Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-19@08:33:23 GMT

تولید فرآورده ژن درمانی کارا ۱۹ توسط محققان داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۶۶۸۰۵

تولید فرآورده ژن درمانی کارا ۱۹ توسط محققان داخلی

رئیس پژوهشگاه رویان گفت: فرآورده ژن درمانی «کارا ۱۹» یک دستاورد کاملاً بومی است و این فرآورده توسط محققان در داخل کشور تولید شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالحسین شاهوردی با حضور در استودیو خبر ۲۱ یکشنبه شب شبکه یک سیما درباره کمک تولید فرآورده ژن درمانی به نظام درمان و بیماران سرطانی افزود: سلول درمانی و ژن درمانی تحت عنوان انقلابی در علوم پزشکی یکی از موضوعات روز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: رویکرد‌هایی که امروز درباره درمان بیماری‌های صعب العلاج مشاهده می‌کنیم از این تکنولوژی‌ها استفاده می‌کنند.

رئیس پژوهشگاه رویان گفت: پژوهشگاه رویان مرکز جامع سلول‌های بنیادی را که تشکیل داد بخش‌های مختلف را در زمان‌های متفاوت به این زنجیره کاری اضافه کرد.

وی افزود: ما موضوع تولید سلول، تولید فرآورده‌های سلولی را داشتیم و درحال حاضر بحث فرآورده‌های ژن درمانی، ایمونوتراپی و مهندسی بافت را در دستور کار داریم.

وی تصریح کرد: ژن درمان یک رویکردی است که حتی افراد بزرگسال که هموفیلی دارند با این تکنیک‌ها درمان می‌شوند.

شاهوردی گفت: امروز بعضی از فرآورده‌های ژن درمانی را در برخی کشور‌ها داریم که با هزینه بسیار گران برای مردم تولید می‌کنند و اگر ما در این عرصه ورود پیدا نکنیم مطمئنا مشکلاتی در آینده خواهیم داشت.

وی افزود: تولید این فرآورده‌ها در کشور‌های اروپایی و آمریکای شمالی بین ۳۷۳ الی ۴۸۰ هزار دلار هزینه برای یک بیماری دارد.

وی ادامه داد: ما اولین قدم راکه تربیت نیروی انسانی است برداشتیم و تولید زیر ساخت‌ها و مجهز کردن آن انجام شده است.

رئیس پژوهشگاه رویان گفت: اولین کاری که انجام شد بعنوان یک کار نمادین «کارا ۱۹» که برای سرطان‌های خونی است را خارج ازفضای آزمایشگاه تولید کردیم و تست‌های پیش بالینی خود را انجام داده و امیدواریم در سال ۱۴۰۰ بتوانیم کارآزمایی بالینی این کار را شروع کنیم.

وی افزود: بعد از اینکه ۳ یا ۴ فاز کار آزمایی را پشت سرگذاشتیم و با بررسی‌هایی که توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود اجازه ورود به بازار را خواهد گرفت.

شاهوردی ادامه داد: در فاز کار آزمایی اول هم که شروع می‌شود باید فرآورده را در وزارت بهداشت ثبت کنیم.

وی گفت: امیدواریم با برداشته شدن این قدم یک درمان جدید را برای بیماران بخصوص صعب العلاج راه اندازی کنیم.

رئیس پژوهشگاه رویان گفت: این دستاورد کاملاً بومی است، اما همکاران ما تجربیات خوبی را در آزمایشگاه‌های خارج از کشور هم بدست آوردند و فرآورده «کارا ۱۹» توسط همین محققان در داخل کشور تولید شده است.

منبع: صداوسیما

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: فرآورده ها ژن درمانی ژن درمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۶۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان افسردگی مقاوم به دارو با ایمپلنتی به اندازه نخود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، محققان دانشگاه رایس یک محرک مغز ابداع کرده اند که به طور خلاصهDOT نام دارد. DOT جایگزینی درمانی برای شرایطی مانند افسردگی مقاوم نسبت به دارو و دیگر اختلالات روانی است.

این دستگاه در مقایسه با فناوری های دیگر روشی ساده تر و کم خطر تر برای تحریک عصبی در بیماران فراهم می کند. جیکوب رابینسون پروفسور دانشگاه رایس در این باره می گوید: ما نشان دادیم دستگاه ابداعی مان که به اندازه یک دانه نخود است می تواند موتور کورتکس را فعال کند و همین امر به حرکت دست بیمار منجر می شود.

DOT برخلاف دیگر فناوری های رابط مغز نیازمند باتری های بزرگ و سیم های طولانی نیست و به همین دلیل کم تهاجمی تر است و بیماران راحت تر می توانند به آن دسترس یابند.

دستگاه قابل نصب زیست پزشکی مذکور روی قدرت مگنتوالکتریک متکی است که میدان های مغناطیسی را به پالس های الکتریکی تبدیل می کند. این فناوری سبب می شود محرک طی فرایند تحریک مغز به طور بی سیم، نیرو دریافت کند.

به عبارت دیگر با کمک یک فرستنده خارجی، نیروی مورد نیاز دستگاه به طور بی سیم و بدون نیاز به باتری تامین می شود. ایمپلنت مذکور با عرض ۹ میلیمتر می تواند با ۱۴.۵ ولت الکتریسیته یک منطقه خاص از مغز را تحریک کند.

نصب این ایمپلنت کم تهاجمی در مغز فقط ۳۰ دقیقه طول می کشد. پزشکان طی مدت کوتاهی دستگاه کوچک را در استخوان بالای مغز قرار می دهند. همچنین می توان این ایمپلنت را در دورا (dura) یک غشای محافظ پایه جمجمه نصب کرد. طبق پژوهش ایمپلنت و محل برش روی سر نامحسوس هستند و بیمار پس از نصب ایمپلنت و درهمان روز می تواند به خانه خود برود.

محققان برای ارزیابی تاثیرگذاری دستگاه آن را در مغز یک بیمار انسانی نصب کردند. آنها از ایمپلنت برای تحریک یک منطقه خاص از مغز یعنی موتور کورتکس استفاده کردند که حرکات اختیاری را کنترل می کند.

علاوه برآن محققان عملکرد طولانی مدت دستگاه را روی خوک ها نیز آزمایش کردند. این ایمپلنت تا ۳۰ روز در بدن این حیوانات دوام آورد.

کد خبر 6079774 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • رشد تولید فرآورده‌های طبیعی در کشور جلوتر از افق ۱۴۰۴
  • رشد تولید فرآورده‌های طبیعی در کشور فراتر از برنامه ۱۴۰۴
  • آنتی بیوتیک ها در تسکین سرفه موثر نیستند
  • مجوز حدود ۱۲ هزار مکمل در کشور برای مصرف
  • کسری ۲۳۰ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها
  • آخرین مهلت ارسال مقاله به کنگره بین‌المللی پژوهشگاه رویان اعلام شد
  • پروتزهای بومی مفصل زانو و لگن نیاز مراکز درمانی را تامین می‌کنند
  • درمان MS با کمک نانومواد ممکن شد
  • استفاده هزار و ۱۰۰ بیمار هموفیلی اصفهان از فرآورده‌های خونی
  • درمان افسردگی مقاوم به دارو با ایمپلنتی به اندازه نخود