Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-19@14:20:00 GMT

نبرد آخر یا چرخه جدید خشونت

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۶۷۰۸۵

در حالی که در سه روز گذشته بیش از 100 نظامی از طرفین درگیر در جنگ یمن در استان مارب بر اثر درگیری‌ها کشته‌ شده‌اند، حملات هوایی عربستان به مواضع انصارالله و مناطق مسکونی صنعا و حدیده افزایش یافته و در تلافی این حملات، انصارالله حملات موشکی و پهپادی گسترده‌ای را علیه پایتخت عربستان و پایگاه‌های نظامی مهم در جنوب و جنوب غربی این کشور انجام داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان جنگ
در طول هفته‌های گذشته با آغاز به کار دولت جو بایدن در امریکا و وعده‌های او برای تغییر سیاست واشنگتن در قبال جنگ یمن، امیدهای تازه‌ای برای پایان جنگ 6 ساله عربستان سعودی علیه فقیرترین کشور عربی ایجاد شده ‌بود. در طول هفته‌های گذشته، دولت جدید امریکا تصمیم دولت قبلی برای قرار دادن نام گروه انصارالله در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی را لغو و اعلام کرد که تمامی حمایت‌های خود از عملیات تهاجمی عربستان علیه یمن را متوقف می‌کند و با تعلیق اجرای برخی قراردادهای تسلیحاتی دولت پیشین با عربستان سعودی و امارات، خبر داد که در فروش مهمات و تسلیحات به این دو کشور بازنگری خواهد کرد. رییس‌جمهور امریکا، تیم لندرکینگ، دیپلمات کهنه‌کار امریکایی را به عنوان فرستاده ویژه خود در یمن منصوب کرده است که او نیز در طول روزهای گذشته در سفری به کشورهای مختلف منطقه برای رایزنی در مورد پایان جنگ یمن به سر می‌برد. براساس بیانیه وزارت خارجه امریکا هدف از این سفر «پیگیری رویکرد دوگانه موازی امریکا در قبال جنگ یمن، یعنی راهکار سیاسی پایدار و کمک‌های بشردوستانه برای مردم یمن به صورت همزمان است.»
همزمان با اقدام‌های امریکا، مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن هم سه هفته پیش نخستین‌بار برای مذاکره با مقام‌های ایرانی به تهران آمد. رایزنی‌های ایران برای پایان درگیری‌ها در یمن، در طول هفته گذشته با مذاکرات تلفنی علی‌اصغر خاجی، مشاور ارشد وزیر امور خارجه با پیتر سمنبی، نماینده ویژه سوئد در امور یمن، ادامه یافت. سوئد به عنوان میانجی تلاش زیادی برای به ثمر رسیدن توافق آتش‌بس حدیده آذر ماه سال 1397 انجام داده ‌بود. موضوع تلاش ایران برای توقف درگیری‌ها در یمن، روز شنبه نیز در مذاکرات میان وزیر امور خارجه عراق که به تازگی با مقام‌های عربستان سعودی دیدار و گفت‌وگو کرده است، با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی مطرح شد.

نبرد در مارب
نیروهای وفادار به انصارالله یمن و دولت انقلابی مستقر در صنعا، طی روزهای گذشته عملیات تهاجمی خود را برای تصرف کامل شهر مارب، واپسین پایگاه نیروهای وابسته به ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در شمال یمن و مرکز تامین نفت و گاز یمن، آغاز تشدید کرده‌اند. براساس آمار اعلام شده از سوی مقام‌های استان مارب در طول نبردهای روز جمعه و شنبه، دست‌کم 100 نفر از نیروهای وفادار به انصارالله و نیروهای وفادار به دولت مستعفی مستقر در عدن، در درگیری‌ها کشته شده‌اند. شبکه خبری المسیره، وابسته به انصارالله خبر داده است که روز شنبه، نیروی هوایی ارتش عربستان سعودی دست‌کم 12 حمله هوایی به نیروهای انصارالله انجام داده‌اند. براساس گزارش پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی المسیره یمن، بامداد یکشنبه در یک حمله پهپادی توسط عربستان سعودی به یکی از مناطق بندر حدیده یمن، یک خانواده پنج نفره غیرنظامی از جمله یک کودک کشته ‌شدند. اما این حملات هوایی عربستان بی‌پاسخ نمانده است و نیروهای یمنی در عملیاتی که از آن با عنوان «عملیات موازنه پاسخگویی 5» یاد کرده‌اند، با استفاده از 15 پهپاد مسلح و یک موشک بالستیک، عمق خاک عربستان را هدف قرار داده است. دولت مستعفی یمن هم با انتشار گزارشی در خبرگزاری صبای یمن، مدعی شده که روز جمعه انصارالله 10 موشک بالستیک به سمت شهر مارب شلیک کرده است.

عملیات موازنه پاسخگویی 5
از بعدازظهر روز شنبه، کاربران سعودی در شبکه‌های اجتماعی از شنیده شدن صدای انفجار و آتش‌سوزی در شهر ریاض خبر می‌دادند. از همان زمان تا صبح یکشنبه، ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن، خبر از رهگیری و خنثی‌سازی چندین حمله موشکی و پهپادی در ریاض پایتخت، پایگاه خمیس مشیط در جنوب غربی عربستان و مناطق مرزی با یمن خبر دادند. هر چند نیروهای مسلح وفادار به انصارالله در صنعا، تا صبح روز یکشنبه گزارشی در مورد این حملات نداده‌ بودند، اما صبح یکشنبه، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح وفادار به انصارلله به خبرنگاران گفت: «مواضع و اماکن حساس در ریاض پایتخت دشمن، با یک موشک بالستیک از نوع «ذوالفقار» و ۹ فروند پهپاد «صماد۳» هدف قرار گرفت. شش فروند پهپاد «قاصف k۲» نیز مواضع نظامی در مناطق «ابها» و «خمیس مشیط» را هدف قرار دادند که به فضل خدا به دقت اصابت کرد.» 
یحیی سریع در بیانیه خود تاکید کرد که تا زمان رفع محاصره کامل یمن و پایان حملات سعودی به خاک این کشور، این حملات ادامه پیدا خواهد کرد. سخنگوی نیروهای مسلح وفادار به انصارالله یمن گفت: «تا زمانی که حملات و محاصره بر کشورمان ادامه دارد، عملیات‌های ما نیز ادامه خواهد داشت و بیش از پیش گسترده خواهد بود.» یحیی سریع، از ساکنان عربستان سعودی خواست تا از تمامی مواضع و اماکن و فرودگاه‌های نظامی خود را دور نگه دارند.

نگرانی از شروع چرخه خشونت و انتقام تازه
نبیل خوری، دیپلمات پیشین امریکا در یمن به شبکه خبری الجزیره می‌گوید: «نبرد مارب یک نبرد سرنوشت‌ساز است. به نظر می‌رسد هر دو طرف جنگ مصمم هستند که این نبرد را به عنوان یک اهرم فشار برای گفت‌وگوهای صلح بالقوه پیش رو به نفع خود تمام کنند. مشکل اینجاست که دستاوردهای کوتاه‌مدت اینچنینی می‌تواند اساسا تلاش‌های جدید ایالات متحده امریکا برای ایجاد یک فرآیند صلح را با بن‌بست مواجه کند.»
جابه‌جایی کنترل استان مارب و در خطر افتادن وضعیت میلیون‌ها آواره و شهروند غیرنظامی ساکن این استان، نگرانی از ایجاد چرخه خشونت و انتقام جدید در یمن را افزایش داده است. برای انصارالله که سال 2018 در پی پیشروی سریع نیروهای دولت مستعفی با پشتیبانی گسترده عربستان و امارات متحده عربی، بخش عمده‌ای از مناطق تحت کنترلش در سواحل دریای سرخ را از دست داد و با پذیرش توافق استکهلم، به آتش‌بسی ناپایدار برای استمرار کنترل بر بندر حدیده، تنها نقطه اتصال مناطق تحت کنترل انصارالله با آب‌های آزاد و دیگر نقاط جهان جز عربستان، تن داد، مارب تنها امید باقی مانده برای ایجاد یک اهرم فشار بر عربستان در گفت‌وگوهای احتمالی صلح است. در برابر برای دولت مستعفی مستقر در عدن، قرار گرفتن منابع سرشار انرژی از جمله میادین نفت و گاز یمن در این استان، این منطقه به یک متصرفه کلیدی برای داشتن دست بالا در هر مذاکره‌ای برای تقسیم قدرت در آینده یمن تبدیل می‌شود.

خطری که 2 میلیون آواره را تهدید می‌کند
براساس آماری که آذر ماه سال جاری توسط اداره حقوق بشر سازمان ملل متحد منتشر شده است، از ابتدای جنگ یمن در سال 2015 تا آغاز سال 2021 دست‌کم 233 هزار یمنی، عمدتا از میان غیرنظامیان این کشور جان خود را بر اثر این جنگ از دست داده‌اند. علاوه بر این میلیون‌ها نفر از جمعیت یمن، بر اثر جنگ عربستان و متحدانش علیه این کشور، در خاک این کشور آواره شده‌اند. استان مارب که این روزها شاهد نبرد خونین میان انصارالله و نیروهای وفادار به دولت مستعفی مستقر در عدن است، در طول سال‌های گذشته، وضعیت نسبتا آرامی داشت و با توجه به توافق‌های قبایل این استان با طرفین درگیری، از آتش جنگ در امان مانده‌ بود. بسیاری از آوارگان جنگ‌زده در طول سال‌های گذشته برای درامان ماندن از آسیب‌های ناشی از جنگ و محاصره اقتصادی، در طول 6 سال گذشته به استان مارب پناه برده‌اند. حالا سازمان ملل متحد می‌گوید که با کشیده شدن کانون نبرد به استان مارب و یک سال تلاش انصارالله برای خارج کردن این استان از کنترل نیروهای وفادار به ائتلاف عربستان سعودی، وضعیت نزدیک به 2 میلیون آواره جنگ‌زده که به مارب پناه آورده‌اند در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد. 

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: ساعت24

کلیدواژه: نیروهای وفادار عربستان سعودی دولت مستعفی استان مارب درگیری ها جنگ یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۷۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق معادله جدیدی ایجاد کرد/ برای ثبات منطقه هیچ راه‌حلی جز توقف تجاوز به غزه وجود ندارد

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، «سید عبدالملک بدرالدین الحوثی»، رهبر جنبش انصارالله یمن امروز (30 فروردین) طی سخنانی با اشاره به ناامید کننده بودن مواضع کشورهای عربی و اسلامی در مورد مسأله فلسطین گفت: موضع رسمی اکثر کشورهای عربی و اسلامی در خط مقدم به گونه‌ای است که تمایلی به حمایت از فلسطین ندارند.

رهبر جنبش انصارالله یمن ادامه داد: عده‌ای سهل‌انگاری می‌کنند، عده‌ای دیگر در تجاوز شریک هستند و عده‌ای هم در چندین زمینه به دشمن کمک می‌کنند.

الحوثی گفت: جریان تکفیری یک جریان فتنه‌انگیز بزرگ است که ده‌ها هزار نفر به آن گرایش دارند، اما حرکت آن تحت عنوان جهاد، در مسیری اشتباه است.

رهبر انصارالله یمن اظهار داشت : جریان تکفیری بیش از 4 هزار عملیات انتحاری در عراق تحت عنوان جهاد انجام داد.

وی افزود: جریان تکفیری در زیر پرچم اسلام اقداماتی جنایتکارانه از جمله ذبح بی‌گناهان با چاقو، مثله کردن اجساد و سر بریدن انجام داد.

عبدالملک بدرالدین الحوثی نیز اظهار داشت: جنبش تکفیری با حمایت مالی گسترده رژیم‌های عربی و حمایت سیاسی و رسانه‌ای صدها هزار مسلمان را به شهادت رساند.

وی گفت: جریان تکفیری با دشمن اسرائیلی که از نظر نص قرآن اولین دشمن اسلام محسوب می شود، هرگز مقابله نکرد!

رهبر انصارالله یمن اظهار داشت: تکفیری‌ها با این که هزاران نفر جنگجو و انتحاری داشتند، نه از لحاظ نظامی با فلسطین همراهی کردند و نه در سطح رسانه‌ای.

الحوثی همچنین گفت: رژیم سعودی و امارات حتی در رسانه‌های خود به در راستای منافع اشغالگران اقدام می‌کند و اظهارات صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها را کاملا پذیرفته‌اند.

وی افزود: رژیم سعودی و امارات، خود را رهبران و حامیان کشورهای عربی معرفی کردند، اما هیچ تلاشی برای حمایت از فلسطین نکردند.

الحوثی در ادامه گفت: اگر جهاد مردم فلسطین و مجاهدان مقاومت در لبنان نبود، شر دشمن اسرائیلی به همه کشورها سرایت می‌کرد.

رهبر انصارالله یمن بیان کرد: تجاوزات "اسرائیل" به باریکه غزه حتی در عید فطر نیز متوقف نشد.

آقای عبدالملک بدرالدین الحوثی اظهار داشت: رژیم صهیونیستی با جنایات و نسل کشی نمی تواند تصویر ارتشی پیروز را برای خود ترسیم کند

رهبر مقاومت یمن بیان کرد: جنایات اشغالگران در کرانه باختری برای بیرون کردن فلسطینی‌ها تشدید شده است.

وی خاطر نشان کرد: عملیات ایران معادله جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد و به دوران مباحات رژیم صهیونیستی پایان داد.

عبدالملک بدرالدین الحوثی تصریح کرد: فرانسه و انگلیس از رژیم صهیونیستی حمایت کردند.

رهبر انصارالله یمن تأکید کرد: ایران مجدانه تلاش‌های فراوانی برای ایجاد مانع و مهار این رژیم انجام داد.

الحوثی بیان کرد: پیشنهادهایی به برادران ما در ایران شد تا آنها را از پاسخ دادن منصرف کنند زیرا دشمنان نگران هر موضعی است که به نفع مردم فلسطین باشد.

وی ادامه داد: دشمنان می‌خواهند مردم فلسطین را منزوی کنند تا رژیم اسرائیل آزاد، آسوده، در امان و عاری از هرگونه خطری باشد.

رهبر انصارالله یمن گفت: متأسفانه برخی از کشورهای عربی به بهانه جلوگیری از تشدید تنش، به دنبال ممانعت از واکنش ایران بودند.

عبدالملک بدرالدین الحوثی تأکید کرد: برای ثبات منطقه هیچ راه‌حلی جز توقف تجاوز به غزه و محاصره آن وجود ندارد.

وی افزود: پیشنهادات بسیاری از سوی آمریکا و افراد مرتبط با آن به برادران ایرانی ما ارائه شد تا آنها را از پاسخگویی منصرف کنند.

رهبر انصارالله یمن همچنین گفت: تمهیدات گسترده‌ای برای مقابله با پاسخ ایران وجود داشت و آمریکا رهبری این کار را بر عهده داشت.

الحوثی افزود: برخی از کشورهای عربی برای مقابله با واکنش ایران، همسو با کشورهای اروپایی اقدام کردند.

وی بیان کرد: مایه تاسف است که کشورهای عربی از دشمن اسرائیل محافظت می‌کنند و این اقدام، جنایت علیه مردم فلسطین است.

رهبر انصارالله یمن اظهار داشت: نیروهای آمریکایی با هدف مقابله با پاسخ ایران و رهگیری موشک‌ها و پهپادهای آن، برای دشمن اسرائیلی، 7 کمربند و لایه امنیتی ساختند.

الحوثی تصریح کرد: پاسخ ایران از نظر شتاب، کمیت و کیفیت بسیار قوی بود.

وی ادامه داد: عملیات «وعده صادق» معادله جدیدی برای پاسخ به دشمن اسرائیلی ایجاد کرد.

عبدالملک بدرالدین الحوثی گفت: دشمن اسراییلی ده‌ها سال است که عادت کرده به کشورهای عربی و اسلامی حمله کند اما پاسخی دریافت نکند و حداکثر در برخی موارد به سازمان ملل شکایت شود.

رهبر جنبش انصارالله یمن نیز بیان کرد: پاسخ ایران قواعد درگیری با دشمن را تعیین کرد بدین صورت که اگر بار دیگر حمله کند، با قاطعیت به او پاسخ داده خواهد شد.

وی گفت: جبهه حزب الله در دو هفته گذشته در معرض تشدید آشکار درگیری‌ها قرار داشت و تاثیر آن بر دشمن در حال افزایش است.

الحوثی ادامه داد: مقاومت از سوی جبهه عراق ادامه دارد همچنانکه در عملیات «وعده صادق» نیز مشارکت داشت.

وی گفت: یمن بالغ بر 14 عملیات در دو هفته از دریای سرخ تا اقیانوس هند را تدارک دیده.

رهبر جنبش انصارالله یمن افزود: این 14 عملیات با 36 موشک بالستیک، موشک کروز و پهپاد انجام شد.

وی تاکید کرد: ما به آمریکایی ها، انگلیسی ها و سایرین قاطعانه اعلام می‌کنیم که هیچ کس نمی‌تواند عملیات ما را در حمایت از غزه متوقف کند.

او ادامه داد: دشمن به شکست خود و ضررهای اقتصادی بسیار زیاد اعتراف کرد.

الحوثی بیان کرد: خسارات اسرائیل در نتیجه ممانعت از عبور کشتی‌های اسرائیلی و کشتی‌های مرتبط با آن همچنان در حال افزایش است.

وی ادامه داد: آمریکا، انگلیس و کشورهایی که خود را درگیر این قضیه کردند نیز متضرر شدند و میزان بیمه و قیمت‌ها افزایش یافته است.

الحوثی گفت: تنها راه‌حل به نفع همه، توقف حمله به غزه، پایان دادن به محاصره آن و تهیه فوری غذا و دارو است.

دیگر خبرها

  • دفاع از ملت فلسطین مسئولیت بزرگ امت اسلام است
  • رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد/ برخی کشورهای عربی به بهانه جلوگیری از تشدید تنش، به دنبال ممانعت از واکنش ایران بودند/ عربستان و امارات خود را رهبر کشور‌های عربی معرفی می‌کنند، اما حمایتی از فلسطین نکردند
  • عملیات وعده صادق معادله جدیدی ایجاد کرد/ برای ثبات منطقه هیچ راه‌حلی جز توقف تجاوز به غزه وجود ندارد
  • کنایه رهبر انصارالله یمن به کشورهای اسلامی در حمایت از فلسطین
  • خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی
  • فیلم/ واکنش انصارالله به تنبیه اسرائیل توسط ایران
  • رهبر انصارالله یمن: این معادله تثبیت شد که اگر دشمن اقدامی کند، باید منتظر واکنشی سهمگین باشد
  • رهبرانصارالله: دفاع از ملت فلسطین مسئولیت بزرگ امت اسلام است
  • انصارالله: به هدف قرار دادن کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهیم
  • تشدید رفتار خشونت‌آمیز