Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: تخریب جنگل‌های شمال بعد از ملی شدن این اراضی از سال ۱۳۴۲ آغاز و بعد از انقلاب هم ادامه داشت به‌طوری‌که سطح جنگل‌های استان گلستان به ۳۶۷ هزار هکتار تقلیل یافته بود اما با اقدامات صورت گرفته الان این میزان به ۴۵۲ هزار هکتار افزایش یافته است.

عبدالرحیم لطفی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسب هفته منابع طبیعی اظهار کرد: به‌منظور احیای جنگل‌های استان گلستان و جلوگیری از برداشت از آنها، در سال‌های گذشته ۹۰ هزار هکتار جنگل‌کاری، غنی‌سازی و احیای جنگل‌ها انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قبل از ملی شدن جنگل‌ها در استان گلستان حدود ۶۰۰ هزار هکتار جنگل وجود داشت که در برهه‌ای از زمان این میزان به ۳۶۷ هزار هکتار نیز تقلیل یافته بود اما با جنگل‌کاری‌هایی که صورت گرفت، این سطح الان به ۴۵۲ هزار هکتار افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه تخریب جنگل تمام کشورها با توجه به افزایش جمعیت انجام می‌گیرد، افزود: در مجموع سطح جنگل‌های هیرکانی در شمال کشور به یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار کاهش یافته بود اما الان این میزان به حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار رسیده است.

لطفی در ادامه با بیان اینکه روند صنعتی شدن و تخریب جنگل‌ها باعث افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای و تغییر اکوسیستم کره زمین شده است، گفت: از سال ۷۲ که بانک سیلاب در گلستان شکل گرفته، هیچ‌گاه در زمستان سابقه سیلاب نداشتیم اما در اواخر اسفند سال ۹۷ سیلاب بزرگی را در استان تجربه کردیم.

سرپرست منابع طبیعی گلستان با اشاره به اینکه در آن زمان در ارتفاعات به جای برف، باران بارید، افزود: در برخی از مناطق استان طی روزهای ۲۶ و ۲۷ اسفند سال ۹۷، به مقدار نیمی از میانگین بارش سالانه باران بارید که این موضوع نشان‌دهنده تغییر اقلیم است.

وی، انجام اقدامات آبخیزداری را برای کاهش اثرات تغییر اقلیم بسیار مؤثر دانست و گفت: در استان نیاز به یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری داشتیم که تاکنون در سطح یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار مطالعات انجام و عملیات اجرایی در سطح ۳۵۰ هزار هکتار به اتمام رسیده و در سطح ۳۰۰ هزار هکتار جدید نیز آغاز شده است.

لطفی خاطرنشان کرد: امسال تحول بسیار خوبی را در بخش آبخیزداری داشتیم به‌طوری‌که در سطح ۱۰۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری انجام شد که این حجم از کار با ۸ سال قبل از آن برابری می‌کند.

سرپرست منابع طبیعی گلستان به اهمیت حفظ آبخوان‌ها اشاره کرد و گفت: در گلستان در حال حاضر وضعیت بدی از این نظر نداریم اما وضعیت ما شکننده است و اگر رعایت نکنیم با مشکل مواجه می‌شویم.

لطفی یادآور شد: در سیل اوایل سال ۹۸ سفره‌های آزاد استان در منطقه دشت گرگان احیا شد اما کمبود آب در سفره‌های زیرزمینی جبران نشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قارچ ترافل می‌تواند به‌عنوان یک فرصت برای استان باشد، گفت: در سال‌های قبل با آموزش ۵۰۰ نفر از مردم محلی، مجوز برداشت قارچ ترافل به آنها داده شد اما در عمل بیش از ۱۵۰۰ نفر برای برداشت این قارچ وارد جنگل‌ها شدند و این امر تخریب جنگل را به همراه داشت. در حال حاضر برداشت این قارچ و صادرات آن ممنوع است.

سرپرست منابع طبیعی گلستان بیان کرد: یکی از محققان گلستانی با همکاری بخش خصوصی موفق به تولید نهال‌های بلوط آغشته به ترافل شده که مورد تایید مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور قرارگرفته است. در حال حاضر ۳ هزار اصله نهال به این روش تولید شده که نیمی از آن در گرگان و مابقی در گالیکش کاشته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه توان تولید نهال‌های بیشتر به این شکل در استان وجود دارد، گفت: این کار قبلاً فقط در دو کشور اروپایی انجام می‌شد.

لطفی در ادامه با اشاره به هفته منابع طبیعی گفت: امسال توزیع یک میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال در دستور کار قرار گرفت که تاکنون ۷۰ درصد آن توزیع شده و مابقی نیز تا پایان سال توزیع خواهد شد.

سرپرست منابع طبیعی گلستان بیان کرد: به مناسبت هفته منابع طبیعی افتتاح پروژه‌های بیابان‌زایی با حضور معاون وزیر و مسئولان استان، افتتاح پروژه‌های آبخیزداری آزادشهر، تقدیر از فعالان حوزه منابع طبیعی، دیدار با مسئولان قضایی، دیدار با ائمه جمعه، رونمایی از یک باغ پژوهشی و ... را خواهیم داشت./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سرپرست منابع طبیعی گلستان یک میلیون تخریب جنگل هزار هکتار جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۷۲۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۱۵ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت

به گزارش خبرنگار مهر، حامد صادقی، ظهر سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت: به همت نیروهای پاسگاه ویژه حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جیرفت و در راستای صیانت و حراست از حقوق بیت‌المال ۱۵ هکتار از اراضی ملی روستای دولت آباد از توابع بخش اسفندقه که چندی پیش توسط افراد سودجو مورد تصرف قرار گرفته بود از ید سودجویان خارج شد.

وی با تأکید بر برخورد قاطع با هرگونه زمین‌خواری و تخریب منابع طبیعی افزود: هرگونه زمین‌خواری بر اساس مواد ۶۹۰ تا ۶۹۳ قانون مجازات اسلامی جرم محسوب شده و علاوه بر رفع تصرف، فرد متجاوز به حبس و پرداخت خسارت محکوم خواهد شد.

صادقی، ادامه داد: نیروهای پاسگاه ویژه حفاظت از منابع طبیعی شهرستان جیرفت به گشت زنی‌های مستمر و شبانه روزی خود در اراضی ملی منطقه ادامه خواهند داد و در صورت مشاهده هر گونه تخریب و تصرف اراضی ملی توسط افراد سودجو با آنها برخورد خواهند کرد.

کد خبر 6086743

دیگر خبرها

  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف ۱۵ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • پاکسازی ۲ هکتار از زمین‌های محور قصرشیرین به خسروی
  • جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه
  • افزایش مصرف آب مشترکان گلستانی با گرمای تدریجی هوا/مردم از مصارف غیرضروری خودداری کنند
  • رفع تصرف اراضی مستحدث ساحلی در شهرستان نور
  • ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار چیست؟
  • جدال بر سر صنوبرها؛ ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار