Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل سیاسی گفت: امروز روابط درهم‌تنیده کشورها در حوزه مسائل اقتصادی، صادرات، واردات، بازرگانی، انرژی و... به‌گونه‌ای است که منافع ملت‌ها تأمین شود، لذا دستگاه دیپلماسی ایران باید به شکلی عمل کند که بیشترین منافع با کمترین امکانات برای کشور فراهم شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجتبی نوروزی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: سیاست خارجی مسئله بسیار مهمی است و اهمیت آن از مسائل داخلی کمتر نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: امروزه در نظام بین‌الملل تأمین منافع در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... نیازمند سیاست خارجی مقتدرانه، دقیق و مطابق با عزت کشور و منافع ملی است، ضعف در حوزه روابط خارجی می‌تواند کشور را در معرض آسیب‌های متعدد در حوزه‌های مختلف قرار دهد.

کارشناس مسائل  سیاسی ادامه داد: اهداف در سیاست خارجی در جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم بوده و این اهداف در ادبیات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در بیانیه گام دوم انقلاب به‌خوبی مشهود است.

نوروزی عنوان کرد: حوزه سیاست خارجی به دو بخش اهداف ملی و فراملی تقسیم می‌شود، اهداف ملی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ریشه در قانون اساسی، فرهنگ و اندیشه‌های دینی دارد.

وی با اشاره به اینکه اولین مورد از اهداف ملی سیاست خارجی، حفظ امنیت ملی و موجودیت کشور است، گفت: این بسیار مهم است که از قِبَل حفظ امنیت ملی و مدیریت کشور اولاً تمامیت ارضی کشور را حفظ کنیم در ثانی بتوانیم حاکمیت ملی و استقلال کشور را تأمین کنیم.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: مردم ایران یک نظام وابسته را تبدیل به یک نظام مستقل کردند و اکنون حفظ استقلال باید جز اهداف ملی سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.

نوروزی مسئله سوم در اهداف ملی سیاست خارجی را حفظ نظام جمهوری اسلامی و صیانت از ملت ایران دانست و بیان کرد: یکی دیگر از اهداف ملی در بحث سیاست خارجی توسعه و رفاه اقتصادی است، مسئله سیاست خارجی صرفاً ارتباط با دیگر کشورها نیست، از محل این ارتباط با کشورهای دیگر در سیاست خارجی باید توسعه، پیشرفت و رفاه اقتصادی برای ملت فراهم شود.

وی گفت: امروز روابط درهم‌تنیده کشورها در حوزه مسائل اقتصادی، صادرات، واردات، بازرگانی، انرژی و... به‌گونه‌ای است که منافع ملت‌ها تأمین شود، لذا دستگاه دیپلماسی ایران باید به شکلی عمل کند که بیشترین منافع با کمترین امکانات برای کشور فراهم شود.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف ملی در حوزه سیاست خارجی کسب اعتبار و پرستیژ بین‌المللی است، افزود: قبل از انقلاب کسب اعتبار در مجامع جهانی اساساً یک شوخی بود، اگرچه که یک امپراتوری رسانه‌ای به دنبال تطهیر دوران پهلوی است.

نوروزی ادامه داد: امروزه در پناه استقلالی که با زحمات بسیار کسب کرده‌ایم با اعتراف کشورهای جهان، به‌عنوان یک کشور مستقل، صاحب سبک و تأثیرگذار در نظام بین‌الملل مطرح هستیم.

وی عنوان کرد: برای حفظ این اعتبار بین‌المللی که برای کشور به دست آمده است چند کار باید انجام دهیم، اول اینکه تبلیغات و تصاویر غیرواقعی که از سوی دشمنان که تلاش می‌کنند ایران را یک کشور امنیتی جلوه دهند را خنثی کنیم.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: اقدام دوم این است که دستگاه سیاست خارجی ایران باید یک تصویر واقعی از جمهوری اسلامی در انظار و افکار عمومی جهانی داشته باشد، یکی از راه‌های کسب اعتبار جهانی این است که در حوزه داخلی نمونه‌سازی و الگو پردازی کنیم تا کشور را در حوزه‌های مختلف کارآمد و شاخص نشان دهیم.

نوروزی اضافه کرد: مورد بعدی در اهداف ملی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران کسب و افزایش قدرت ملی است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: اهداف ملی سیاست خارجی کارشناس مسائل سیاسی جمهوری اسلامی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۷۰۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبادل ظرفیت‌های متقابل زمینه تأمین منافع و افزایش قدرت ایران و پاکستان است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر به پاکستان، ظهر امروز به وقت محلی در دیدار خانم «مریم نواز شریف» سروزیر ایالت پنجاب، با بیان اینکه روابط دو کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره روندی رو به رشد و ارتقا داشته است، اراده سران دو کشور برای گسترش همکاری‌ها را باعث بی‌اثر شدن تلاش‌های برخی کشور‌ها برای خدشه وارد کردن به روابط دوستانه تهران و اسلام‌آباد عنوان کرد.

رئیس جمهور تبادل ظرفیت‌های متنوع متقابل را زمینه تأمین منافع دو ملت و افزایش قدرت دو کشور دانست و با بیان اینکه مانعی بر سر راه گسترش روابط فیمابین نیست، گفت: هدف از سفر بنده به لاهور ادای احترام به مرحوم اقبال لاهوری و تقویت روابط فرهنگی دو کشور است چرا که لاهور نماد فرهنگی پاکستان محسوب می‌شود. ایالت پنجاب و شهر لاهور صرفاً یک منطقه فرهنگی نیست، بلکه به سرعت در حال پیشرفت است و امیدوارم در دوره مدیریت سرکارعالی در این منطقه شاهد شتاب بیشتر توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن باشیم.

رئیسی شخصیت مرحوم اقبال لاهوری را در بین ایرانیان شناخته شده و محترم توصیف کرد و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان شخصیتی فرهنگی و فرهنگ‌دوست از مرحوم اقبال لاهوری تحت عنوان ستاره آسمان شرق یاد کرده‌اند. همچنین دلدادگی و علاقه مردم پاکستان به امام رضا (ع) کم‌نظیر و مثال‌زدنی است.

در این دیدار خانم «مریم نواز شریف» نیز با ابراز تشکر و خرسندی از سفر دکتر رئیسی به ایالت پنجاب و حضور در مزار مرحوم اقبال لاهوری و نیز حضور در دانشگاه «جی‌سی‌یو» این شهر به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جنوب آسیا که در سال ۱۸۶۴ تأسیس شده است، گفت که تمام تلاش خود را برای گسترش بیش از پیش روابط ایران و پاکستان به کار خواهد گرفت.

در این دیدار دو طرف با توجه به پیشینه فرهنگی مشترک و توجه به زبان فارسی در پاکستان، برای گسترش آموزش زبان فارسی در پاکستان توافق کردند و رئیس جمهور ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در این زمینه، به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مأموریت داد برای تمهید زمینه‌ها و مقدمات این مسئله با مسئولان پاکستانی مربوطه همکاری لازم را داشته باشد.

دیگر خبرها

  • هشدار درباره آینده اقتصاد ایران
  • دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد
  • پیوند میدان و دیپلماسی‌
  • نیازمند تشکیل مجلس قدرتمند و کارآمد هستیم
  • توسعه همکاری با پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • رئیسی: توسعه همکاری با کشورهای همسایه و مسلمان بویژه پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است
  • عراقچی: میدان، دیپلماسی و رسانه سه ضلعِ مهم در هر واقعه نظامی یا سیاسی هستند
  • تبادل ظرفیت‌های متقابل زمینه تأمین منافع و افزایش قدرت ایران و پاکستان است
  • عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است
  • رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: برای اتفاق اصفهان نمی‌توان عنوان «حمله» را به کار برد/ اردن باید پاسخگو باشد/ در دفاع از منافع ملی با هیچ کشوری تعارف نداریم