Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، بند (و) تبصره ۲ این ماده واحده درباره بدهی های دولت به تامین اجتماعی را به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی  در نشست علنی امروز (دوشنبه 11 اسفند) قوه مقننه و  در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1400، بند (و) تبصره 2 ماده واحده این لایحه درباره تسویه بدهی های دولت به تامین اجتماعی را به منظور بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

 جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در این باره توضیح داد: باتوجه به اینکه بند (و) تبصره 2 این ماده واحده حدود 300 پیشنهاد دارد و هر کدام از نمایندگان می خواهند دستگاهی را به این بند جهت استفاده از بودجه آن اضافه کنند، اما با توجه به اینکه سقف در نظر گرفته شده صرفاً 150 هزار میلیارد تومان بیشتر نیست، این سوال مطرح است که چطور می توان این همه دستگاه ها را اضافه کرد و به جمع بندی رسید، لذا پیشنهاد می کنم این بند به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ارجاع شود تا کمیسیون دقیقا مشخص کند این بودجه متعلق به چه سازمان هایی است و با بررسی مجدد پیشنهادات، جدول آن تهیه شود تا ما در صحن بدانیم باید چه کاری انجام دهیم.

در بخش هزینه ای بند ارجاعی آمده است؛ به منظور پرداخت به صندوق‌های بازنشستگی، رد بخشی از بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، تأمین بخشی از پاداش پایان خدمت کارکنان دستگاههای اجرایی‌، رتبه‌بندی معلمان‌، تأمین بخشی از مطالبات ایثارگران و بیمه‌های تکمیلی، تأمین پاداش پایان خدمت و ذخیره مرخصی شهدا و ایثارگران بازنشسته مشمول قانون حالت اشتغال و متناسب سازی حقوق شهدای بازنشسته و همسان سازی حقوق اعضای هیأت علمی، مطالبات قانون حمایت از حقوق معلولان، نظام تأمین اجتماعی فراگیر و متمرکز، تأمین مطالبات سهم قانونی حق عضویت اعضای صندوق ذخیره بسیجیان و اجرای سیاستهای جمعیت و تعالی خانواده و اجرای جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، پرداخت ها از محل این بند به صندوق های بازنشستگی در چارچوب قوانین و مقررات انجام می شود و پس از کسر مطالبات صندوق ها از دولت و نیز تعهدات دولت به آنها به عنوان مطالبه دولت از این صندوق ها قلمداد می گردد.    

حکم تبصره(3) ماده(29) قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران در خصوص ذینفعان این بند مجری است.

سازوکار اجرایی، تعیین و تخصیص موارد فوق با اولویت مطالبات براساس آیین نامه پیشنهادی سازمان برنامه و بودجه کشور و با تصویب هیأت وزیران برعهده کارگروهی متشکل از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور(به عنوان مسئول)، وزیر امور اقتصادی ودارایی و بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذینفع حسب مورد خواهد بود. دیون حسب مورد بر اساس گزارشات سازمان حسابرسی و سازمان برنامه و بودجه کشور به تایید کارگروه می رسد.

سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است هرسه ماه یک بار گزارش عملکرد این بند را به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و کمیسیون های تخصصی مربوطه مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مجلس مجلس سازمان برنامه و بودجه کشور کمیسیون تلفیق تامین اجتماعی صندوق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۹۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رد دیون دولت؛ باشگاه پرسپولیس به صندوق‌های زیان‌ده کمک مالی می‌کند؟

آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره واگذاری سهام پرسپولیس به صندوق‌های بازنشستگی، اظهار کرد: دولت بدهی‌هایی به صندوق بازنشستگی دارد و تلاش می‌کند برای رد دیون خود با واگذاری شرکت‌هایی که سهامدار آنها است اقدام کند.

وی گفت: هر شرکت دولتی فارغ از باشگاه پرسپولیس یا هر نام دیگر که دولت سهامدار آن بوده است، می‌تواند برای رد دیون مورد استفاده قرار گیرد. به طور معمول دولت‌ها به صندوق‌های بازنشستگی خود بدهی‌هایی دارند و نه در ایران که در آمریکا نیز همین‌گونه است و حتی رئیس‌جمهور‌ها در زمان انتخابات وعده‌هایی برای تسویه بدهی این صندوق‌ها مطرح می‌کنند.

رددیون‌هایی که نوعی خصولتی‌سازی است

بغزیان عنوان کرد: یکی از مشکلات موجود در ایران عدم‌پرداخت بدهی‌های دولت به صندوق‌های بازنشستگی است و به همین دلیل از سال‌ها پیش با واگذاری در قالب خصوصی‌سازی که در واقع نوعی خصولتی‌سازی است تلاش شده تا نسبت به پرداخت این بدهی به صندوق‌های بازنشستگی اقدام شود.

کارشناس اقتصادی تصریح کرد: نگاهی به مجموعه شستا نشان می‌دهد که این هلدینگ تبدیل به یک غول اقتصادی شده و شامل شرکت‌هایی است که ممکن است دارایی آنها هیچ تناسبی هم با هم نداشته باشد، اما در آمد این شرکت‌ها باید محلی برای پرداخت مستمری بازنشستگی باشد.

وی افزود: البته مجموعه‌های شستا عموما به خوبی مدیریت نمی‌شوند و حتی اگر دولت بخواهد آنها را بفروشد هم خریداری برای آنها وجود ندارد به همین دلیل دولت تنها مشکل را از سر خود باز می‌کند و با رد دیون نسبت به تکالیف قانونی خود اقدام می‌کند.

بغزیان عنوان کرد: در این شرایط دولت به خاطر رد دیون خود ستایش می‌شود و صندوق بازنشستگی که شرکت یا مجموعه‌ای زیان‌ده را تحویل گرفته مورد سرزنش قرار می‌گیرد. حال یک روز نام باشگاه پرسپولیس مطرح است و در زمانی دیگر کشت و صنعت مغان و فرقی نمی‌کند.

ساختار و قانونی برای جلوگیری از این شیوه رد دیون دولتی وجود ندارد

کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا ساختار و قانونی برای جلوگیری از این شیوه رد دیون وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این امکان وجود ندارد. اکنون کشور در شرایط تحریمی است و ارز حاصل از صادرات نفت به سختی به کشور برمی‌گردد و دولت نیز بدهی بالایی به بانک‌ها و بانک مرکزی دارد به همین دلیل در شرایط محدودیت‌های منابع درآمدی رددیون شیوه‌ای برای پرداخت بدهی دولت است.

وی خاطرنشان کرد: صدور گواهی سپرده با نرخ‌های بالا یا فروش اوراق دولتی، شیوه دیگری برای تامین منابع درآمدی دولت است و موجب می‌شود تا تعهدات به عقب انداخته شده و قاعدتا سررسید آن به دولت‌های بعدی برسد.

محاسبه درستی از میزان بازنشستگان صورت نمی‌گیرد

بغزیان عنوان کرد: گذشته از انتقاداتی که به دولت وارد است صندوق‌های بازنشستگی نیز کم‌کاری و ایرادات خود را دارند و در خلاء تصمیم‌های درست مدیریتی، محاسبه درستی از میزان بازنشستگان و خروج افراد جدید از اشتغال و ورود لشگر جدید از بازنشستگانی که مستمری بگیر می‌شوند، صورت نمی‌گیرد.

کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: صندوق‌های بازنشستگی باید شرکت‌های اقتصادی زیرمجموعه خود را به درستی اداره کنند. مدیریت‌ها در این مجموعه‌ها به طور دائم در تغییر بوده و آن مدیرانی نیز که به دولت فشار آورده‌اند، عوض شده‌اند.

سیاسی بودن انتخاب مدیران در شرکت‌های زیر مجموعه صندوق‌های بازنشستگی

وی اظهار کرد: سیاسی بودن انتخاب مدیران شرکت‌های زیرمجموعه نیز یکی از دلایل تضعیف این شرکت‌ها و در مجموع بنیه مالی صندوق‌های بازنشستگی است.

بغزیان گفت:‌برخی از این شرکت‌ها که بابت رد دیون به صندوق‌های بازنشستگی واگذار می‌شوند علاوه بر زیان‌ده بودن نیاز به سرمایه‌گذاری جدید نیز دارند که ممکن است خارج از توان صندوق‌ها باشد بنابراین واگذاری آنها کمکی به توان مالی صندوق‌های بازنشستگی نمی‌کند و واگذاری تنها رفع تعهدات دولت در قبال بدهی‌هایی است که به این صندوق‌ها دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خرید سوابق سال‌های گذشته بیمه تامین اجتماعی برای این افراد / خبر مهم برای کسانیکه بیمه تامین اجتماعی هستند
  •  جلسه علنی شورای شهر مشهد غیر علنی شد
  • چرا واقعیت‌نگاری و امیدآفرینی در قاموس غربگرایان نیست؟
  • تعرفه‌های پزشکی به جلسه دولت نرسید/ بدعهدی سازمان برنامه و بودجه
  • بدهی ۶ هزار میلیاردی تأمین اجتماعی به داروخانه‌ها
  • حل مشکل حقوق پایان سال معلمان با مجوز سران قوا
  • بیش از ۹۰ درصد کارفرمایان ما کارگران دیروز هستند / تصمیم گیری‌ها در سازمان تامین اجتماعی در محیط سالم و شفاف اتخاذ شود
  • تشریح خدمات جدید اپلیکیشن «تأمین من»
  • بدهی ۳۷۰۰ میلیارد تومانی کارفرمایان تأمین اجتماعی در فارس
  • رد دیون دولت؛ باشگاه پرسپولیس به صندوق‌های زیان‌ده کمک مالی می‌کند؟