Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، در پی سخنان وزیر کشور ترکیه در خصوص حضور عناصر پ. ک. ک در خاک جمهوری اسلامی ایران، سفیر ترکیه در تهران امروز به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض رسمی کشورمان به وی ابلاغ شد.

در این دیدار با اشاره به عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با تروریسم و اقدامات گروهک‌های تروریستی در داخل خاک کشورمان که موجب شهادت تعداد زیادی از مردم غیرنظامی شده است، به سفیر ترکیه تاکید شد که اظهارات اخیر وزیر کشور ترکیه پیرامون حضور عناصر پ.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ک. ک در خاک ایران غیرقابل قبول و خلاف همکاری‌های فی‌مابین است.
 
در این دیدار همچنین ضمن اعلام آمادگی کشورمان برای تقویت همکاری‌ها و مبارزه مشترک با گروه‌های تروریستی در مناطق مرزی، از سفیر ترکیه درخواست شد تا کشور متبوعش اقدامات جدی برای ممانعت از ورود عناصر گروه‌های تروریستی به داخل مرزهای جمهوری اسلامی ایران به عمل آورد.

در این دیدار همچنین با ابراز ناخرسندی نسبت به اظهارات ناموجه سفیر ترکیه در عراق، بر تمامیت ارضی و حق حاکمیت کشورها به عنوان ‌اصل مقوم روابط بین‌الملل تاکید شد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: وزارت امورخارجه ایران سفیر ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۵۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلاعیه راه‌ آهن درباره عدم مجوز قطار افغانستان ترکیه خلاف واقع است

تین نیوز

جمهوری اسلامی ایران، پیشنهاد تشکیل این کنسرسیوم ذیل وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور خارجی را داد تا بار افغانستان به جای عبور از پاکستان و ترکمستان، از مسیر ایران به ترکیه برسد و تشکیل این کنسرسیوم و فعال شدن این کریدور ترانزیتی مورد تاکید مسئولان جمهوری اسلامی ایران هم است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، چند روز گذشته اعلام شد که اولین قطار ترانزیتی افغانستان به ترکیه وارد ایران می شود و افغانستان کریدور ترانزیتی ایران را برای انتقال این بار انتخاب کرده است. اما طبق خبر رسیده به ایلنا، راه اهن جمهوری اسلامی ایران اجازه عبور به این بار را نداد که پس از انتشار این خبر، راه آهن آن را تکذیب و اعلام کرد که اساسا باری وارد خاک ایران نشده بود.

اسنادی به دست ایلنا رسیده که ضمن تایید خبر ایلنا، ادعای راه آهن را تکذیب می کند. همچنین در این باره مقام مسئول از کنسرسیوم توسعه ریلی در گفت وگو با ایلنا نسبت به اتفاقاتی که رخ داده شفاف سازی کرده است که البته این اولین واکنش کنسرسیوم توسعه ریلی است و پیش از این هیچ اطلاع رسانی رسمی و غیر رسمی در این باره نداشته است.             

جواد طاهرافشار، معاون حمل و نقل کنسرسیوم توسعه ریلی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به جزییات توقف بار سنگ آهن افغانستان در ایران گفت: ورود این بار تجاری بر اساس دستور مدیران بالاستی وزارت راه و شهرسازی و در رقابت با کریدور لاجورد(کریدوی که استان هرات غربی افغانستان آغاز می شود و تا بندر ترکمن باشی در ترکمنستان ادامه می یابد) انجام شد و قرار بر این است که ادامه هم داشته باشد.

اطلاعیه روابط عمومی راه آهن؛ هیچ قطار تجاری ترانزیتی از سوی کشور افغانستان وارد محدوده ریلی ایران نشده است

وی در پاسخ به این  سوال که آیا مشکل حل شده و این بار امکان عبور دارد، اظهار داشت: اعلام شده که مشکل ادامه عبور این بار از مسیر ایران حل شده است و این قطار از ایران عبور می کند اما نمی دانیم برای قطارهای بعدی در این مسیر مشکلی پیش می آید یا نه؟ و قابل پیش بینی نیست.

معاون حمل و نقل کنسرسیوم توسعه ریلی  در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره اظهارنظر اخیر راه آهن مبنی بر عدم دریافت مجوز برای عبور این قطار چیست؟ آیا این بار بدون دریافت مجوز قصد عبور از مسیر ایران را داشت؟ تاکید کرد: دقیقا از یک ماه گذشته نامه نگاری های متعدد و مجوزهای مختلف اخذ شده و در تاریخ 20 فروردین ماه گذشته نامه وزارت کشور و استانداری خراسان رضوی مبنی بر اعلام ورود بار ترانزیت از محور ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به صورت کتبی به راه آهن ارسال و اعلام شد و اظهارات اخیر معاون راه آهن را خلاف واقع می دانیم. تا این لحظه هم کنسرسیوم هیچ مصاحبه رسانه ای در این باره نداشت و از اینکه این موضوع باعث بهره برداری رسانه های معاند شده ابزار تاسف می کنیم.

طاهرافشار گفت:  بار در حال حاضر در خاک ایران متوقف شده است بنابراین اعلام اینکه بار وارد خاک ایران نشده درست نیست.  

وی  درپاسخ به این سوال که در صورت عدم حل این مشکل، بار از چه مسیری عبور داده می شد؟ ادامه داد: اگر به این بار اجازه انتقال از این مسیر داده نشود تمام این محموله از کریدور لاجورد منتقل و ترانزیت خواهد شد یعنی از مسیر افغانستان ترکمنستان دریای خزر به ترکیه می رسد. در گذشته این محموله بار سنگ تالک که از مبدا افغان به ترکیه از مسیر پاکستان و بندر کراچی یا گوادر از مسیر دریایی به اروپا می رسید، پس از آن کریدور لاجورد به عنوان کریدور موازی مطرح شد که بار از مسیر ترکمستان به ترکیه و از انجا به اروپا می رسید.

معاون حمل و نقل کنسرسیوم توسعه ریلی افزود: جمهوری اسلامی ایران در رقابت با این دو کریدور برای افزایش سهم ترانزیت در منطقه، پیشنهاد تشکیل این کنسرسیوم ذیل وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور خارجی را داد تا بار افغانستان به جای عبور از پاکستان و ترکمستان، از مسیر ایران به ترکیه برسد و تشکیل این کنسرسیوم و فعال شدن این کریدور ترانزیتی مورد تاکید مسئولان جمهوری اسلامی ایران هم است.

وی درباره برخی از اظهارات مبنی بر اینکه خط خواف هرات آمادگی عبور قطارهای باری را ندارد،  گفت: از دو سال گذشته این کنسرسیوم برای مدیریت خطوط ریلی در افغانستان تشکیل شد. تمام اقدامات اولویت دار برای رفع نواقص خط انجام شد و خط خواف هرات آماده بهره برداری شد و در 6 ماهه گذشته همانطور که در اطلاعیه راه آهن هم اعلام شده، 16 رام قطار عملیاتی سنگین و با 20 واگن از این خط عبور کرده است. این خط پس از اصلاح آسیب های ناشی از تحولات افغانستان و بمب گذاری ها و سرقت ها، با مدیریت این کنسرسیوم و پشتیبانی راه آهن از اواخر سال 1401 به بهره برداری علمیاتی رسید و از ترکیه هم دو رام قطار به از مسیر خط آهن به افغاستان عبور کرد.

طاهر افشار ادامه داد: ضمن اینکه مسئولیت تامین امنیتی و فنی خط از نقطه صفر مرزی تا عمق افغانستان بر عهده کنسرسیوم ریلی و اداره خط آهن افغانستان است و مسئولیتی متوجه راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیست. از طرفی هم تامین لکوموتیو و واگن و تامین پرسنل، بیسیم، لکوموتیو امداد و تعمیرات بر عهده کنسرسیوم ریلی است و هیچ خدماتی از شرکت راه آهن در خاک افغانستان استفاده نمی شود. بنابراین مسئولیتی بر دوش راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیست ضمن اینکه هیات حاکم سرپرست افغانستان هم در تاریخ 1402.9.16 قرارداد بهره برداری کامل از خطوط استاندارد فعلی افغانستان یعنی خط خواف هرات با این کنسرسیوم را با افغانستان منعقد کرده است.

وی همچنین درباره ساختار و هویت کنسرسیوم توسعه ریلی و اینکه آیا ذی نفع آن بخش خصوصی یا شرکتی از افغان است، گفت: این کنسرسیوم ذیل وزارت راه و شهرسازی با حضور بزرگترین شرکت های ریلی ایران و با ابتکار نماینده ویژه رییس جمهوری در امور افغانستان تشکیل شد و فعالیت دارد که ذیل مدیریت نماینده ویژه رییس جمهوری و با نظارت وزارت راه و شهرسازی ماموریت محول شده را به اجرا می رساند. علاوه بر شرکت های بزرگ نیمه دولتی ریلی، صندوق راه آهن هم در این کنسرسیوم حضور دارد و اساسا با ابلاغ وزیر راه و شهرسازی قرارداد بهره برداری این کنسرسیوم در افغانستان منعقد شده است.

معاون حمل و نقل کنسرسیوم توسعه ریلی  تاکید کرد: هرگونه منافعی که در داخل خاک ایران عاید این کنسرسیوم شده را تکذیب می کنیم و تمام حق دسترسی و درآمد و مبالغ شامل حال راه آهن می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • وضعیت خدمات رسانی پایانه نوردوز غیرقابل قبول است
  • اطلاعیه راه‌ آهن درباره عدم مجوز قطار افغانستان ترکیه خلاف واقع است
  • تاکید سفیر ایران بر نقش قوای مسلح ایران و ترکیه در حفظ امنیت
  • امضای ۲ سند حقوقی و قضایی بین ایران و پاکستان
  • تهران و اسلام آباد، علیه تروریسم
  • رئیس جمهور عراق به اردوغان:تعرض به شهرهای عراق را نمی‌پذیریم
  • اتفاقات تروریستی اخیر در سیستان و بلوچستان ایثارگری جوانان ما را به نمایش گذاشت
  • استقبال سفیر ایران از ورود اولین عمره‌گزاران ایرانی به مدینه
  • ورود اولین گروه عمره‌گزار ایرانی به مدینه منوره
  • ابراز امیدواری سفیر ایران از تداوم جریان آب هیرمند به سیستان