Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، صنعت نفت در دنیا به سمتی پیش می‌رود که بازیگران قدیمی بازار آسیا با نظر به بازار رو به رشد فراورده‌های نفتی پتروشیمیایی در سال‌های آینده، به سمت تولید مستقیم مواد بالادست پتروشیمی از نفت از طریق احداث پتروپالایشگاه حرکت کرده اند. این وضعیت با افزایش قیمت نفت و درنتیجه آن افزایش حاشیه سود پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه ها در حال همراه شدن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این ترتیب پروژه‌های پالایشی متعددی در کشورهای منطقه غرب آسیا همچون ترکیه، کویت، عربستان، امارات، عمان تا دیگر مناطق آسیا از جمله هند و چین تعریف شده است. این روند در کنار افزایش تقاضای کشورهای در حال توسعه برای فراورده‌های نفتی همچون سوخت و از جمله مواد پتروشیمایی با توجه به تغییر سبک زندگی آن‌ها پیش می‌رود.

قانون مجلس؛ هموارکننده احداث پتروپالایشگاه‌ها

طی سال‌های گذشته تأمین مالی مهم‌ترین گلوگاه توسعه پالایشگاه و پتروپالایشگاه در ایران بوده است. قانون «حمایت از صنایع پایین دستی نفت و میعانات گازی با سرمایه‌های مردمی» که سال گذشته در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، هدفش بالابردن جذابیت سرمایه گذاری در طرح‌های پتروپالایشی بود. از این رو مفاد مهمی در این قانون دیده شده است که به رقابت پذیری و سودآوری طرح‌های پتروپالایشی کمک می‌کند. از جمله این مفاد، اعطای مشوق تنفس خوراک به پتروپالایشگاه هایی است که طبق قانون یادشده به بهره برداری می رسند. تنفس خوراک (پرداخت نکردن هزینه خوراک به دولت) به اندازه کل هزینه سرمایه پروژه در سال اول بهره برداری، موجب بازگشت سرمایه طرح در همان سال اول می‌شود که به گفته کارشناسان اقتصادی فرایند تأمین مالی پروژه در دوره ساخت از سرمایه‌های خصوصی و مردمی را تسهیل می‌کند.

آخرین وضعیت اجرای بزرگترین طرح پتروپالایشی کشور

تاکنون وزارت نفت در چارچوب مصوبه مجلس که تبدیل به قانون شده است، به ۸ طرح حائز شرایط فنی و اقتصادی به مجموع طرفیت یک میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه مجوز خوراک و احداث پتروپالایشگاه داده است.

بنابر گزارش‌ها این طرح‌ها مشغول پیشبرد عملیات طراحی مهندسی، مطالعات فرایندی برای تولید مواد با ارزش افزوده بیشتر و نیز «مطالعات بازار» بین المللی و داخلی برای انتخاب یک الگوی بهینه مبتنی بر نیاز بازار هستند. با این حال عملیات اجرایی، سفارش محصول و تأمین مالی انها همچنان معطل است زیرا منتظر تصویب هیأت امنای صندوق توسعه ملی برای تعیین سقف تنفس خوراک قابل پذیرش برای صندوق هستند.

این ۸ طرح که همگی طبق مفاد قانون در سواحل جنوب کشور از جمله بندر جاسک در سواحل مکران تعریف شده اند ظرفیت خوبی برای دسترسی به بازارهای مصرف، قرارگیری در مسیر خط لوله انتقال نفت گوره به جاسک و نیز امکانات لجستیکی دیگری همچون بندر، آب و غیره دارند.

سنگ اندازی بر سر راه اجرای قانون پتروپالایشگاه ها

پیگیری‌ها از نهادهای مربوطه نشان می‌دهد برخی مسئولان رده بالای دولت از جمله معاون اقتصادی سازمان برنامه تا امروز مانع تصویب تنفس خوراک در هیئت امنای صندوق توسعه ملی بوده اند.

این در حالی‌است که اعطای تنفس خوراک به پتروپالایشگاه نه تنها بار مالی برای دولت ندارد بلکه به طور کامل از سهم صندوق توسعه ملی است و در مورد صندوق نیز به دلیل فروش پایدار نفت ِ تحریمی ِ بلا استفاده در میادین نفتی موجب افزایش منابع ورودی صندوق و همچنین آسیب ندیدن میادین می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، تعلل هیأت امنای صندوق توسعه ملی در تصویب تنفس خوراک در حالی است که طبق این قانون اجازه اعطای تنفس خوراک به واحدهای مذکور جز اختیارات مقام معظم رهبری بوده و ایشان اذن آن را داده است و صندوق توسعه ملی باید صرفاً اولویت زمانی اعطای تنفس خوراک به طرح‌ها را تعیین کند.

به نظر می‌رسد لازم است کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی طبق وظیفه نظارتی خود به تعلل هیأت امنای صندوق توسعه ملی ورود کند و در صورت وجود مانع جدی، به حل و فصل مساله کمک کند. بویژه آنکه احداث و بهره برداری از پتروپالایشگاهها تأثیر به سزایی در جلوگیری از خام فروشی نفت و ایجاد ارزش افزوده برای کشور که طی سالهای اخیراً به دفعات مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده، دارد و می‌تواند گامی مهم در بی اثر کردن تحریم‌های نفتی باشد.

کد خبر 5156773 عرفانه تاجیکی

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری پتروپالایشگاه سازمان برنامه و بودجه صندوق توسعه ملی خام فروشی تحریم نفتی وزارت نیرو قیمت نفت اقتصاد آمریکا قیمت طلا بورس تهران بازار سهام شاخص کل بورس قیمت دلار بانک مرکزی ایران اوراق قرضه آمریکا بازار سهام امریکا وزارت جهاد کشاورزی ویروس کرونا بازار سرمایه امنای صندوق توسعه ملی پتروپالایشگاه ها تنفس خوراک طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۵۹۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با اجرای قانون شفافیت مالی از اسراف در انتخابات جلوگیری شد

به گزارش خبرگزاری مهر، هشتمین جلسه ستاد مرکزی پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی به عنوان رئیس ستاد و با حضور تمامی اعضا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد موحدی آزاد دادستان کل کشور با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در ۱۱ اسفند سال گذشته اظهار کرد: مردم ایران زیر بمباران تبلیغاتی دشمنان، آگاهانه و با احساس مسئولیت در پای صندوق‌های رأی حضور یافته و بحمدالله انتخابات در امنیت کامل برگزار و مقدمات تشکیل مجلس بعدی را فراهم ساختند.

وی افزود: این امنیت با لطف خدا و با تلاش تمام نیروهای انتظامی، اطلاعاتی و بسیج مردمی حاصل شد که جای تقدیر از همه دست‌اندرکاران این حوزه دارد.

هماهنگی و همکاری مطلوب دستگاه‌های اجرایی در برگزاری انتخابات

رئیس ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی، عنوان کرد: در انتخابات اخیر شاهد یک همکاری و هماهنگی خوب بین مسئولان مختلف دستگاه‌های ذی‌ربط در سراسر کشور بودیم و به لطف الهی این تجربه هم به تجربیات قبل افزوده شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی در بخش دیگری از سخنان خود پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای در دبیرخانه ستاد مرکزی را داده و گفت: ما در بخش‌هایی در حال نظام‌سازی هستیم و اگر نقاط ضعفی در بخشی از کارها باشد باید با همفکری آن را رفع کرد. برخی از ضعف‌ها و اشتباهات شاید اجتناب‌ناپذیر باشد که باید آن‌ها را برای آینده رفع کنیم؛ لذا پیشنهاد می‌کنم در دبیرخانه، کمیته‌ای تشکیل شود و با گرفتن گزارش آماری و تحلیلی به بررسی نقاط ضعف و نقاط قوت پرداخته شود، سپس از همه موارد گزارش جامعی تهیه و به بخش‌های مختلف ارائه شود تا برای انتخابات بعدی از تجربیات کسب شده استفاده شده و آسیب‌ها کاهش یابد.

وی ادامه داد: با اصلاح قانون انتخابات شاهد اتفاقات خوبی در این رابطه بودیم. همچنین با توجه به قانون شفافیت مالی تا حدودی از اسراف و تبذیر جلوگیری شد.

تاکید بر آمادگی ستادهای استانی برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

دادستان کل کشور با اشاره به برگزاری دور دوم انتخابات در برخی استان‌ها تصریح کرد: در حوزه‌هایی که انتخابات به دور دوم کشیده شده است باید ستادهای استانی و شهرستانی کماکان فعال باشند و به وظیفه نظارتی خود عمل کنند. پیش‌بینی ما این است که در این دوره مشارکت مردمی بیشتر باشد، چرا که حلقه رقابت تنگ‌تر شده و انتخاب کاندیداها آسان‌تر است. در بسیاری از حوزه‌ها از جمله تهران هم دستگاه‌های الکترونیکی مستقر می‌شود و زمان کمتری برای رأی دادن صرف خواهد شد.

وی خطاب به دادستان‌های سراسر کشور عنوان کرد: به تخلفات مهم در شعب ویژه، با سرعت رسیدگی کرده و در مواردی که قانون تکلیف کرده یا اجازه می‌دهد در حد لزوم اطلاع‌رسانی مناسب صورت پذیرد. چراکه اینگونه اقدام کردن در قانون‌مندتر شدن جامعه اثرگذار بوده و به ارتقا نظم عمومی و امنیت روانی جامعه کمک می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین موحدی در ادامه این جلسه به وظایف و اختیارات منتخبین در قانون اساسی هم اشاره کرده و گفت: اصل ۷۱ تا ۹۰ قانون اساسی به اختیارات نمایندگان پرداخته است و می‌توان گفت بسیاری از امور داخلی و خارجی کشور با اجازه و تصویب نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی رقم می‌خورد. به عبارتی مجلس حق دارد در تمام امور کشور قانون وضع کند.

وی تصریح کرد: باید دانست که یک نماینده مجلس صرفاً نسبت به حوزه انتخابیه خود تکلیف ندارد بلکه او در واقع نماینده کل ملت ایران است؛ لذا اینکه امام خمینی (ره) فرمود: "مجلس در رأس امور است" یک حقیقت است و نیز اینکه مقام معظم رهبری فرمودند: "مجلس باید ریل گزاری کند و مشکلات را حل کند" کاملاً انتظار به حقی است.

رئیس ستاد مرکزی پیشگیری از تخلفات انتخاباتی خاطرنشان کرد: امروز مردم چشم به اقدامات منتخبین خود در مجلس شورای اسلامی دوخته‌اند. البته که مجلس فعلی هم نباید در این مدت باقیمانده از عمر خویش تعطیل و نیمه تعطیل شود، بلکه باید فعالیتش چند برابر شده و لوایح و طرح‌های عقب مانده را در حد امکان به صورت جهادی پیگیری کرده و به سامان برساند تا دین خود را به ملت و خانواده شهدا ادا کند.

منتخبین ملت فرصت خدمتگزاری به مردم را از دست ندهند

دادستان کل کشور ادامه داد: منتخبین کنونی هم باید تا زمان تشکیل مجلس بعدی با همفکری و شناخت مسائل و موضوعات مرتبط، مشکلات موجود را بررسی و در جهت تحقق شعار سال جاری یعنی "جهش تولید با مشارکت مردم" برای حل مشکلات کشور طرح و ایده داشته و با آمادگی کامل وارد مجلس شده و فرصت خدمتگزاری به مردم را ازدست ندهند.

وی در پایان گفت: مردم عزیز کشورمان از منتخبان خود انتظارات مهم و مختلفی دارند؛ لذا در جنگ اقتصادی تحمیلی کنونی درنگ و فوت وقت اصلاً جایز نیست.

کد خبر 6064221

دیگر خبرها

  • فیلم/ برای اولین بار اذان با شهادت ثلاثه در امارت شارجه طنین‌انداز شد
  • با اجرای قانون شفافیت مالی از اسراف در انتخابات جلوگیری شد
  • تغییرات بزرگ اینتر از راه می‌رسد
  • افزایش سن بازنشستگی در سال ۱۴۰۳ تعیین تکلیف می‌شود؟
  • زمان اجرای افزایش حقوق کارمندان اعلام شد
  • جشن بزرگ روزه اولی‌ها در روز ولادت کریم اهل‌بیت
  • خبر مهم برای کارمندان؛ زمان اجرای افزایش حقوق اعلام شد
  • بسیاری از نارضایتی‌ها از شهرداری به علت اجرای قوانین است
  • جهش تولید با تامین منابع مالی اتفاق می‌افتد
  • ارائه ۴۰۰ میلیارد تومان خدمات مالی به دانش‌بنیان‌های اقتصاد دیجیتال در سال گذشته