Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - تصفیه‌خانه ملایر افتتاح می‌شود؛ وعده‌ای مکرر که این‌بار رنگ تحقق به خود گرفته تا اهالی "پایتخت جهانی مبل و منبت" به جای منابع زیرزمینی از آب سد کلان استفاده کنند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  همدان، ملایر از شهرهای مهم استان همدان و دومین شهر آن از نظر جمعیت است که با برخورداری از ظرفیت‌های بالقوه در حوزه کشاورزی، گردشگری، علمی و دانشگاهی و صنعت توانسته جایگاه ویژه‌ای را در استان و حتی کشور به خود اختصاص دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توانمندی ملایر در تولید انگور و مبل و منبت سبب شده تا در دو سال اخیر بتواند عنوان "شهر جهانی انگور" و "پایتخت جهانی مبل و منبت" را کسب کرده و گوی سبقت را از شهرهای هم‌تراز خود برباید.

وجود ظرفیت‌های متعدد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و نقش مهم این شهرستان در رونق تولید و حوزه اقتصادی، فرصت خوبی را برای پیشرفت "سرزمین آریایی" فراهم کرده و ملایری‌ها با سرعت بالا در حال پیمودن مسیر پیشرفت هستند.

این روزها در حالی به پایان سالی پر از روزهای ناخوشایند نزدیک می‌شویم که نوید خوشی برای مردم ملایر به گوش می‌رسد؛ نویدی که از تحول مهمی برای خدمات رسانی بهتر به مردم و جلوگیری از هدررفت نعمت‌های با ارزش خبر می‌دهد.

سرانجام و پس از 5 سال‌ چشم انتظاری و وعده‌های مکرر، آب شرب از سد کلان به ملایر رسیده و تصفیه خانه این شهر به بهره‌برداری می‌رسد.

 تأمین 30 میلیون متر مکعب آب از سد کلان ملایر 

آئین افتتاح تصفیه خانه آب شرب ملایر 12 اسفند با حضور رئیس شرکت آب و فاضلاب کشور و حضور ویدئو کنفرانسی وزیر نیرو برگزار می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب ‌منطقه‌ای استان همدان، تأمین بخش زیادی از آب مورد نیاز مردم ملایر را از برکات افتتاح تصفیه خانه عنوان کرده و می‌گوید: هم اکنون آب‌رسانی به ملایر با 27 حلقه چاه انجام می‌شود.

منصور ستوده می‌افزاید: 12 میلیون متر مکعب از آب مورد نیاز شهر با اجرای 38 کیلومتر خط آب‌رسانی از سد کلان به شهر ملایر منتقل می‌شود.

وی بیان می‌کند: سد کلان ملایر با مساحت حوزه آبریز 384 کیلومتر مربع و طول دریاچه 490 متر با حجم مخزن 45 میلیون متر مکعب ساخته شده است.

تابستان 98 آب شرب سد کلان به ملایر می‌رسدافتتاح تصفیه‌خانه ملایر پس از 5 سال انتظار؛ بارندگی در همدان 14 درصد افزایش یافتهره‌برداری از تصفیه‌خانه و خط انتقال آب از سد کلان ملایر تا شهریور ماه

مدیرعامل شرکت آب ‌منطقه‌ای همدان با بیان اینکه هم اکنون بیش از 41 میلیون متر مکعب آب پشت این سد ذخیره شده، اعلام می‌کند: 758 میلیارد ریال برای ساخت و تکمیل این سد هزینه شده است.

ستوده، تنظیم 22 میلیون متر مکعب آب را از فواید سد کلان دانسته و می‌گوید: از این مقدار، 12 میلیون متر مکعب برای تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز شهر ملایر و روستاهای مسیر، 500 هزار متر مکعب برای شهرک صنعتی سهند، 4 میلیون متر مکعب برای حق‌آبه کشاورزی پایین دست و 5 میلیون و 500 هزار متر مکعب برای حقابه محیط زیست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی می‌افزاید: تصفیه خانه آب شرب در پایین دست سد کلان ملایر با ظرفیت 500 لیتر در ثانیه ساخته شده و هم اکنون به‌طور متوسط 380 لیتر در ثانیه آب را تصفیه و تأمین می‌کند.

ستوده بیان می‌کند: ساخت تصفیه خانه آب ملایر با قیمت اولیه 40 میلیارد ریال به وسیله بخش خصوصی و به روش BOT در دستور کار قرار گرفت، اما این طرح با هزینه کرد 2 هزار میلیارد ریال اجرا شده است.

وی، سد کلان را سرمایه‌ای برای آینده شهر ملایر دانسته و اعلام می‌کند: در افق 1415 پیش بینی شده که 30 میلیون مترمکعب از آب شرب مورد نیاز مردم ملایر از سد کلان تأمین شود.

به گزارش تسنیم، رودخانه اصلی دشت ملایر "حرم‌آباد" نام دارد که از ارتفاعات سربند اراک سرچشمه گرفته و بعداز یکی شدن با شاخه‌ای که از ارتفاعات بروجرد جریان می‌یابد(شاخه کلان) به طرف ملایر جاری می‌شود.

این رودخانه پس از دریافت شاخه‌های فرعی دیگر در محدوده اراضی روستای "باباکمال" از حوزه خارج و به رودخانه گاماسیاب نهاوند متصل می‌شود.

انتهای پیام/744/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: افتتاح تصفیه خانه میلیون متر مکعب متر مکعب سد کلان ملایر سد کلان مورد نیاز آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۸۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت تصفیه‌خانه بشاگرد به صورت مستمر بررسی می‌شود

ایسنا/هرمزگان معاون مهندسی و توسعه آبفای کشور گفت: پیشرفت تصفیه‌خانه بشاگرد به صورت مستمر در وزارت نیرو مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ذوالفقار مهدی‌زاده امروز (ششم اردیبهشت ماه)، در جریان بازدید از تصفیه خانه در حال احداث شهرستان بشاگرد در شرق هرمزگان، اظهار کرد: در نشست های هفتگی وزیر نیرو، پیشرفت فیزیکی این تصفیه خانه مورد بررسی قرار می‌گیرد و این طرح از اهمیت ویژه‌ای برای مجموعه وزارتخانه و دولت برخوردار است.

وی میزان ظرفیت این تصفیه خانه را ۱۷۰ لیتر بر ثانیه عنوان کرد و افزود: پیشرفت این طرح از لحاظ کمی و کیفی قابل قبول است و در ۲ سال گذشته با تامین منابع مالی، تکمیل این طرح سرعت گرفته و تلاش می کنیم اعتبارات مورد نیاز آن را تخصیص دهیم.

بخشی از منابع لازم برای تکمیل پروژه تصفیه‌خانه بشاگرد از طریق مولدسازی تامین خواهد شد

معاون مهندسی و توسعه آبفای کشور ادامه داد: بخشی از اعتبارات این طرح نیز از محل مولدسازی با تلاش استاندار هرمزگان انجام خواهد شد که انتظار داریم با پیگیری ها این مهم به سرانجام برسد.

در حال حاضر از طریق نصب پکیج اضطراری آب شرب یک شهر و ۹ روستا تامین می‌شود

عبدالحمید حمزه پور، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان نیز در این بازدید پیشرفت فیزیکی تصفیه خانه بشاگرد را ۴۶ درصد عنوان کرد و گفت: ارزش فعلی این پروژه چهار هزار میلیار ریال است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر از طریق نصب پکیج اضطراری، ۳۰ لیتر بر ثانیه آب تولید و برای تامین آب یک شهر ۹ روستا پمپاژ می شود.

به گزارش ایسنا؛ شهرستان بشاگرد در ۳۳۰ کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان قرار دارد و به عنوان یکی از شهرستان کم‌تر توسعه یافته کشور محسوب می‌شود که با چالش‌های مختلف در حوزه‌های زیرساختی از جمله آب روبرو است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تحویل زمین به آبکاران به شرط آغاز ساخت پیش‌تصفیه
  • آبفای لرستان ۱۰۰ پروژه در دست اجرا دارد
  • پیشرفت تصفیه‌خانه بشاگرد به صورت مستمر بررسی می‌شود
  • تصفیه خانه فاضلاب از هدر رفت آب درصنایع آب بر پیشگیری می‌کند
  • افتتاح شبکه بازچرخانی آب یک شرکت خودرویی
  • آبرسانی به ۶ روستای گرمی خرداد ماه بهره‌برداری می‌شود
  • اجرا خط دوم انتقال آب سد یامچی به تصفیه خانه آب اردبیل
  • اجرای خط دوم انتقال آب سد یامچی به تصفیه خانه آب اردبیل
  • طرح ارتقای تصفیه خانه آب رامسر آغاز شد
  • افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس