Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-24@05:09:34 GMT

ضرورت تهیه نقشه جامع پژوهشی در حوزه دفاع مقدس

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۶۲۵۶۳

ضرورت تهیه نقشه جامع پژوهشی در حوزه دفاع مقدس

نشست سازمان تحقیقات، آموزش و پژوهش‌های دفاع مقدس، امروز (یک‌شنبه) با حضور سردار حجت‌الله واعظی‌نژاد رئیس بنیاد نخبگان ستاد کل نیرو‌های مسلح، سردار محمدقاسم ناظر معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سرهنگ مهدی امیریان رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و پژوهش‌های دفاع مقدس و تعدادی دیگر از مسئولان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سردار واعظی‌نژاد در این نشست، طی سخنانی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله‌العالی) مبنی‌بر ضرورت تحقیق و پژوهش در حوزه دفاع مقدس، به تبیین این ضرورت‌ها پرداخت و اظهار داشت: پدیده‌های تاریخی هرچه مهم‌تر و قدرت جریان‌سازی بالاتری داشته باشد، بیشتر در خطر تحریف قرار دارد؛ بنابراین لازم است تا بیشتر در این حوزه کار‌های پژوهشی انجام شود.

وی با اشاره به ضرورت ماندگار کردن فرهنگ دفاع مقدس، افزود: فرهنگ دفاع مقدس از طریق تبیین و مطالعات درست، به‌همراه روایت عالمانه و مستند ماندگار می‌شود.

سردار واعظی‌نژاد ضمن تأکید بر ضرورت غنی کردن ادبیات دفاع مقدس، تصریح کرد: از بین کتاب‌هایی که در حوزه دفاع مقدس منتشر شده است، نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ درصد آن‌ها سندی و پژوهشی هستند؛ بنابراین ضرورت دارد تا ادبیات دفاع مقدس بیش از پیش غنی‌تر شود.

وی به تدابیر رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در خصوص پژوهش‌های دفاع مقدس اشاره و بیان داشت: باید بتوانیم یک بانک جامعی را از پژوهش‌های حوزه دفاع مقدس داشته باشیم تا هم از موازی‌کاری جلوگیری شود و هم پژوهش‌های قبلی را تکمیل می‌کند. همچنین باید یک نقشه جامع پژوهشی در حوزه دفاع مقدس داشته باشیم تا یک درختواره پژوهشی دفاع مقدس بتواند در سه حوزه راهبردی عملیاتی، تاکتیکی و اجرایی یاری‌گر ما در این زمینه باشد.

رئیس بنیاد نخبگان ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان در نیرو‌های مسلح، گفت: سالیانه نزدیک به دو هزار ۵۰۰ نفر نخبه‌وظیفه که از سوی بنیاد ملی نخبگان احراز نخبگی شده و در اختیار ستاد کل نیرو‌های مسلح قرار می‌گیرند، ما این افراد را در زمینه تحقیق و پژوهش در نیرو‌های مسلح و سازمان‌های کشوری استفاده می‌کنیم که از این تعداد افراد، ۷۰ درصد در نیرو‌های مسلح استفاده شده و ۳۰ درصد هم در سازمان‌های کشوری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سردار واعظی‌نژاد ادامه داد: همچنین سالیانه حدود چهار هزار و ۵۰۰ سرباز تحصیل‌کرده با عنوان سرباز پژوهشگر یا محقق وظیفه را در عرصه‌های تحقیق و پژوهش در نیرو‌های مسلح به‌کارگیری می‌کنیم.

وی با بیان این‌که حوزه پژوهش دفاع مقدس، یکی از حوزه‌هایی است که از نظر کمی و کیفی بهترین بهره را از ظرفیت نخبگان می‌برد، تصریح کرد: در این راستا، ظرفیت‌های بسیار خوبی در اختیار حوزه پژوهش دفاع مقدس اختصاص داده شده است و آمادگی داریم تا در این زمینه همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.

رئیس بنیاد نخبگان ستاد کل نیرو‌های مسلحبا اشاره به اهداف بکارگیری نخبگان در حوزه پژوهش‌های دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: هدف نزدیک ما در این زمینه انجام یک پروژه تحقیقاتی برای جایگزین خدمت وظیفه عمومی و کسر از خدمت و همچنین هدف دور ما نیز، کار تربیتی عمیق و بزرگ، کادرسازی برای نظام و تربیت نیروی انسانی علمی در طراز انقلاب اسلامی است که این فرصت در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، بسیار فراهم است.

جانمایی تولیدات فرهنگی دفاع مقدس در کتاب‌های آموزش و پرورش

امیر حمیدرضا گرامی عضو کمیسیون ارزیابی نخبگان وظیفه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در این نشست، با بیان این‌که امروز با همکاری نخبگان به ترجمه آثار دفاع مقدس به زبان‌های خارجی دست پیدا کرده‌ایم، گفت: یکی از نکات مهم‌تر، تأثیری است که ترجمه این آثار بر روی نخبگان گذاشته است.

وی با اشاره به این‌که ۱۴ میلیون ظرفیت دانش‌آموزان و یک میلیون ظرفیت معلم‌های کشور است، گفت: درحال جانمایی مسائل دفاع مقدس در کتاب‌های آموزش و پرورش هستیم؛ امروز حدود ۹۰۰ کتاب در آموزش و پروش چاپ می‌شوند که می‌توانیم از تولیدات فرهنگی با رایزنی در سازمان برنامه‌ریزی و پژوهش وزارت آموزش و پرورش استفاده کنیم.

گرامی خاطرنشان کرد: امروز بالغ بر یک هزار و ۵۰۵ استاد دانشگاه داریم که در دانشگاه‌های درس علوم و معارف دفاع مقدس را تدریس می‌کنند.

استقبال نخبگان از ترجمه کتاب‌های دفاع مقدس

همچنین، سرهنگ عباس بایرامی  رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس نیز در این نشست، با بیان این‌که در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس به‌همت نخبگان ۹ پروژه را به سرانجام رسانده و چهار پروژه نیز در حال انجام است، اظهار داشت: در موضوع کتاب‌شناسی دفاع مقدس، تعداد زیادی کتاب وجود دارند؛ اما مورد بررسی قرار نگرفته‌اند که به‌کمک نخبگان، این اقدام دارد صورت می‌گیرد.

وی افزود: در موضوع «نهضت ترجمه» که از مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی است، استقبال خوبی از ترجمه کتاب‌های دفاع مقدس توسط نخبگان صورت گرفته است.

بایرامی یکی دیگر از دستاورد‌های بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان در پژوهش‌های دفاع مقدس را موضوع تربیتی دانست و گفت: جوان نخبه وقتی یک پروژه دفاعی مقدسی می‌گیرد، خود به خود با فرهنگ دفاع مقدس متصل می‌شود.

بهره‌گیری از نخبگان وظیفه موجب سرعت بخشیدن به اقدامات می‌شود

سردار نادر ادیبی دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور کشور، با بیان این‌که در کمتر از سه سال گذشته، ۳۶ پروژه به همت نخبگان و محققان وظیفه در ستاد مرکزی راهیان نور کشور انجام شده است، اظهار داشت: ما برای به‌تصویر کشیدن آن‌چه که در دوران دفاع مقدس رخ داده است و گستردگی حضور زائران در یادمان‌ها و همچنین مشکلاتی که ما برای به‌دست آوردن گنج عظیم دفاع مقدس فاصله داریم؛ بنابراین بهره‌گیری از نخبگان وظیفه موجب سرعت بخشیدن به این اقدامات می‌شود.

دفاع‌پرس/

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ستاد کل نیرو های مسلح پژوهش های دفاع مقدس حوزه دفاع مقدس نیرو های مسلح بهره گیری واعظی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۲۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتابخانه ویژه دفاع مقدس در مازندران دایر می شود

به گزارش خبرنگار مهر، سکینه خاتون مهدیان پور» عصر دوشنبه در نشست حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران با بیان اینکه فعالیت در حوزه دفاع مقدس موجب افزایش غنای این حوزه خواهد شد، اظهار داشت: کتابخانه‌های عمومی برای تمام اقشار جامعه برنامه دارد.

وی با اشاره به وجود سه هزار و ۸۰۰ کتابخانه عمومی در کشور، افزود: ۱۲۳ کتابخانه عمومی در استان مازندران در دو حوزه روستایی و شهری فعال است که ۳۸ کتابخانه در روستاها فعالیت می‌کنند.

این مسئول با اشاره به تهیه تقویم فرهنگی سالانه در این اداره کل ادامه داد: یکی از موضوعات مورد تأکید در این تقویم ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

مهدیان پور با اشاره به برگزاری برنامه‌های متعدد در حوزه دفاع مقدس، رونمایی از کتاب «دایی» خاطرات رزمنده ایثارگر «علی یحیی‌پور»، کتابواره شهدای خلبان مازندران، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، مسابقات کتاب و کتابخوانی و جشنواره کتابخوانی رضوی را از جمله فعالیت‌های حوزه دفاع مقدس برشمرد.

مدیرکل کتابخانه‌های استان مازندران با بیان اینکه در سالجاری فعالیت‌های ما با محوریت دومین اجلاسیه ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید استان مازندران انجام می‌شود، تصریح کرد: به همت این اداره کل و با مشارکت برخی نهادها از پوستر نشان ادبی سرو سرخ در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان رونمایی شد.

وی با بیان اینکه نشان ادبی سرو سرخ فرصتی برای معرفی کتاب و نویسندگان گمنام حوزه دفاع مقدس استان مازندران است، تأکید کرد: این جشنواره با موضوع بررسی کتاب‌های جبهه مقاومت، شهدا، جانبازان و رزمندگان است که در ۱۰ سال اخیر به رشته تحریر درآمده است در بخش‌های خاطره نویسی و داستان و بخش ویژه‌ای که با عنوان نقش زنان مازندران در جنگ، برای این نشان ادبی درنظر گرفته شده برگزار می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های استان مازندران در پایان هم افزایی و تعامل بیشتر را عامل موفقیت در فعالیت‌ها برشمرد و پیشنهاد ایجاد کتابخانه ویژه دفاع مقدس را در مرکز فرهنگی موزه دفاع مقدس مازندران داد، خاطرنشان کرد: این کتابخانه اولین کتابخانه ویژه دفاع مقدس خواهد بود.

کد خبر 6085837

دیگر خبرها

  • توسعه علمی، سکوی جهش تولید
  • ضرورت تغییر دیدگاه به بودجه بنیاد ملی نخبگان/ برنامه‌هایی برای نخبه‌های حوزوی داریم
  • ضرورت تغییر دیدگاه به بودجه بنیاد ملی نخبگان/ برنامه‌هایی برای نخبگان حوزوی داریم
  • کتابخانه ویژه دفاع مقدس در مازندران دایر می شود
  • اخذ مجوز جذب یک هزار نخبه علمی توسط وزارت نیرو
  • ضرورت تسریع در پروژه احداث موزه دفاع مقدس در خراسان‌رضوی
  • اخذ مجوز جذب یک هزار نخبه علمی/۶۰ نفر استخدام شدند
  • دشواری ساخت مستند‌های رادیویی | ضرورت آموزش و مهارت در تولید مستند‌های رادیویی
  • تدوین کتاب نقش مردم استان در دوران دفاع مقدس
  • بنیاد امسال حضور پررنگ تری در نمایشگاه کتاب دارد