گیتی خامنه مطالعه کتاب های روانشناسی را در پویش «کتابخوانی ملی» پیشنهاد کرد
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۷۵۳۴۳
گیتی خامنه مجری تلویزیون و برنامه کودک و نوجوان به پویش «کتابخوانی ملی» پیوست و مطالعه کتاب هایی چون «رابعه» و «بیمارخاموش » را برای علاقمندان به مطالعات روانشناسی پیشنهاد کرد.
به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، «گیتی خامنه»، مجری تلویزیونی برنامه کودک و نوجوان در ادامه پویش «کتابخوانی ملی» که به همت کتابخانه ملی در حال انجام است، گفت: مثل همیشه بر سر خوان ضیاقت مولانا میهمان هستم و اینبار جلد اول ابیات 2000 و مقوله زیبای معنوی که در داستان پیرچنگی که مولانا آن را به بهترین و زیباترین شیوه آموزش می دهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خامنه افزود: داستان« رابعه » از حسینقلی مستعان را اخیرا به اتمام رسانده ام، داستان بسیاز جذابی است که بیشتر می توان آن را یک رمان عاشقانه دانست اما گاهی گریزی به پیشینه های تاریخی می زند. این داستان برای دنبال کردن بسیار ساده و جذاب است و اگر علاقه داشته باشیم که برای مدتی سرگرم باشیم و در عیم حال یک داستان جذاب را برای مدتی طولانی بخوانیم، این کتاب برای مخاطبان و اهالی کتاب مناسب و راضی کننده است.
وی افزود: یکی دیگر از کتاب هایی که مطالعه آن برای من خیلی لذت بخش بود، اثری با عنوان «بیماری خاموش» نوشته الکس مایکلیدیس است. این کتاب را به علاقه مندان به مطالعات روانشناس پیشنهاد می کنم. «بیماری خاموش» داستانی بسیار زیبا را بیان می کند که مخاطب را غافلگیر می کند، گره گشایی فوق العاده ای دارد و ذهن مخاطب را به زیبایی درگیر می کند.
این مجری با سابقه تلویزیون ادامه داد: امیدوارم شما و مخاطبان نیز از مطالعه آثاری که می خوانید لذت و بهره کافی را ببرید. یک راه ساده برای افرادی که فرصت ندارند مطالعه کنند؛ کتاب های صوتی است. من از این امکان فوق العاده بهره زیادی می برم، زمانی که امکان تورق کتاب را ندارم از کتاب های صوتی بهره مند می شوم.
گیتی خامنه با قدردانی از دست اندرکاران راه اندازی پویش «کتابخوانی ملی» خاطرنشان کرد: هم اکنون با وجود کتاب های صوتی بهانه ای برای نخواندن کتاب نداریم، کتاب های صوتی کار اهالی کتاب و علاقه مندان به مطالعه را آسان کرده است
منبع: شبستان
کلیدواژه: پویش کتابخوانی ملی گیتی خامنه کتاب های روانشناسی پیشنهاد مطالعه کتابخوانی ملی کتاب های صوتی گیتی خامنه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۷۵۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
داستان شغل ۵۰۰ ساله دلاکی با ۳۳ مهارت؛ مشهورترین دلاک ایرانی که بود؟
دلاکی را میتوان در فهرست شغلهایی قرار داد که پیشینه چند صد ساله دارد. برخی پژوهشگران بر این باورند که دلاکها از دوره صفویه که حمامهای عمومی یکی پس از دیگری در جغرافیای آن زمان تهران ساخته شد کارشان را شروع کردند و آرامآرام دایره فعالیتشان گستردهتر شد و به خارج از حمامهای عمومی رسید.
به گزارش همشهری آنلاین، نصرالله حدادی، پژوهشگر و تهرانشناس، درباره پیشینه تاریخی دلاکی در تهران میگوید: «پیدایش حمام در ایران سابقه چندهزارساله دارد. ایرانیان باستان به این نتیجه رسیده بودند که پوست بدن انسان بعد از چند روز غشای مرده پیدا میکند و باید از بدن زدوده شود. ساخت حمام در تهران سابقه کمتری دارد و به عصر صفوی برمیگردد؛ کما اینکه حمام خانم یا حمام قبله در همان دوره تاریخی در تهران ساخته شده و شغل دلاکی پدید آمده است. بنابراین، میتوانیم بگوییم دلاکی در تهران حدود ۵۰۰ سال قدمت دارد.»
دلاکها از دوره صفویه تا چند دهه قبل که کسب و کارشان رونق نسبی داشت، افرادی همهفنحریف بودند که علاوه بر مشت و مال، گاهی کار شکستهبندی، کوتاه کردن مو، کشیدن دندان و حجامت را هم انجام میدادند و لابهلای کارشان مردم را از اخبار و وقایع روز هم آگاه میکردند. به عبارتی، دلاکها افرادی بودند که کارشان به تخصص نیاز نداشت و با روشهای کاملاً سنتی در این صنف فعالیت میکردند.
حدادی میگوید: «کتاب «فرهنگواره گرمابه»، نوشته علیرضا لطفی و حسین مسجدی مرجع مناسبی برای پی بردن به سابقه و فوت و فن کار دلاکها در تهران قدیم است. این کتاب از دریچه نگاه سیاحان مشهور اروپایی این شغل را بررسی کرده که خواندن آن خالی از لطف نیست. هانری رنه دالمانی، سیاح معروف فرانسوی، که در دوره حکومت قاجار به تهران آمده بود در بخشی از سفرنامهاش به این نکته اشاره کرده که اصلیترین کار دلاکها، کیسهکشی و مشت و مال بوده، اما کارهایی مثل حجامت، زالو انداختن، رگزنی، سرتراشی و ریشتراشی، ختنه نوزادان پسر، مداوای شکستگیها و دررفتگیهای استخوان، دندان کشیدن و جا انداختن ناف را هم که برخی اطبا از انجام آن امتناع میکردند، برعهده میگرفتند.»
شغل دلاکی در انحصار مردان نبوده و زنان دلاک هم در حمامهای زنانه گوش دختران را سوراخ میکردند. حدادی معتقد است دلاکها بنا به دلایلی در فرهنگ عامه مردم افراد محترمی بودند: «آنطور که سیاحان اروپایی روایت کردهاند، دلاکهای تهرانی مسئولیتهای مهمی از جمله دلالت ازدواج هم داشتهاند که از نگاه عموم مهم جلوه میکرد. آنها بین خودشان زبانی رمزگذاریشده داشتند و دو فرد دلاک، گاهی که میخواستند کسی متوجه گفتوگوهایشان نشود، به زبان مخصوص خودشان صحبت میکردند. این اطلاعاتی است که سیاحان مختلف به ما میدهند و در کتاب فرهنگواره گرمابه به آن اشاره شده است.
جیمز موریه، دیپلمات و نویسنده بریتانیایی، در بخش دیگری از همین کتاب به نقل از حاجیبابا، یکی از مشهورترین دلاکهای ایرانی، روایت کرده که در ۳۳ چشمه دلاکی استاد بود که منظور همان ۳۳ عملی است که دلاکها در شهرهای مختلف انجام میدادند و آرامآرام به تهران هم رسیده بود.»