Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-03-29@15:09:40 GMT

هفتاد نغمه از خرمن میراث کهن ایران زمین

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۶۹۳۳۸

هفتاد نغمه از خرمن میراث کهن ایران زمین

گروه فرهنگی: ‌«هفتاد نغمه در برابر باد» عنوانی است که علی اکبر شکارچی برای کتاب جدید خود انتخاب کرده است:« فرهنگ شفاهی اگر از سوی مردم حفظ نشود و اگر سینه‌ به‌ سینه ماندگار نشود و کارکردی در جامعه نداشته باشد درست مانند پر کاهی باد آن را با خود خواهد برد و بسرعت فراموش خواهد شد، چرا که زندگی مرتب درحال تغییر است و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..» علی اکبر شکارچی از نوازندگان بنام ساز کمانچه است؛ هنرمندی برخاسته از فرهنگ زیبا و کهن لری.

علی اکبر شکارچی از همان روزهای کودکی که مسیر موسیقی را  انتخاب کرد، دغدغه‌اش صیانت از فرهنگ و هنر اصیل سرزمین اش بویژه نغمه‌های لرستان بود و برای حفظ این آواها و نواها تلاش‌ها و سفرهای بسیار کرد تا صدای بخش مهمی از فرهنگ ایران زمین را به گوش دنیا برساند و امروز حاصل زحمات او در دستان هزاران هنرجو به بار نشسته است. عشق به موسیقی رسالت او را به پایان نرساند و در سن هفتاد سالگی برآن شد تا از بین ترانه‌های موسیقی لکی، لری و بختیاری که بارها و بارها از دوران کودکی تا به امروز در زادگاهش شنیده است و خاطره هایی عجیب از آن روزگار در ذهنش ترسیم شده است، گلچینی از خرمن این میراث دیرینه را با هفتاد ترانه جمع‌آوری و ثبت و ضبط کند.
علی‌اکبر شکارچی، ردیفدان، آهنگساز و استاد موسیقی سنتی و لری، این کتاب را قابل استفاده برای سازهای مختلف می‌داند و همچنین  پژوهشگران و آهنگسازان و کسانی که می‌خواهند موسیقی آوازی و محلی را آموزش ببینند این کتاب می‌تواند کاربرد بسیاری برای آنها داشته باشد ،چرا که یکی دیگر از انگیزه‌های او برای انتشار این اثرعلاقه بسیار مخاطبان برای فراگیری آواز نزد این هنرمند بزرگ بود و همین امر باعث شد تا این کار را به سرانجام برساند.«هفتاد نغمه در برابر باد» مجموعه‌ای است در قالب 120 صفحه رنگی که نت‌ آهنگ‌ها، ترجمه اشعار، هجاها و وزن‌های شعری و کارکرد ترانه‌ها در آن آمده است، همچنین مقالاتی در کنار آن منتشر شده با موضوع هایی مثل دلیل فراوانی موسیقی سوگ در آهنگ‌های مردم زاگرس‌نشین، حضور عشق در عاشقانه‌های این ترانه‌ها، بحث فونتیک یا آواشناسی و مردم‌شناسی، همجواری لر و بختیاری و لک و تأثیر آنها بر یکدیگر و نیز تأثیر مهاجرت بر موسیقی اقوام. این کتاب به همراه دی‌وی‌دی صوتی از سوی مؤسسه فرهنگی هنری کمان آوای آرش منتشر شده است.‌

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: علی اکبر شکارچی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۹۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آثار ماندگار مرد هزار چهره موسیقی ایران + فیلم

علیرضا افتخاری تاکنون بیش از هفتاد آلبوم موسیقی منتشر کرده است و به سبب خوانندگی در مقام‌ها و سبک‌های مختلف موسیقی پاپ، تلفیقی و سنتی، با عنوان مرد هزارچهرهٔ موسیقی ایران از او یاد می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • هفته اکرام، کرامت از خرمن نیکوکاران خوشه می‌چیند
  • آثار ماندگار مرد هزار چهره موسیقی ایران + فیلم
  • دشمن با راه اندازی جنگ نرم به دنبال نابودی اعتقادات جوانان است
  • امروز هر چه داریم به برکت خون‌های پاک شهداست
  • خواننده محبوب ناصر حجازی چه کسی بود؟
  • درخشش یک مازندرانی در جشنواره ملی کتاب و رسانه
  • بررسی ترانه‌های ماندگار در برنامه «شب های فرهنگ»
  • جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی هشتم فروردین
  • تصویر جدیدی از تیموتی شالامی که وایرال شد
  • از مجموعه کتاب‌های «سر دلبران» رونمایی شد