Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-23@15:52:36 GMT

لاریجانی، موضوع بحث هر دو جناح سیاسی

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۶۶۷۳۵

لاریجانی، موضوع بحث هر دو جناح سیاسی

گروه سیاسی/ هنوز هیچ خبری مبنی بر تمایل علی لاریجانی رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری منتشر نشده است. حتی نزدیکان سببی او همچون علی مطهری درباره این موضوع ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند.

با این حال نام علی لاریجانی به عنوان یک اصولگرای میانه‌رو که کارنامه 12 سال ریاست‌اش بر مجلس تا حدود زیادی قابل دفاع بوده است؛ یکی از نام‌هایی است که در اظهارنظرهای انتخاباتی صادر شده از سوی هر دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا بیش از دیگران تکرار می‌شود؛ خواه به نیت حمایت کردن و خواه به قصد فاصله جستن.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در یکی از تازه‌ترین این موارد روز گذشته این غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز بود که قطعی بودن حمایت تشکل متبوعش از لاریجانی را تکذیب کرد.
به گزارش ایلنا، مصباحی مقدم به کنایه چند روز پیش علیرضا زاکانی از اعضای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در نقد عملکرد شورای وحدت اصولگرایان به محوریت جامعه روحانیت مبارز واکنش نشان داد. زاکانی گفته بود «جریانی در مقابل شورای ائتلاف تشکیل شده که ظاهراً داعیه وحدت دارد اما آنچه فهم می‌شود این است که قرار است لاریجانی به عنوان انتخاب نهایی از این جریان بیرون بیاید.» اما مصباحی مقدم در این‌باره پاسخ داد: «تا امروز در شورای وحدت هیچ صحبتی در‌خصوص اینکه از آقای لاریجانی یا هر گزینه دیگری حمایت صورت گیرد مطرح نشده است.» او با این بیان که «آقایان آدرس غلط می‌دهند»، گفت: «اینکه جامعه روحانیت قصد حمایت از آقای لاریجانی دارد را تکذیب می‌کنم و دروغ است. این یک نوع القای دروغ است، ما چنین تصمیمی نداریم، از قبل هم نداشتیم.»
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در عوض بر تمایل حزب متبوع‌اش به حمایت از ابراهیم رئیسی در صورت حضور او در انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد و گفت: «نوعی گرایش و توجه را در جامعه روحانیت به شخص ایشان مشاهده می‌کنیم؛ کما اینکه در دوره قبل یعنی سال ۹۶ پیش از اینکه جمنا (جبهه مردمی نیروهای انقلاب) به نتیجه برسد، این جامعه روحانیت مبارز بود که اعلام موضع کرد و از آقای رئیسی حمایت کرد. اگر ایشان کاندیدا شود عضوی از جامعه روحانیت هستند و قطعاً کاندیدای جامعه روحانیت خواهند بود.»
بازی هواداران قالیباف با کارت رئیسی
زاکانی هم که این روزها به نمایندگی از شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در موضعگیری و خبرسازی فعال‌تر شده است، در توئیتی از غیرممکن بودن رقابت میان محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی در انتخابات 1400 گفته است.
اظهارنظری که سایت خبری رجانیوز با قرار دادن آن در کنار اظهارات محسن پیرهادی عضو هیأت رئیسه مجلس و از نزدیکان قالیباف مبنی بر کناره‌گیری قالیباف از انتخابات ریاست جمهوری به نفع رئیسی نوشت: «به نظر می‌رسد حواله دادن عدم حضور قالیباف در انتخابات به نیامدن آقای رئیسی حاوی میزانی از بی‌صداقتی و عدم شفافیت باشد.» رجانیوز در تحلیل خود از این «سناریو» قالیباف را به نحوی نامزد از پیش تعیین شده این طیف از اصولگرایان دانست و افزود: «تأکید گل‌درشت بر «وحدت» نیز مشخص می‌کند که در صورت عدم حضور آقای رئیسی در انتخابات، روند از پیش تعیین شده اصولگرایان منتهی به تعیین چه کسی به عنوان خروجی مکانیسم ائتلاف خواهد شد!»
همچنان که اشاره شد علی لاریجانی یکی از چهره‌هایی است که از سوی برخی احزاب اصلاح‌طلب همچون کارگزاران سازندگی به عنوان یکی از نامزدهای بالقوه مطلوب نام برده می‌شود. با این حال پذیرش این امر از سوی طیف دیگری از اصلاح‌طلبان که بر نامزد اختصاصی تأکید دارند با اما و اگرهایی همراه است. اظهارات جواد امام از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب تأیید کننده همین فرض است. به گزارش برنا، این فعال سیاسی در سخنان خود تأکید کرده که «امکان ندارد اصلاح‌طلبان کسی را به عنوان کاندیدای خود بپذیرند که برنامه اصلاح‌طلبان را نپذیرند» او با اعلام اینکه در نهاد اجماع‌ساز هنوز هیچ کاندیدای مشخصی وجود ندارد که کاندیدای نهایی باشد، درباره احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی گفت: «علی لاریجانی را هم در گمانه‌زنی‌ها اصلاح‌طلب می‌دانند اما این امری غلط است کدامیک از کاندیداها این سازوکار را پذیرفته‌اند؟! لاریجانی که در جبهه مقابل قرار دارد و زاکانی در مورد او اظهارنظر می‌کند و می‌گوید او کاندیدای اصولگرایان خواهد بود یا جواد لاریجانی می‌گوید او در جبهه مقابل اصلاح‌طلبان است؟ کسی که با برنامه‌های اصلاح‌طلبان هماهنگ نیست و خود را به این جریان متعهد نمی‌داند، چطور انتظار دارد جریان اصلاح‌طلبی از او پشتیبانی کند و او را کاندیدای خود قرار بدهند.»

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: جامعه روحانیت مبارز علی لاریجانی اصلاح طلبان اصلاح طلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۶۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: موضوع عفاف و حجاب تکلیفی شرعی، قانونی و سیاسی است/ از همه بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، انتظامی و قضائی کشور عمل به وظایف محوله را مورد توجه قرار دهند/ انتظار متدینین و قانونمداران هم توجه به قانون و کرامت انسانی آحاد جامعه است

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، رئیس‌جمهور گفت: اقتدار و امید برای مردم و کشور، موجب شادمانی و امیدواری ملت‌های مسلمان و آزاده جهان شده است که تنبیه رژیم جنایتکار و کودک‌کش صهیونیستی یکی از جلوه‌های آن بود.

 سید ابراهیم رئیسی در جلسه عصر یکشنبه هیات دولت با تبریک سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به آثار و برکات ‌فراوان چهار دهه فعالیت سپاه پاسداران در حوزه‌های نظامی و امنیتی، کمک به مردم در مشکلات و سازندگی کشور اشاره کرد و گفت: پیشرفت‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تحت مدیریت عالی رهبری عظیم‌الشأن انقلاب، علاوه بر ایجاد امنیت، اقتدار و امید برای مردم و کشور، موجب شادمانی و امیدواری ملت‌های مسلمان و آزاده جهان نیز شده است که تنبیه اخیر رژیم جنایتکار و کودک‌کش صهیونیستی، یکی از جلوه‌های این اقتدار بود که با استقبال ملت‌های جهان همراه شده و تزلزل و آسیب‌پذیری این رژیم جانی را عیان کرد.

رئیس‌جمهور همچنین همکاری و هماهنگی میان «میدان، دیپلماسی و رسانه» را از جمله ویژگی‌های برجسته عملیات وعده صادق در بخش عملیاتی و اجرایی کشور عنوان کرد و افزود: همکاری و هماهنگی مطلوب نیروهای مسلح، وزارت امور خارجه و رسانه ملی، موجب تقویت اعتماد و امید در جامعه شده و شایسته قدردانی است.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه موضوع عفاف و حجاب تکلیفی شرعی، قانونی و سیاسی است که در توجه به آن هیچگونه تردیدی وجود ندارد، از همه بخش‌های فرهنگی، ‌اجتماعی، ‌انتظامی و قضائی کشور که به موجب قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی دارای وظایفی در این زمینه هستند خواست عمل به وظایف محوله را مطابق آنچه در این قانون قطعی شده است، مورد توجه قرار دهند.

رئیس‌جمهور با اشاره به فرمایشات اخیر رهبری معظم انقلاب درباره وظایف دولت و قوه قضائیه درباره عفاف و حجاب تصریح کرد: امروز انتظار مردم، ‌متدینین و قانونمداران نیز توجه به قانون، حفظ حقوق مردم و کرامت انسانی آحاد جامعه است و همه دستگاه‌های اداری در همه بخش‌های حاکمیتی باید در این زمینه پیشتاز و پیش قدم باشند.

 رئیسی همچنین از زمان‌شناسی و حضور به موقع وزیر کشور در صحنه حوادث طبیعی و پیگیری رفع مشکلات آسیب دیدگان قدردانی کرد.

در جلسه امروز هیات دولت یوسف نوری و ابوطالب شفقت برای انتصاب در سمت استانداری‌های مازندران و لرستان از هیئت دولت رای اعتماد گرفتند.

در ابتدای این جلسه وزیر نیرو در گزارش مفصلی از میزان بارش‌ها، وضعیت منابع آبی و سدهای کشور، از ثبت ۱۹۰ میلیمتری بارندگی و رشد ۵ درصدی نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود:‌ در فروردین‌ماه ۶۰ درصد از بارش‌های ثبت شده در مناطق مختلف کشور از مجموع نرمال بیشتر بوده و افت ۱۵ درصدی بارش نسبت به حد نرمال در تهران نیز با ورود سامانه بارشی در روزهای آینده جبران خواهد شد.

علی اکبر محرابیان توزیع بسیار مطلوب در کشور را از ویژگی‌های بارشهای اخیر عنوان کرد و با اشاره به نقش اقدامات زیر بنایی دولت از جمله ساخت سد و سدبندها و همچنین اطلاع‌رسانی مناسب رسانه ملی در کاهش قابل توجه میزان خسارت سیل اخیر در جنوب شرق کشور گفت‌: به رغم اینکه میزان بارش‌ها در کشور ما به ویژه بخش‌های جنوب شرقی کشور از برخی کشورهای همسایه به مراتب بیشتر بود، اما خوشبختانه با اقدامات و پیش‌بینی‌های صورت گرفته و همچنین حضور به موقع استاندار، وزیر کشور و نقش‌آفرینی نیروهای مسلح، هلال احمر و اطلاع‌رسانی دقیق و به هنگام رسانه ملی، میزان خسارت‌های وارده به بخش‌های جنوبی کشور به مراتب کمتر از کشورهای همجوار بود.

در ادامه جلسه امروز هیات دولت رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز با اعلام خبر کاهش تورم سالانه به کانال ۳۰ درصد گفت‌: طبق گزارش مرکز آمار که روز گذشته منتشر شد، روند تورم همچنان رو به کاهش است به نحوی که تورم نقطه به نقطه به حدود ۳۱ درصد رسیده و در شرف ورود به کانال ۲۰ درصد است و تورم ۱۲ ماهه هم به ۳۸.۸ درصد رسیده که به معنای ورود به کانال ۳۰ درصد است.

داود منظور ابراز امیدواری کرد: با ادامه سیاست‌های تنظیم‌گری دولت در بخش پولی و همچنین انضباط مالی در اجرای بودجه و جلوگیری از کسری بودجه این روند استمرار داشته و تا پایان سال تورم ۱۲ ماهه تا کانال ۲۰ درصد کاهش یابد.

دیگر خبرها

  • ادای احترام رئیسی به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
  • ادای احترام رئیسی به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
  • روحانیت باید توجه به آخرت را به جامعه تزریق کند
  • برگزاری نشست سیاسی توسط تشکل جامعه اسلامی تهران جنوب
  • روایت تاریخ از کارنامه روحانیت
  • نسخه جدید گروهک نهضت آزادی برای اصلاح طلبان
  • استارت انتخاباتی حجاریان!
  • حوزه های علمیه از اساسی ترین پایگاه های فرهنگی جامعه هستند
  • پس از تنبیه رژیم صهیونیستی حالا وقت احیای برجام است! / اصلاح‌طلبان برای دور دوم انتخابات چه برنامه‌ای دارند؟
  • رئیسی: موضوع عفاف و حجاب تکلیفی شرعی، قانونی و سیاسی است/ از همه بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، انتظامی و قضائی کشور عمل به وظایف محوله را مورد توجه قرار دهند/ انتظار متدینین و قانونمداران هم توجه به قانون و کرامت انسانی آحاد جامعه است