Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمزه امیریان گفت: شبکه‌های شتاب‌نگاری و لرزه‌نگاری مهم‌ترین ابزار ثبت و مطالعه زمین لرزه‌هاست؛ بر این اساس ۱۲ دستگاه شتاب‌نگار آنلاین تا آخر اسفندماه در شهرهایی که بر روی گسل‌های اصلی واقع شدند، نصب می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمزه امیریان، مدیر کل راه و شهرسازی جنوب سیستان وبلوچستان در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون، بیان کرد: با پیگیری مدیریت بحران، ۱۲ دستگاه شتاب‌نگار برخط در مناطق جنوب استان در شهرهای ایرانشهر، بزمان، دلگان، نیکشهر، سرباز، راسک، قصرقند، دشتیاری، پیرسهراب، اسپکه و فنوج، با هزینه‌ بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریالی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی نصب و راه‌اندازی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان این که پیش‌تر از یک دستگاه شتاب‌نگار برخط در شهر چابهار و نیز چندین دستگاه دیجیتال شتاب‌نگار آفلاین در جنوب استان وجود داشته است، افزود: با نصب شتاب‌نگارهای برخط در منطقه و افزایش ۱۲ دستگاه برخط جدید وسعت سطح پوشش در جنوب سیستان‌وبلوچستان افزایش خواهد یافت.

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان تصریح کرد: دستگاه‌های شتاب‌نگار برخط در مرحله نخست در شهرهای لرزه‌خیز استان نصب می‌شود و هر دستگاه دارای عملکردی به شعاع چندصد کیلومتر است.

این مقام مسئول با بیان این که دستگاه‌های شتاب‌نگار، سنجش ابعاد حوادث زلزله و خسارات ناشی از آن را می‌سنجند، اضافه کرد: سرعت در انتقال اطلاعات مربوط به شتاب زلزله به مراکز مدیریت بحران زمینه افزایش سرعت عمل مسئولان مدیریت بحران و گسیل نیروهای امدادی را به مناطق زلزله‌زده فراهم می‌کند.

امیریان عنوان کرد: امروزه کشورهای لرزه‌خیز و پیشرفته‌ جهان قدم‌ های بسیار مهمی را در طراحی و اجرای این سامانه‌ها در شهرها و مناطق مهم و پرجمعیت برداشتند و ضرورت راه‌اندازی این سامانه و شناسایی و تعیین حریم گسل‌های سیستان وبلوچستان و ضوابط اجرای آیین‌نامه ۲۸۰۰ در استان کمک مهمی در کاهش آسیب و تاب‌آوری شهرها در مقابله با مخاطراتی مانند زلزله و زمین‌لرزه در این منطقه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به‌ عنوان متولی شبکه شتاب‌نگاریِ زلزله در کشور، مرجع مهمی در طراحیِ سازه‌های مقاوم و مدیریت بحران و زلزله در کشور بوده و از این‌ رو با پیگیری‌های صورت گرفته در فاز اولِ توسعه ۱۲ دستگاه شتاب‌نگارِ برخطِ نسل جدید و ۱۲ دستگاه شتاب‌نگار دیجیتال در مناطق جنوب استان نصب خواهند شد و در صورت آماده‌سازی زیرساخت ایستگاه‌ها در فاز بعدی، ۴ دستگاه دیگر در مناطق جنوب سیستان و بلوچستان نیز نصب خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان در خصوص مزایای نصب دستگاه شتاب‌نگار، گفت: اگر زلزله های بزرگی مانند چون زلزله سرپل ذهاب رخ دهد، ایستگاه‌های لرزه‌نگاری نزدیک به کانون آن ها به دلیل حرکت شدید زمین از کار می‌افتند اما دستگاه‌های شتاب ‌نگار در نزدیکی کانون زمین‌لرزه از کار نمی‌افتند و از این رو لازم است کشور به دستگاه‌های جدید شتاب‌نگاری مجهز شود.

امیریان تصریح کرد: این دستگاه‌ها که جنبش زمین و حرکت‌های تکنیکی آن را رصد و اطلاعات را آنلاین در اختیار قرار می‌دهند، برای کاهش خطر پذیری و افزایش تاب‌ آوری شهر امکان بسیار خوبی را فراهم می‌کند.

به گفته وی، در صورتی که مجموعه‌ای از دستگاه‌های شتاب‌نگار در یک شهر یا ناحیه همزمان با رویداد زمین‌لرزه بزرگ بتواند داده‌ها را به مرکز مدیریت بحران منتقل دهد، قادر هستیم بفهمیم که کدام بخش آن مکان ها بر اثر این زلزله بیشترین شتاب را تحمل کرده و احتمالاً بیش‌ترین خسارت به آن وارد شده است.

امیریان خاطرنشان کرد: براساس این اطلاعات، نیروهای امدادی به مناطقی اعزام خواهند شد که بیشترین میزان خسارت به آن وارد شده است‌.

وی گفت: اولین دستگاه شتاب‌نگار در ایرانشهر در ۵ خرداد۱۳۵۴ در فرمانداری این شهرستان نصب و راه اندازی شده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان دستگاه های شتاب شتاب نگار جنوب سیستان راه و شهرسازی مدیریت بحران شتاب نگاری زمین لرزه دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۷۱۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلزله ۴.۸ ریشتری در سیستان و بلوچستان

آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس اعلام مرکز زلزله نگاری کشور، این زمین لرزه با بزرگی ۴.۸ ریشتر و در ساعت ۰۰:۲۹ دقیقه بامداد امروز چهارشنبه رخ داد.

نقطه کانونی این زلزله در عمق ۷ کیلومتری زمین، و با فاصله ۲۴ کیلومتری مسجد حضرت ابوالفضل در سیستان و بلوچستان اعلام شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • بازگشایی محورهای سیستان و بلوچستان تا ۴۸ ساعت آینده
  • همچنان راه ارتباطی ۲۴ مسیر فرعی جنوب سیستان و بلوچستان بسته است
  • بازگشایی راه‌های اصلی جنوب سیستان و بلوچستان تا دو روز آینده
  • ۲۰۲ تیربرق در جنوب سیستان و بلوچستان بر اثر سیلاب دچار خسارت شد
  • ثبت لرزه‌ نگاری در مرکز اورژانس همدان برای نخستین بار
  • وقوع زلزله ۴.۸ ریشتری در استان سیستان‌وبلوچستان
  • زلزله سیستان و بلوچستان را لرزاند
  • زلزله ۴.۸ ریشتری در سیستان و بلوچستان
  • زلزله ۴.۸ سیستان و بلوچستان را لرزاند
  • زلزله بامدادی این استان را به لرزه درآورد/ جزئیات