Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-16@22:38:31 GMT

فناوری فتونیک چه کاربردی در صنعت کشاورزی و غذا دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۶۳۶۹۵

فناوری فتونیک چه کاربردی در صنعت کشاورزی و غذا دارد؟

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فناوری فتونیک با استفاده از ویژگی سرعت و دقت منابع نوری به کشاورزان و متخصصان غذا برای بهبود محصولاتشان کمک چشمگیری می کند.

با استفاده از روش های پیشرفته سنجش نوری ، فوتونیک می تواند به کشاورزان در تعیین سطح پروتئین در برداشت گندم ، غربال کردن آلاینده‌ها در میوه‌ها، سبزیجات و کودهای مورد استفاده و مشاهده کیفیت آب برای اندازه گیری سلامت دام، طیور و آبزیان کمک زیادی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طور کلی ، کاربردهای اپتیک و فوتونیک برای اهداف کشاورزی را می توان به تصویربرداری ، طیف سنجی و ارتباطات پرسرعت اشاره کرد.
 

1. اندازه‌گیری‌های بزرگ مقیاس

سامانه‌هایی که با استفاده از فناوری‌های تشخیص نور و رادار ساخته شده‌اند، می‌توانند به  کمک سیگنال های نوری برای نقشه برداری دقیق از زمین های بزرگ و مزارع استفاده شوند. به عنوان مثال می توان تجهیزات یادشده را در هواپیما نصب کرد تا میزان محصولات کشاورزی، پراکندگی‌ها و وضعیت زمین را در مقیاس بزرگ در مناطق کشاورزی اندازه گیری کند.

 

2. سنجش ماهیت فرآورده‌ها

یکی دیگر از کاربردهای قابل توجه فناوری فوتونیک، ارتقای توانمندی توانایی سنجش و اندازه گیری مواد و اجزای محصولات، مانند عناصر موجود در غذا یا فرآورده کشاورزی است. این فناوری، در شناخت کامل از رفتارها و خصوصیات مواد در اثر فعل و انفعال نور و مواد کاربردهای فراوانی دارد و تجزیه و تحلیل کمی و کیفی غذا یا محصولات کشاورزی را امکان پذیر می کند

 

3. بررسی کیفیت و ارزش مواد غذایی

با کمک طیف سنجی می توان خواص فرآورده‌های غذایی را که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند، مشاهده کرد. اطلاعات قابل اعتنایی هنگام تعامل نور با پدیده مورد مطالعه بدست می آید که اساس کار طیف سنجی را شکل می‌دهد. طیف سنجی بر اساس ماهیت برهم کنش بین منبع نور و نمونه طبقه بندی می شود.

 

4. تشخیص آلودگی‌ها

غذای آلوده سالانه بیش از دو میلیارد بیماری ایجاد می کند. روش‌های فناورانه حوزه فوتونیک بسیار کارآمدتر از تجزیه و تحلیل آزمایشگاه شیمیایی موجود برای اندازه‌گیری آلودگی مواد غذایی و آب هستند. زیرا فوتونیک قادر است دامنه مادون قرمز را مشاهده کند، جایی که به راحتی مولکول ها و ایزوتوپ‌های آلوده را می توان شناسایی کرد. خصوصیات مواد باقیمانده خطرناک در مواد غذایی با استفاده از طیف سنجی نوری امکان‌پذیر شده و می‌تواند در شناخت بهتر مواد غذایی و میزان آلودگی آن‌ها کارگشا باشد.
 

5. ارائه محصولات با ایجاد ارتباطات از راه دور

با توسعه فناوری فیبر نوری، کاربردهای حوزه اپتیک در دانش و فناوری‌ها به قدری گسترش یافت که حوزه‌ فتونیک ابعاد گسترده کاربردهای خود را توسعه داد و حوزه‌هایی چون الکترونیک، مخابرات، و فیزیک به یاری فتونیک توسعه یافتند. فناوری فتونیک در حوزه مخابرات مبتنی بر فیبر نوری کاربردهای بسیار زیادی یافته است. با استفاده از زیرساخت‌های پرسرعت ارتباطی، زمینه عرضه محصولات بر بستر نرم‌افزارهای کاربردی و توسعه اقتصاد این حوزه ممکن شده است.

بنابراین، سهم فناوری‌ فتونیک در برنامه های کشاورزی برای شناخت کمیت و کیفیت فرآورده‌ها، استقرار راهکارهای نوآورانه و کارآمد در کشاورزی و برداشت محصول کیفی حائز اهمیت بالایی است.

در همین راستا نیز ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از طرح‌های فناورانه و نوآورنه حوزه فتونیک با هدف تجاری‌سازی این طرح‌ها و کمک به توسعه این حوزه، منطبق با اولویت‌های فناورانه کشور حمایت می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: فناوری کشاورزی کیفیت آب فناوری فتونیک لیزر اندازه گیری مواد غذایی طیف سنجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۳۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب ۹ طرح پژوهشی کاربردی در حوزه معدن و صنایع معدنی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از سازمــان توسعـه و نوســـازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)؛ این سازمان در بخش آموزش، پژوهش و فناوری، ۱۶۱ میلیون و ۲۲۶ میلیون ریال هزینه کرد که مشتمل بر طرح‌های پژوهشی، برگزاری دوره‌های آموزشی، حمایت از ۳ همایش، ۲ کتاب تخصصی و یک مقاله بود.

سال گذشته، ۳ طرح در کمیته سرمایه گذاری ایمیدرو به مبلغ ۴ هزار و ۲۹۳ میلیارد ریال تصویب شد که تامین اعتبار آنها از محل ماده ۱۷ اساسنامه سازمان مورد تایید کمیته بررسی درخواست‌ها قرار گرفت.

بررسی و تصویب نیاز‌های پژوهشی و پیشنهاد‌های پژوهشی در کمیته تخصصی پژوهش و کمیته بررسی درخواست‌ها و نیز فراخوان ۲۰ طرح پژوهشی در سامانه ساتع، بخش دیگری از اقدامات حوزه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو بود.

بنابر این گزارش، ازجمله دستاورد‌های ایمیدرو در سال ۱۴۰۲ در حوزه پژوهش، برگزیده شدن به عنوان کارفرمای برتر از سوی وزارت علوم، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در هفته پژوهش بود.

دیگر خبرها

  • از طرح‌های کاربردی در حوزه حکمرانی فرهنگی حمایت می‌شود
  • فناوری چگونه با کمبود غذا در جهان مقابله می‌کند/ معرفی ۱۰ فناوری برتر در صنعت کشاورزی
  • فناوری چگونه با کمبود غذا در جهان مقابله می‌کند/ معرفی ۱۰ روند و فناوری صنعت کشاورزی
  • هوشمند سازی ۱۳ گله شتر استان یزد با استفاده از برنامه کاربردی ساربانیار
  • خودکفایی صنعت داروسازی با ورود به تولید مواد اولیه دارویی
  • آثار تولید مواد اولیه دارویی در خودکفایی صنعت داروسازی
  • ‌بیستمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی کشاورزی در شیراز برگزار می‌شود
  • برگزاری بیستمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی در شیراز
  • تصویب ۹ طرح پژوهشی کاربردی در حوزه معدن و صنایع معدنی
  • تسریع توسعه بازی‌سازی با هوش مصنوعی / پیشرفت صنعت بازی سازی در ایران مستلزم حمایت دست‌اندرکاران آموزشی و پژوهشی