Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در برنامه تهران بیست، اظهار کرد: بخشی از نابسامانی‌ها در کالبد شهر تهران مربوط به ضوابط طرح تفصیلی شهر تهران بوده است.

وی ادامه داد: البته طی سال‌های گذشته، خارج از طرح تفصیلی هم مجوزهایی برای ساخت و ساز داده شده که در همین راستا مصوباتی درباره محدوده کن در شورای عالی شهرسازی وجود دارد و طبق آن حدود هزار هکتار فریز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گلپایگانی با اشاره به طرح محله کن، گفت: این طرح با توجه به خواست مردم بازنگری و به کمیسیون ماده پنج شهر تهران ارجاع شده است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران تصریح کرد: مطابق قانون، شهرداری‌ها به ۵ سال زمان احتیاج دارند تا فضاهایی که قرار است تبدیل به پارک شود را خریداری کنند و اگر این کار را انجام ندهند باید به مالکان اجازه ساخت و صدور پروانه داده شود.

وی ادامه داد: در گذشته این قانون اجرا نمی‌شد اما ما هم اصرار داریم که این قانون اجرا شود و در حال حاضر گفته شده است مالکانی که از دیوان عدالت اداری حکم دارند، بیاورند و بتوانند مجوز ساخت بگیرند.

گلپایگانی با بیان اینکه در این دوره مدیریت شهری سعی کردیم بخشی از اشکالات طرح تفصیلی را اصلاح و درمان کنیم، گفت: در این دوره سیستم صدور پروانه هوشمند شده است و هم‌اکنون صدور پروانه خلاف ضوابط و مقررات امکان ندارد و نمی‌تواند صادر شود.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران بیان کرد: مورد هجمه قرار گرفتیم که چرا شهر را قفل کرده‌ایم، اما اجازه نمی‌دهیم خلاف قانون پروانه صادر و کار شروع شود.

وی با بیان اینکه در گذشته ساخت و سازهایی خلاف قوانین بوده است، اظهار کرد: کمیسیون ماده ۱۰۰ شکل قانونی دادن به تخلف را با جریمه رفع نمی‌کند و بیش از ۸۵ درصد تخلفات منجر به تخریب و بازگشت به حالت قبل شده و فقط ۱۵ درصد که تخلفات جزئی دارند طبق قانون با جریمه رفع شده‌اند.

گلپایگانی با بیان اینکه آماده دریافت گزارشات از تخلفات هستیم، گفت: از همه شهروندان درخواست می‌کنیم با گزارش و کمک به ما، اجازه دهند که شهر به صورت مهندسی و قانونی ساخته شود؛ البته درآمد شهرداری در سال ۹۸ از محل ماده ۱۰۰ زیر یک درصد بوده است.

وی درباره منطقه جماران نیز گفت: قسمت اضافه ملک جماران ریاست جمهوری تخریب شد و نهاد هم به قانون تمکین کرد و از راه قانونی دنبال رفع مشکل است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران بیان کرد: طی ۳۰ سال گذشته به سمتی رفته شد که دارایی‌های شهر فروخته شد البته در این میان اقدامات زیرساختی هم انجام شد، اما دارایی شهر فروخته و صرف مسائل روز شدند.

گلپایگانی با بیان اینکه هر فروش تراکمی به معنای شهرفروشی نیست، گفت: اگر ارزش‌های شهر فروخته شوند و ارزش دیگری به شهر اضافه شود، این به معنای شهرفروشی نیست؛ اما چیزی خارج از این موضوع یعنی قطعا شهرفروشی شده است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به بودجه شهرداری تهران گفت: میزان بودجه ۴۷ هزار میلیارد است که ۳۰ درصد آن از به بخش شهرسازی تعلق دارد. البته میزان عمده این بودجه برای زیرساخت‌های شهری هزینه خواهد شد.

وی ادامه داد: ۴۰ درصد بودجه صرف ساخت مترو می‌شود و از آنجایی که بودجه محدود است، شهردار دائما از دولت می‌خواهد برای ساخت زیرساخت‌ها کمک کنند.

کد خبر 587932 برچسب‌ها شهرداری تهران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: شهرداری تهران معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۹۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۸ درصد دانش آموزان تهرانی اضافه وزن دارند | برپایی جشن بزرگ سلامت شهر در بوستان لاله

همشهری آنلاین- زینب زینال زاده: هفته سلامت با شعار «حال خوب، ساختنی است» در تهران آغاز شده و تا جمعه (۷اردیبهشت) ادامه دارد؛ هفته‌ای که قرار است مدیریت شهری فرهنگ سلامت را در میان شهروندان ترویج و توسعه دهد. در این میان شهرداری تهران به سلامت معلولان هم توجه داشته است و به‌گفته‌ حمید صاحب، مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران، معلولان به‌دلیل محدودیت‌هایی که دارند عمدتا امکان تردد در بیرون از خانه برای‌شان فراهم نیست و در این مورد با سختی مواجه هستند. در هفته سلامت، ویژه‌برنامه دورهمی بزرگ برای معلولان پیش‌بینی شده است که ۴هزار معلول همراه با خانواده‌های‌شان در آن حضور خواهند داشت تا ساعات خوشی را کنار هم سپری کنند.

ساخت «حال خوب» برای پایتخت‌نشینان

با توجه به شعار امسال هفته سلامت، شهرداری تهران تلاش می‌کند در راستای تحول و ایجاد حال خوب شهروندان گام‌های مؤثری بردارد؛ چرا که براساس گفته‌های حمید صاحب در حوزه سلامت پیگیری مسائل بهداشت و درمان، وظیفه سازمان بهداشت و درمان است و اصل حوزه سلامت مسائل فرهنگی و اجتماعی است که در شهرداری محقق می‌شود. از این‌رو مدیریت شهری با تدابیری که در حوزه سلامت اتخاذ می‌شود به‌دنبال ایجاد حال خوب برای پایتخت‌نشینان است. همچنین آنطور که مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران می‌گوید: «در ادوار گذشته موضوعاتی همچون آموزش و توجه به سلامت شهروندان امری فانتزی‌ بود، اما در این دوره مدیریت شهری سلامت شهروندان را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها پیگیری می‌کند. به‌گونه‌ای که امروز نقش ۷۵درصدی در آموزش فرهنگ سلامت داریم.»

اضافه وزن ۴۸درصد دانش‌آموزان

کم‌تحرکی دانش‌آموزان سبب اضافه وزن آنها شده است؛ موضوعی که بارها مسئولان حوزه بهداشت درباره آن هشدار و مدیرکل سلامت شهرداری تهران هم در این خصوص آماری ارائه داده و گفته است که اکنون شاهد هستیم ۴۸درصد از کودکان و دانش‌آموزان تهران اضافه وزن دارند و به‌اصطلاح چاق هستند. این آمارها نشان می‌دهد که کودکان و دانش‌آموزان چاق در معرض بیماری‌های مختلف مانند دیابت‌ و مشکلات قلبی و عروقی قرار دارند. برای کاهش وزن این افراد برنامه‌ای با محوریت فعالیت‌های ورزشی و آموزش مربوط به کاهش وزن داریم که با همراهی آموزش و پرورش اجرایی می‌شود. آنطور که صاحب عنوان می‌کند: «در برنامه‌های پیش‌بینی‌شده که در ۶۰۰‌مدرسه اجرا می‌شود، دانش‌آموزان برای کاهش وزن با هم رقابت می‌کنند و در نهایت جایزه می‌گیرند.»

ترویج زندگی سلامت‌محور

بهبود کیفیت زندگی شهروندان، در اولویت اقدامات شهرداری تهران قرار دارد و در حوزه سلامت هم تلاش می‌کند با استفاده از ظرفیت سراهای محله، سازمان‌های مردم‌نهاد و گروه‌های جهادی، سبک زندگی سلامت‌محور را ترویج کند. به‌گفته مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران، «شهروندان از طریق انتخاب‌ها و کارهایی که می‌کنند، می‌توانند سبب ایجاد حال خوب یا بد شوند. وقتی تصمیم‌گیری‌ها عقلانی باشد قطعا حال شهروندان خوب خواهد بود و از این طریق شاهد نشاط اجتماعی خواهیم بود. پس با آموزش زندگی سالم می‌توان به شهروندان در ایجاد حال خوب و نشاط اجتماعی کمک کرد.» در راستای همین رویکرد ۱۶۰۴ برنامه پیش‌بینی شده که به‌مدت یک هفته در مدارس، محله‌ها و مناطق اجرا می‌شوند. البته ۲۵برنامه قله‌ای است که نمایشگاه سلامت شهر نمونه بارز این برنامه است.

خدمت‌رسانی در ۸۰غرفه

امسال برای نخستین بار نمایشگاه بزرگی با عنوان سلامت شهر در بوستان لاله دایر شده است. به‌گفته حمید صاحب، حدود ۵هزار متر فضای نمایشگاهی است که ۸۰غرفه دارد و تمام سازمان‌های حوزه سلامت در این نمایشگاه حضور دارند و به شهروندان خدمات آموزشی و پیشگیرانه ارائه می‌دهند. علاوه بر آن ۱۲۳غرفه با عنوان «حال خوب» هم در نقاط پرتردد شهر ازجمله میادین دایر شده است که خدماتی چون مشاوره، تست فشار و قند خون وترویج فرهنگ سلامت ارائه می‌دهد. پیش‌بینی غرفه ویژه مادر و کودک هم اقدام ابتکاری است که در نمایشگاه سلامت شهر و ایستگاه‌های حال خوب انجام شده است.

جشنواره‌های مفرح و متنوع

در هفته سلامت جشنواره‌های مفرح و متنوعی پیش‌بینی شده است. صاحب در تشریح برخی از این جشنواره‌ها گفت: «جشنواره‌های حال خوب مادری، حال خوب جوانان، حال خوب سالمندی و حال خوب معلولان، پیش‌بینی شده است که جشنواره حال خوب سالمندی در منطقه۱۸، حال خوب جوانی در منطقه۱۴، حال خوب معلولان در مناطق ۱۰ و ۲۱ و حال خوب مادری هم در منطقه۴ اجرا می‌شود. همچنین برای ترویج فرهنگ غذای سالم، دورهمی‌های بزرگ خانوادگی با محوریت جشنواره غذای مادر و دختر و پدر و پسر در بوستان‌ها و مناطق برگزار خواهد شد

مسابقه جذاب مثبت ۱۰۰گرم

مسابقه «مثبت ۱۰۰گرم» هم اقدام جالب و جدیدی است که به همت مدیریت دوره ششم در هفته سلامت برگزار می‌شود. مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران ادامه ‌می‌دهد: «سال گذشته این مسابقه با حضور ۳۰۰نفر از افرادی که حتی ۱۰۰گرم اضافه وزن داشتند برگزار شد و مورد استقبال قرار گرفت. امسال سعی داریم با توجه به مضرات اضافه وزن و چاقی، مسابقه مثبت ۱۰۰گرم را در شهر تهران اجرایی کنیم تا همه شهروندان بتوانند در آن شرکت و برای کاهش وزن با هم رقابت کنند.»

کد خبر 845944 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها سلامت کودکان شهردارى تهران نوجوان تهران

دیگر خبرها

  • ایجاد معاونت ساخت صنعتی مسکن در ریاست جمهوری/ تولید مسکن ارزان با کمک دانش‌بنیان‌ها
  • ایجاد معاونت ساخت صنعتی مسکن در ریاست جمهوری
  • میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند/بی‌اعتنایی به طرح توسعه تئاتر قدیمی
  • ‍ ۱۱ هکتار از اراضی حریم منطقه ۲۰ تهران آزادسازی شد
  • ساخت هتل در بوستان‌های تهران، هنوز قطعی نیست
  • همه چیز درباره ساخت افعی تهران ۲
  • جزییات درباره ساخت افعی تهران ۲
  • همه چیز درباره ساخت افعی تهران ۲ | پیمان معادی بازیگر کشورهای دیگر هم هست و...
  • «غریبه» اولین عاشقانه پلیسی تلویزیون/ شرایط ساخت «افعی تهران ۲»
  • ۴۸ درصد دانش آموزان تهرانی اضافه وزن دارند | برپایی جشن بزرگ سلامت شهر در بوستان لاله