Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا ، خبرگزاری رویترز گزارش داد :

؛ گزارش اطلاعاتی سازمان جاسوسی آمریکا "سیا" که از حالت محرمانه خارج شده، نتیجه گرفته که بن سلمان عملیاتی را برای بازداشت یا قتل خاشقچی تایید کرده بود که در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری سعودی در استانبول کشته شد.

تصمیم جو بایدن رئیس جمهوری کنونی آمریکا برای انتشار گزارشی که دونالد ترامپ سلفش،  نادیده گرفته بود، نشانگر تجدیدنظر گسترده و همه جانبه در موضع واشنگتن نسبت به عربستان، پیشینه حقوق بشری سعودی و خریدهای عمده تسلیحاتی اش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واشنگتن با نشانه روی آشکار انگشت اتهام به سوی شاهزاده محمد بن سلمان، بدون بردن نام او، ارتباط مستقیم هم پیمانانش را با او دشوارتر کرده است. هر چند این اقدام ممکن است موجب کاهش قدرت این ولیعهد ۳۵ ساله شود، اما واشنگتن می داند که به سختی می تواند روابط با دیرپاترین هم پیمان عرب خود را به کلی قطع کند که وزنه متعادل کننده اصلی در منطقه غرب آسیا نیز به شمار می رود.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده گفته است اقدامات ما برای گسستن روابط با عربستان نبوده، بلکه برای تغییر گستره آن است تا با منافع و ارزش های ما هماهنگ تر باشد.

به گفته الیزابت کندال پژوهشگر برجسته مرکز بررسی های عربی و اسلامی دانشگاه آکسفورد؛  این گزارش که عربستان سعودی را به شدت شرمسار کرده، سران دیگر کشورهای جهان را نیز در موضع نامناسب تصمیم گیری در باره اصل و زمان و مکان برخورد با ولیعهد سعودی قرار داده است.

با اینکه محمد بن سلمان هرگونه مداخله در کشتن خاشقچی را تکذیب کرده است اما مسئولیت نهایی این رخداد را که زیر نظر او بوده، برعهده گرفته است. دولت ایالات متحده نیز ۷۶ شهروند عربستان شامل همکاران نزدیک ولیعهد را تحریم کرده و تنها شخص او را نادیده گرفته است.

با اینکه شاید محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از پیامدهای مستقیم انتشار گزارش اطلاعاتی آمریکا که او را در قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار ناراضی و منتقد، همدست دانسته، گریخته باشد، اما چندان بدون آسیب هم نمانده است.
ولیعهد عربستان در راستای تحکیم قدرتش، ناراضیان و منتقدان و حتی برخی بستگان نزدیکش را سرکوب کرده و رقیبانش را به کنار رانده و یا زندانی کرده اما بایدن نشان داده است که به مسئله حقوق بشر در عربستان سعودی ز زاویه بازتر و دیدگاه گسترده تری می نگرد.

بایدن روز جمعه گفت که در تماس تلفنی با ملک سلمان پادشاه سعودی آشکارا گفته است که کشتار مخالفان سیاسی پذیرفتنی نبوده و موارد نقض حقوق بشر باید پیگیری و مهار شود.

ریاض تاکنون ۲ کنشگر سیاسی سعودی دارای تابعیت  ایالات متحده را تا هنگام محاکمه با دریافت وثیقه آزاد کرده است. لجین الهذلول کنشگر برجسته حقوق زنان که به گفته بستگانش شکنجه شده، نیز پس از سه سال از زندان رها شده، هر چند ادعای شکنجه با تکذیب مقام های سعودی روبه رو شده است.

به گفته یک منبع آگاه از طرز فکر حاکمان ریاض ، هر دو اقدام یاد شده، بخشی از تلاش عربستان برای برقراری رابطه تازه با دولت بایدن بوده است.

تماس مستقیم بایدن با ملک سلمان، نشانه ای از نیت ابراز شده کاخ سفید برای بازگشت به شیوه نامه معمول گفت و گو با شخص حاکم به جای وارث او، بوده است.

به گفته یک دیپلمات غربی در ریاض، این تماس برای نشان دادن این پیام نمادین که ترامپ این شاهزاده سعودی را در جایگاهی ناشایست قرار داده و هنگام بازگردانده شدن او به مکان مناسب فرارسیده، کافی بوده است.

دولت بایدن با مطرح کردن احتمال لغو فروش های تسلیحاتی به یکی از بزرگ ترین مشتریانش ( عربستان)،  شاید پا را از اقدامات و حرکات نمادین هم فراتر گذاشته باشد.

واشنگتن همچنین ممنوعیت ترامپ را برای تعامل با جنبش حوثی‌های یمن لغو کرد جنبشی که دولت مورد حمایت سعودی را در کشورشان برکنار کرده و اکنون با نیروهای سعودی و هم پیمانانش درگیر نبرد هستند. واشنگتن قصد دارد به این جنگ که میلیون ها شهروند یمن را تنگدست و نزدیک به گرسنگی قرار داده، پایان دهد.

با این حال بایدن باید با توجه به سن ملک سلمان ۸۵ ساله و ناتوانی جسمانی و رنجوری اش، هنوز باید جانب احتیاط را رعایت کند زیرا ممکن است پسرش مسئولیت این کشور را که بزرگ ترین صادر کننده نفت خام جهان و هم پیمان مهمی در برابر ایران به شمار می رود، به مدت چند ده سال برعهده گیرد.

نیل کوایلیام همکار اندیشکده چتم هاوس می گوید : با اینکه این گزارش زلزله نیرومندی ایجاد کرد، اما واشنگتن حتی با وجود بازگشت به روابط رسمی تر، همچنان تامین کننده و حامی اصلی دفاعی و امنیتی عربستان باقی خواهد ماند. هم پیمانی ۲ کشور به سال ۱۹۴۵ بازمی گردد زمانی که فرانکلین دی روزولت رئیس جمهوری وقت آمریکا در دیدار با عبدالعزیر ابن سعود روی عرشه یک فروند ناو نیروی دریایی آمریکا، وعده حمایت نظامی از سعودی را در برابر دسترسی به ذخایر نفت این کشور داد.

یک دیپلمات غربی در منطقه خلیج فارس تنها به گفتن این سخن بسنده کرد که منافع مشترک (عربستان سعودی و ایالات متحده) در معرض خطر قرار نخواهد گرفت.

برچسب‌ها سیا یمن واشنگتن محمد بن ‌سلمان جو بایدن ملک سلمان دولت بایدن ترامپ آنتونی بلینکن خلیج فارس ریاض حقوق بشر پروندهٔ خبری آغاز دولت بایدن ، راستی آزمایی رویکردها و سیاست ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیا یمن واشنگتن سیا یمن واشنگتن محمد بن سلمان جو بایدن ملک سلمان دولت بایدن ترامپ آنتونی بلینکن خلیج فارس ریاض حقوق بشر اخبار کنکور ایالات متحده دولت بایدن ملک سلمان بن سلمان محمد بن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۹۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه‌گذاری بزرگ عربستان در گردشگری

عربستان سعودی با جذب سرمایه‌گذاری ۱۳ میلیارد دلاری، به درآمدزایی ۸۵ میلیارد دلاری از محل گردشگری چشم دارد.

به گزارش ایسنا، عربستان به عنوان قطب گردشگری نوظهور حدود ۱۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خصوصی برای بخش گردشگری پررونق خود جذب کرده است و با برنامه‌های بلندپروازانه برای افتتاح ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار اتاق هتل جدید در دو سال آینده، آماده است تا جایگاه خود را در نقشه گردشگری جهانی تثبیت کند.

«هیفا بنت محمد آل سعود» ـ معاون وزیر گردشگری عربستان سعودی ـ هدف این کشور را برای افزایش درآمد گردشگری به ۸۵ میلیارد دلار در سال جاری عنوان کرد که رشد قابل توجهی نسبت به درآمد حدود ۶۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ دارد و  انگیزه آن را تنوع بخشیدن به منابع درآمدی کشور فراتر از نفت و توسعه بخش‌هایی مانند ورزش و فناوری دانست.

به گزارش اکونومی میدل‌ایست، بخش گردشگری در حال حاضر با سهم ۴.۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی، قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به سهم ۱۰ درصدی دست یابد. بنابراین، عربستان سعودی سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی را با پروژه‌های توسعه‌ای در مقیاس بزرگ، هدایت می‌کند و بر تعهد خود به افزایش گردشگری تاکید می‌کند. علاوه‌بر این، سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در فوتبال داشته که جذابیت جهانی عربستان را به عنوان یک مقصد سفر افزایش داده است.

عربستان سعودی، تنها پیشنهادکننده میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۳۴، در سال ۲۰۲۳ پذیرای ۱۰۰ میلیون گردشگر بود که عمدتاً مسافران داخلی بودند. در همین حال، بازدیدکنندگان بین‌المللی تقریباً ۲۷ میلیون نفر بودند و بیشتر آنها به انگیزه‌های مذهبی یا تجاری از این کشور دیدن کردند.

با این حال، عربستان پیش‌بینی می‌کند با ادامه پروژه‌های گردشگری بزرگ، سفرهای تفریحی در این کشور افزایش یابد. با نگاهی به آینده، دولت قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ تا ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خصوصی گردشگری را تضمین کند و علاوه‌بر این، قصد دارد در دهه آینده حدود ۸۰۰ میلیارد دلار به این بخش تزریق کند و تعهد خود را برای توسعه گردشگری بیشتر تقویت کند.

مقام‌های عربستان سعودی در راستای «راهبرد گردشگری کشور»، ‌توسعه چندین پروژه مختلف را آغاز کرده‌اند که از جمله آن‌ها به پروژه «نئوم» ‌(NEOM) می‌توان اشاره کرد که یک کلان‌شهر با بودجه ۵۰۰ میلیارد دلار است. مقام‌های این کشور امیدوارند «نئوم» و دیگر ابرپروژه‌های آنها به قطب گردشگری جهانی تبدیل شود.

بر اساس اعلام سازمان جهانی گردشگری، عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش ۵۶ درصدی در تعداد گردشگران ورودی را ثبت کرد. گزارش این سازمان همچنین حاکی از آن است که این کشور در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۱۹ به نرخ قابل توجه بازیابی گردشگری با ۱۵۶ درصد در تعداد گردشگران ورودی دست یافته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واشنگتن پست: بایدن گرفتار جنگی شده که آن را نمی خواهد
  • سرمایه گذاری بزرگ عربستان در گردشگری
  • سرمایه‌گذاری بزرگ عربستان در گردشگری
  • بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر در ریاض عربستان+فیلم
  • بررسی روابط ایران و عربستان پس از یک سال
  • جو بایدن ترامپ را فاقد صلاحیت روانی دانست
  • بن سلمان، نخستین میهمان خارجی دولت جدید پاکستان
  • واشنگتن در حال بررسی گزینه‌های پاسخ به حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به رفح است
  • گزارش استیمسون؛ ایران به قاتل سردار سلیمانی باج نخواهد داد | سعودی‌ها و اماراتی‌ها ممکن است به ترامپ توصیه کنند که...
  • عربستان در بحبوحه نسل‌کشی در غزه به تل‌آویو نفت ارسال کرده است