Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ پس از سخنان اخیر رییس جمهور درباره ضرورت انتقال آب دریای عمان به چند استان شرقی و نام نبردن از خراسان شمالی در زمره این استان‌ها٬ موجی از مطالبات اقشار مختلف در خراسان شمالی در این راستا شکل گرفته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بجنورد، خراسان شمالی سال‌هاست با مشکل کم آبی مواجه شده و بیش از 200 روستای این استان با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تامین منابع آبی پایدار یکی از ضروریات توسعه اقتصادی خراسان شمالی است که باید بریا آن چاره اندیشی شود.

بنا به گفته کارشناسان صنعت آب٬ تامین منابع آبی خراسان شمالی با مشکل مواجه شده و برای تامین آب روستاهای استان حدود 980 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این رقم باید از سوی دولت به استان اختصاص داده شود. در این میان طرح انتقال آب از دریای عمان که دارای منابع آبی ماندگار و ثمربخشی است٬ می‌تواند به عنوان طرحی قابل اطمینان در استان خراسان شمالی روی آن حساب باز کرد.

چندی پیش استاندار خراسان شمالی در نشست استانداران منطقه 5 کشور با انتقاد از قرار نگرفتن نام خراسان شمالی در میان استان‌های بهره‌بردار از آب دریای عمان٬ خواستار قرار گرقتن نام استان در این لیست بود. اما رییس جمهور در یکی از آیین‌های وزارت نیرو بدون نام بردن از خراسان شمالی٬ بر انتقال آب از عمان به استان‌های شرقی کشور تاکید کرد.

 پس از سخنان اخیر رئیس جمهور درباره ضرورت انتقال آب دریای عمان به چند استان شرقی و نام نبردن از خراسان شمالی در زمره این استان‌ها٬ موجی از مطالبات اقشار مختلف در خراسان شمالی در این راستا شکل گرفته است.

واعظی در گفت‌وگو با تسنیم: ‌رئیس جمهور دستور ‌انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان را صادر می‌کنداستاندار بوشهر: پروژه انتقال آب به شهرستان جم تکمیل و بهره‌برداری می‌شوداستاندار قزوین: 120 میلیارد تومان بودجه برای انتقال آب طالقان به آبیک اختصاص می‌یابد

 خراسان شمالی باید از آب دریای عمان بهره‌مند شود 

محمدعلی شجاعی استاندار خراسان شمالی در این باره اظهار داشت: موضوع انتقال آب از دریای عمان در نشست دیروز کارگروه این منطقه شامل استانداران خراسان رضوی، جنوبی، یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان، که در چابهار برگزار شد، مصوب و برای بهره مندی خراسان شمالی از طرح انتقال آب دریای عمان به مسوولان کشوری ارائه شد.

شجاعی با بیان اینکه طرح انتقال آب دریای عمان به استان‌ها،  باید نگاه به حال و آینده این مناطق باشد،  افزود: با توجه به شرایط کارشناسی شده در خراسان شمالی که لزوم بهره مندی این استان از این طرح را اثبات می‌کند و برای هموار شدن مسیر توسعه صنعت در این خطه و نیز به منظور حفظ منافع مردم؛ خراسان شمالی نباید از این طرح گنجانده شود.  

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی تاکید کرد: بدیهی است که استانداران باید آینده صنعت استان خود را در نظر بگیرند زیرا به سرانجام نرسیدن بحث آبرسانی به هر استان در برهه زمانی خدمت آنان بر آینده صنعت آن خطه اثرات منفی ماندگاری خواهد گذاشت، بر این اساس باید بدون فوت وقت، و پیش از آنکه فرصت از دست برود باید برای فراهم کردن ملزومات توسعه استان در آینده، که یکی از مهم ترین نیازهای آن تامین آب پایدار است، اقدام کنند..

 رئیس مجمع نمایندگان: چرا بی‌عدالتی می‌کنید؟ 

سیدمحمد پاکمهر رئیس مجمع نمایندگان استان نیز با اشاره به سخنان رئیس جمهور درباره تامین آب مورد نیاز صنایع و بخش کشاورزی استان‌های جنوبی و شرقی از خط انتقال آب دریای عمان اظهار داشت: از قلم افتادن و ندیدن خراسان شمالی در این مسیر انتقال آب جای تامل دارد و منتخبین مردم استان در مجلس شورای اسلامی به صورت جدی و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی این امر را پیگری خواهند کرد.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی تصریح کرد: قرار گرفتن بخش وسیعی از استان در مناطق کویری و کم‌باران و افت شدید میزان آب و فرو نشست زمین در دشت‌های قابل کشت خود مبین اتخاذ یک راهکار اساسی برای حل بحران کم آبی است.

عضو فراکسیون محرومیت‌زدایی و گروه‌های جهادی مجلس شورای اسلامی افزود: در دشت «حصار شیروان» با کاهش 25درصدی پروانه بهره‌برداری چاه‌های آب در حوزه دشت «مانه و سملقان» و «بجنورد» نیز با کاهش 14 درصدی مواجه شدیم.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان و گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: صنایع بزرگ خراسان شمالی مانند آلومینای جاجرم، پتروشیمی، سیمان و... تشنه جرعه‌ای تدبیر و راهکار جهت حل مشکلات تامین آب هستند.

وی در ادامه افزود: در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مراتب اعتراض و تذکر خود به رئیس جمهور را به وکالت از مردم شریف خراسان شمالی اعلام خواهیم کرد. بی‌تفاوتی و تبعیض نسبت به تامین آب در استانی که بیش از 70 درصد مردم آن به کشاورزی اشتغال دارند، جای تجدید نظر دارد.

 طرح انتقال آب از دریای عمان یک مطالبه جدی است

 نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم تاکید کرد: طرح انتقال آب از دریای عمان به خراسان شمالی یکی از مطالبات جدی مردم این استان است.

محمد وحیدی گفت: در واقع این موضوع نیز چندی پیش در جلسه ای با حضور دکتر اردکانیان وزیر نیرو مطرح شد. این موضوع به طور جدی پیگیری خواهد شد که به صورت صدور یک دستور سراسری خراسان شمالی نیز از این طرح بهره مند شود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: در واقع خراسان شمالی با کمبود آب در حوزه کشاورزی و به خصوص صنعت مواجه است. قرار بر این بود تا در کشت پاییزه جاری میزان دبی آب چاه‌ها برای انجام کارهای کشاورزی کاهش یابد اما با پیگیری هایی که از سوی وزیرجهادکشاورزی انجام شد، درخواست شد تا این امر محقق نشود چرا که اجرای آن مغایر امر جهش تولید است.

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر پتروشیمی برای تامین آب از چاه های زیرزمینی استفاده می کند و از سوی دیگر بسیاری از دشت های مهم استان از جمله دشت اسفراین، جاجرم و شیروان جزء دشت‌های ممنوعه هستند و نمی‌توان آبی را برداشت کرد. این در حالی است که صنایع مهمی همچون فولاد اسفراین و لوله گستر نیازمند آب هستند.

وحیدی تاکیدکرد: خراسان شمالی برای ایجاد جهش در راه اندازی واحدهای صنعتی پایین دست و اشتغال بیشتر نیازمند آن است که از طرح انتقال آب از دریای عمان بهره مند شود و در این خصوص پیگیری ها به صورت جدی انجام خواهد شد.

بر اساس مطالعات صورت گرفته با اجرای طرح انتقال آب دریای عمان به شرق کشور، در مجموع امکان برداشت یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب از آب دریا فراهم شده و در طرح اولیه استان سیستان وبلوچستان 228 میلیون مترمکعب، خراسان رضوی 110 میلیون مترمکعب و خراسان جنوبی 60 میلیون متر مکعب از خروجی این آب سهم خواهند داشت.

تمام فرایند انتقال آب توسط بخش خصوصی انجام می شود و مشارکت دولت تنها در حوزه پشتیبانی طرح خواهد بود که مصرف این آب برای حوزه صنعت بسیار خوب خواهد بود و حتی برای کشاورزی در بخش گلخانه ای و طرح های آبیاری نوین نیز می تواند اقتصادی باشد.

پیشض از این استاندار خراسان شمالی با اشاره به تدوین سند سازگاری این استان با کم‌آبی، گفته بود که اجرای این سند نیازمند اعتبارات سالانه است و پیش بینی ما برای اجرای این سند، هزینه‌کرد 500 هزار میلیارد ریال در 7 سال، یعنی سالانه 71 هزار و 500 میلیارد ریال است که باید منابع تامین اعتبار این سند تعریف شود

انتهای پیام/311/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: طرح انتقال آب از دریای عمان انتقال آب دریای عمان خراسان شمالی مجلس شورای اسلامی خراسان شمالی خراسان شمالی رئیس جمهور تامین آب استان ها کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۹۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار نارنجی هواشناسی خراسان شمالی با احتمال وزش باد شدید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی هشدار نارنجی با احتمال بارش رگباری، وزش باد شدید و خطر آبگرفتگی معابر و مسیل ها در اغلب مناطق استان پیش بینی کرد.

از فردا تا ظهر سه شنبه، جوی نسبتا پایدار و از حوالی ظهر سه شنبه هم وزش باد شدید و بسیار شدید برای مرکز و نیمه جنوبی استان با احتمال گرد و خاک پیش بینی شده است.

از اواسط سه شنبه شب، بارش پراکنده و رگباری از جنوب استان شروع می شود و تا پنجشنبه شب در اغلب مناطق استان همراه با وزش باد لحظه ای بسیار شدید خواهد بود. کاهش دید و احتمال رواناب در اغلب مناطق، از پیامدهای فعالیت این سامانه است.

این سامانه، پنجشنبه شب به تدریج از استان خارج می شود.

فعالیت سامانه بارشی فعلی هم به صورت رگبار پراکنده و در ارتفاعات و مناطق سردسیر، به صورت مه تا اوایل امشب به ویژه در مناطق مرکز و نیمه شرقی استان ادامه دارد.

 بیشترین بارش شبانه روز گذشته، از بدرانلو با هشت و نه دهم و دهگاه با هفت و یک دهم میلیمتر،گزارش شد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • دستگاه های پیش گیری و خدمات رسان سیل در خراسان شمالی در حالت آماده باش درآمدند
  • جلوه‌نمایی پایتخت نساجی ایران در روستای شکوفه‌های سیب
  • هواشناسی خراسان شمالی نسبت به بارش شدید باران هشدار داد
  • هشدار نارنجی هواشناسی خراسان شمالی با احتمال وزش باد شدید
  • هشدار نارنجی هواشناسی خراسان شمالی با احتمال وزش باد شدید
  • شاهسوند: دو میلیارد متر مکعب آب شیرین در سیل بلوچستان وارد دریای عمان شد! / کمالی: مسائل آبی پس از گذر از بحران فراموش می‌شود +فیلم
  • هژمونی دریایی جبهه جنوب ‌از اقیانوس هند تا دریای عمان
  • شاهسوند: دو میلیارد متر مکعب آب شیرین در سیل بلوچستان وارد دریای عمان شد! / کمالی: مسائل آبی پس از گذر موقتی از بحران فراموش می‌شود +فیلم
  • بحران اقتصادی فعلی ناشی از تصمیمات گذشته است
  • بیانیه گروه 7 درباره انتقال موشک بالستیک از ایران به روسیه/ بیانیه ارتش آمریکا درباره حملات انصارالله یمن در دریای سرخ/ اعلام تحریم‌های جدید آمریکا در ارتباط با ایران