Web Analytics Made Easy - Statcounter

به  گزارش ایرنا به نقل از آریا نیوز،خلیل زاد قرار است با سفر به افغانستان ،پاکستان ،امارات متحده عربی و برخی از کشورهای منطقه، در زمانی که امیدها در خصوص به نتیجه رسیدن گفت وگوهای صلح هر روز کمرنگ و دامنه جنگ در افغانستان افزایش می یابد با کشورهای منطقه رایزنی کند.

پیش  از این، وی برای نخستین بار پس از ابقا شدن در سمتش در دولت بایدن با رویا رحمانی سفیر افغانستان در واشنگتن دیدار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان در حالی سفر خود را به کشورهای منطقه آغاز می کند که برخی از منابع آمریکایی از احتمال لغو و یا تعدیل توافقنامه آمریکا و طالبان سخن گفته اند و از سوی دیگر نیز طالبان نسبت به نقض این توافقنامه هشدار داده است .

تعدادی از مقامات دولتی افغان ،توافقنامه صلح آمریکا با طالبان را به ضرر مردم افغانستان دانسته و تاکید کردند در یک سال گذشته نه تنها خشونت در کشور کاهش نیافته بلکه ترورهای هدفمند و تلفات غیر نظامیان نسبت به گذشته افزایش یافته است .

انس حقانی از رهبران ارشد شبکه حقانی که از زندان دولت افغانستان آزاد شده، گفته در صورتی که  نظامیان آمریکایی  براساس توافقنامه دوحه از افغانستان خارج نشوند، جنگ بی سابقه علیه آنان آغاز می شود.

برخی از سیاستمداران افغان می گویند در صورتی که آمریکایی ها و طالبان به تعهدات خود در توافقنامه دوحه عمل کنند، دستیابی به صلح دور از دسترس نیست .

«عبدالسلام ضعیف» سفیر سابق طالبان در اسلام‌آباد می گوید اگر روند صلح بر اساس توافقنامه دوحه پیش رود موضوع افغانستان از طریق سیاسی قابل حل است .

اما «محمدعارف اخلاصی» آگاه سیاسی و حقوقدان براین باور است که گروه طالبان می خواهد  از توافقنامه دوحه برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و دستیابی به رویای حاکمیت کامل در این کشور استفاده کند.

وی با بیان اینکه امریکایی ها و طالبان هر دو به دنبال منافع شخصی هستند افزود:دولت افغانستان که شریک استراتژیک آمریکا و غرب در 20 سال گذشته بود در گفت وگوهای دوحه به حاشیه رانده شد.

«محمد عمر داوودزی» نماینده ویژه رئیس‌جمهوی افغانستان در امور پاکستان اظهار داشت ، توقع افغانها این بود که با امضای تواففنامه دوحه،افغان کشی پایان یابد، اما  چنین نشد بلکه تعداد تلفات افزایش یافت.

در چنین شرایطی زلمی خلیل‌زاد سفر خود را برای صلح افغانستان در چارچوب دولت بایدن از سر گرفت و قرار است به کشورهای افغانستان، پاکستان، امارات متحده عربی و برخی کشورهای دیگر منطقه حضور یابد.

این سفر درحالی صورت می گیرد که در گفت وگوهای صلح دوحه دولت افغانستان بر انتقال قدرت از طریق برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه تاکید دارد و تشکیل دولت موقت را به عنوان فروپاشی نظام و آغاز جنگ داخلی می داند ولی   برخی از مخالفان و طالبان بر تشکیل دولت موقت اصرار می کنند.

«عتیق الله امرخیل» آگاه مسائل سیاسی و نظامی افغانستان معتقد است سال 1400 برای افغانستان سال پایان جنگ و سرنوشت ساز خواهد بود.

وی می گوید در صورتی که گفت وگوهای صلح دوحه با شکست مواجه شود ،جنگ خونینی در افغانستان آغاز می شود.

برچسب‌ها جنگ افغانستان طالبان ایالات متحده آمریکا مذاکرات صلح افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنگ افغانستان طالبان جنگ افغانستان طالبان ایالات متحده آمریکا مذاکرات صلح افغانستان اخبار کنکور توافقنامه دوحه کشورهای منطقه گفت وگوهای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۹۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله شبانه پاکستان به افغانستان؟ + جزئیات | واکنش طالبان افغانستان و پاکستان | چند نفر کشته شدند؟

به گزارش همشهری آنلاین، طلوع‌نیوز به نقل از یک منبع ناشناس مدعی شد که یکشنبه شب جنگنده‌های پاکستانی به منطقه برمل در استان پکتیکا واقع در شرق افغانستان حمله هوایی کردند.

دو مقام امنیتی گفتند که حملات هوایی پاکستان چند مخفیگاه مشکوک طالبان پاکستانی را دو روز پس از کشته شدن هفت سرباز در یک بمب‌گذاری انتحاری و حملات هماهنگ در شمال غرب توسط شورشیان، هدف قرار دادند.

این منبع گفته است که در این حمله یک خانه در منطقه لمن هدف قرار گرفته و بر اساس اطلاعات اولیه پنج نفر از جمله زنان و کودکان کشته شده‌اند .اسکای نیوز به نقل از منابع خبری کابل تعداد کشته شدگان را ۸ تن اعلام کرد.

به گفته‌ این منبع، مهاجران وزیرستان در این منطقه زندگی می‌کنند.

اسلام‌آباد تاکنون هیچ اظهارنظری درباره این گزارش نداشته است. ارتش پاکستان هیچ اظهارنظری فوری نکرد و دولت طالبان در افغانستان این حملات را محکوم کرد که احتمالاً باعث افزایش تنش بین کشورهای همسایه خواهد شد.

دو مقام امنیتی و اطلاعاتی پاکستان گفتند که این حملات هوایی در ولایت‌های خوست و پکتیکا در مرز پاکستان انجام شده است.

این مقامات جزئیات بیشتری ارائه نکردند و مشخص نیست که آیا جت ها به عمق افغانستان رفته‌اند یا خیر.

طالبان پاکستان نیز در بیانیه‌ای حملات روز دوشنبه را تایید کرد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی ارشد طالبان افغانستان در بیانیه‌ای گفت که حملات هوایی پاکستان در منطقه برمل در پکتیکا سه زن و سه کودک را کشتند و دو زن دیگر در این حمله در ولایت خوست کشته شدند. این حملات هوایی دو روز پس از آن انجام شد که یک بمب‌گذار انتحاری کامیون حامل مواد منفجره خود را به یک پست نظامی در شمال غرب پاکستان کوبید و هفت سرباز را کشت.

نیروهای پاکستانی نیز روز شنبه مورد حمله قرار گرفتند. آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان در مراسم تشییع جنازه این سربازان شرکت کرد و قول داد که قتل آنها را قصاص کند و گفت: خون سربازان شهید ما بیهوده نخواهد بود.

مسئولیت حمله روز شنبه به این پست نظامی را یک گروه شبه نظامی تازه تأسیس به نام جیش الفرسان محمد بر عهده گرفت. با این حال، مقامات امنیتی پاکستان بر این باورند که این گروه عمدتاً از اعضای تحریک طالبان پاکستان است که اغلب سربازان و پلیس پاکستان را هدف قرار می دهند.

سید محمد علی، یک کارشناس امنیتی مستقر در اسلام آباد، گفت که حملات روز دوشنبه در تلافی یک سری حملات تحریک طالبان پاکستان، به ویژه حمله روز شنبه در میرعلی بود که در آن یک سرهنگ و سروان ارتش در میان کشته شدگان بودند.

او گفت که حملات پاکستان در عرض ۲۴ ساعت پس از وعده زرداری مبنی بر انتقام گیری قوی انجام شد.

وی گفت: «این همچنین نشان می‌دهد که صبر پاکستان برای میزبانی مداوم دولت موقت افغانستان از تروریست‌هایی که حملات مکرر را از داخل افغانستان به پاکستان انجام می‌دهند، سرانجام به پایان رسیده است».

طالبان پاکستانی یک گروه جداگانه هستند اما متحدان طالبان افغانستان هستند که در سال ۲۰۲۱ در حالی که نیروهای ایالات متحده و ناتو در مراحل پایانی خروج خود بودند، قدرت را در افغانستان به دست گرفتند. تسلط طالبان در افغانستان، تحریک طالبان پاکستان را که رهبران و جنگجویان ارشد آن در افغانستان پنهان شده‌اند، جسور کرد. اگرچه دولت طالبان در افغانستان اغلب می‌گوید که اجازه نمی‌دهد تحریک طالبان پاکستان یا هر گروه شبه‌نظامی دیگر از خاک این کشور به پاکستان یا هر کشور دیگری حمله کند، طالبان پاکستانی در سال‌های اخیر حملات خود را در داخل پاکستان افزایش داده‌اند و روابط با دولت طالبان افغانستان را تیره کرده‌اند.

دولت طالبان اتهامات اسلام‌آباد مبنی بر حضور اعضای تحریک طالبان پاکستانی در کشور را رد می‌کند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان تاکید دارد که این دولت اجازه نمی‌دهد که خاک افغانستان برضد دیگر کشورها از جمله پاکستان مورد استفاده قرار گیرد.

مجاهد در این باره گفت: «حضور گروه‌های خودسر خارجی در افغانستان را رد می‌کنیم آنها اجازه فعالیت در خاک افغانستان ندارند. در این راستا ما تلاش‌های نهایی خود را کرده‌ایم و هنوز هم می‌کنیم؛ ولی یک چیز را ما باید بپذیریم که افغانستان با پاکستان یک خط مشترک بسیار طولانی دارد.

به تازگی آصف علی درانی نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان ادعا کرده که پنج تا شش هزار عضو تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) در افغانستان حضور دارند.

به گزارش رسانه‌های پاکستانی، درانی در نشست صلح و آشتی افغانستان: منافع و گزینه‌های سیاست پاکستان که از سوی موسسه مطالعات صلح پاکستان راه‌اندازی شده بود، هند را نیز به پشتیبانی از طالبان پاکستان در خاک افغانستان متهم کرده است.

رسانه‌های پاکستان به نقل از نماینده ویژه نوشته‌اند: «پاکستان در جریان گفت‌وگوها به دولت موقت کابل گفته است که باید تحریک طالبان پاکستان را خلع سلاح کند و رهبری آن را بازداشت کند. طالبان خط قرمز پاکستان است، اسلام‌آباد شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد تحریک طالبان پاکستان از طریق همکاران افغان از هند پول می‌گیرد و در حدود پنج تا شش هزار تحریک طالبان پاکستان در افغانستان حضور دارند.

پیش از این نیز نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان با متهم‌ساختن دولت طالبان به‌ پذیرش تحریک طالبان پاکستان در افغانستان، گفته بود که حمله‌های این گروه ۶۵ درصد در مرز پاکستان افزایش یافته‌اند؛ موردی که دولت طالبان آن را رد کرده است.

کد خبر 839942 منبع: ایسنا برچسب‌ها پاکستان طالبان خبر ویژه پاکستان افغانستان طالبان

دیگر خبرها

  • طالبان کاردار سفارت پاکستان در کابل را احضار کرد
  • طالبان به پاکستان حمله کرد
  • تهدید بی‌سابقه پاکستان از سوی طالبان
  • طالبان به پاکستان حمله کرد!
  • طالبان حمله کرد!
  • واکنش طالبان به حمله هوایی پاکستان به افغانستان
  • حمله شبانه پاکستان به افغانستان؟ + جزئیات | واکنش طالبان افغانستان و پاکستان | چند نفر کشته شدند؟
  • دولت نیجر به همکاری نظامی با آمریکا پایان داد
  • نیجر توافقنامه نظامی با آمریکا را لغو کرد
  • نهاد آمریکایی: طالبان دلیل کمی برای پذیرفتن خواسته‌های غرب دارد