Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-20@04:17:43 GMT

«نود سالگی بندر نوشهر در آینه تاریخ» نقد و بررسی می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۵۸۱۶۱

«نود سالگی بندر نوشهر در آینه تاریخ» نقد و بررسی می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه «سیم و زر» رادیو فرهنگ در تازه‌ترین قسمت خود به بررسی کتاب «نود سالگی بندر نوشهر در آینه تاریخ» با ویراستاری سیده راحیل موسوی می‌پردازد. در این برنامه که از ساعت ۱۳:۳۰ امروز یکشنبه ۱۰ اسفند (۱۳۹۹) پخش می‌شود، راحیل موسوی پاسخگوی سوالات محمد آسیابانی (کارشناس این هفته برنامه) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کتاب به کوشش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوری استان مازندران - نوشهر، بهار امسال (۱۳۹۹) با شمارگان هزار نسخه و ۴۳۷ صفحه توسط انتشارات ناسنگ در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

کتاب شامل پنج فصل به ترتیب با این عناوین است: «تاریخچه بندر در ایران»، «نوشهر یا خواچک؟»، «ساخت بندر نوشهر»، «سیمای بندر نوشهر» و «نگاهی به روند نود ساله بندر نوشهر». کتاب همچنین شامل اسنادی تاریخی مهمی از بندر نوشهر است. تاریخ شفاهی برخی از مسئولان این بندر نیز از جمله مباحث مهم مطرح شده در کتاب است.

بندر نوشهر که نام پیشین آن دهنو بود در بازه زمانی سال های ۱۳۰۹ تا ۱۳۱۸ خورشیدی ساخته شد و در هجدهم آذرماه ۱۳۱۹ با ورود نخستین کشتی حامل قطعات کارخانه ذوب آهن کرج به بهره برداری رسید.

برنامه «سیم و زر» با تهیه کنندگی فریده گودرزی و گویندگی فاطمه اسحاق تبار یکشنبه‌ها از ساعت ۱۳:۳۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

کد خبر 5157992 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: نقد کتاب معرفی کتاب رادیو فرهنگ بندر نوشهر معرفی کتاب پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سازمان سمت ترجمه رایزنی فرهنگی ویروس کرونا انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی سیدهادی خسروشاهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کتاب و کتابخوانی تازه های نشر نهاد کتابخانه های عمومی کشور امیرالمومنین ع بندر نوشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۵۸۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار شماره پنجم سمرقند با ویژه‌نامه تاریخ و فرهنگ «بخارا»

به گزارش مبلغ پنجمین شماره فصلنامه «سمرقند»، ویژه تاریخ و فرهنگ بخارا منتشر شد. این ویژه‌نامه در ۵۴۴ صفحه منتشر شده و از شنبه اول اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ در کتابفروشی‌ها و دکه‌های روزنامه‌فروشی در دسترس است.

به نوشته ایسنا عبدالحسین زرین‌کوب، عنایت‌الله رضا، فائزه توکلی، مسعود عرفانیان، آزیتا همدانی، محمدامین ریاحی، دلشاد فرهادزاد، مسعود میرشاهی، مسعود حسینی‌پور، مریم حسینی، نصرالله پورجوادی، ناصرالدین پروین، جواد عباسی، عدالت عابدینی، کاوه بیات، حسن شجاعی‌مهر و شقایق فتحعلی‌زاده نویسندگان این شماره هستند. همچنین این شماره با سروده‌هایی از رودکی، مجیرالدین بیلقانی، عمعق بخاری، مولوی، جامی، سیّدای نسفی، طغرل احراری، محمدرضا شفیعی کدکنی ، ادش ایستد، گلرخسار، بازار صابر، فردوس اعظم، هدیه، بشارت رجبوا و مریم یادگاروا همراه است.

«مرزهای ایرانشهر» نوشته محمدرضا شفیعی کدکنی، «ای بخارا شاد باش و دیر زی» از علی دهباشی، «سرود اهل بخارا» نوشته عبدالحسین زرین‌کوب و «گذشتۀ تاریخی بخارا» نوشته عنایت‌الله رضا در این شماره از «سمرقند» درج شده‌اند.

بخش «تاریخ بخارا» با این مطالب همراه است: «حاکمیت خاتون بخارا» از فائزه توکلی،
«امیر عالم‌خان، واپسین امیر از سلسلۀ منغیت‌ها» نوشته مسعود عرفانیان و «معماری ابنیه و عمارات در بخارا (بر اساس یادداشت‌های صدرالدین عینی)» از آزیتا همدانی.

در بخش «فرهنگ و ادبیات در بخارا» این مطالب چاپ شده است: «باد جوی مولیان...» از محمدامین ریاحی، «از این بخارا تا آن «بخارا»» نوشته دلشاد فرهادزاد، «یادداشت‌هایی دربارۀ شهر بخارا» از مسعود میرشاهی، «مردم بخارا» نوشته مسعود حسینی‌پور، «مراسم زیارت هفت پیر در بخارا» از مریم حسینی و «جایگاه زن در یادداشت‌های صدرالدین عینی» نوشته آزیتا همدانی.

«غریب آشنا» نوشته نصرالله پورجوادی، «پرسه در دیار بخارا خداه» از ناصرالدین پروین، «گشت و گذاری در بخارا» نوشته جواد عباسی و «یک پیاله چای ازبکی» از عدالت عابدینی در بخش سفرنامه‌های بخارا منتشر شده است.

همچنین معرفی کتاب‌های «از آسیای میانه تا ورارود و خوارزم»، «دربارۀ کتاب «تاریخ بخارا»» و «برده‌های ایرانی در ورارود» در بخش معرفی کتاب این شماره آمده است.

«هر باد که از سوی بخارا به من آید...» سروده رودکی، «دورست بخارا...» از مجیرالدین بیلقانی، «در مدح شمس‌الملک» از عمعق بخاری، «قصۀ وکیل صدر جهان» از مولوی، «در منقبت خواجه بهاءالدین محمد نقشبند بخارایی» سروده جامی، «در صفت شهر بخارا» از سیّدای نسفی، «در جواب گلشنی بخارای» از طغرل احراری، «مویۀ زال» از محمدرضا شفیعی کدکنی، «سمرقند و بخارا» از اَدِش ایستد، «بخارا» سروده گلرخسار صفی‌اوا، «اسماعیل سامانی دیوار بخارا بود» بازار صابر و «آه... بخارا!» از فردوس اعظم شعرهایی هستند که در بخش «بخارا در شعر فارسی» چاپ شده‌اند.

«هدیه»، «بشارت رجبوا» و «مریم یادگاروا» از بانوان چکامه‌سرای بخارا (به انتخاب مسعود میرشاهی) هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896774

دیگر خبرها

  • ۳۰ سالگی «داستان عامه‌پسند» در جشنواره کلاسیک
  • جشن ۳۰ سالگی «داستان عامه‌پسند»/ بازیگران گرد آمدند
  • چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه
  • انتشار شماره پنجم سمرقند با ویژه‌نامه تاریخ و فرهنگ «بخارا»
  • «تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»
  • کتاب آینه‌ دلیل من در کرمانشاه منتشر شد
  • بررسی موضوع حاکمیت اسلامی در عصر غیبت در یک کتاب جدید
  • «تاریخ طب در ایران» بررسی می‌شود
  • نگاهی به اندیشه‌های عرفانی اُشو، در «کتاب فرهنگ»
  • «تاریخ طب در ایران» معرفی و بررسی می‌شود