Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@18:10:29 GMT

کرونا کیفیت تئاترها را کاهش نداده است

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۵۹۹۸۲

کرونا کیفیت تئاترها را کاهش نداده است

ایسنا/خراسان رضوی برنده جایزه بهترین بازیگر جشنوار فجر امسال معتقد است کرونا نتوانسته کیفیت آثار تئاتر را کاهش دهد.

سروش طاهری که به واسطه پدر خود فعالیت‌های هنری را از هفت سالگی آغاز کرد از سال 1376 به صورت حرفه‌ای وارد حوزه تئاتر شده است. او که در این مدت به حرفه تئاتر پرداخته است به گفته خودش تاکنون در حدود 75 نمایش به عنوان بازیگر و کارگردان به روی صحنه رفته و بیش از 47 جایزه کسب کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طاهری که در سال‌های 1392 و 1393 برگزیده جشنواره تئاتر فجر شده و امسال هم جایزه بهترین بازیگر این جشنواره را از آن خود کرده است با اشاره به برگزاری سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر در شرایط کرونایی می‌گوید که سطح کیفی جشنواره کاهش نداشته است.

سروش طاهری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا، بسیاری از افراد شرایط شرکت در جشنواره را نداشتند و به تبع آن سطح جشنواره از لحاظ برگزاری در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش نسبی داشته است، اما با همین شرایط هم کارهایی که من در جشنواره امسال دیدم از نظر کیفی و فنی چیزی کم نداشتند. با این‌ حال نقد اساسی من به جشنواره امسال این است که وقتی بخش‌های دیگر جشنواره امسال را حذف کردیم باید در همان تک‌بخش تئاتر ایران که برگزار می‌شود، جایزه‌ای در خور جایگاه این جشنواره اهدا کنیم، چراکه جشنواره تئاتر فجر معتبرترین جشنواره تئاتری ایران است و این جایزه‌های 8 میلیون تومانی، جایزه‌ای است که معمولاً در جشنواره‌های معمولی‌تر به برگزیدگان اهدا می‌شود.

این هنرمند تئاتر ادامه داد: من امسال با دو نمایش «سگ‌دو» به کارگردانی عباس غفاری و نمایش «سه‌شنبه‌های لعنتی» به کارگردانی محمدمهدی خاتمی در جشنواره حضور داشتم که برای نمایش «سگ‌دو» موفق به کسب جایزه شدم.

طاهری با بیان این‌که «سگ‌دو در واقع نقد مهاجرت است»، گفت: این نمایش داستان دختری به نام لنا است که می‌خواهد به فرانسه مهاجرت کند و در آن کشور کابوس‌هایی می‌بیند. در این نمایش ما کابوس‌های این دختر را به روی صحنه می‌بریم. برای نمونه لنا پیرزنی را در خواب می‌بیند که از نظر ذهنی سلامت ندارد و همان زن، در کابوس تبدیل به مادر لنا می‌شود و همین‌طور اتفاقات دیگر در این کار که همگی کابوس‌های لنا است و ما آن‌ها را به تصویر کشیدیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال 1393 پیشنهاد دادم که برای بالا بردن شأن جشنواره فجر، برگزیدگان این جشنواره طبق هماهنگی که با وزارت علوم شکل می‌گیرد، بتوانند تحصیلات خودشان را در سطح کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته‌های هنری ادامه دهند، اما این پیشنهاد در آن سال خیلی مورد توجه قرار نگرفت. با این حال دو سال بعد دیدم که این پیشنهاد مصادره به مطلوب شده است و دانشگاه تربیت مدرس این کار را برای برگزیدگان بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر انجام داده ‌است.

این هنرمند تئاتر اضافه کرد: با این وجود فکر می‌کنم این شرایط می‌تواند با هماهنگی میان وزارت علوم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزیدگان بخش داخلی جشنواره تئاتر فجر نیز که قصد ادامه تحصیل دارند، فراهم شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری تئاتر جشنواره تئاتر فجر 99 كرونا جشنواره تئاتر فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۵۹۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توانمندی‌های تئاتر ایران ناب است/ در حال رایزنی با کشورهای شرق آسیا و اروپا برای اجرا هستیم

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ نمایش «آلاء» به نویسندگی و کارگردانی محمد کاظم تبار، پیش از این در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی دائجون کره جنوبی، چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، تئاتر شهر و همچنین سالن اصلی تالار مولوی به روی صحنه رفته بود اینبار در هفته دوم اردیبهشت ماه با حمایت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ششمین جشنواره مونودراما در شهر نابل تونس به روی صحنه می‌رود. شیما جعفرزاده به عنوان بازیگر و همچنین فرهاد قائمیان و محمدرضا آزادفرد با صدای خود در این نمایش محمد کاظم‌تبار را یاری خواهند داد.  

کاظم تبار در گفت‌وگو با خبرنگار آنا گفت: نمایش آلاء در سال ۱۴۰۰ تولید شد که از آن به بعد در سالن اصلی مولوی، جشنواره‌ فتح خرمشهر، جشنواره‌ بین المللی تئاتر فجر، سالن قشقایی تئاتر شهر، جشنواره دائجون کره جنوبی به اجرا درآمد و در حال انجام تمرینات نهایی جهت اجرا در تونس هستیم.

آلاء در ادامه افزود: در هر مرحله‌ اجرایی تغییراتی چه در متن، چه در میزانسن و حرکات داشته که این اجرا نیز از این امر مستثنی نبوده است. به طور کل می‌توان گفت این اجرا ۳۰ درصد با اجرای اول آلاء در تالار مولوی تفاوت کرده است. آلاء دعوتنامه‌های مختلفی از شرق آسیا و اروپا نیز دریافت کرده که در حال رایزنی با جشنواره‌های مبدا هستیم.

وی اظهار داشت: البته درباره اجرای تونس باید عرض کنم قرار بود پارسال در این جشنواره حاضر باشیم، اما به دلایلی این اتفاق ممکن نشد تا امسال که مجددا نمایش در این جشنواره پذیرفته شد. البته این اتفاق بدون حمایت‌های کوروش زارعی که برادرانه و دلسوزانه حامی این نمایش بودند و رایزن فرهنگی ایران در تونس، امکان پذیر نبود.

آلاء اظهار داشت: به لحاظ توانمندی تئاتر ایران ظرفیت‌های خوب و نابی دارد که ظرفیت ارائه‌ آن در سراسر دنیا وجود دارد که این امر نیاز حمایت‌های همه جانبه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد است تا توانایی و استعداد‌های ایرانی در سراسر دنیا به منصه‌ ظهور برسد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راهیابی ۲ نمایش از البرز به جشنواره سراسری تئاتر بچه های مسجد
  • توانمندی‌های تئاتر ایران ناب است/ در حال رایزنی با کشورهای شرق آسیا و اروپا برای اجرا هستیم
  • تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز می‌کنید؟
  • این خبرها را از دست ندهید
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • پذیرفته شدگان پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد معرفی شدند
  • نمایش «آلاء» به تونس می‌رود
  • پیش بینی استقبال ۱۰ برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی