Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@10:11:04 GMT

تئاتر در فرهنگسراها مستمر اجرا شود

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۵۶۶۰۰

تئاتر در فرهنگسراها مستمر اجرا شود

همشهری آنلاین_شقایق عرفی‌نژاد:  بعضی از این فعالیت‌ها اردیبهشت‌ماه دوباره از سر گرفته شدند، اما برای بعضی دیگر مثل تئاتر این تعطیلی ‌ بیشتر طول کشید: نزدیک به یک سال. حالا کم‌کم تئاترها باز شده‌اند و نمایش‌ها با بازیگران کمتر و تماشاگر اندک اجرا می‌شوند. ۳۰ بهمن و ۳ اسفند هم ۲ نمایشنامه‌خوانی از یک گروه در فرهنگسرای شفق روی صحنه رفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولی متنی بود از «محمدرضا کوهستانی» به نام «ژاکتی برای زمستان» و دومی «پوتین‌های عموبابا» نوشته «شهرام کرمی».  

کارگردان این ۲ نمایشنامه‌خوانی «سعید خمان حاتمی» است که کارشناس هنری فرهنگسرا هم هست.
 او درباره تمرین‌ها و آماده کردن این ۲ نمایش می‌گوید: «این نمایش‌ها را طی ۲ ماه و هفته‌ای یک یا ۲ جلسه تمرین کردیم. سعی کردیم در شرایط کرونا حضورمان را به حداقل ممکن برسانیم. ضمن اینکه بچه‌ها هم شاغل بودند و باید سرکار حضور پیدا می‌کردند و نمی‌توانستند بیشتر از این در تمرین‌ها حضور داشته باشند. در این شرایط تمرین کردن سخت است. در طول تمرین‌ها سعی کردیم کاملاً موارد بهداشتی را رعایت کنیم. در یکی از اتاق‌های فرهنگسرا تمرین کردیم و بعد از مدتی هم در سالن آمفی‌تئاتر مجموعه کار را ادامه دادیم که فضای بازتری داشت و با شرایط بهتری می‌شد تمرین کرد.»
او از روز خاص اجرا هم می‌گوید: «در این شرایط کرونا، تماشاگر تئاتر بسیار کم شده است. در سالن‌های حرفه‌ای که مراکز اصلی اجرای تئاتر هستند، ریزش بسیار زیاد است. در فرهنگسراها هم که چندمنظوره هستند و سالنشان مختص تئاتر نیست، این ریزش طبیعی است که بیشتر است. ولی با تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌هایی که انجام شد، روز اجرا تعداد تماشاگر قابل قبول بود. البته ظرفیت یک‌سوم سالن را برای حضور تماشاگر در نظر گرفتیم. اتفاقاً روز اجرا هوا هم بارانی بود. با وجود این، استقبال خوبی شد و ما به‌عنوان گروه اجرا راضی بودیم. بازخورد تماشاگران هم خوب بود. نظر بیشتر آنها مثبت بود و انرژی خوبی از مخاطب دریافت کردیم.»

گروه اجرایی

تئاتر البته حاصل کار یک گروه است. خمان درباره گروهی که با آنها این نمایشنامه‌خوانی‌ها را اجرا کرده است، می‌گوید: «گروه بازیگران این نمایشنامه‌خوانی‌ها بیشتر در زمینه تولید داستان‌های صوتی و خواندن رمان‌ها و تولید پادکست فعالیت می‌کنند. از طریق مدیریت فرهنگسرا با سرپرست گروه، آقای آشتیانی، آشنا شدم و با توجه به سابقه گروه پیشنهاد دادم نخستین کارهای ما در زمینه خوانش نمایشنامه باشد که بچه‌ها در آن تخصص دارند. ضمن اینکه شرایط هم برای اجرا چندان مناسب نیست.»
او البته این ۲ کار را شروع کار گروه می‌داند و امیدوارند با از بین رفتن کرونا اجراهای بیشتری داشته باشند.  

نقش فرهنگسراها در گسترش تئاتر

خمان معتقد است فرهنگسراها از چند جنبه می‌توانند به معرفی تئاتر به مخاطب و گسترش آن در محله‌های مختلف کمک کنند: «یکی از مهم‌ترین کارهایی که فرهنگسراها به‌عنوان کانون‌های محلی هنری در زمینه تئاتر می‌توانند انجام دهند، آموزش است. فرهنگسراها با تمرکز بر آموزش که بیشتر در حوزه کودکان و نوجوانان است، می‌توانند در محله‌ها تأثیرگذار باشند. اینکه در این مراکز آموزش بیشتر در حوزه کودکان و نوجوانان است تا بزرگسالان، باعث می‌شود خانواده‌های حضور بیشتری در فرهنگسراها داشته باشند که اتفاق خوبی است. فکر می‌کنم در کلاس‌های آموزشی می‌توان به این بچه‌ها که در سن یادگیری هستند، یاد داد که چطور تولید فکر کنند. این آموزش می‌تواند با تمرکز بر بازیگری و کارگردانی انجام شود.

درست است که به نظر می‌رسد در این سنین بچه‌ها آمادگی انجام چنین فعالیت‌هایی را ندارند، اما تجربه نشان می‌دهد اتفاقاً خیلی از آنها هم در این زمینه بااستعداد هستند و دوست دارند مثلاً در زمینه نویسندگی تجربه و کار کنند.»
او اجرای مستمر تئاتر را برنامه دیگری می‌داند که فرهنگسراها می‌توانند با دنبال کردن آن به گسترش تئاتر کمک کنند: «اجرای تئاتر در فرهنگسراها بسیار مهم و کارآمد است. البته به شرط اینکه ممتد و همیشگی باشد. این کار باعث می‌شود تئاتر در فرهنگسراها مخاطب دائمی‌ پیدا کند؛ کسانی که منتظرند کارهای جدید 
ببینند.» خمان نکته دیگری را هم یادآوری می‌کند: «مسئله دیگری که می‌شود روی آن کار کرد ایجاد بانک اطلاعاتی است. به این معنا که می‌توان اطلاعات مخاطبانی را که به فرهنگسرا می‌آیند، جمع‌آوری کرد و اخبار کارهای هنری را به اطلاعشان رساند. این کار باعث می‌شود فرهنگسراها تبدیل به کانون‌های مهم و پرمخاطب هنری شوند.»
او از فعال شدن کانون‌های فرهنگسراها هم صحبت می‌کند و می‌گوید می‌توان بیشتر روی کانون‌های مختلفی که در فرهنگسراها هستند، تمرکز کرد؛ کانون‌هایی که با افرادی خارج از فرهنگسرا تشکیل و اداره شوند: «به‌عنوان مثال، در زمینه تئاتر، کسانی که بیرون از فرهنگسراها در این حوزه فعالند، می‌توانند در این کانون‌ها حضور داشته باشند تا پلی بین فرهنگسراها و فضاهای حرفه‌ای تئاتر ایجاد شود. فرهنگسراها با وجود این افراد با تئاتر روز و اندیشه‌های جدید در تئاتر آشنا می‌شوند.»

ارتباط اهالی با فرهنگسرا

 خمان معتقد است در گذشته ارتباط مناسبی بین فرهنگسرای شفق و اهالی محله وجود داشت و توضیح می‌دهد: «چند سال پیش که جشنواره تئاتر شهر را برگزار می‌کردیم و بخشی از نمایش‌های خیابانی در این فرهنگسرا اجرا می‌شد، مردم ارتباط خوبی با فرهنگسراها و نمایش‌ها داشتند، ولی طی ۲ سال سیاست فرهنگسرا به سمتی رفت که تئاتر در آن جایگاه چندانی نداشت. حالا با حضور مدیریت و گروه جدید، قصد داریم تئاتر را در فرهنگسرا فعال‌تر کنیم. خودمان شروع کرده‌ایم و گروه‌های دیگری را هم دعوت کرده‌ایم تا کارهایشان را برای اجرا آماده کنند. چند نمایش محیطی هم داشتیم. با توجه به این کارها،  به نظرم ارتباط مطلوبی با مخاطب در حال شکل گرفتن است.»
 

کد خبر 587409 برچسب‌ها فرهنگ همشهری محله خانه سینما فرهنگسرا تئاتر فیلم و سریال ایرانی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: فرهنگ همشهری محله خانه سینما فرهنگسرا تئاتر فیلم و سریال ایرانی نمایشنامه خوانی داشته باشند کانون ها نمایش ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۵۶۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان برگزاری ۲ دیدار تیم ملی فوتبال ایران اعلام شد

به گزارش گروه ورزشی ایسکانیوز، تیم ملی فوتبال کشورمان در هفته پنجم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ به مصاف هنگ‌کنگ می‌رود. با اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا این دیدار روز پنجشنبه ۱۷ خردادماه ساعت ۱۵:۳۰ به وقت تهران در ورزشگاه هنگ‌کنگ برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: کارشناس فوتبال: لیست تیم ملی بیشتر جنبه شوخی دارد!

همچنین تیم ملی فوتبال کشورمان در آخرین دیدار از مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ روز سه شنبه ۲۲ خردادماه به مصاف ازبکستان می‌رود. این مسابقه از ساعت ۲۰:۳۰ در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد.

در حال حاضر تیم ملی فوتبال ایران در گروه E این رقابت‌ها با ۱۰ امتیاز و اختلاف گل بهتر نسبت به تیم ملی ازبکستان در صدر جدول قرار دارد و و صعودش به مرحله بعدی قطعی شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228205 برچسب‌ها فوتبال ایران

دیگر خبرها

  • توانمندی‌های تئاتر ایران ناب است/ در حال رایزنی با کشورهای شرق آسیا و اروپا برای اجرا هستیم
  • راهیابی دو اثر نمایشی به جشنواره ملی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • سی و پنج سال پیش دچار جادوی تئاتر شدم/شمع شب چراغ روشن شد
  • معرفی آثار برتر جشنواره تئاتر و سرود دانش آموزان فیروزه
  • افزایش چشمگیر سطح اجرا‌ها در جشنواره سرود روستایی و عشایری رضوی
  • ۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر
  • زمان برگزاری ۲ دیدار تیم ملی فوتبال ایران اعلام شد
  • شور ساحری در صحنه سیرک
  • پیش بینی استقبال ۱۰ برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی
  • جنگیدن برای ذائقه‌سازی مخاطب موسیقی بسیار سخت شده است