Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-20@15:21:49 GMT

آشنایی با خانه کلانتری تبریز

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۶۹۲۰۱

آشنایی با خانه کلانتری تبریز

خانه کلانتری تبریز که در باغی با همین نام واقع شده است به «میرزا ابراهیم خان باغمیشه‌ای» ملقب به «شرف الدوله» و مشهور به «کلانتر» متعلق می باشد . وی نماینده‌ تبریز در اولین دوره‌ مجلس شورای ملی و سومین شهردار تبریز است که دو بار به این سمت منسوب شد.

پدر او کلانتر تبریز بود و بعدها میرزا ابراهیم خان جانشین پدر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خاندان صاحب، ارباب و کد خدای باغمیشه‌ تبریز بودند و امروزه نیز آثاری مثل مسجد کلانتر از آ‌نها به یادگار مانده است. قدمت باغ و خانه‌ کلانتر به دوران قاجار می ‌رسد (۱۳۱۱ هجری قمری).

بازسازی و تبدیل این خانه به یک مجموعه فرهنگی، تاریخی با نظارت میراث فرهنگی استان بر عهده آموزش و پرورش استان می باشد.

این بنا کوشکی در داخل باغی به مساحت ۶۵۵۰ متر مربع است که این باغ خود بخشی از باغی قدیمی است و با اعیانی ۱۰۴۰ متر مربع در دو طبقه ساخته شده و قباله آن به نام خانه می باشد. معماری این بنا برگرفته از معماری قفقازی است که اجرای آن به دست مهرازان و بنایان ایرانی بوده است.

پلان این خانه کاملا قرینه و همانند سایر بناهای دوره قاجار تقارن به طور کامل در این خانه رعایت شده است. طبقه همکف شامل یک ایوان با چهار جفت ستون، یک ورودی به عنوان هشتی، یک دهلیز، دواتاق جانبی با الگوی سه دری به عنوان نشیمن و دو اتاق کشیده با مدول ۱*۳ پشت اتاقهای نشیمن که به عنوان آشپزخانه استفاده می شده قرار گرفته است. پله های ارتباطی طبقه همکف به اول در انتهای دهلیز واقع شده است. طبقه اول نیز شامل یک طنبی، یک دهلیز و چهار اتاق می باشد. (طنبی روی محور اصلی بنا قرار دارد و توسط دو درب به ایوانهای جانبی متصل است.)

نـوع مـالکیـت بنا
مالکیت بنا شخصی است و در سالهای ۱۳۳۰ الی ۱۳۶۰ به دبستان هاشمی اجاره داده شده بود.

قـدمت بنا
تاریخ ساخت ۱۳۱۱ ه . ق ( قاجاریه )

این خانه و باغ تقریبا از زمان خریداری آقای اخوان متروکه رها شده است و ضلع شمالی آن تخریب گردیده است.این باغ به همراه باغ فتح آباد و باغ امیر تنها نمونه باغ تفرجگاهی به صورت یک کوشک در وسط و حوضی در مقابل آن است که در شهر تبریز از زمان قاجار باقی مانده است.

تـزئینات بکار رفته
۱. سرستونهای گچی
۲. طلق رومی بالای ستونهای ایوانهای طبقه اول
۳. قاب بندی های آجری
۴. گچ بریهای برجسته در نما با نگاره های انگور و برگ
۵. کاشی کاری هفت رنگ بالای طاقهای ایوانها که جزء نادر کاشیکاریهای بنا ها در تبریز می باشد.
۶. شومینه اتاق طنبی
۷. قاب بندی های گچی داخل طبقه همکف

پوشش طبقه همکف طاق آجری وطبقه اول چوبی است.باغ شامل دو استخر است که استخر قدیمی در مقابل عمارت کوشک و استخر جدید در گوشه جنوب شرقی باغ است. یک چاه نیمه عمیق نیز در این باغ وجود دارد./ سیری در ایران

     

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: طبقه همکف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۹۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انانیموس: سرور‌های ارتش رژیم صهیونیستی هک شد

گروه هکری انانیموس ۲۰۰ هزار سند طبقه‌بندی شده شامل اطلاعات از بخش‌های مختلف زیرساخت‌های ذخیره‌ساز ارتش رژیم صهیونیستی را به سرقت برده است.

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزرای دانشجوبه نقل از وب‌سایت خبری عبری‌زبان «rotter» هجده گیگابایت اطلاعات محرمانه ارتش (IDF) توسط گروه هکری ناشناس به سرقت رفته است.

با بررسی اطلاعات فاش شده مشخص شد ۲۰۰ هزار سند طبقه‌بندی شده شامل اطلاعات هویتی کارکنان، موقعیت اماکن سری، دستورالعمل‌های داخلی و … از زیرساخت‌های ذخیره‌ساز ارتش رژیم صهیونیستی استخراج شده است.

از زمان شروع عملیات طوفان‌الاقصی حملات سایبری متعددی توسط محور مقاومت علیه زیرساخت‌های رژیم جعلی صهیونیستی رخ داده است و این نشان‌دهنده میزان آسیب پذیر بودن این رژیم است.

دیگر خبرها

  • ۳۰۰ معتاد متجاهر در پرند، نصیرشهر و رباط کریم جمع آوری شد
  • 3×3 ریتریت؛ مکانی عالی برای دور شدن از زندگی پر هیاهوی شهری(+عکس)
  • جنایت صبحگاهی در برج ۲۰ طبقه
  • مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت
  • آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت
  • جزئیات تازه از جنایت در برج ۲۰ طبقه کوهک | قتل مرد ثروتمند با ۳۷ ضربه چاقو
  • انانیموس: سرور‌های ارتش رژیم صهیونیستی هک شد
  • عملیات عمرانی سردرب بازار حرم‌خانه تبریز آغاز شد
  • مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج بیست طبقه‌اش به قتل رسید
  • سارقان حوزه رفسنجان، در کرمان دستگیر شدند