Web Analytics Made Easy - Statcounter

به  گزارش ایرنا به نقل از آریا نیوز،خلیل زاد قرار است با سفر به افغانستان ،پاکستان ،امارات متحده عربی و برخی از کشورهای منطقه، در زمانی که امیدها در خصوص به نتیجه رسیدن گفت وگوهای صلح هر روز کمرنگ و دامنه جنگ در افغانستان افزایش می یابد با کشورهای منطقه رایزنی کند.

پیش  از این، وی برای نخستین بار پس از ابقا شدن در سمتش در دولت بایدن با رویا رحمانی سفیر افغانستان در واشنگتن دیدار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان در حالی سفر خود را به کشورهای منطقه آغاز می کند که برخی از منابع آمریکایی از احتمال لغو و یا تعدیل توافقنامه آمریکا و طالبان سخن گفته اند و از سوی دیگر نیز طالبان نسبت به نقض این توافقنامه هشدار داده است .

تعدادی از مقامات دولتی افغان ،توافقنامه صلح آمریکا با طالبان را به ضرر مردم افغانستان دانسته و تاکید کردند در یک سال گذشته نه تنها خشونت در کشور کاهش نیافته بلکه ترورهای هدفمند و تلفات غیر نظامیان نسبت به گذشته افزایش یافته است .

انس حقانی از رهبران ارشد شبکه حقانی که از زندان دولت افغانستان آزاد شده، گفته در صورتی که  نظامیان آمریکایی  براساس توافقنامه دوحه از افغانستان خارج نشوند، جنگ بی سابقه علیه آنان آغاز می شود.

برخی از سیاستمداران افغان می گویند در صورتی که آمریکایی ها و طالبان به تعهدات خود در توافقنامه دوحه عمل کنند، دستیابی به صلح دور از دسترس نیست .

«عبدالسلام ضعیف» سفیر سابق طالبان در اسلام‌آباد می گوید اگر روند صلح بر اساس توافقنامه دوحه پیش رود موضوع افغانستان از طریق سیاسی قابل حل است .

اما «محمدعارف اخلاصی» آگاه سیاسی و حقوقدان براین باور است که گروه طالبان می خواهد  از توافقنامه دوحه برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و دستیابی به رویای حاکمیت کامل در این کشور استفاده کند.

وی با بیان اینکه امریکایی ها و طالبان هر دو به دنبال منافع شخصی هستند افزود:دولت افغانستان که شریک استراتژیک آمریکا و غرب در 20 سال گذشته بود در گفت وگوهای دوحه به حاشیه رانده شد.

«محمد عمر داوودزی» نماینده ویژه رئیس‌جمهوی افغانستان در امور پاکستان اظهار داشت ، توقع افغانها این بود که با امضای تواففنامه دوحه،افغان کشی پایان یابد، اما  چنین نشد بلکه تعداد تلفات افزایش یافت.

در چنین شرایطی زلمی خلیل‌زاد سفر خود را برای صلح افغانستان در چارچوب دولت بایدن از سر گرفت و قرار است به کشورهای افغانستان، پاکستان، امارات متحده عربی و برخی کشورهای دیگر منطقه حضور یابد.

این سفر درحالی صورت می گیرد که در گفت وگوهای صلح دوحه دولت افغانستان بر انتقال قدرت از طریق برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه تاکید دارد و تشکیل دولت موقت را به عنوان فروپاشی نظام و آغاز جنگ داخلی می داند ولی   برخی از مخالفان و طالبان بر تشکیل دولت موقت اصرار می کنند.

«عتیق الله امرخیل» آگاه مسائل سیاسی و نظامی افغانستان معتقد است سال 1400 برای افغانستان سال پایان جنگ و سرنوشت ساز خواهد بود.

وی می گوید در صورتی که گفت وگوهای صلح دوحه با شکست مواجه شود ،جنگ خونینی در افغانستان آغاز می شود.

برچسب‌ها جنگ افغانستان طالبان ایالات متحده آمریکا مذاکرات صلح افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنگ افغانستان طالبان جنگ افغانستان طالبان ایالات متحده آمریکا مذاکرات صلح افغانستان اخبار کنکور توافقنامه دوحه کشورهای منطقه گفت وگوهای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۹۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش طالبان به حمله هوایی پاکستان به افغانستان

سخنگوی طالبان حمله هوایی پاکستان به منطقه‌ای در این کشور را تایید و آن‌را محکوم کرد.

به گزارش مشرق، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی دولت سرپرست افغانستان روز دوشنبه حملات هوایی پاکستان به خوست و پکتیکا را محکوم کرد.

رسانه افغانستانی طلوع‌نیوز به نقل از یک منبع آگاه مدعی شد بامداد امروز جنگنده‌های پاکستانی به منطقه‌ای در «پکتیکا» حمله هوایی کردند.

این منبع مدعی است در این حمله یک خانه در منطقه «لمن» هدف قرار گرفته و بر اساس اطلاعات اولیه پنج نفر از جمله زنان و کودکان کشته شده‌اند.

اسکای نیوز هم به نقل از منابع افغانستانی از کشته‌شدن هشت نفر در این حملات خبر داده است.

روز گذشته ارتش پاکستان اعلام کرد در پی حمله تروریستی به پست سربازان این کشور در وزیرستان شمالی واقع در مرز افغانستان، هفت نظامی کشته شدند.

مجاهد خطاب به پاکستان گفته است «چنین حملاتی نقض حریم افغانستان است و عواقب بدی در پی خواهد داشت که مهار آن در توان این کشور نخواهد بود».

مقام ارشد طالبان همچنین از دولت جدید پاکستان خواسته «تا روابط ۲ کشور را به دلیل اقدام‌های "بی‌باکانه" چند ژنرال نظامی برهم نزند و این کشور نباید ناتوان بودنش را به دوش کابل بیندازد».

منابع رسمی پاکستان تاکنون واکنشی به این اخبار نداشته‌اند.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • تهدید بی‌سابقه پاکستان از سوی طالبان
  • واکنش طالبان به حمله هوایی پاکستان به افغانستان
  • نیجر توافقنامه نظامی با آمریکا را لغو کرد/ واشنگتن به دست و پا افتاد
  • دولت نیجر به همکاری نظامی با آمریکا پایان داد
  • نیجر توافقنامه نظامی با آمریکا را لغو کرد
  • شورای نظامی نیجر توافق نظامی با آمریکا را «یک جانبه» لغو کرد
  • شورای نظایم نیجر توافق نظامی با آمریکا را «یک جانبه» لغو کرد
  • ارتباط پایدار با کشور‌های منطقه را پیوند‌های اقتصادی تضمین می‌کند
  • ارتباط پایدار با کشورهای منطقه را پیوندهای اقتصادی تضمین می‌کند
  • نهاد آمریکایی: طالبان دلیل کمی برای پذیرفتن خواسته‌های غرب دارد