Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-28@13:32:21 GMT

افزایش تعرفه برق صنایع بزرگ +جزئیات

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۷۴۹۸۳

افزایش تعرفه برق صنایع بزرگ +جزئیات

خبرگزاری تسنیم: مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق اظهار داشت: در روزهای اخیر به سرمای فراگیر هوا در اغلب نقاط کشور مواجه شدیم که با هدف جلوگیری از بروز اختلال در تأمین برق کشور ناشی از محدودیت در تأمین سوخت نیروگاهها، با مجموعه وزارت نفت جلسات متعدد و تعاملی تنگاتنگ ایجاد شد و خوشبختانه توانستیم شرایط را رد روزهای اخیر به گونه ای مدیریت کنیم که مشکلی در تأمین برق کشور ایجاد نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هم اکنون شبکه برق در حالت پایدار قرار دارد اما ضرورت صرفه جویی حداقل 10 درصدی در مصرف برق و گاز، تا پایان فصل سرد به قوت خود باقی است؛ چرا که موجب پایدار ماندن خدمات رسانی در زمینه برق و گاز به تمامی آحاد جامعه خواهد شد.

رجبی مشهدی در خصوص مصوبه روز گذشته مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش قیمت برق مصرفی صنایع بزرگ گفت: این تصمیم مجلس با هدف کاهش یارانه ای که از جیب مردم  به صنایع بزرگ که محصول خود را صادر می کنند و یا با نرخ گران تر از نرخ صادراتی در داخل به فروش می رسانند اتخاذ شد.

وی افزود: براساس این مصوبه، صنایعی که زیر دو مگاوات مصرف دارند مشمول افزایش قیمت نمی شوند؛ صنایع کوچک و متوسط عمدتا زیر دو مگاوات مصرف برق دارند و حتی در شهرک های صنعتی نیز به ندرت می شود که به مصرف دو مگاوات برسند.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه "حتی واحدهای صنعتی که در اطراف تهران مستقر هستند عمدتا میزان مصرفشان به دو مگاوات نمی رسد"، گفت: این طرح شامل حال صنایع کوچک و متوسط نمی شود و فقط صنایع انرژی بر بزرگ شامل فولاد، مس و آهن که عمدتا صادرات دارند با افزایش تعرفه برق مواجه خواهند شد.

به گفته وی، با توجه به اینکه سهم هزینه برق در این صنایع بسیار ناچیز بوده و اکنون نیز با این افزایش بازهم درصد کمی هزینه آن ها را شامل می شود، لذا مردم هوشیار باشند که به این بهانه فیمت کالاها چندین برابر نشود.

سخنگوی صنعت برق در خصوص نحوه مصرف منابع حاصل از این طرح نیز گفت: بر اساس قانون قرار است منابع حاصل از اجرای این مصوبه، در توسعه زیر ساختهای شهرک صنعتی و روستاها و کمک به شرکت‌ های دانش بنیان هزینه  شود که در نوع خود می تواند باعث تحول در بهره گیری از شرکت های دانش بنیان نیز شود.

رجبی مشهدی در عین حال خاطرنشان کرد: صنایع بزرگ می توانند خود نیروگاه احدات کنند که با این کار هزینه تامین برق آنها حذف می شود و در این صورت شرکت های مذکور می توانند برق مازاد خود را به وزارت نیرو بفروشند.

به گزارش تسنیم، روز گذشته نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای با افزایش بهای برق صنایع فلزی، واحد‌های پالایشگاهی و پتروشیمی موافقت کردند. طبق این مصوبه وزارت نیرو مکلف است متوسط بهای انرژی برق تحویلی به صنایع فولادی، آلومینیوم، مس، فلزات اساسی، کانی‌های فلزی، واحد‌های پالایشگاهی و پتروشیمی را بر مبنای نرخ خرید انرژی برق از نیروگاه‌های دارای قرارداد تبدیل انرژی (eca) محاسبه و دریافت کند.

منابع حاصل از محل افزایش بهای برق این صنایع به حساب شرکت توانیر نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود و پیشنهاد شده است این افزایش درآمد صرف طرح های نیمه تمام و شهرک های صنعتی که نیاز به ایجاد زیر ساخت دارند و همچنین اصلاح و نوسازی شبکه های فرسوده و نیروگاه های قدیمی و برقرسانی و رفع تنش آبی در مناطق محروم  شود.

با این مصوبه قیمت برق صنایع بزرگ از 80 به 300 تومان افزایش می‌یابد و این امر باعث می‌شود برق برای این مجموعه‌ها در مجموع 4 هزار میلیارد تومان گران شود. محاسبات نشانگر آن است که حتی این میزان افزایش نیز تاثیر چندانی در قیمت تمام شده محصولات تولیدی این صنایع ندارد.

منبع: فردا

کلیدواژه: صنایع بزرگ افزایش تعرفه برق صنایع بزرگ دو مگاوات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۷۴۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات تازه درباره مصوبه افزایش جریمه‌هایی راهنمایی و رانندگی؛ افزایش ۵ برابری برخی جرایم!

به فاصله یک روز از تصویب نرخ‌های تازه جریمه‌های راهنمایی و رانندگی در دولت، رئیس پلیس راهور فراجا جزئیاتی از این مصوبه اعلام کرد.

به گزارش «تابناک»، سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا اظهار کرد: هدف اصلی از افزایش جرایم بازدارندگی است بر اساس ماده ۲۸ رسیدگی به تخلفات پلیس باید هر ساله نسبت به افزایش مبلغ جرایم اقدام کند که به دلایل مختلف در ۶ سال گذشته اتفاق نیفتاده و اثر بازدارنده را از دست داده بود.

وی افزود: از سال ۸۵ تا ۹۶ با یک روند کاهشی تصادفات مواجه بودیم، ولی مجدداً از ۹۷ تا کنون شاهد روند صعودی بودیم.

سردار حسینی گفت: یکی از دلایل وقوع تصادفات عمل انسانی است راننده به قوانین و مقررات توجه نمی‌کند و با تخلف جان خودش و دیگران را به خطر می‌اندازد.

وی ادامه داد: با توجه به عدد کل تخلفات و تصادفات که تحلیل کردیم بالای ۸۰ درصد از تخلفات حادثه ساز تصادفاتی هستند که منجر به فوت و جرح شدند.

سردار حسینی درباره میزان افزایش جرایم گفت: بخشی از جرایم که خطر بیشتری دارند ۴ تا ۵ برابر افزایش به عنوان مثال جریمه سرعت غیر مجاز ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان می‌شود همچنین رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روان گران ۲ میلیون ۷۰۰ هزار تومان پیش بینی شده است.

وی در پایان گفت: نگاه پلیس و دستگاه متولی بازدارندگی است و ان شاءالله تا ۱۰ یا ۱۵ روز آینده به محض ابلاغ اجرایی می‌شود.

البته جزییات مصوبه افزایش جرایم اعلام نشده است اما آن گونه که بهادری جهرمی، سخنگوی هیات دولت در پایان نشست روز گذشته در جمع خبرنگاران بیان کرد، در پی بررسی پیشنهاد نیروی انتظامی در خصوص افزایش جرایم رانندگی، رقم جرایم رانندگی متناسب با نرخ تورم افزایش یافت و به تصویب هیأت دولت رسید!

دیگر خبرها

  • تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد / مصوبه دولت اصلاح شود
  • جزییات تازه درباره مصوبه افزایش جریمه‌هایی راهنمایی و رانندگی؛ افزایش ۵ برابری برخی جرایم!
  • مبلغ جرایم رانندگی به طور میانگین ۵ برابر شد
  • تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود
  • تعرفه برق تأسیسات گردشگری تعیین شد
  • واقعی شدن تعرفه پزشکی به نفع بیماران است | ارزان بودن خدمات درمانی باعث اضافه بار مراجعات بیماران شده است !
  • لزوم رعایت تعرفه‌های پزشکی کردستان در انجام اعمال جراحی
  • انتقاد رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی از تعرفه‌های جدید پزشکی
  • انتقاد از تعرفه‌های جدید پزشکی/افزایش ۳۵ درصدی بار سنگینی بر دوش بیمارستانهای دولتی وارد می‌کند
  • تصویب تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ در دولت/ افزایش ۳۵ درصدی؛ ۱۱ درصد کمتر از مصوبه شورای عالی بیمه!