Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@02:45:55 GMT

کرونا بر مخاطبین کتابخانه‌های عمومی سایه افکنده است

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۵۹۲۳۱

کرونا بر مخاطبین کتابخانه‌های عمومی سایه افکنده است

به گزارش ایرنا، امیرهلاکویی روز یکشنبه در نشست با فرماندار، بخشداران و شهرداران تیران و کرون در محل فرمانداری این شهرستان افزود: سرانه بهره‌برداری از کتابخانه‌های عمومی استان در یک سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا، کاهش داشته که یکی از دغدغه‌های مهم در حوزه فرهنگی است.

وی بیان‌ کرد: سال گذشته تا پیش از فراگیری ویروس کرونا، مردم استان سه میلیون کتاب از کتابخانه‌های عمومی به امانت‌ بردند که سه برابر میانگین کشوری بود و البته این موضوع متناسب با شرایط فرهنگی و علمی اصفهان بوده اما این موضوع در یک سال گذشته بسیاری کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یادآور شد: تعطیلی‌ها و محدودیت‌ها از جمله عوامل اثرگذار بر کاهش امانت‌گیری کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان محسوب می‌شود.

به گفته مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی اصفهان، گسترش فعالیت کتابخانه‌های عمومی استان در قالب باشگاه‌های فرهنگی کتاب و ارائه خدمات فرهنگی، هنری، جشنواره‌ها و نشست‌های کتاب بر مطالعه و افزایش اعضای اثر گذاشته است.

هلاکویی بیان کرد : امسال 13 جشنواره کتابخوانی با بهره‌گیری از فضای مجازی در شرایط کرونایی در استان برگزار و 300 هزار جلد کتاب توسط خیرین، ناشران و عموم مردم به نهاد کتابخانه‌های عمومی اهدا شده که نقش موثری در افزایش منابع کتاب داشته است.

وی با بیان اینکه نهادکتابخانه‌های عمومی با منابع مالی محدود برای خرید کتاب روبرو است، خاطرنشان ‌کرد: همکاری عمومی در نذر کتاب منابع این مراکز را تجهیز می‌کند که در تیران و کرون چهار هزار جلد توسط مردم کتاب اهدا شده است.

هلاکویی با اشاره به ضرورت همکاری شهرداری‌ها در پرداخت نیم درصد سهم کتابخانه‌ها، تصریح ‌کرد: نبود این همکاری باعث می شود که سازمان شهرداری‌ها از محل اعتبارات حمایتی ارزش افزوده، این سهم را از شهرداری‌ها کسر و به حساب هزینه‌های جاری نهاد کتابخانه‌های عمومی واریز می‌کند.

به اعتقاد وی کتابخانه‌های عمومی جزیی از شهر و ماموریت شهرداران محسوب می‌شود که این مجموعه را در کنار سایر وظایف خود مورد توجه قرار دهند و با اختصاص به موقع این اعتبار به توسعه این نهادهای فرهنگی کمک کنند.

فرماندار تیران و کرون در ادامه این نشست با بیان اینکه همکاری خوبی از سوی مدیریت شهری در این شهرستان با نهاد کتابخانه‌های عمومی وجود دارد، گفت: شهرداری‌ها سهم کتابخانه‌های عمومی را پیش بینی کرده‌اند و در انجام فعالیت‌های عمرانی نیز همکاری دارند.

مجید حججی با بیان اینکه تکمیل ساختمان کتابخانه عمومی عسگران با همکاری شهرداری این شهر در حال انجام است، خاطرنشان‌ کرد: روستای ورپشت که یکی از روستاهای پرجمعیت و بزرگ بخش مرکزی این منطقه است که به یک کتابخانه عمومی نیاز دارد.

وی با اشاره به نقاط ضعف ساختاری انجمن کتابخانه‌های عمومی، گفت: مسئولیت این انجمن در شهرها باید بر عهده شهرداران و در بخش‌ها بر عهده بخشداران باشد و رئیس اداره کتابخانه های عمومی باید حق رای در این نشست‌ها داشته باشند اما این نابسامانی مسیر انجام فعالیت‌ها را سخت کرده است.

به اعتقاد فرماندار تیران و کرون، نهاد کتابخانه های عمومی پیشنهاد اصلاحات این انجمن را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه دهد تا آنان به جای بحث‌های حاشیه ای در خانه ملت، به نیازهای جامعه رسیدگی کنند و سرگرم وظایف اصلی خود به جای مانع تراشی برای دولت باشند.

اکنون در استان اصفهان بالغ بر۳۰۰ باب کتابخانه عمومی از جمله ۱۹۳ کتابخانه نهادی و ۱۲۰ کتابخانه مشارکتی وجود دارد که این رقم توسط بخش خصوصی و دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری‌ها ایجاد شده است.

برچسب‌ها تیران وکرون نهاد كتابخانه های عمومی کشور اصفهان محدودیت های کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تیران وکرون نهاد كتابخانه های عمومی کشور اصفهان تیران وکرون نهاد كتابخانه های عمومی کشور اصفهان محدودیت های کرونا اخبار کنکور نهاد کتابخانه های عمومی تیران و کرون شهرداری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۵۹۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگداشت مفاخر موجب اعتلای علمی‌ و فرهنگی آذربایجان غربی است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، خدیجه معصومی، در آیین نکوداشت مصطفی قلی‌زاده‌علیار، نویسنده و پژوهشگر ارومیه‌ای که در سالن جلسات استاد شهریار اداره کل کتابخانه‌های آذربایجان‌غربی برگزار شد، ضمن تبریک عملیات غرور آفرین فرزندان اسلام در مقابل جنایت‌های رژیم جعلی صهیونستی گفت: هنر انقلاب اسلامی متعلق به همه شیر مردان و شیرزنان بوده و تمام تلاش ما در اداره کل حمایت از هنرمندان است، چرا که ما در این سرزمین نیاز به ادب و هنر داریم.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌غربی افزود: در کتابخانه‌های عمومی استان چند سالی است که محافل ادبی شکل گرفته که این محافل باید جریان‌سازی کنند و به پویانمایی و مانایی شعر متعهد باشند و در این راستا باید از ظرفیت تمام ارگان‌ها در این مورد کمک گرفته شود.

 

معصومی ادامه داد: باید مراسم نکوداشت ادبا را وقتی که در قید حیات هستند برگزار کنیم و مفاخر فرهنگی در قید حیات می‌توانند راه و روش زندگی کردن را به نسل امروزی نشان دهند که امر مهمی در ارتقا روحیه فرهنگی استان است و باید این مهم به یک اصل تبدیل شود.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌غربی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری در مورد شعر که نوعی رسانه است، گفت: استاد قلی‌زاده‌علیار کتاب، شعر و ادبیات را به هم گره زدند و یکی از شخصیت‌های برجسته ادبیات استان است.

دیگر خبرها

  • ‌نشست جنگ و صلح از منظر سعدی در شیراز برگزار می‌شود
  • بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز
  • اهدای کتابخانه شخصی به کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان
  • اهدای ۵۰۰ جلد کتاب با‌ارزش به کتابخانه‌های عمومی بوشهر
  • «تاریخ طب در ایران» معرفی و بررسی می‌شود
  • بزرگداشت مفاخر موجب اعتلای علمی‌ و فرهنگی آذربایجان غربی است
  • فعالیت ۷۹ کتابخانه عمومی در استان بوشهر
  • بهسازی کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر برای تسهیل ورود معلولان
  • سرپرست اداره امور کتابخانه های عمومی گیلان منصوب شد