Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب، با توجه به موضوع ایران و برجام که در مرکز توجه نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار خواهد داشت، مقامات روس تاکید کرده اند که این جلسه نباید خللی به حقانیت ایران وارد شود و لازم است که اعضای شورای حکام با درایت و مسوولیت پذیری عمل کنند.  

مقامات روسیه ضمن حمایت از حقانیت ایران در موضوع برجام تاکید کرده اند که لازم است این توافق بین المللی هر چه زودتر به مدار اصلی خود بازگردد و همه طرف ها برای اجرایی شدن آن اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین می گوید:  اصل دعوت از ایران برای گفت و گو خوب  مناسب است اما چنین دعوتی با تهدید به ارائه قطعنامه غیرمنصفانه از سوی شورای حکام آژانس در روزهای آینده همخوانی ندارد.  

وی افزود: مسوولیت مشترک ۳۵ عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی این است که تضمین کند که بحث ها بر تلاش های دیپلماتیک برای احیای کامل برجام تاثیر منفی نگذارد.

روسیه به عنوان یکی از امضا کنندگان برجام و کشوری همسایه با جمهوری اسلامی ایران که اهمیتی ویژه برای روابط تجاری و اقتصادی با ایران قائل است، میل به ادامه وضع کنونی و متوقف ماندن امتیازهای بالقوه و فراوان این توافق بین المللی ندارد.

به دنبال توافق موقت جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از این توافق استقبال کرد و گفت: این توافق ها برای ادامه همکاری سازنده طرف ایرانی با آژانس و ادامه بازرسی های هدفمند آژانس و تامین درجه بالای شفافیت برنامه هسته ای ایران باتوجه به قوانین این کشور در مورد تدابیر راهبردی برای لغو تحریم ها و دفاع از منافع ایران هدف گیری شده است.  

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه از این گام ها استقبال می کنیم، افزود: امیدواریم که این تدابیر به بهبودی اوضاع سیاسی پیرامون ایران و برنامه هسته ای این کشور کمک کند و موجب کاهش تنش ها شود که از سوی مخالفان توافق با ایران به آن دامن زده می شود.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه  نیز می گوید  که آمریکا باید گام نخست را در اجرای برجام بردارد.

وی  در رابطه با اینکه چه طرفی باید گام نخست را بردارد، بدیهی است که آمریکا باید این گام را بردارد زیرا این کشور در دوره ترامپ رئیس جمهوری سابق این کشور از برجام خارج شد.

ریابکوف در ادامه خاطرنشان کرد که در هفته های آینده تماس ها بین طرف های (مربوط به برجام) فشرده خواهد بود و روسیه برای رویکرد سازنده و توام با خلاقیت در این زمینه آمادگی دارد.  

وی افزود: طبیعی است که انتظار می رود طرف آمریکایی گام اول را بردارد و سپس بر اساس موازنه منافع، ممکن است روند احیای برجام بطور کامل آغاز شود.   

دیمیتری پسکوف سخنگوی رییس جمهوری روسیه هم از انصراف آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در شورای امنیت استقبال کرد. پسکوف  به خبرنگاران گفت: تصمیم آمریکا برای انصراف از اعمال تحریم ها در مورد ایران، اقدام خوبی است و فشار تحریمی مانع اجرای برجام شد.

وی افزود: روسیه طرفدار و حامی برجام است و از خروج آمریکا از توافقنامه هسته‌ای متاسف است و به احیای این توافق بین‌المللی امید بسته است.

رئیس آکادمی مطالعات ژئوپلیتیک روسیه گفت: برنامه جامع اقدام مشترک برای حل مسائل برنامه هسته ای ایران فقط با اعتماد ایران احیا می شود و در حالت اولیه قابل اجرا خواهد بود.

«لئونید ایواشف»  نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بدون اعتمادسازی بین ایران و آمریکا نمی توان به موفقیت اجرای برجام امیدوار بود و چنین شرایطی هر چند اندک بوجود آمده است.  

وی افزود: پایان حکومت ترامپ که فقط سفارش های اسراییل و لابی وابسته به آن در واشنگتن علیه ایران را اجرا می کرد، شرایط مساعد برای آغاز روند احیای برجام را فراهم کرده است.

آمریکا با رد ادعای پیشین دونالد ترامپ درباره اعمال تحریم‌های ضدایرانی شورای امنیت و اعلام آمادگی برای شرکت در نشست گروه ۱+۵ و ایران درباره برجام،   سرانجام اولین علامت برجامی را به ایران مخابره کرد.

ایواشف: اظهار داشت: ایران و آمریکا می توانند بطور همزمان برای احیای برجام اقدام کرده و کشورهای شرکت کننده در برجام بویژه روسیه و چین با داشتن روابط مناسب و حسنه با تهران می توانند ضامن اقدامات این کشور شوند.  

رئیس آکادمی مطالعات ژئوپلیتیک روسیه معتقد است که سه عضو اروپایی برجام شامل انگلیس، آلمان و فرانسه هم با داشتن روابط خوب با آمریکا می توانند ضامن برداشتن گام های نخست از سوی این کشور باشند که نخستین آن باید آغاز لغو تحریم های یکجانبه واشنگتن در مورد ایران باشد.

کارشناس روس تصریح کرد که مسکو برای تلاش در این عرصه و مشارکت با تهران و واشنگتن برای آغاز هر چه سریعتر و مذاکرات چندجانبه در چارچوب جدید ۱+۵ آمادگی دارد.

وی خاطرنشان کرد که مقام های روسیه در هفته های اخیر آمادگی مسکو برای حرکت در مسیر احیای برجام را اعلام کرده اند و چنین بنظر می رسد که عزم رهبران سیاسی ایران و آمریکا نیز برای حل مسائل موجود استوار شده است.

ایواشف که از کارشناسان خبره امور ژئوپلیتیک در روسیه محسوب می شود به این نکته مهم اشاره کرد که از حدود ۱۵ سال پیش دشمنان ایران بارها گفته اند که این کشور پس از اندک مدتی بمب اتمی می سازد و حتی تاریخی را هم تعیین کرده بودند اما تهران هیچگاه چنین بمبی را نساخت و در واقع از موضوع سلاح اتمی برای فشار بر ایران استفاده می شود و این مساله را باید سران کاخ سفید در تصمیم گیری های خود مورد توجه قرار دهند و بازیچه دست برخی نیروهای سیاسی در منطقه نشوند.  

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزدسازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، دوشنبه گذشته نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام را به مدیرکل آژانس تسلیم کرد.

به گفته او، این اقدام در اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و به علت عدم پایبندی طرف های مقابل به تعهدات خود در جهت رفع تحریم های غیرقانونی، صورت گرفته و از آژانس خواسته شده تا در اسرع وقت اقدامات لازم را برای اجرای درخواست های ایران جهت توقف اقدامات مختلف داوطلبانه، شامل اجرای پروتکل الحاقی، به عمل آورد. ‌

انتهای پیام/

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۷۵۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم

«ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با خودداری از اظهارنظر درباره کانال‌های ارتباطی میان واشنگتن – تهران گفت: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم.

 «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی درباره برخی گزارش‌ها درباره احیای مذاکرات رفع تحریم‌ها و مذاکرات مستقیم میان تهران – واشنگتن گفت: «من در مورد راه‌های ارتباط خود با ایران اظهار نظر نمی‌کنم، اما باید بگویم ما در حال مذاکره مستقیم با ایران در نیویورک یا هر جای دیگری در مورد برجام نیستیم.»

پیش از این، یک منبع آگاه در گفتگو با ایرنا درباره برخی ادعا‌ها درخصوص مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا گفت: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست و تبادل پیام‌ها صرفا در چهارچوب تعریف شده در جریان می‌باشد.

وی تاکید کرد: مذاکرات رفع تحریم با کشور‌های عضو برجام توسط علی باقری کنی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ درخصوص وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: جمهوری اسلامی ایران برای تأمین حقوق ملت، به ویژه در موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران همواره از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک خود استفاده کرده است.

او تصریح کرد: کسی که زیر میز دیپلماسی زد، نه جمهوری اسلامی ایران، بلکه آمریکا بود. شرکای آمریکا در توافق برجام هم نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و خلاء خروج غیر قانونی آمریکا از توافق برجام را جبران کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: لذا جمهوری اسلامی ایران مطابق خط مشی حکیمانه‌ای که مقام معظم رهبری تبیین و امر فرمودند، در مسیر بی اثر سازی تحریم‌ها حرکت کرده و در این مسیر توفیق‌های زیادی به دست آورده است.

کنعانی ادامه داد: موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه در حاشیه نشست‌های بین‌المللی و در دیدار با طرف‌هایی که در موضوع برجام و مذاکرات رفع تحریم‌های ظالمانه می‌توانند ایفای نقش کنند یا نقش تعریف شده و سازمانی دارند مطرح می‌شود، دیدگاه‌ها شنیده می‌شود و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران ارائه می‌گردد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  • ریابکوف: هدف بلینکن تضعیف روابط روسیه و چین است
  • دولت بایدن نسبت به «پیروزی اوکراین» مطمئن نیست
  • امضای دبیر شورای عالی امنیت ایران پای یک تفاهمنامه امنیتی با روسیه /دیدار احمدیان با مقامات چین و برزیل
  • امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و روسیه
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • آماده‌سازی بسته کمک تسلیحاتی جدید آمریکا به اوکراین
  • شویگو: اوکراین نیم‌ میلیون سرباز از دست داده است
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد