Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@10:04:39 GMT

دلایل خروج نقدینگی از بورس

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۷۱۵۰۷

به گزارش بورس تابناک، بازار سرمایه در هفته و روزهای گذشته روندی قرمز پوش را پشت سر گذاشت و همین مسئله بسیاری از سهامداران را به کم کردن میانگین وا داتش. اقدامی که در شرایط عادی همواره موجب کاهش ضرر آن ها می شد اما درحال حاضر باتوجه به تلیل پذیر نبودن بازار بورس هیچ یک از کارشناسان این روش را توصیه نمی کنند، چرا که دیگر برای جبران ضرر دیر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه عوامل موثر بر ریزش بورس را تشریح کرد: هر عاملی که موجب شود نقدینگی از بازار سرمایه خارج شود و یا جلوی ورود نقدینگی به بورس را بگیرد برای بازار زیان بار است. یعنی یکسری عوامل از جمله تصمیمات سیاسی یا بی اعتمادی به برنامه های دولت، انتخابات ریاست جمهوری، بازارهای موازی و ... باعث شدند تا ورود نقدینگی به سمت بازار سرمایه کاهش پیدا کند.

وی افزود: البته تاثیر گذارترین عامل فعلی اوضاع سیاسی کشور است که نقش عمده در این میان را ایفا می کند. در همین راستا ابهام در موضوعات سیاسی بیشتر شده و آن خوش بینی هایی که با آمدن بایدن ایجاد شده بود کمتر شده است. درنتیجه این موضوع به اصلی ترین مانع برای ورود نقدینگی به بازار تبدیل شده است.

بازارهای موازی ازجمله ارز و فروش اوراق دولتی؛ باعث خروج نقدینگی از بورس
میرمعینی ادامه داد: از آن طرف هر عاملی که موجب خروج نقدینگی از بازار سرمایه شود مثل تحرک در بازارهای موازی ارز، فروش اوراق و... بازارهایی که نسبت بازدهی آن ها به نوعی احساس شود که از بازار سرمایه بیشتر باشد موجب فشار فروش و خروج نقدینگی در بازار شده اند.

این کارشناس بازارهای مالی معتقد است که متاسفانه فعلا روزنه هایی از امید و بهبود وضعیت بازار دیده نمی شود.

او درواکنش به این که آیا برای جبران ضرر کم کردن میانگین راه درستی است؟ می گوید: به عقیده بنده و باتوجه به وضعیت بازار هم اکنون کم کردن میانگین هم تصمیم درستی برای سرمایه گذاران حقیقی که متضرر شده اند، نیست. به این دلیل اینکه درحال حاضر هیچ نشانه ای از اینکه بازار بخواهد تغییر جهت بدهد و روند مثبت خود را آغاز کند، نمی بینیم و این باعث می شود تا خرید های جدید هم مجددا وارد منطقه زیان شوند.

تحلیلگر بازار سهام ابراز کرد: بسیاری از سرمایه گذاران در ماه های اخیر حداقل دو یا سه بار اقدام به کم کردن میانگین کرده اند که بازهم خرید های جدید آن ها هم وارد منطقه زیان شده است.

هر عاملی که موجب خروج نقدینگی از بازار سرمایه شود مثل تحرک در بازارهای موازی ارز، فروش اوراق و... بازارهایی که نسبت بازدهی آن ها به نوعی احساس شود که از بازار سرمایه بیشتر باشد موجب فشار فروش و خروج نقدینگی در بازار شده اند

وی گفت: با اینکه بسیاری از سهم ها برای خرید ارزنده هستند، اما شرایط بازار قابل پیش بینی نیست و شاید بعد از مشخص شدن و تغییر و تحولات سیاسی به خصوص در عرصه سیاست بین الملی که شاید منجر به کاهش تحریم ها و تحولات اقتصادی شود، بتوانیم شاهد گشایش های اقتصادی در کشور شویم و همین مسئله باعث تغییر و تحول در روند بازار سرمایه هم شود.

میرمعینی درانتها خاطرنشان کرد: البته احتمال اینکه این اتفاقات رخ ندهد هم وجود دارد و همین امر در ابتدا بر نرخ ارز تاثیر گذار است و بعد از چند هفته با افزایش نرخ دلار به تدریج بازار سرمایه هم رشد خواهد داشت. اما این رشد مقطعی بوده و مجددا باعث ریزش در بازار سرمایه می شود.

 

منبع: بازار

منبع: تابناک

کلیدواژه: آزادراه غدیر شهاب الدین عزیزی خادم سینوفارم علی اکرمی نقدینگی بازار سرمایه ریزش بورس آزادراه غدیر شهاب الدین عزیزی خادم سینوفارم علی اکرمی خروج نقدینگی بازار سرمایه بازارهای موازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۷۱۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری

محمد خبری زاده کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بانک‌ها املاک بسیاری دارند و بار‌ها بار‌ها جدا از بحث قانونی بر این نکته تاکید شده که نباید بنگاهداری دارند بنگاهداری بانک‌ها که معایب مختلفی از جمله تحت تاثیر قرار گیری شاخص‌های کلان اقتصادی را به همراه دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: گاهی خود بانک‌ها تمایل به عرضه و فروش املاک خود دارند، اما به سبب شرایط و میزان مبالغ مورد نیاز متقاضی برای آنها وجود ندارد حالا صندوق املاک و مستغلات این امکان را فراهم می‌کند که بانک‌ها بتوانند این املاک خود را به واحد‌های خرد تبدیل و به متقاضیان بیشتری با فروش برسانند.

خبری زاده افزود: در کل صندوق‌های املاک و مستغلات این امکان را فراهم می‌کنند تا علاقه‌مندان به سرمایه گذاری در حوزه مسکن و زمین با سرمایه‌های خرد خود هم بتوانند در این‌حوزه سرمایه‌گذاری کنند مسیری که می‌تواند به کاهش بنگاهداری داری بانک‌ها کمک قابل توجهی کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بانک مرکزی هم به سبب همین موارد مطرح شده این اجازه را به بانک‌ها داده که بتوانند صندوق املاک و مستغلات تاسیس کنند تاسیس صندوقی که شاید کمی نادیده هم گرفته شده، اما در مجموع مسیری مناسب، شفاف و در دسترسی برای بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می شوید
  • بورس تغییر جهت داد
  • ۱۶۱ میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری
  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  • بورس در راه تصرف تاج و تخت؟
  • سقف معافیت مالی؛ داغ همیشگی بر پیشانی بورس!
  • ورود ۴۲ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام در روز سبز شاخص کل بورس