Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش ایرنا کارشناسان فوتبال استان فارس می‌گویند: چگونه در کلانشهر شیراز که شهره خاص و عام از نظر آب و هوای چهار فصل است، نمی توان چمن مرغوب طبیعی کاشت اما در شهرهایی که آب و هوای گرم و یا معتدل دارند، همچون اهواز، اصفهان، تبریز، مشهد و اخیرا ورزشگاه گل گهر سیرجان چمن سبز و صاف طبیعی  کاشته می شود؟

به گفته کارشناسان ورزش، عدم مدیریت بر این ۲ ورزشگاه که با هزینه زیادی چندین بار چمن آن کاشت و یا ترمیم شده است  از علت های اصلی مشکلات زمین  چمن آنها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین این پرسش مطرح شده است که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که دارای آب و هوای گرم هستند، ابتدا از چمن مصنوعی استفاده کردند اما هم اینک چند سالی است که به کاشت چمن طبیعی روی آورده اند و برای همین است که قطر با داشتن ورزشگاه های زیبا همراه با چمن طبیعی میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال است؛ ضمن اینکه کنفدراسیون جهانی فوتبال( فیفا) اجازه نمی دهد مسابقات جهانی و یا قاره ای در زمین چمن مصنوعی برگزارشود.

 در یک جمع بندی، چمن مصنوعی در مناطقی به کار می رود که امکانات لازم برای رشد چمن های طبیعی فراهم نیست و یا این که در نگهداری آن به نحو مطلوب استفاده نمی شود.

نکته جالب توجه اینکه، چمن مصنوعی ورزشگاه شهید دستغیب شیراز که تبدیل به موکت شده است نیز بارها با انتقاد مربیان لیگ های مختلف فوتبال همراه بوده است.

چمن مصنوعی احتمال بروز آسیب مفصلی ورزشکاران را افزایش می دهد 

چمن مصنوعی احتمال بروز آسیب مفصلی ورزشکاران را افزایش می دهد

 رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران در این باره گفته است: هرچند به تدریج کیفیت چمن مصنوعی در ورزش فوتبال بالاتر رفته و کفش ها هم اصلاح شده‌اند اما باز هم میزان آسیب دیدگی به خصوص پیچ خوردن مفصل زانو و پارگی رباط صلیبی بازیکنان هنگام بازی در چمن مصنوعی در کشور ما بالاست.

 محمد رازی  با اشاره به اینکه ورزشکاران برای نحوه بازی روی چمن مصنوعی باید آموزش ببینند، افزود: همچنین لازم است کیفیت چمن های مصنوعی و همینطور کفش های ورزشکاران مورد بازبینی قرار گیرد.
وی اظهار داشت: سطح زمین از عواملی است که می تواند در آسیب دیدگی افراد تاثیر زیادی داشته باشد؛ چمن طبیعی اگر استاندارد باشد نقش بسیار زیادی در پیشگیری از آسیب دیدگی ها دارد.
رازی ادامه داد: در چمن طبیعی میزان آسیب دیدگی به میزان زیادی کاهش می یابد، چه این آسیب دیدگی ها به صورت فعالیت بیش از حد و دردهای مزمن و چه به صورت پیچ خوردگی حاد و آسیب پارگی لیگامان صلیبی باشد.
وی گفت: از سال های قبل در آمریکا و اروپا چمن مصنوعی متداول شد که در ابتدای بازی روی این چمن، آمار آسیب دیدگی لیگامان کروشیت قدامی به علت پیچ خوردگی و چسبیدن کف پای ورزشکار به چمن مصنوعی، بالا بود.
به گفته رئیس انجمن ارتوپدی ایران، مهمترین عارضه ای که افراد ورزشکار در بازی های فوتبال، بستکبال و هندبال با آن مواجه می شوند، پارگی لیگامان یا رباط کروشیت قدامی است که این آسیب منجر به بی ثباتی مفصل زانو و پیچ خوردگی های مکرر و در نهایت پارگی منیسک ها و تخریب غضروف مفصلی می شود.

فینال جام حذفی در از ورزشگاه پارس شیراز به ثامن مشهد رفت 

سی و یکم فروردین ماه ۹۶ بود که با حضور سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان ورزشگاه پارس شیراز با نمایی زیبا پس از ۲۲ سال افتتاح و موجی از خوشحالی در دل علاقه مندان به ورزش ایجاد کرد و جالب اینکه این ورزشگاه بر اساس قرعه میزبان فینال جام حذفی در سال ۹۸ شد. 

مسوولان فدراسیون فوتبال چندین بار از ورزشگاه پارس دیدن کردند و مشکلات آن را به ویژه زمین چمن به گوش مسوولان اداره  کل ورزش و جوانان رساندند اما مشکلات برطرف نشد و در نهایت  میزبانی از شیراز گرفته شد و به ورزشگاه ثامن مشهد در سال ۹۸ رسید. 

جایگاه ویژه ورزشگاه پارس جولانگاه پرندگان 

جایگاه ویژه ورزشگاه پارس جولانگاه پرندگان، شکاف در پیست تارتان 

خبرنگارایرنا که برای بازدید از تمرین تیم قشقایی هفته گذشته به ورزشگاه پارس رفته بود اینگونه گزارش کرد: دفتر مدیریت این ورزشگاه بسته بود در حالی که باید مسوول این ورزشگاه حضور داشته باشد.

یکی از نگهبانان این ورزشگاه نیز با موتور در حال گشت زنی در بین سکوهای این ورزشگاه بود تا از نظر حفاظتی، شرایط را کنترل کند.

اما علاوه بر اینکه چمن طبیعی این ورزشگاه از بدو تاسیس  دو بار بازسازی شده است باز هم با انتقاد مربیان تیم های لیگ یکی روبرو شده، ضمن اینکه پیست تارتان این ورزشگاه تازه تاییس در چندین نقطه با شکاف های عمیق روبرو شده است.

رختکن ها تبدیل به زباله دانی شده و در آنها جدا شده است

اما آن چیزی که خیلی به چشم می خورد وضعیت بسیار بد جایگاه ویژه این ورزشگاه بود که صندلی های مبله  و موکت آن جولانگاه فضله های زیاد پرندگان بود که شکل بسیار زشتی را به این جایگاه داده بود و حتی پوشش محافظ روی مبلمان ها کشیده نشده بود.  

رختکن های ورزشگاه پارس تبدیل به زباله دانی شده و در آنها جدا شده است

انتقاد کارشناسان فوتبال از مصنوعی شدن چمن ورزشگاه حافظیه  

پانزدهم مهرماه ۱۳۹۲ رییس دفتر فنی اداره کل ورزش و جوانان به ایرنا گفته بود: به منظور تنویر افکار عمومی و پاسخگویی به کسانی که ناآگاهانه، هزینه چمن را رقمی نامتعارف اعلام می کنند، قرارداد ساخت و خرید لوازم برای چمن ورزشگاه حافظیه شهر شیراز مبلغ هشت میلیارد و ۴۵ میلیون ریال است.

حمیدرضا نیشابوری اظهار داشت: ورزشگاه حافظیه شهر شیراز برای بازدید نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا آماده است و مسایلی که این کنفدراسیون روی آن تاکید دارد نیز بر طرف شده است.

وی اضافه کرد: از کل رقم ذکر شده مبلغ شش میلیارد و ۹۹۹ میلیون ریال مربوط به پیمانکار است و بر اساس قرارداد موظف است چمن ورزشگاه را در حد مطلوب تحویل دهد.

وی ادامه داد: اجرای عملیات خاکبرداری، ایجاد کانال زه کش، تهیه و اجرای لوله های زه کش، حفر چاه های جذبی، پر کردن لایه ها با مصالح دانه بندی، تهیه و اجرای لایه های مسلح و ایزوله کننده خاک (ژئو تکستایل و ژئو گرید)، تهیه خاک بستر کشاورزی، تهیه و اجرای لوله های سیستم گرمایش به طول ۲۸ کیلومتر، تهیه و اجرای سیستم آبیاری خودکار و هوشمند، تسطیح لیزری و اجرای چمن مرغوب هلندی و عملیات نگهداری است

نیشابوری گفت: متاسفانه چمن دچار آفت زدگی و از این رو مجددا واکاری شد و برای رشد و محکم شدن ریشه های چمن به دو ماه زمان نیاز است و بازی کردن روی اینگونه زمین ها که در حال واکاری است با مشکل مواجه خواهد شد.

حال کارشناسان و مربیان فوتبال این پرسش را مطرح کرده اند که چگونه قرار است چمن مصنوعی با هزینه زیاد در ورزشگاه حافظیه که زیرساخت های کاشت چمن طبیعی دارد، کاشته شود. 

بازسازی اساسی ورزشگاه حافظیه در سال 1391

پیشکسوت و مربی فوتبال فارس: ورزشگاه حافظیه نماد فوتبال فارس است

پیشکسوت و مربی فوتبال فارس و کشور با اشاره به اینکه ورزشگاه حافظیه نماد فوتبال و شناسنامه دو و میدانی فارس است به خبرنگار ایرنا گفت: این ورزشگاه از نظر تاریخی و جغرافیایی در بهترین منطقه و در جوار آرامگاه حافظ شیراز قرار دارد .

جمشید غدیری افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی شهر شیراز که به شهر گل و بلبل  شهرت دارد بهتر است در زمین آن با استاندارهای جهانی همچون کاری که دیگر کشورها می کنند، چمن طبیعی کاشته شود.

وی اضافه کرد: چمن ورزشگاه شهید دستغیب که سالهاست چمن مصنوعی در آن ایجاد شده است باید بازسازی شود تا مشکلات تیم های حاضر در لیگ های فوتبال شیراز برطرف شود و سپس به طور اساسی و کارشناسی، چمن طبیعی در ورزشگاه حافظیه کاشته شود. 

چمن مصنوعی کردن ورزشگاه حافظیه از کجا کلید خورد ؟

نوزدهم بهمن ماه ۹۹  سرمربی تیم فوتبال فجر شهید سپاسی شیراز به خبرنگار ایرنا گفت: نمی‌خواهم مساوی برابر تیم استقلال خوزستان را توجیه کنم اما پیشنهاد می‌دهم ورزشگاه حافظیه را چمن مصنوعی با کیفیت و از نوع خوب خارجی کنید تا از یک زمین صاف در شیراز برخوردار شویم.

علی اصغر کلانتری افزود: هر مسوولی که ادعا دارد زمین چمن ورزشگاه پارس خوب است حاضرم به اتفاق یکدیگر از این زمین بازدید کنیم تا ببینیم کجای زمین صاف است؟

وی اضافه کرد: تا آنجا که اطلاع دارم حداقل ۱۵سال است که شیراز یک زمین صاف ندارد و داریم زجر می‌کشیم ضمن اینکه در زمین شهید دستغیب هم اجازه بازی به دلیل اینکه سالن ورزشگاه در اختیار بیماران کرونایی قرار دارد، نمی‌دهند.

این پیشکسوت فوتبال فارس ادامه داد: زمین ورزشگاه حافظیه را چمن مصنوعی کنند و آنگاه به زمین چمن ورزشگاه پارس برسند تا بتواند میزبان رقابت‌های آسیایی باشد زیرا بازی در زمین ورزشگاه پارس سخت است و زمانی که توپ به زمین برخورد می‌کند ارتفاع آن از سر بازیکنان بالاتر می‌رود.

ورزشگاه حافظیه ، مادر ورزش ها را عزادار نکنید

مادر ورزش ها را عزادار نکنید

پیشکسوت ورزش فارس هم با بیان اینکه با چمن مصنوعی کردن  ورزشگاه پارس شیراز دو و میدانی که مادر ورزش هاست را عزادار نکنید به ایرنا گفت: اگر نگاهی به پیشنیه ورزش فارس بکنیم بیشترین موفقیت ها را رشته دو و میدانی فارس کسب کرده است . 

منصور سپهری  افزود : نباید هوای مرطوب چمن طبیعی ورزشگاه حافظیه و آن هم در بهترین منطقه شیراز را با بوی نامطلوب چمن مصنوعی عوض کرد.

وی گفت: چمن مصنوعی زمانی  در نقاط خشک و کم آب در برخی از کشورهای مناطق حاره استفاده می شد اما هم اینک این کشورها هم با استفاده از دانش و تکنولوژی علمی زمین های فوتبال را چمن طبیعی کرده اند که می توان به کشورهای حوزه خلیج فارس اشاره کرد.

  مربی فوتبال فارس: چمن مصنوعی موجب مصدومیت های جدی می شود

مربی فوتبال فارس هم با اشاره به اینکه چمن مصنوعی موجب مصدومیت های جدی ورزشکاران می شود، به ایرنا گفت: حتی چمن مصنوعی با کیفیت و استاندارد هم باعث پارگی رباط صلیبی و آسیب‌های سطحی و عمقی در اندام تحتانی و به ویژه در مفاصل زانو می شود.    

محمد علی پور ادامه داد: ورزشگاه پیر حافظیه تاریخ ورزش فارس است و باید با مدیریت صحیح بهترین بذر چمن کاشته شود ضمن اینکه چمن طبیعی باید خوب نگهداری شود که این امر بسیار مهم است و از نظر کارشناسان کشاورزی هم باید استفاده کرد.

حافظیه نماد ورزش فارس، تخریب نکنید

اما منوچهر اسدی پویا کارشناس ورزشی‌نویس با این عنوان که برای بستن دهان منتقدین فوتبال ، حافظیه که نماد ورزش فارس است  را تخریب نکنید ، گفته است : این روزها انتقاد از به زمین چمن ورزشگاه پارس از سوی اهالی فوتبال بسیار شنیده می شود و آن هم ورزشگاهی که قرار بود میزبان مسابقات بین المللی باشد .

وی گفت : هر چند هنوز این پرسش بی پاسخ مانده است که چرا در زمان عدم نتیجه گیری، زمین ناصاف است و مسوولان پذیرفته اند که مشکل را باید حل کرد اما طبق معمول گویی با خراب کردن گوشه ای دیگر می خواهند این مشکل حل شود.

این کارشناس ورزشی نویس نوشته است: شنیده می شود برای بستن دهان منتقدین فوتبال قرار است ورزشگاه حافظیه را چمن مصنوعی کنند ؟ حال اینکه این ورزشگاه که نماد ورزش فارس است  تنها متعلق به فوتبال نیست .

اسدی پویا ادامه داد: با چمن مصنوعی کردن ورزشگاه حافظیه امکان برگزاری مسابقات دو و میدانی از بین می رود در حالی که افتخار آفرینی های اصلی ورزش فارس متعلق به ورزشکاران دو و میدانی است که بارها رکورد دار شده اند ضمن اینکه اگر قرار است این ورزشگاه چمن مصنوعی شود باید حتما از نظر کارشناسان و پیشکسوتان استفاده شود تا با یک خرد جمعی نسخه شفابخش برای این ورزشگاه پیچیده شود.

مدیرکل ورزش و جوانان فارس :یک ریال اعتبار برای نگهداری ورزشگاه پارس وجود ندارد 

 مدیرکل ورزش و جوانان فارس: یک ریال اعتبار برای نگهداری ورزشگاه پارس وجود ندارد  

مدیرکل ورزش و جوانان فارس هم با بیان اینکه یک ریال اعتبار برای نگهداری ورزشگاه پارس شیراز وجود ندارد به  خبرنگار ایرنا اعلام کرد: به زودی ورزشگاه پارس تحویل یکی از هیات های ورزشی می شود.

عباس حاجی زاده ادامه داد: از فدراسیون فوتبال خواستیم تا مسابقات فوتبال دسته یک در ورزشگاه شهید دستغیب برگزار شود تا بتوانیم "خرابکاریهای پیمانکار قبلی" ورزشگاه پارس را درست کنیم اما قبول نکردند.

وی تاکید کرد : از زمانی که مسوولیت اداره کل ورزش و جوانان را بر عهده گرفته ام یک ریال هم به پیمانکار چمن پرداخت نکرده ایم و به او اعلام کردیم تا زمانی که چمن ورزشگاه مطلوب و عالی نشود پولی پرداخت نخواهد شد.

این مقام مسوول ادامه داد: ورزشگاه پارس با اینکه سه پست اداری در چارت دارد اما با کمبود نیروی انسانی مواجه است و طی هفته آتی، تحویل هیات اتومبیلرانی فارس می شود.

حاجی زاده در خصوص جایگاه ویژه ورزشگاه پارس هم گفت: باید روی آن سقف می گذاشتند که شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی که مجری این طرح بزرگ بوده است، این کار را نکرده است ضمن اینکه صورتجلسه تحویل این ورزشگاه را آوردند که امضا کنم اما این کار را نکردم تا مشکلات آن برطرف شود.

برای ورزشگاه حافظیه ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار گرفتیم

مدیرکل ورزش و جوانان با بیان اینکه برای بازسازی ورزشگاه حافظیه ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار گرفته ایم ، بیان داشت : اینکه بخواهیم چمن این ورزشگاه را چمن مصنوعی کنیم حتما نظر کارشناسان و پیشکسوتان را جویا خواهیم شد و آنگاه تصمیم خواهیم گرفت .

وی گفت: در صورتی که بخواهیم بعد از تایید کارشناسان، ورزشگاه حافظیه را چمن مصنوعی کنیم زیر ساخت ها و زه کشی زمین دست نخواهد خورد. 

برچسب‌ها فوتبال وزارت ورزش و جوانان شیراز اداره کل ورزش و جوانان استان فارس فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فوتبال وزارت ورزش و جوانان شیراز فوتبال وزارت ورزش و جوانان شیراز اداره کل ورزش و جوانان استان فارس فارس اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۹۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر ورزش: ورزشگاه آزادی با بودجه ۱۰۰۰ میلیاردی بازسازی می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان، در حاشیه مراسم افتتاحیه هتل جدید فدراسیون فوتبال در جمع خبرنگاران اظهار کرد: توفیق داشتیم امروز در مراسم پروژه هتل فوتبال در مرکز تیم‌های ملی فدراسیون فوتبال حضور پیدا کردیم.

او ادامه داد: این هتل با ظرفیت ۴۴ نفر به مرحله افتتاح و بهره برداری رسید. با همکاری و مساعدت شهرداری تهران که خیلی زحمات خوبی کشیدند در شأن و جایگاه تیم‌های ملی ماست که بتوانند از این ظرفیت که ایجاد شده استفاده کنند. در کنار  اتاق‌هایی که برای کادرفنی و بازیکنان پیش بینی شده، خدمات رفاهی مانند رستوران، آب درمانی و سایر خدمات نیز پیش بینی شده است.

وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: همچنین کلاس‌های آموزشی که نیاز است مربیان تیم ملی برگزار کنند پیش‌بینی شده و یک مجموعه خیلی مناسب است که به سهم خودم از آقای تاج و همکاران عزیز ایشان، شهردار محترم آقای زاکانی و همکارانشان تقدیر و تشکر می‌کنم.

هاشمی با اشاره به رشد زیرساخت‌های فوتبال عنوان کرد: توسعه زیرساخت‌های فوتبال می‌تواند به توسعه فوتبال کشور کمک کند. یک عددی را بگویم، شاید تا به امروز گفته نشده است. ما در سراسر کشور به جهت همه گیر بودن رشته فوتبال در سطح کشور و علاقه مندی جوانان نسبت به این رشته، بیشترین هیئت ورزشی در کل کشور بین فدراسیون‌ها متعلق به فدراسیون فوتبال است‌. یک چیزی بالغ بر ۶۹ میلیون متر مربع فضایی است که در اختیار فدراسیون فوتبال قرار دارد که ۲۰ میلیون متر مربع آن مساحت فضای مفید است که خود بازیکنان از آن استفاده می‌کنند. حدود ۵۲۷۹ زمین فوتبال چمن مصنوعی و طبیعی در اختیار فوتبال کشور است و خدمت رسانی می‌کنند.

او ادامه داد: محاسبه کردیم ۴۴ درصد از اماکنی که تحت مالکیت دولت و وزارت ورزش و جوانان است، به فوتبال اختصاص یافته است. به امید خدا با برنامه ریزی‌هایی که فدراسیون انجام می‌دهد و با تلاش هیات ها در استان‌ها با این زیر ساختی که فراهم شده شاهد موفقیت و رشد بیش از پیش فوتبال کشورمان باشیم. 

وزیر ورزش درخصوص اینکه چه زمانی وضعیت ورزشگاه آزادی درست می‌شود، گفت: از زمانی که ما آمدیم ورزشگاه آزادی یک متر خزانه چمن نداشت و الان برابر همان زمین چمن، ما خزانه داریم. شرایط چمن خوب شده اما شاید کافی نباشد. بحث بازسازی ورزشگاه ادامه پیدا می‌کند، دولت مصمم است که بالای ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل بازسازی ورزشگاه پیش بینی کند که این اقدامات می‌تواند به بازسازی مجموعه کمک کرده و این دغدغه را برطرف کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تساوی شهر راز شیراز و پارس جنوبی جم در فوتبال دسته یک کشور
  • ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای بازسازی ورزشگاه آزادی
  • سپاهان شیراز، فاتح لیگ برتر فوتبال امید‌
  • وعده بزرگ وزیر: هزار میلیارد برای ورزشگاه آزادی!
  • بودجه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی برای بازسازی ورزشگاه آزادی در سال ۱۴۰۳
  • هاشمی: ورزشگاه آزادی با بودجه بیش از هزار میلیارد تومان بازسازی می‌شود
  • هاشمی: ورزشگاه آزادی با بودجه بیش از هزار میلیارد تومان بازسازی می شود
  • وزیر ورزش: ورزشگاه آزادی با بودجه ۱۰۰۰ میلیاردی بازسازی می‌شود
  • بودجه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی برای بازسازی ورزشگاه آزادی درسال ۱۴۰۳
  • ورزشگاه آزادی با بودجه ۱۰۰۰ میلیاردی بازسازی می‌شود