی؛ استفاده از مثال‌‌های ملموس کتاب‌های درسی و استفاده از عناوین مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی  را ارائه کردند.

معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پایان این نشست و در جمع‌بندی نظرات گفت: این شیوه‌نامه چند ویژگی باید داشته باشد از جمله اینکه معتبر باشد و برای اعتباربخشی به منابع درست ارجاع شود. این شیوه‌نامه باید بتواند به فهم آسان متن آموزشی کمک کند. با فرهنگ و ارزش‌های اسلامی و ایرانی سازگار باشد و متن را زیبا کند. همچنین با دوره‌های تحصیلی متناسب و توالی منطقی در شیوه‌نامه رعایت شود.

مقرر شد نسخه دوم پیش‌نویس شیوه‌نامه برای جلسه‌ی بعد شورا تهیه شود.

انتهای پیام

منبع: فارس

کلیدواژه: پژوهش ویرایش زبان تعلیم و تربیت پیش نویس شیوه نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۵۶۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص‌های اقتصادی بیانگر جهت‌گیری صحیح فعالیت‌های دولت در کردستان است 

ایسنا/کردستان رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان گفت: شاخص‌های اقتصادی نشان می دهد جهت‌گیری فعالیت های دولت در استان مطلوب بوده است.

اکبر محمدی امروز چهارشنبه در دیدار با ماموستا فایق رستمی نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه سنندج با بیان اینکه سال گذشته سومین سفر رئیس جمهور به استان انجام شد، اظهار کرد: در این سفر ۳۶۰ هزار میلیارد ریال پروژه به قیمت روز به بهره برداری رسید و در دهه فجر و هفته دولت هم بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال به قیمت روز دیگر طرح افتتاح شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان ادامه داد: نرخ تورم یکی از شاخص های مهم بخش اقتصادی بوده که کردستان از سنوات گذشته وضعیت نامناسبی داشته که بخشی از دلایل وقوع آن ویژه استان بوده و پیشینه تاریخی دارد و لازمه رفع آن انجام فعالیت های زیرساختی و توسعه ای است.

محمدی با بیان اینکه سال گذشته نرخ تورم نقطه به نقطه در استان بهبود یافت و نرخ بیکاری زمستان هم ۶ درصد کاهش پیدا کرد، گفت: یکی از بیشترین کاهش های نرخ بیکاری در بین استان های مختلف کشور در زمستان و پاییز سال گذشته مربوط به کردستان است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان بیان کرد: امسال نخستین سال اجرای برنامه هفتم توسعه است که این برنامه دارای چند هدف کلان از جمله کاهش نرخ تورم و یک رقمی کردن آن، رشد هشت درصدی اقتصاد و کاهش مستمر نرخ بیکاری است.

محمدی یادآور شد: برای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه و هم چنین شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردم است، برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی تعداد نیروهای شاغل رسمی، پیمانی و قراردادی در این سازمان را ۶۵ نفر خواند و افزود: سازمان موظف به انجام فعالیت های گسترده ای هم چون مدیریت اعتبارات عمرانی و هزینه ای، اجرای نظام فنی و مهندسی، توانمند سازی کارکنان دولت، تحلیل آمار و نقشه های بروز و ... است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان با اشاره به اینکه این سازمان نماینده هفت دستگاه و سازمان ملی در استان است، افزود: با توجه به محدودیت ها و شرایطی که داشتیم با تلاش جمعی در بسیاری از جنبه ها و بخش ها موفق عمل کرده ایم.

در ادامه ماموستا فایق رستمی امام جمعه سنندج هم در این دیدار با اشاره به اینکه بهار طبیعت سرفصل کار و تلاش است، اظهار کرد: انجام سه سفر رئیس جمهور به کردستان بیانگر توجه و علاقه دولت به این استان است.

ماموستا فایق رستمی ادامه داد: بودجه های کلانی در این سفرها برای استان مصوب شده است هر چند نمی توانیم مدعی شویم که همه مشکلات حل شده و بی شک رفع تنگناهای کنونی زمانبر خواهد بود ولی تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مسئولیت سنگین تری از سایر دستگاه ها برعهده دارد، گفت: یکی از مهمترین موضوعات نحوه هزینه کرد و مصارف بودجه است که تشخیص آن برعهده این سازمان است که خوشبختانه این موضوع در سال گذشته به خوبی مدیریت شد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • کودکان قربانیان قلدری اینترنتی
  • اشعار شاعران کُرد زبان در فضای شهری کرمانشاه اکران می‌شود
  • بررسی عوامل خارجی و داخلی در کاهش انگیزه پژوهشگران
  • شاخص‌های اقتصادی بیانگر جهت‌گیری صحیح فعالیت‌های دولت در کردستان است 
  • درخواست تیم تهرانی از سازمان لیگ بی‌جواب ماند
  • روسیه: قطعنامه آتش‌بس غزه برای همه طرف‌ها الزام‌آور است
  • نحوه جامعه‌پذیری و چگونگی پزشک شدن دانشجویان پزشکی
  • سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان باید اهداف دولت سیزدهم را محقق کند  
  • افزایش ۱۰۰ درصدی صدور ضمانت‌نامه توسط صندوق‌های پژوهش و فناوری
  • سند فرهنگ نوجوان در همدان نگارش می‌شود