Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العالم، علائم کمبود ویتامین B12 به سختی قابل تشخیص است، زیرا علائم این بیماری به طرز  باورنکردنی پنهان بوده و ممکن است نادیده گرفته شود.

بدن از ویتامین B12 برای ایجاد گلبول‌های قرمز جدید خون، اعصاب و DNA استفاده می‌کند. همچنین برای تعدادی دیگر از عملکرد‌های روزانه بدن نیز استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدن به طور طبیعی ویتامین B12 را مهندسی نمی‌کند، همان کاری که با ویتامین D انجام می‌شود، به همین دلیل استفاده از غذا‌های غنی از ویتامین B12 برای همه افراد مهم است.

اگر در معرض کمبود این ویتامین هستید، تشخیص آن دشوار است. طبق گفته دانشکده پزشکی هاروارد، تعدادی از علائم مختلف "پنهان" کمبود ویتامین B12 وجود دارد که برای جلوگیری از خطر سلامتی نباید آن‌ها را نادیده بگیریم.

این علائم ممکن است بسیار کند افزایش یابند، به این معنی که شما ممکن است از وجود آن‌ها آگاهی نداشته باشید. اغلب تنها راه تشخیص کمبود ویتامین B12، انجام آزمایش خون است.

علائم پنهان کمبود ویتامین B12

احساسات عجیب بی حس شدن در دست‌ها و پا‌ها، مشکل راه رفتن یا اختلال در تعادل، کم خونی، زبان متورم و ملتهب، مشکل تفکر و استدلال یا از دست دادن حافظه، احساس ضعف و خستگی از علائم پنهان کمبود ویتامین B12 است. 

دانشکده پزشکی هاروارد می‌گوید که کمبود ویتامین B12 ممکن است به کندی ایجاد شود که به تبع علائم آن به تدریج ظاهر و با گذشت زمان تشدید می‌شوند، هرچند گاهی نیز می‌تواند نسبتاً سریع اتفاق بیفتد. با توجه به دامنه علائمی که کمبود ویتامین B12 می‌تواند ایجاد کند، ممکن است این وضعیت نادیده گرفته شده یا با چیز دیگری اشتباه شود.

 در بسیاری از افراد می‌توان از کمبود ویتامین B12 جلوگیری کرد. اگر گیاهخوار هستید یا گیاهخوار شدید، مهم است که نان یا غلات غنی شده با ویتامین B12 یا مکمل‌های روزانه را بخورید.

بهترین منابع غذایی ویتامین B12 شامل محصولات حیوانی و برخی غلات صبحانه است. همه بزرگسالان هر روز حدود ۱.۵ میکروگرم ویتامین B12 نیاز دارند.

بیشتر بخوانید

چگونه نیاز بدن به ویتامین D را تامین کنیم؟ کمبود ویتامین B12 عاملی برای وزوز گوش

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویتامین B سلامت بدن کمبود ویتامین B12

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۵۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌بیماری مالاریا در صورت ‌تشخیص دیرهنگام، خطرآفرین است

ایسنا/خراسان جنوبی ‌مالاریا یک بیماری خطرناک است و اگر دیر تشخیص داده شود خطرآفرین خواهد بود.

محمد ابراهیم عبدالرزاق نژاد، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: مالاریا یک بیماری عفونی خطرناکی است که با علائم لرز، تب، تعریق، بدن درد، بی حالی، سردرد و... در افراد بیمار بروز می‌کند که از خصوصیات  این بیماری دوره‌ای بودن این علائم است و در صورتی که دیر تشخیص داده شود می‌تواند برای فرد خطر آفرین باشد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر تمامی مراحل تشخیص و درمان بیماری رایگان در مراکز فوق انجام می‌شود، بیان کرد: این بیماری ازطریق گزش پشه‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود و افرادی که دارای علائم فوق است و خصوصا اگر سابقه مسافرت به کانون‌های مالاریای کشور شامل مناطق جنوبی و جنوب شرق کشور را داشتند و یا سابقه مسافرت به کشورهای خارجی را داشتند، می‌بایست برای بررسی از نظر بیماری مالاریا به مراکز بهداشتی، خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های بهداشتی مراجعه کند.

عبدالرزاق نژاد گفت: خوشبختانه با اجرای موفق برنامه‌های مراقبت بیماری مالاریا، این بیماری در کشور در مرحله پیش حذف قرار گرفته است، هرچند که در یکی دو سال اخیر به دلایل متعدد افزایش موارد وارده بیماری از کشورهای همسایه شرقی، موارد بروز بیماری در سطح کشور افزایشی بوده است ولی با تشدید برنامه‌های مراقبت توسط مراکز بهداشتی و همکاری سایر ادارات مرتبط، حذف این بیماری در کشور هدف گذاری شده است.

رییس مرکزبهداشت خراسان جنوبی اظهار کرد: درسال گذشته 4 بیمار مثبت مالاریا در افرادی که سابقه مسافرت به استان سیستان و بلوچستان داشتند شناسایی شده که خوشبختانه همه موارد با پیگیری اکتیو مراقبین سلامت بطورکامل درمان و بهبودی کسب کردند.

وی افزود: در حال حاضر مراقبت این بیماری شامل آموزش، بیماریابی، درمان و....به منظور پیشگیری از شیوع و بروز آن در شهرستان، در سطح مراکز خدمات جامع سلامت تشدید یافته است.

عبدالرزاق نژاد بیان کرد: برای مبارزه با این بیماری باید با افزایش آگاهی مردم، بیماریابی فعال خصوصا در بیماران دارای علائم ذکر شده، درمان به موقع و کامل بیماران، خشکاندن آب‌های راکد بلا استفاده، دفن بهداشتی فاضلاب و جلوگیری از رها سازی فاضلاب در معابر و... انجام شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم
  • علت اصلی سفت شدن و درد مفاصل کشف شد
  • ‌بیماری مالاریا در صورت ‌تشخیص دیرهنگام، خطرآفرین است
  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • آزمایش چشم آلزایمر را ۱۲ سال قبل از بروز علائم پیش بینی می کند
  • مردان متولد این ماه‌ها به سختی عاشق می‌شوند!
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • سنگ کیسه صفرا چیست و چگونه درمان می‌شود؟
  • کمبود این ویتامین سبب یبوست می‌شود
  • این ویتامین‌ها اضطراب را کاهش می‌دهد