Web Analytics Made Easy - Statcounter

نسل جدیدی از مهندسان زن برخلاف سنت‌های مردسالار در حال ورود به مشاغل عملیاتی صنعت نفت و پتروشیمی عراق هستند؛ مشاغلی که تا پیش در انحصار مردان بوده است.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، زینب امجد و آیت رئوتان دو تن از این مهندسان جوان هستند. خانم امجد مسئول نصب و بررسی کارکرد حسگرهای تشخیص نفت بر روی یک دکل حفاری فعال در جنوب عراق است و خانم رئوتان هم در استان بصره مشغول به کار است و مهندس ناظر خط مونتاژ مته‌های بزرگ حفاری نفت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دو مهندس جوان که هر دو ۲۴ ساله و از بهترین فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ بصره در سال ۲۰۱۸ هستند از جمله انگشت‌شمار زنانی به حساب می‌آیند که در مقابل پذیرش مشاغل اداری صنعت نفت عراق که عموما به زنان پیشنهاد می‌شود، مقاومت کرده و ترجیح داده‌اند که هر روز کلاه ایمنی بر سر بگذارند و وارد حوزه‌های عملیاتی این صنعت شوند. خانم امجد که پدر و مادرش هر دو پزشک هستند، گاهی ناگزیر می‌شود شش هفته مداوم را در کارگاه حفاری سپری کند، می‌گوید:«به من می‌گفتند که فقط مردان توان تحمل این شرایط کاری را دارند ولی برای این که خلاف اعتقاد رایج را ثابت کنم، هرگز کم نمی‌آورم.»

خانم امجد توضیح می‌دهد که اگر می‌خواست وارد شرکت نفت دولتی عراق شود، حداکثر شغلی اداری به او پیشنهاد می‌شد ولی با کسب آموزش‌های تخصصی در ماه‌های ابتدایی پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، خود را برای فعالیت در شرکت‌های بین‌المللی آماده کرد.

او ابتدا مورد توجه شرکت چینی CPECC قرار گرفت و سپس به استخدام شرکت آمریکایی شلمبرژه درآمد. او تنها طی دو ماه و یک ماه کمتر از زمان معمول موفق شد کلاه ایمنی سبز خود را با کلاهی سفید رنگ عوض کند و به عنوان یک کاربلد وارد حوزه عملیاتی شود.

خانم رئوتان نیز در حال حاضر در همین شرکت آمریکایی کار می‌کند و می‌گوید:«هر قدر که نزدیکان و دوستانم به من در مورد سختی کار در گرمای بیابان‌های بصره و خطر عقرب‌های آن هشدار می‌دهند، من با انگیزه بیشتری کار می‌کنم و با این شرایط راحت‌تر کنار می‌آیم.» البته او خطرنشان می‌کند که مادرش که یک مهندس عمران است و پدرش که کاپیتان نفتکش است، از او برای رسیدن به جایگاهی که برای بدست آوردن آن سخت تلاش کرده، بسیار حمایت کرده‌اند.

او امیدوار است که روزی بتواند اتحادیه مهندسان زنِ عراقیِ شاغل در صنعت نفت را پایه‌گذاری کند.

برچسب هادکل حفاری شرکت مهندسی و ساخت نفت چین (CPECC) شلمبرژه (Schlumberger) عراق

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: دکل حفاری شلمبرژه Schlumberger عراق آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۷۰۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمدرضا عارف: خانم زهرا شجاعی هم شجاع زیست و هم زیست مومنانه داشت

به گزارش جماران؛ در پی درگذشت زهرا شجاعی، رئیس بنیاد امید ایرانیان در پیامی این ضایعه را تسلیت گفت .

متن پیام دکتر محمدرضا عارف به شرح زیر است:

انالله و اناالیه راجعون 

بانوی فرهیخته  و باتقوا  سرکار خانم دکتر زهرا شجاعی بعد از مدتها مبارزه با بیماری دیده از جهان فرو بست و به دیدار  معبود شتافت .

درگذشت ایشان باعث تاسف و تالم شدید اینجانب شد.

خانم شجاعی به واقع هم شجاع زیست و هم زیست مومنانه داشت ‌.هم اخلاق مدار بود  و هم پایبند به گفتمان اصلاحات. 

در دورانی که با آن بانوی اندیشمند افتخار همکاری در دولت اصلاحات داشتم پیگیری مجدانه ایشان برای احقاق حقوق زنان بسیار چشم گیر بود و با همین رویکرد مبادرت به تاسیس مجمع زنان اصلاح طلب با دیگر بانوان دغدغه مند کردند. 

مطمئنا خلأ وجودی ایشان برای همه بویژه جامعه زنان ایران خسران در پی دارد. 

ضمن تسلیت درگذشت سرکار خانم دکتر زهرا شجاعی به خانواده محترم شجاعی  بویژه همسر وفادار ایشان ، اعضای محترم مجمع زنان اصلاح طلب و همه بستگان معزز برای آن بانوی والامنش از درگاه خداوند متعال آمرزش و حشر با اولیا‌الله و برای بازماندگان گرامی شکیبایی و پاداش نیکو مسالت دارم .

محمدرضا عارف

دیگر خبرها

  • پیام های تسلیت در پی درگذشت زهرا شجاعی
  • ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی
  • زهرا شجاعی؛ زنی که «زنان» و «بانوان»‌ را جانشین «خواهران» کرد
  • زهرا شجاعی؛ زنی با ادبیات زنان و بانوان نه خواهران یا متعلقه‌ها
  • شکست انحصار تولید پرینتر سه‌بعدی فلزی با قابلیت ساخت قطعات پیچیده
  • بیش از ۵۱۶ هزار متر حفاری اکتشافی در کشور
  • وقتی ۱۵۰ سال قبل برداشتن حجاب اعدام داشت! / مجازات عجیب مردان چشم چران!
  • محمدرضا عارف: خانم زهرا شجاعی هم شجاع زیست و هم زیست مومنانه داشت
  • عملکرد حفاری اکتشافی از برنامه فراتر رفت
  • انتصاب سرپرست دفتر امور زنان و خانواده استانداری قم