جوایز نقدی به پایینترین حد خود رسیده است
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۷۵۱۷۵
جشنواره فیلم فجر هرسال با برگزیدن یک برنده در حدود ۲۵ رشته و اهدای چند دیپلم افتخار و جایزه ویژه سعی میکند در کنار اثرگذاری بر تولیدات سال پیش رو و اقبال گیشه، رسالت خود را مانند هر جشنواره سینمایی دیگر انجام دهد.
اهدای جوایز نقدی به برندگان را هم میتوان در همین راستا ارزیابی کرد. درواقع سیاستگذاری جشنواره تلاش دارد تا ضمن مطرح کردن و برکشیدن نام برندگان، سهمی هم در حمایت مالی و اقتصادی از آنها داشته باشد اما در طول ۳۹ دوره جشنواره، مبلغ این جوایز نقدی هم پیرو شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور، تغییرات گستردهای داشته و امسال به پایینترین مقدار خود رسیده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با ابراهیم اصغری، تهیهکننده فیلم «تک تیرانداز» که امسال برنده سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی شد در این رابطه گفتوگو کردیم.
مبالغی که به فیلمسازان برنده در این دوره از جشنواره فجر اهدا شد، میتوانست در تأمین هزینههای فیلمسازیشان تأثیرگذار باشد؟
قطعا نسبت به سالهای قبل این مبالغ بسیار کمتر شده که احتمالا بخشی از آن به شرایط اقتصادی کشور و دولت برمیگردد. بههرحال هزینههای فیلمسازی آنقدر بالاست که جوایز نقدی جشنواره، اساسا نمیتواند در آن نقش مهمی اجرا کند یا انگیزهای را برای ادامه کار به وجود آورد اما با تمام اینها هرکسی که در جشنواره یا رقابتهایی ازایندست شرکت میکند، از گرفتن جایزه خوشحال میشود و جایزه هم نشانه اهمیت دادن به آن موضوع و مسابقه است. فکر میکنم مقدورات دولت و سازمان سینمایی هم بیش از این نبوده اما بههرحال مبلغ هم بسیار کمتر از مبالغی است که ما در سالهای دورتر اطلاع داشتیم.
اعتبار سیمرغ فجر برای فیلمسازان مهمتر و انگیزهبخشتر است یا این جوایز نقدی به آنها کمک میکند؟
بدون شک اعتبار معنوی خود سیمرغ تعیینکننده است و هم برای فیلمساز و هم مردم، به نفس برنده شدن و طرح اسم فیلم در جشنواره بهمراتب بیشتر اهمیت میدهند و مبلغ جایزه در مراحل دوم و سوم مطرح است اما از سوی دیگر اعتبار جایزه سیمرغ هم به عوامل دیگری بستگی دارد. مهمترینشان هم ترکیب هیأت داوران و نوع نگاه آنهاست که هرقدر ترکیب درستتر و معتبرتری باشد به آن سیمرغ اعتبار بالاتری میبخشد و هرقدر هم افراد حاضر در این هیأت، وزنههای بهاصطلاح کوچکتری باشند یا نگاههای غیر فنیتری داشته باشند، اعتبار این جایزه را تحت تأثیر قرار میدهد و کمتر میکند.
بخشهای فرعی به نسبت بخشهای اصلی منطقا و برحسب اطلاع، مبالغ کمتری جایزه میگیرند. فکر میکنید چنین قاعدهای درست است؟
عرف جوایز همین است که اهمیت هرکدام با تعیین مبلغشان ارتباط و نسبتی دارد. این هم که میبینیم در اختتامیه، اهدای جوایز مهمتر را به اواخر موکول میکنند، علتش همین دریافت خاص از اهمیت بخشهای فرعی و اصلی نسبت به هم است. منطق هم همین رویکرد را ایجاب میکند که اگر قرار است اختلافی بین رقم جوایز وجود داشته باشد، اهمیت بخشها این اختلاف را تعیین کند و بخشهای مهمتر جوایز بالاتری داشته باشند اما به نظر من اگر سیاستگذاری جشنواره هم بر این باشد که همه سیمرغها به یک اندازه جایزهبگیرند، آنهم نوع نگاه دیگری است که میتواند قابلتأمل باشد.
در برخی جشنوارههای مهم خارجی، لااقل در بخشهای اصلی هیچ جایزه نقدی داده نمیشود و همان ارزش مالی تندیس یا اعتبارش را کافی میدانند. آیا این الگو میتواند در فجر هم مورداستفاده قرار گیرد؟ چه چیزی باعث شده این الگو در جشنواره ما متفاوت باشد؟
اول اینکه در فرهنگ ما ایرانیها اینطور جاافتاده که اگر کسی در رقابتی شرکت میکند علاوه بر برنده شدن و دریافت ارزشهای معنوی، جوایز مادی هم به او اهدا شود. دوم اینکه شرایط سالهای گذشته جشنواره این موضوع را در مخاطب و هنرمندان جا انداخته که خلاف این رویه واقعا دیگر قابلاجرا هم نیست. به نظرم جشنوارههای خارجی هم از ابتدا نوع رفتار خاصی را آغاز کرده و عرفش را جا انداختهاند. بنابراین جشنواره فجر هم چون از ابتدا این شکل از کار را با چنین عرفی آغاز کرده، الان هم منطق حکم میکند که به همین شکل بماند.
فاطمه ترکاشوند - ادبیات و هنر / روزنامه جام جم
منبع: جام جم آنلاین
کلیدواژه: جشنواره سینمایی فیلم فجر ابراهیم اصغری تک تیرانداز سیمرغ فجر جوایز نقدی مهم تر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۷۵۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بروزرسانی قوانین اسکار ۲۰۲۵؛ از اهدای جایزه بهترین موسیقی فیلم به ۳ آهنگساز تا تغییر نام برخی از جوایز
شورای برگزاری آکادمی اسکار قوانین جدید جوایز و مقررات کمپین را برای مراسم اسکار ۹۷ که در ۲ مارس برگزار میشود، تصویب کرد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، تغییرات قابل توجهی در دسته امتیازات اصلی اسکار ایجاد شده است. حالا حداکثر ۳ آهنگساز به شرط آنکه سهم قابل توجهی در موسیقی فیلم داشته باشند، میتوانند تندیس اسکار را دریافت کنند.
قوانین قبلی آهنگسازان را ملزم میکرد که کارشان را به صورت گروهی (یک باند یا اکیپ) به آکادمی ارسال کنند. براساس آن قانون جان باتیست، ترنت رزنور و آتیکوس راس برندگان اسکار موسیقی انیمیشن (روح) در سال ۲۰۲۰ فقط یک تندیس دریافت کردند.
قوانین جدید اسکار فهرست نهایی نامزدهای دریافت جایزه اسکار را از ۱۵ عنوان به ۲۰ عنوان رسانده است؛ فهرست نهایی نامزدهای دریافت جایزه اسکار در اواخر دسامبر و قبل از شروع دوره رایگیری رسمی در میان نامزدها، اعلام میشود.
دوره رایگیری رسمی در میان نامزدها در ژانویه شروع میشود.
آکادمی اسکار از این به بعد دیگر سالنهای درایو _ این (ماشینرو) را برای پخش فیلمهای اسکار مناسب نمیداند؛ در سال ۲۰۲۰ و پس از همهگیری ویروس کرونا تصمیم گرفته شده بود که فیلمهای اسکار به صورت موقتی در سالنهای درایو _ این پخش شوند، زیرا سینماهای سرپوشیده بسته شده بودند. آکادمی اسکار در همان سال به پلتفرمهای پخش جهانی و وی ا دیها اجازه داده بود که فیلمهای اسکار را پخش کنند.
براساس قوانین جدید اسکار یک فیلم برای آنکه به عنوان بهترین فیلم اسکار شناخته شود، باید طبق شرایطی که برای اکران فیلمها در سال ۲۰۲۳ اعلام شد، اکران و پخش شده باشد. یعنی فیلمی به عنوان بهترین فیلم اسکار انتخاب و معرفی خواهد شد که در مرحله مقدماتی به مدت یک هفته در یکی از ۶ بازار ایالات متحده آمریکا اکران شده و سپس در ۴۵ روز متوالی و غیر متوالی در ۱۰ بازار از ۵۰ بازار برتر ایالات متحده آمریکا به نمایش گذاشته شده باشد.
فیلمهایی که طبق برنامهریزیها پس از تاریخ ۱۰ ژانویه ۲۰۲۵ اکران میشوند، باید برنامههای اکرانشان توسط آکادمی اسکار تائید شود و تا ۲۴ ژانویه ۲۰۲۵ اکرانشان تکمیل شود.
علاوه بر این تولیدکنندگان فیلمهایی که میخواهند جایزه بهترین فیلم اسکار را دریافت کنند، باید فرم ورود به استانداردهای نمایندگی را به آکادمی ارسال کنند، زیرا اثرشان باید حداقل ۲ مورد از ۴ استانداردهای تعریف شده را داشته باشد. همچنین به تولیدکنندگان فیلمها توصیه میشود که قبل از فرارسیدن تاریخ اولین نمایش مقدماتی فیلمهایشان برای دریافت گواهینامه علامت پی جیای درخواست دهند.
در دسته فیلمنامه، ارسال فیلمنامه نهایی برای بررسی نسخه اصلی یا اقتباسی الزامی است.
فیلمهای پویانمایی که برای دریافت جایزه بهترین فیلم بلند بینالمللی واجد شرایط باشند، میتوانند انیمیشن بلند در نظر گرفته شوند.
شرایط تعیین شده برای فیلمهای واجد شرایط برای دریافت جایزه بهترین فیلم بلند بینالمللی از ۱ نوامبر ۲۰۲۳ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۴ به روزرسانی شد.
تغییراتی هم در جوایز فرمانداران ایجاد شده است مثلا جایزه یادبود ایروینگ جی. تالبرگ که به تهیهکنندگان خلاقی که به صورت مستمر کارهای با کیفیت انجام میدهند، داده میشد، همان تندیس اسکار خواهد بود. این جایزه تا به امروز به شکل نیمتنه سنتی تالبرگ بود؛ آخرین دریافتکنندگان جایزه تالبرگ کاتلین کندی و فرانک مارشال در سال ۲۰۱۸ بودند.
تعریف جایزه بشر دوستانه ژان هرشولت نیز به این صورت اصلاح شده است که (به فردی در صنعت سینما داده میشود که از طریق تلاشهای بشردوستانه برای ارتقای رفاه انسانی و کمک به اصلاح نابرابریها، اعتباری را برای صنعت سینما به ارمغان آورده باشد.)
در نهایت ۲ جایزه از جوایز علمی و فنی تغییر نام دادند: جایزه گوردونای ساویر حالا (جایزه یک عمر دستاورد علمی و فناوری) است. جایزه جان آ. بونر هم به (جایزه خدمات علمی و فنی) تغییر نام داده است.
یک فیلم برای بررسی در آکادمی اسکار باید از ۱ ژانویه تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴ اکران شود.