Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دو رسالت مهم مهندسان و تصمیم‌سازان را حفاظت از محیط‌زیست و کاهش مصرف انرژی برای نسل‌های آینده برشمرد و گفت: بر اساس طرحی که به وزارت راه و شهرسازی ارایه شده، کارخانه‌های سیمان به سمت تولید سیمان‌های پوزولانی می‌روند و در ساخت‌و‌سازهای ابنیه و ساختمان‌های دولتی استفاده از سیمان‌های پوزولانی توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تین نیوز، محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بر نقش توامان تصمیم‌سازان و مهندسان در بهبود کیفیت ساخت‌و‌ساز، با توجه به رعایت موضوع‌های مرتبط با محیط‌ زیست و همچنین قوانین و ضوابط موجود تاکید کرد و آن را نقشی سازنده و تاثیرگذار برای منافع ملی و منافع عمومی مردم، برشمرد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ایجاد شرایط توسعه پایدار در کشور را برعهده تصمیم‌سازان و مهندسان عنوان کرد و افزود: مهندسان در کنار تصمیم‌سازان همواره در طول تاریخ، مرکز ثقل توسعه در کشور بودند و بخش عمده‌ای از توسعه و آبادانی با توان و تلاش این عده، محقق شد.

شکرچی‌زاده بر نقش مهندسان و تصمیم‌سازان در حفاظت از جان انسان‌ها تاکید کرد و گفت: تجربه‌های دوران مهندسی کشور و توسعه‌های رخ داده حاکی از آن است که برخی از توسعه‌های ایجاد شده، جزو توسعه‌های پایدار نبوده و به عنوان توسعه‌های نامتوازن نقش سویی در محیط‌ زیست و حتی نابرابری اجتماعی داشتند و همین دلایل سبب شده تا توسعه پایدار که به عنوان عدالت بین نسلی شناخته می‌شود به مرور به فراموشی سپرده شود.

وی تصریح کرد: رسالت مهم مهندسان در قرن آینده که قرن پانزدهم هجری شمسی است پرداختن به توسعه متوازن و پایدار در سراسر ایران زمین با بهره‌گیری از توانمندی‌های ارزشمندی است که در بدنه مهندسی کشور وجود دارد. همچنین توسعه پایدار زمانی محقق خواهد شد که در تعامل سازنده با جهان بیرون بوده و در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی به اجرا درآید.  

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مخاطراتی همچون سیل، زلزله، فرونشست، آتش‌سوزی و امثالهم را از جمله مخاطرات و چالش‌های دهه‌های پیش‌روست دانست و گفت: در دهه‌های گذشته ساخت‌وسازهایی که در کشور رخ داد، بدون رعایت ضوابط و توجه به مخاطراتی همچون سیل، زلزله، فرونشست، آتش‌سوزی و همچنین کمبود آب و امثال آن بود، در عین حال بخش عمده‌ای از قوانین و مقررات رعایت نشدند که این‌ها عمده چالش‌هایی است که وظیفه تصمیم‌سازان و مهندسان است تا نسبت به اصلاح آن‌ها گام موثری بردارند.

شکرچی‌زاده بر رعایت اخلاق حرفه مهندسی و مسئولیت اجتماعی تصمیم‌سازان و مهندسان در این رابطه تاکید کرد و افزود: در عین حالی که باید معیشت مهندسان تامین و شأن آنها از سوی تصمیم‌سازان و مسئولان رعایت شود، در مقابل باید جامعه مهندسی، توجه و حساسیت بیشتری نسبت به حقوق مردم و جامعه داشته باشند و تنها حقوق کارفرما را ملاک‌عمل قرار ندهند.

وی رعایت قوانین و مقررات ملی ساختمان را راهکاری برای تامین منافع عمومی جامعه و حقوق شهروندی برشمرد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، چالش دهه‌های آینده را موضوع انرژی برشمرد و گفت: شواهد حاکی است که ساخت‌و‌سازهایی که تاکنون انجام شده، بدون توجه به موضوع کاهش مصرف انرژی بوده و مهندسان در این موضوع، غفلت کردند.

وی تاکید کرد: یکی از رسالت‌های مهم مهندسان کشور به طور عام توجه به محیط‌ زیست و به طور خاص توجه به مساله صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان‌هاست.

شکرچی‌زاده ادامه داد: یک موضوع مهم که به ویژه برای مهندسان بسیار مهم خواهد بود این است که در تولید و مصرف بتن که یکی از مصالح مهم ساختمانی است رعایت موضوع محیط زیستی را از نظر دوام بتن و استفاده از مصالح جایگزین بتن، ملاک‌عمل قرار بدهند.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تولید سیمان‌های پوزولانی در کاهش اثرات زیست‌محیطی سیمان را بسیار تاثیرگذار برشمرد و گفت:  مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اخیرا طرحی را آماده و به وزارت راه و شهرسازی ارسال کرده است. بر اساس آن طرح، کارخانه‌های سیمان به سمت تولید سیمان‌های پوزولانی می‌روند و در ساخت‌و‌سازهای ابنیه و ساختمان‌های دولتی استفاده از این نوع سیمان‌ها توصیه می‌شود.

وی تاکید کرد: استفاده از سیمان‌های پوزولانی از نظر ارزش محیط‌ زیستی بسیار حائز اهمیت است و همچنین باید مهندسان از خواص این نوع از مواد افزودنی معدنی در بتن آگاهی یافته و روز به‌روز، تولید و استفاده از آن را گسترش بدهند.

وی با تاکید بر اینکه رسالت همگی مهندسان حفظ و حراست از منافع ملی کشور است، گفت: توجه به محیط زیست و کاهش مصرف انرژی در ساخت و ساخت‌ها می‌تواند در راستای حفظ منافع ملی و منافع عمومی مردم و رعایت مصلحت نسل‌های آینده که در این سرزمین ادامه حیات خواهند داشت، اثرگذار باشد.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: رییس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی تولید سیمان های پوزولانی رییس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی مصرف انرژی شکرچی زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۲۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ آسیایی لاک‌پشتی نیست

سلاجقه  در حاشیه سفر به استان سمنان و همراهی با رییس جمهور در دور دوم استانی رئیس‌جمهور گفت: حفاظت از یوزپلنگ آسیایی به عنوان دغدغه ملی در دستور کار جدی دولت سیزدهم، شخص رییس جمهور و سازمان حفاظت از محیط زیست است.

وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ آسیایی پای کار آمده و اقدامات ارزشمندی از جمله نصب سرعت‌گیر و دوربین کنترل سرعت انجام داده است که در نتیجه آن و اطلاع رسانی‌ گسترده، مشارکت مردمی در حفاظت از محیط زیست افزایش چشمگیری پیدا کرد.

وی بیان کرد: برای ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ آسیایی در محدوده استان سمنان باید اعتبار کافی از منابع وزارت راه و شهرسازی به سازمان حفاظت محیط زیست و اداره‌کل استان سمنان تخصیص یابد.

وی اضافه کرد: طبق تاکید وزارت راه و شهرسازی مشکلی در تحقق تعهد و انتقال اعتبار به حفاظت محیط زیست استان سمنان برای انجام اقدامات راهبری در حفاظت از این گونه ارزشمند وجود ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری
  • ۱۴۴ متخلف زیست محیطی دستگیر شدند
  • آمادگی ایران برای جلوگیری از فجایع زیست محیطی
  • روند ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ آسیایی لاک‌پشتی نیست
  • پایش زیست محیطی مشترک واحد تولیدآلیاژ در شوط
  • ثبت بیش از ۵۰۰ مورد آلودگی زیست محیطی در لرستان
  • باغ‌های قصردشت نیازمند بازنگری اقتصادی و زیست محیطی است
  • ورود دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به تحقق اقتصاد چرخشی با مشارکت دو صنعت بزرگ کشور
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در سال گذشته
  • اجرای ۲۰ برنامه در هفته زمین پاک استان