Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-19@23:11:59 GMT

اینترنت ارزان نشده ، « شاد » هم پولی می ‌شود ؟

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۶۳۲۵۹

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  موضوع قیمت اینترنت اگرچه همواره مورد مناقشه بوده و کاربران هم درخواست رسیدگی به آن و کاهش قیمت را داشتند، اما از هفته گذشته و با مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، وجه تازه‌ای به خود گرفت. داستان از این قرار بود که سه‌شنبه ۵ اسفند ماه، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- از افزایش چشمگیر قیمت بسته‌های اپراتورها درصورت تصویب مصوبه کمیسیون تلفیق، مبنی‌بر افزایش ۳۰۰۰ میلیارد تومانی مالیات اپراتورها و اختصاص آن به برخی دستگاه‌ها از جمله صداوسیما خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

او تصویری از متن این مصوبه منتشر کرد که در آن عنوان شده بود: حق‌الامتیاز و حق‌السهم دولت از اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی به میزان ۱۰ درصد افزایش یافته و به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۳۰۴۰۴ نزد خزانه‌داری کل واریز می‌شود. منابع حاصل به میزان ۳۰ هزار میلیارد ریال با هدف حمایت از تولید محتوا و فعالیت‌های فرهنگی و نظارت در فضای مجازی هزینه می‌شود. مسوولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن، منحصرا به عهده سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) سازمان صداوسیما است.

 

پس از آن، نمایندگان مجلس به این اظهارات واکنش نشان دادند. سیدمحسن دهنوی -عضو هیئت رییسه مجلس- اینطور عنوان کرد که مگر وزیر ارتباطات برای مجلس تعیین تکلیف می‌کند؟ حق السهم دولت از اپراتورها بسیار بالاست اما دولت در بودجه به آن اشاره نمی‌کند، این حوزه به حیات خلوتی برای عده‌ای تبدیل شده که از آن برای فعالیت‌های انتخاباتی استفاده می‌شود.

 

این عضو کمیسیون تلفیق همچنین اظهار کرد: در این بند قید خواهد شد دولت و اپراتورها حق افزایش تعرفه در سال آینده را ندارند لذا اجازه نخواهیم داد که حتی یک ریال از جیب مردم هزینه اضافه صورت گیرد حتی پیشنهاد افزایش نرخ تعرفه های اینترنت نیز در کمیسیون تلفیق رد شد لذا مجلس حامی ثبات در قیمت‌ها خواهد بود.

 

دولت برای گران کردن اینترنت، نیازی به مجوز مجلس ندارد

پس از آن اما وزیر ارتباطات با بیان اینکه حرف‌هایی که می‌زنند نادرست است، گفت: برخی می‌گویند دولت دنبال گران کردن اینترنت است. اگر دولت دنبال این کار بود به مصوبه مجلس نیازی نداشت و خودمان اختیار گران کردن اینترنت داریم و به مجوز مجلس نیازی نبود. وقتی سهامداران اپراتورها دو سه ماه قبل قیمت‌ها را بالا بردند، دولت محکم ایستاد و قیمت‌ها برگشت. ما چهار سال قیمت را ثابت نگه داشته‌ایم الان هم استراتژی ما همان است و محکم می‌ایستیم تا قیمت افزایش نیابد.

 

او در واکنش به این رویکرد مجلس مبنی بر اینکه آنها دنبال گران کردن اینترنت نیستند، اظهار کرد: چگونه به بنگاه اقتصادی می‌توان گفت ۱۰ درصد مالیات را افزایش دهد اما قیمت تمام‌شده را افزایش ندهد. ریاضی ما اینقدر خوب نیست که این معادله را درک کنیم؛ البته یک فرمول وجود دارد که بنگاه تعطیل شود و توسعه ارتباطات تعطیل شود.

 

آذری جهرمی درباره ادعای نمایندگان مجاس درباره کم‌اظهاری وزارت ارتباطات از درآمد این وزارتخانه نیز عنوان کرد: بگویند کم‌اظهاری کجا بوده است. گزارش تفریغ بودجه را اعلام کنند. ۶۴۰۰ میلیارد تومان به عنوان درآمد عمومی باید به خزانه واریز می‌کردیم. شرکت همراه اول، شرکت مخابرات ایران بورسی هستند و درآمد آنها در بورس اعلام می‌شود و این درآمد شفاف است و مردم می‌توانند ببینند و مگر می‌شود درآمدی باشد که اظهار نشود؟

 

اظهارات مجلسی‌ها در ارزان کردن اینترنت پیام‌رسان‌ها

در ادامه این رویدادها، روز گذشته مجتبی رضاخواه -نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی- در توییتر نوشت: تصویب اینترنت بسیار ارزان در مجلس! مجلس مصوب کرد که قیمت اینترنت برای پیام‌رسان‌های داخلی ۲۰ درصد قیمت آن برای پیام‌رسان‌های داخلی باشد. مجلس هفته پیش تصویب کرده بود که اینترنت گران نشود. اکنون تصویب کرد که اینترنت پیام‌رسان‌های داخلی به یک پنجم قیمت برسد.

 

این توییت هم به واکنش مسوولان در وزارت ارتباطات منجر شد. حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- در توییتر نوشت: با مصوبه دولت، هم اکنون «شاد» رایگان است. برخی دیگر از پیام‌رسان‌ها هم با توافق با اپراتورها، ترافیک خود را رایگان کرده‌اند. مصوبه شما ضد رایگان بودن پیام‌رسان‌های داخلی است. ضمنا اطلاق اینترنت به ترافیک پیام‌رسان داخلی صحیح نیست. اینترنت، اینترنت است.

 

آذری جهرمی هم در اینستاگرام خود نوشت: مجلس شورای اسلامی مصوب کرده دولت مکلف است نرخ تعرفه اینترنت را برای استفاده از «پیام‌رسان‌های داخلی» ۲۰ درصد نرخ تعرفه «پیام‌رسان‌های خارجی» تعیین و وصول کند. سپس نماینده مردم تهران در مجلس مدعی شد که مجلس، اینترنت بسیار ارزان را تصویب کرده است.

 

او در ادامه خاطرنشان کرد: دولت مدتهاست استفاده از «شاد» را رایگان کرده است. چون در مصوبه جدید مجلس، دولت «مکلف» شده قیمت پیام‌رسان داخلی را ۲۰ درصد اینترنت لحاظ کند، عملا دولت دیگر «اجازه» رایگان کردن «شبکه دانش‌آموزی شاد» را ندارد و از سال بعد استفاده از شاد صرفا با پرداخت هزینه ممکن است؛ به همین راحتی. مصوبه‌ای ضد عدالت اجتماعی و مخالف مردم مناطق محروم.

 

ایسنا

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: توییتر توییتر اینستاگرام مجلس شورای اسلامی شاد ارتباطات اقتصاد جام نیوز پیام رسان های داخلی گران کردن اینترنت کمیسیون تلفیق پیام رسان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۳۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فولکس‌واگن‌های ارزان‌قیمت آماده ورود به بازار

فولکس‌واگن قصد دارد از سال ۲۰۲۶ از معماری الکتریکی چین در خودرو‌های برقی با برند فولکس‌واگن استفاده کند. این شرکت افزود که معماری الکتریکی چین به آن کمک می‌کند تا به هدف کاهش هزینه ۴۰ درصدی برای پلت فرم چینی در مقایسه با پلت فرم MEB خود در آلمان دست یابد. خودروساز آمریکایی تسلا رهبر بازار در این نوع معماری بوده است و برای تولید خودرو‌های کارآمدتر و ارزان‌تر استفاده می‌کند.

رالف براندشتاتر، رئیس و مدیرعامل گروه فولکس چین، به خبرنگاران گفت رقابت بسیار شدید است و ما باید ساختار هزینه خود را برای رقابت در این محیط تطبیق دهیم. این اعلامیه به دنبال شراکتی بود که سال گذشته ایجاد شد که فولکس واگن ۴.۹۹ درصد از اکسپنگ را به قیمت حدود ۷۰۰ میلیون دلار خریداری کرد و قصد داشت تا سال ۲۰۲۶ به طور مشترک دو مدل خودروی الکتریکی با برند فولکس واگن را عرضه کند.

فولکس‌واگن در تلاش است تا سهم بازار چین را که به رقبای محلی از دست داده است، پس بگیرد و در ماه فوریه اعلام کرد که اولین خودرو از دو خودرویی که قصد دارد با اکسپنگ توسعه دهد، یک شاسی‌بلند خواهد بود. خودروسازان گفتند که صرفه جویی در مقیاس و پلت فرم و همکاری نرم افزاری آنها باعث کاهش هزینه‌ها و کاهش ۳۰ درصدی زمان توسعه می‌شود.

فولکس‌واگن عنوان پرفروش‌ترین برند خودروی خود در چین را در اواخر سال ۲۰۲۲ به بی‌وای‌دی واگذار کرد. سهم بازار آن در چین در سال گذشته از ۱۸ درصد در سال ۲۰۱۸ در بحبوحه کاهش فروش موتور احتراقی به ۱۴ درصد کاهش یافت.

طبق گزارش رویترز، این خودروساز آلمانی در تلاش است تا محدوده محصولات خود را در چین گسترش دهد تا مشتریانی را جذب کند، زیرا قیمت فعلی آن بالاتر از قیمت بسیاری از رقبای چینی است. فولکس‌واگن هفته گذشته اعلام کرد که قصد دارد ۲.۵ میلیارد یورو (۲.۶۶ میلیارد دلار) در چین سرمایه‌گذاری کند.

منبع: ایسنا

tags # خودرو لوکس سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • فیبر نوری ویژه کسب و کارها را افزایش می دهیم
  • ماهواره‌های سنگین‌تر با برد بیشتر پرتاب خواهد شد | پوشش فیبر نوری؛ بیش از ۷ میلیون خانوار
  • مرغ ارزان شد/ قیمت جدید را ببینید
  • زارع‌پور: امسال ماهواره‌های سنگین‌تر با برد بیشتر پرتاب می‌شود
  • چگونه بلیط هواپیما و قطار با قیمت مناسب رزرو کنیم؟
  • فولکس‌واگن‌های ارزان‌قیمت آماده ورود به بازار
  • سکه امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ گران شد یا ارزان ؟
  •  پیام‌رسان‌های ایرانی جریمه خواهند شد؟ + فیلم
  • راهنمای خرید لوازم خانگی ارزان
  • کنایه نوری قزلجه به رئیسی؛ دعا کنیم این دولت همچنان باشد، تا قیمت ارز بالاتر نرود!