Web Analytics Made Easy - Statcounter

این پیوند‌ها در مرکز پیوند بیمارستان مفید تهران و توسط خانم دکتر بی بی شهین شمسیان، فوق تخصص خون و سرطان شناسی کودکان و با استفاده از نمونه‌های ذخیره شده در بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون ایران صورت گرفت. این دو بیمار ۸ و ۹ ساله مبتلا به نقص سیستم ایمنی از نوع نوع آدرنولکودیستروفی (ALD) و لنفوهیستیوسیتوز هموفاگوسیتیک (HLH) بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا کنون ۲۱ پیوند با استفاده از واحد‌های خون بندناف ذخیره شده در سازمان انتقال خون ایران به انجام رسیده است.

خانم دکتر مژده نخلستانی؛ مدیر بانک خون بندناف سازمان انتقال خون با بیان اینکه این مرکز هم اکنون تنها بانک خون عمومی بندناف فعال کشور است، گفت: بانک خون بندناف سازمان انتقال خون ایران در تیر سال ۱۳۸۹ آغاز به کار کرد و تاکنون با بهره گیری از فناوری پیشرفته و آخرین استاندارد‌های بین المللی، حدود ۴ هزار واحد خون بندناف را پردازش و ذخیره کرده است.

وی هدف از اهدا و ذخیره سازی خون بند ناف را ایجاد یک منبع غنی از سلول‌های بنیادی خون ساز برشمرد و ادامه داد: در صورت اخذ رضایت از مادران باردار و در هنگام زایمان خون از بندناف نوزاد جمع آوری شده و پس از انتقال به آزمایشگاه و پردازش مجموعه سلول‌های هسته دار آن که منبع سلول‌های بنیادی خون ساز هستند در صورت احراز استاندارد‌های مورد نظر استخراج و سپس در دمای (منفی ۱۹۰) درجه سانتی گراد ذخیره و نگهداری می‌شود.

خانم دکتر نخلستانی در رابطه با هزینه‌های جمع آوری، پردازش و ذخیره سازی خون بندناف خاطر نشان ساخت: در بانک‌های عمومی خون بند ناف هزینه‌ای از اهداکننده خون بندناف دریافت نمی‌شود و این فرآیند رایگان است.

وی تصریح کرد: نمونه خون بند نافی که اهداکننده به بانک عمومی این نوع خون اهدا می‌کند برای مصرف عموم است و این در حالی است که در بانک‌های خصوصی، هزینه‌ی جمع آوری، پردازش و نگهداری از خانواده‌ی نوزاد دریافت می‌شود و بنابر این استفاده احتمالی از این نمونه خون نیز در انحصار خانواده‌ی اهداکننده است.

مدیر بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون ایران افزود: با اهدای خون بندناف، ضمن افزایش میزان ذخایر بانک‌های خون بندناف عمومی کشور، شانس یافتن نمونه‌ی سازگار برای همه بیماران نیازمند به پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز افزایش مییابد.

وی یادآور شد: در بانک‌های خصوصی، خانواده‌ی نوزاد متحمل هزینه می‌شوند و در اغلب موارد نیز این واحد‌های خون بندناف اصلا به مصرف فرد اهداکننده نمی‌رسد و سال‌ها بدون استفاده ذخیره میشود.

دکتر نخلستانی گفت: در ایران میزان اهدا و استقبال مادران باردار جهت اهدای خون بندناف خیلی خوب و رضایت بخش است.

خانم دکتر نخلستانی روند تأمین خون بند ناف را کاری گروهی دانست و از همکاران شاغل در آزمایشگاه ستاد مرکزی سازمان و دیگر کارکنان ستادی نظیر واحد تأسیسات، تجهیزات پزشکی و ترابری که در انجام رسالت واحد بانک خون بندناف کوشش کرده اند، تشکر کرد.

گفتنی است خون بندناف خونی است که بعد از تولد نوزاد در جفت باقی مانده و در صورت جمع آوری نشدن، به عنوان یک زباله‌ی زیستی (بیولوژیک) زدایش می‌شود. امروزه با اهدای این خون می‌توان به بیماران نیازمند پیوند سلول‌های بنیادی خونساز کمک کرد و جان آنان را نجات داد.

خون بندناف در درمان انواع بسیاری از بیماری‌ها مانند بدخیمی‌های خونی، کم خونی‌های مادرزادی مانند تالاسمی و آنمی فانکونی، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی و بیماری‌های متابولیک استفاده می‌شود. ورود این شیوه درمانی به حوزه نوین پزشکی بازساختی و سلول درمانی، موجب آغاز پژوهش‌های وسیع در راستای کمک به درمان آسیب‌های نخاعی و فلج مغزی شده است.

نخستین پیوند موفق خون بندناف ۳۲ سال پیش توسط دکتر گلوکمن بر روی کودک مبتلا به آنمی فانکونی انجام شد.

منبع: فارس

کلیدواژه: کودک انتقال خون سیستم ایمنی خون بند ناف سازمان انتقال خون ایران ناف سازمان انتقال خون سلول های بنیادی خون بانک خون بند خون بند ناف خون بندناف خانم دکتر جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۵۷۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل و آبگرفتگی در این ۷ استان

به گزارش خبرآنلاین، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به وقوع سیل و آب‌گرفتگی در هفت استان کشور، از امدادرسانی به بیش از ۲۰۰ نفر از افراد حادثه‌دیده خبر داد.

ایرنا در خبری نوشت: بابک محمودی در این باره اظهار داشت: از امروز، ۲۸ فروردین تا ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه، استان‌های بوشهر، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان و یزد تحت تاثیر سامانه بارشی قرار گرفتند.

محمودی اضافه کرد: در این مدت، ۲۴ مورد عملیات امدادی از سوی امدادگران جمعیت هلال احمر انجام شد و امدادگران به ۲۰۸ نفر متاثر از سیل و آب‎گرفتگی امدادرسانی کردند.

وی ادامه داد: ۲۴ تیم عملیاتی، شامل ۱۲۵ امدادگر، ۱۳ نفر را اسکان اضطراری دادند و آب جمع شده در هشت واحد مسکونی نیز توسط این گروه‌های امدادی تخلیه شد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور گفت: شهروندان در زمان‌های اعلام شده از تردد و توقف در مسیرها و جاده‌ها و بستر رودخانه‌ها خودداری کنند و در صورت بروز هرگونه حادثه با شماره ۱۱۲ ندای امداد و نجات تماس گیرند.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895981

دیگر خبرها

  • سیل و آبگرفتگی در این ۷ استان
  • ۷ استان درگیر سیل و آب گرفتگی شدند
  • اعضای کودک خردسال مشهدی جان ۵ نفر را نجات داد
  • استفاده از زبان کودکانه در انتقال مفاهیم
  • سرمایه‌داران بزرگ برای خرید استقلال پیشقدم شدند؛ خریداران استقلال چه شرکت‌هایی هستند؟
  • نجات معجزه آسای کودک یخ زده در کوهستان | امیرمحمد ۲ساله ۲۴ ساعت تنها در کوه بود
  • لحظه نجات کودک ایرانی ۲ ساله در حالی که یخ زده بود | تصاویر
  • ببینید| لحظه نجات کودک ۲ ساله در حالی که یخ زده بود
  • آخرین آمار ذخیره‌سازی ۲۲۰ نمونه خون بند ناف در استان مرکزی ارائه شد
  • کشف ۱۰۰ میلیون تن ذخیره معدنی در هرمزگان