Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@22:00:40 GMT

تورم فقط مال فوتبالیست‌هاست؟

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۵۷۰۵۶

تورم فقط مال فوتبالیست‌هاست؟

آیا تورم و گرانی فقط مال فوتبالیست‌هاست که آنها به همین بهانه دنبال افزایش رقم دستمزدشان می‌روند؟ آیا غیر از این است که اقشار دیگر جامعه مثل کارگران و کارمندان، باید با رشد قانونی درآمدشان در ابتدای سال کنار بیایند و هر نوع تورم ناخوانده‌ای را تحمل کنند؟ کدام شهروند عادی حق دارد بعد از مواجهه با موج گرانی‌ها دنبال افزایش دستمزدش برود؟

به گزارش ایسنا، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «ترمیم قرارداد»؛ این عبارت دو کلمه‌ای جدیدترین آتش بر خرمن فوتبال آماتور ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احتمالا داستان را می‌دانید و اگر نمی‌دانید، کوتاهش این است که برخی بازیکنان لیگ برتر بعد از عقد قرارداد در طول اجرای تعهدشان به این نتیجه می‌رسند که دستمزد آنها تناسب چندانی با وضع تورم کشور و نیز اثرگذاری این بازیکنان ندارد. در نتیجه هر دو پای‌شان را در یک کفش می‌کنند و در طول اجرای قرارداد، خواهان افزایش رقم دستمزد خود می‌شوند. به این داستان در فوتبال ایران ترمیم قرارداد بازیکنان گفته می‌شود. چند سالی هست که با تشدید تحریم‌ها و افزایش تورم، این مساله رواج زیادی پیدا کرده است. قرمز و آبی هم ندارد. همین حالا علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان ایرانی آنتورپ ادعای طلب یک میلیارد تومانی از پرسپولیس دارد و سندش هم یک تکه کاغذ امضاشده توسط محمدحسن انصاری‌فرد، مدیرعامل پیشین سرخپوشان است که به بهانه‌ای شبیه همین ترمیم قرارداد مبلغ مورد نظر را به علیرضا هبه کرد. به همین راحتی!

مهدی قائدی تازه‌ترین ستاره‌ای به شمار می‌رود که برای افزایش رقم ثبت‌شده قراردادش با باشگاه وارد چالش شده است. قائدی ۱۱ روز به همین بهانه در خانه نشست و تمرینات را تحریم کرد. دیروز اما بالاخره به جمع آبی‌پوشان بازگشت. پیش از او در همین استقلال وریا غفوری توانست دستمزد قرارداد دو ساله قبلی‌اش را تا سه برابر افزایش بدهد. اگرچه مهاجم بوشهری از بهترین‌های آبی‌پوشان در این فصل بوده، اما قبلا به‌ عنوان بازیکن گمنام، یک قرارداد طولانی‌مدت با باشگاه بسته که بر اساس آن دستمزد امسالش حتی به یک میلیارد تومان هم نمی‌رسد. طبیعتا در مقایسه با برخی بازیکنان چند میلیاردی که تاثیرشان بسیار کمتر از قائدی است، او حق دارد از دستمزدش ناراضی باشد اما راه‌ حل این مساله قهر از تمرینات و خانه‌نشینی نیست. قائدی می‌توانست در فضایی آرام با باشگاه تعامل کند و به نتیجه برسد اما رویه دیگری را برگزید. ابتدای فصل هم شجاع خلیل‌زاده دنبال چند برابر کردن رقم قراردادش با پرسپولیس بود و با اشاره به گرانی‌ها می‌گفت: «در این چند سال به اندازه یک ملک پنجاه متری هم پول نگرفتم!»

گذشته از تمام این داستان‌ها، باید پرسید آیا تورم و گرانی فقط مال فوتبالیست‌هاست که آنها به همین بهانه دنبال افزایش رقم دستمزدشان می‌روند؟ آیا غیر از این است که اقشار دیگر جامعه مثل کارگران و کارمندان، باید با رشد قانونی درآمدشان در ابتدای سال کنار بیایند و هر نوع تورم ناخوانده‌ای را تحمل کنند؟ کدام شهروند عادی حق دارد بعد از مواجهه با موج گرانی‌ها دنبال افزایش دستمزدش برود؟ اصلا بیایید سراغ مقایسه با فوتبال اروپا برویم. آیا مهدی طارمی که با رقمی بسیار نازل، یعنی سالانه ۷۰۰ هزار یورو راهی ریوآوه پرتغال شد، در اوج گلزنی‌هایش می‌توانست به همین بهانه از باشگاه طلب اضافه دستمزد کند؟ امسال پدری پنج میلیون یورویی برای بارسا به مراتب مفیدتر از عثمان دمبله ۱۳۰ میلیون یورویی بوده است. آیا او می‌تواند از تمرینات قهر کند و دستمزدی هم‌تراز بازیکن فرانسوی بخواهد؟ طبیعی است که این مفاهیم در فوتبال حرفه‌ای اروپا محلی از اعراب ندارند. اگر قرار باشد هر بازیکنی وسط راه به بهانه عملکرد خوبش دنبال تجدید قرارداد باشد که دیگر تعهد اولیه معنایی نخواهد داشت. کاش فوتبال ایران لااقل به اندازه ۲۰ درصد از پسوند «حرفه‌ای»اش به شئون مدرن و جهانشمول این رشته ورزشی پایبند بود.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ليگ برتر فوتبال ایران همین بهانه دنبال افزایش افزایش رقم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۵۷۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم فرهنگ آب رفت

  زندگی فرهنگی اغلب با هزینه همراه است و محصولات فرهنگی همچون فیلم، کتاب، سفر، پوشاک و... نیاز به هزینه دارد. شاخص هزینه‌کرد فرهنگی خانوار، نسبت جامعه را با صنایع فرهنگی پیش روی ما می‌گذارد. جالب این‌که با وجودی که میانگین هزینه‌کرد فرهنگی خانوارهای ایرانی از نظر اسمی روند صعودی داشته و درسال۱۴۰۱به ۲۶۱ هزار میلیارد تومان رسیده اما نکته حائز اهمیت ارزش واقعی هزینه‌کرد بوده که کاهش یافته است.با احتساب تورم، میانگین هزینه‌کرد فرهنگی خانوارهای ایرانی ازسال۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱، روند نزولی داشته است. به‌طوری که سهم هزینه‌ فرهنگی خانوار از سبدخرید آنها از۱۱.۵درصد درسال۱۳۹۶ به ۹.۳درصد در سال۱۴۰۱کاهش یافته است. رشد ریالی بازار سینما، کتاب و موسیقی در سال گذشته، بیش از آن‌که ناشی از افزایش تعداد مخاطبان و میزان فروش باشد، ناشی از افزایش تورم بوده است. اتفاقی که برای سال جاری هم ضعیف‌تر شدن بازارهای فرهنگی را پیش چشم می‌گذارد. به‌عنوان مثال و بر‌اساس گزارش خانه کتاب و ادبیات ایران، سال گذشته، بالغ بر ۱۱۵هزارو۱۴۱عنوان کتاب منتشر شده که نسبت به سال۱۴۰۱رشد ۵.۸درصدی داشته است. بدون پرداختن به محتوای عناوین منتشر شده، دقت بیشتر به آمار تفکیکی نشر، گویای این است که این افزایش بیشتر از آن‌که نشان‌دهنده بهبود انتشار کتاب در حوزه فرهنگ عمومی و بزرگسال باشد متأثر از تیراژ کتاب‌های کمک‌آموزشی بوده است. به‌عنوان مثال از اردیبهشت تا مرداد سال گذشته انتشار کتاب‌های کمک‌آموزشی نسبت به سال۱۴۰۱ از ۸۲ تا ۱۵۵‌درصد افزایش داشته‌ است.همچنین به‌جز فروردین واسفند۱۴۰۲که افزایش کتاب‌های کمک‌آموزشی به ترتیب رشدهای منفی۲ ومنفی۱۵درصدی را تجربه کرده‌، درسایر ماه‌های سال انتشار آنها بیش از ۲۲‌درصد رشد داشته است. همین رویه به نوعی در حوزه‌های سینما و موسیقی با بلیت‌های۹۰۰هزارتومانی ادامه دارد. هرچه هست، تورم همه اجزا حوزه فرهنگ چه در بخش تولید و چه در بخش مصرف را تحت تأثیر قرار داده و به کاهش یا حذف کامل سهم آن از سبد خانوار منجر شده است. 

دیگر خبرها

  • سهم فرهنگ آب رفت
  • افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌؛ کسی گرانی را به گردن نمی‌گیرد
  • افزایش ظرفیت پزشکی یکی از ضروریات کشور است
  • رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو
  • رئیس سندیکای صنعت مخابرات ایران : بی‌کیفیتی مودم های تولید داخل بهانه است؛ به دنبال خرید مودم های ارزان‌قیمت و بنجل چینی اند
  • ◄ گرانی خدمات دولتی برای رانندگان کامیون؛ گمرک هم هزینه ایکس ری را افزایش داد
  • کلاهبرداری میلیاردی رمال به بهانه درمان فرزند در کازرون
  • ‌کلاهبرداری میلیاردی فالگیر به بهانه درمان فرزند
  • «کنسرو ماهی» صدرنشین گرانی خوراکی‌ها؛ شیرخشک ۵۷ درصد گران شد
  • ◄ سونامی و آوار گرانی بر سر رانندگان عمومی از حق بیمه 3 میلیونی تا هزینه دلاری لوازم یدکی