Web Analytics Made Easy - Statcounter

مذاکرات رسمی هیاتهای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق به ریاست عبدالحلیم فاهم الفرهود مشاور عالی وزیر کشور عراق و حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با حضور مدیران ارشد وزارت کشور و پلیس طرفین برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، مذاکرات رسمی هیاتهای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق به ریاست عبدالحلیم فاهم الفرهود مشاور عالی وزیر کشور عراق و حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با حضور مدیران ارشد وزارت کشور و پلیس طرفین صبح امروز یکشنبه در محل وزارت کشور برگزار گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به هیات عراقی گفت: در کنار نشست امروز، تیم کارشناسی وزارت کشور ایران و عراق به بررسی پیش نویس تفاهم نامه همکاری دو کشور خواهند پرداخت تا در دیدار آتی وزرای دو کشور در آینده نزدیک به امضا برسد.

وی افزود: امیدواریم از دستاوردهای این سفر به ایران، این باشد که همه موضوعات مهم و ضروری بین دو کشور تدقیق و در تفاهم نامه همکاری لحاظ شود تا با کمک کارشناسان، نتایج مدنظر مقامات دو کشور، حاصل شود.

ذوالفقاری گفت: در هیچ دوره ای مردم ایران و عراق از هم جدا نبوده‌اند و پیوند عمیقی میان آنها بوده است. بعد از شکست داعش، دشمنان دو کشور ایران و عراق، به دنبال ایجاد تفرقه و جدایی میان دو کشور بودند که الحمدلله با هوشیاری طرفین، دشمنان به اهداف خود نرسیدند و اتحاد و همراهی مردم و دولتهای ما مستحکم تر شده است . 

ذوالفقاری ضمن یادآوری رشادت ها و تلاشهای شهدای دو کشور در مبارزه با تروریسم و در راس آنها شهید سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس گفت: آنها برای جلوگیری از بروز اختلافات در عراق تلاشهای بسیاری کردند و شهادت فرماندهان مقاومت و همراهانشان که به نوعی نماد هماهنگی و همدلی بین دو کشور بودند، به دست عوامل آمریکایی، اثبات کرد که دشمنان دو کشور به فکر امنیت منطقه نیستند و با شعار مبارزه با تروریسم، فرماندهان خط مقدم مبارزه با تروریسم را به شهادت می رسانند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران ضمن تجلیل از مجاهدت های کم نظیر مردم عراق در مقابله با عوامل تروریستی اظهار امیدواری کرد که دولت و مردم عراق با هوشیاری و انسجام داخلی از شکل گیری و سازماندهی مجدد عوامل تروریستی که بدنبال ایجاد ناامنی مجدد در عراق هستند، جلوگیری کنند. 

 

ذوالفقاری با بیان اینکه آمریکایی¬ها پس از ترک عراق بدنبال تقویت تروریست ها هستند، تصریح کرد: بر اساس تجربه و شواهد موجود می گوییم که حضور آمریکایی ها را در هیچ منطقه ای موجب ثبات و آرامش آن منطقه نمی دانیم. برای آمریکایی ها عادی است که صبح با گروهی بجنگند و عصر به همان گروه اسلحه بفروشند و حمایت کنند. 

 

معاون وزیر کشور ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، اقتدار و آزادی عراق را اقتدار و آزادی خود می داند. همان میزان که اقتدار، امنیت و ثبات ایران برای رهبر معظم انقلاب اهمیت دارد، اقتدار و ثبات کشورهای اسلامی نیز مهم است.

 

رئیس ستاد اربعین همچنین از زحمات دولت و ملت عراق در میزبانی از زائران اربعین حسینی قدردانی کرد و گفت: خدمات ملت و دولت عراق به زوار اربعین بر هیچکس پوشیده نیست، گرچه امسال به دلیل شیوع کرونا، امکان برگزاری مراسم اربعین چون سنوات گذشته نبود. امیدواریم که هرچه زودتر شر این بیماری از جهان و خصوصا مردم ایران و عراق دور شود تا روابط و مناسبات دو کشور بهتر و بیشتر از گذشته دنبال شود.

 

 در ادامه عبدالحلیم فاهم الفرهود مشاور عالی وزیر کشور عراق نیز ضمن ابلاغ سلام عثمان الغانمی وزیر کشور عراق به دولت و وزیر کشور ایران، گفت: امیدواریم همکاری ها و مذاکرات هیاتها در راستای تحقق اهداف مشترک به نتایج پربار برسد. 

 

الفرهود ضمن قدردانی از مهمان نوازی ایران با بیان اینکه دو کشور ایران و عراق روابط دیرینه دارند، گفت: نشست ها و رفت و آمد مقامات دو کشور، در جهت تقویت مناسبات و توسعه روابط و دوستی میان دو کشور است.

 

 مشاور عالی وزیر کشور عراق تصریح کرد: هیأت همراه وی، از حوزه ها و مسئولیت های گوناگون وزارت کشور عراق هستند تا زمینه گفت و گوها و همکاری های همه جانبه فراهم شود تا در نهایت منشور پرباری در قالب پیش نویس تفاهم نامه همکاری دو کشور داشته باشیم. با توجه به پیوندهای غنی میان دو کشور ایران و عراق، این تفاهم نامه، نمادی از پیوندهای دوستی دو کشور خواهد بود.

 

الفرهود در همین راستا تاکید کرد: مواضع ایران در قبال کشور عراق همواره قابل تقدیر بوده است و این ناشی از درک درست خطرات و اهداف مشترکی است که دو کشور ایران و عراق برای پیشرفت و امنیت شهروندان دو کشور دارند.

وی اشاره کرد: در دوران جنگ با داعش، عراق و ایران از تمام جهان دفاع کردند و خونهای پاک شهیدان و تلاشهای جمهوری اسلامی ایران تاثیر شگرفی برای شکست تروریسم داشت.

 

 وی در همین راستا تصریح کرد: مبارزه و جنگ با دشمنان بشریت از تاریخ دو کشور جدا نیست، چراکه خط مشی و سیره پیامبر اعظم (ص) و امامان معصوم در همین راستا بوده است و قیام امام حسین علیه السلام نیز جز برای متمرکز شدن بر این موضوع نبوده است.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: ایران و عراق وزارت کشور عراق معاون امنیتی و انتظامی دو کشور ایران و عراق جمهوری اسلامی ایران وزارت کشور تفاهم نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۵۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر اعلام کرد که تبادل نظر پیرامون پرونده‌های در حال رسیدگی در مراجع قضائی سه کشور مرتبط با تروریسم و گروهک‌های تروریستی به‌ویژه داعش، همکاری در زمینه تعقیب و محاکمه تروریست‌ها و اجرای عدالت و پیگیری حقوقی قضائی جنایت حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق که منجر به شهادت برخی مستشاران و پرسنل ایرانی و تخریب اماکن دیپلماتیک شد، از جمله موضوعات مطرح در دستورکار این نشست است. ریاست هیأت سوری با قاضی حسن الشاش، رئیس دیوانعالی و عضو شورای‌عالی قضائی و ریاست هیأت عراقی نیز برعهده قاضی لیث جبر، رئیس سازمان نظارت قضائی و عضو شورای‌عالی قضائی این کشور می‌باشد.

خاطرنشان می‌شود رؤسای هیأت‌های سه کشور و وزیر دادگستری سوریه جانشین رئیس شورای‌عالی قضائی قبل از برگزاری نشست کمیته مشترک، دیداری را برگزار کردند.

غریب آبادی در این دیدار گفت: نشست سه جانبه در شرایط فعلی اهمیت ویژه ای دارد و سه کشور مصمم به پیگیری جنایات تروریست‌ها و حامیان آنها هستند.

وی درخصوص حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران در دمشق که نقض اصول حقوق بین الملل و مفاد منشور ملل متحد بود، گفت: پیگیری‌های حقوقی نیز در این رابطه در دستورکار قرار گرفته و به زودی پرونده‌هایی علیه رژیم جنایتکار صهیونیستی در محاکم ایران و سوریه تشکیل خواهد شد تا اقدامات سیاسی و پاسخ قاطع ایران در اعمال حق دفاع مشروع را تکمیل کنیم. معاون رئیس قوه قضائیه کشورمان همچنین اظهار داشت این ابتکار بروی کشورهای دیگری که عزم جدی در مقابله با تروریسم دارند، باز است.

وزیر دادگستردی سوریه، از اشغالگران آمریکایی که ثروت‌های سوریه را به غارت می‌برند، در فرودگاه بغداد شخصیت‌های برجسته را ترور می‌کنند و نیز رژیم صهیونیستی که به یک ساختمان دیپلماتیک در دمشق حمله و ویران می‌کند، به شدت انتقاد کرد.

احمد السید با محکوم کردن این جنایات، خاطرنشان کرد که معاهدات بین المللی باید برای همگان الزام آور باشد؛ نه اینکه ابزار جدید در دست حامیان تروریسم باشد تا بر کشورها اعمال فشار کنند.

رئیس هیأت عراقی نیز ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این نشست‌ها، همکاری گسترده میان کشورهای همسایه در حوزه امنیت صورت گیرد.

لیث جبر حمزه با اشاره به همکاری‌های سه جانبه در زمینه مبارزه با داعش، ابراز امیدواری کرد این همکاری‌ها به خشکاندن ریشه تروریسم در منطقه منجر شود تا از این جهت نیازی به حضور نیروهای خارجی در خاک کشورها نداشته باشیم.

لازم به توضیح است کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر روز گذشته در صدر هیأت قضائی برای شرکت در نخستین نشست کمیته مشترک قضائی سه‌جانبه ایران، عراق و سوریه برای مقابله با تروریسم با استقبال رئیس دیوان عالی سوریه وارد دمشق شد.

کد خبر 6081546

دیگر خبرها

  • آغاز به کار کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران
  • عملیات وعده صادق نشان از توانایی ایران در محیط امنیتی داشت
  • دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران‌ در ترکیه با وزیر امور خارجه
  • جزئیات تازه از حمله ایران علیه اسرائیل به روایت مشاور وزیر کشور | سفیر سوئیس به جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد!
  • دیدار مسئول کنسولگری روسیه با معاون استاندار
  • باقری به روسیه سفر می‌کند
  • السودانی خواستار جدول زمانی برای خروج ائتلاف از عراق شد
  • اظهارات گروسی درباره تعطیل شدن بازرسی ها از تاسیسات هسته ای ایران/ احضار سفرای ایران توسط چند کشور اروپایی/ یاوه گویی جدید نتانیاهو درباره ایران/ تکذیب مشارکت عربستان در رهگیری حملات موشکی و پهپادی ایران
  • تهران به دنبال ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان است
  • بیانیه مشترک عراق و آمریکا پس از دیدار السوانی با بایدن