Web Analytics Made Easy - Statcounter

همه کشور‌ها راه‌های سخت‌تر را امتحان می‌کنند و صرفا بیمه آن‌ها این است که اگر با ما همکاری نکنید، ما از ایران که مسیر ارزان‌تری است حرکت می‌کنیم. در این سیستم، بقیه راه‌ها با ثبات و پایدار می‌مانند. ما نقش خود را به عنوان بیمه گر ایفا کرده ایم، اما هیچ وقت در کشور ما سرمایه گذاری رخ نمی‌دهد.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- مهران شفاعتی؛ به طور کلی منظور از اقتصاد، علم مدیریت تخصیص منابع محدود به نیاز‌های نامحدود جامعه است که برای تحقق این امر احتیاج به یک برنامه‌ریزی اقتصادی بلندمدت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با توجه به این مسئله، صنعتی شدن و همچنین تحقق تمام و کمال شعار علم اقتصاد در هر کشور نیز نیازمند یک برنامه توسعه بلندمدتی است که برای پیشبردش، نیاز به همفکری جمعی نخبگانی دارد. شاید تحریم نفتی برای ایران یک چالش بود، اما بدون شک یک فرصت بی‌بدیل را برای عبور ایران از اقتصاد نفت‌محور و صنعتی شدن ایجاد کرد، اما متاسفانه این فرصت نیز از بین رفت و خود را در موقعیتی قرار دادیم که تاثیر تحریم علیه ما دو چندان شود.

راهی که بدون چراغ طی می‌شود!

این در حالی است که طی ۴ دهه گذشته از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی قبل از آن، در بستر اقتصاد نفت‌محور و مذاکره‌محور همچنان در حکمرانی اقتصادی مشکلات بزرگی داریم که بدون یک برنامه‌ریزی مناسب و چراغ خاموش در حال حرکت هستیم و با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه شده‌ایم، هرچند وقتی که چراغ خاموش باشد، به خودی خود تشخیص حرکت رو به جلو یا رو به عقب نیز غیرممکن می‌شود!

سیاستمدارانی که در این مدت تنها راه گذر از مشکلات اقتصادی را در بود و نبود برجام و تحریم تعریف کرده بودند و همین مسئله باعث فرصت‌سوزی‌های بسیاری در اقتصاد کشور شد که حتی اگر در این سال‌های جاری به بعضی کشور‌های منطقه توجه می‌کردیم، می‌توانستیم با زیر نظر گرفتن اعمالشان به سمت یک اقتصاد پایدار حرکت کنیم!

بسیاری از کشور‌های منطقه در سال‌های جاری با مشکلات اقتصادی مواجه شدند، اما با وجود یک برنامه توسعه کارآمد، توانستند از آن‌ها گذر کنند و با سرعت بیشتری به سمت توسعه بروند و علاوه بر پوشش نیاز‌های خودشان، به توسعه تجارت نیز پرداختند و نیاز‌های دیگر کشور‌ها را هم برطرف کردند!

به عنوان مثال مهدی کریمی تفرشی رئیس هیئت مدیره مجتمع صنایع غذایی گل‌ها می‌گوید: ترکیه کم‌کم داشت به آن اقتصاد نامنظم تبدیل می‌شد و دولتمردانش به این نتیجه رسیدند که باید به اقتصاد و تولیدشان توجه کنند، زمانی که قطر توسط شورای همکاری خلیج فارس مورد تحریم قرار گرفت در آنجا تمام دروازه‌های واردات به یکباره برای ایران باز شد، اما ظرف ۲۴ ساعت، کشور ترکیه تمام قفسه‌های فروشگاه‌های قطر را مملو از کالا‌های خود کرد.

به طور کلی نمونه‌هایی از فرصت‌سوزی‌های اقتصادی در کشور ما کم نیست و در این سال‌ها برای گذر از این مشکلات نه تنها برنامه‌ای مدون همچون کشور‌های صنعتی دنیا نداشته‌ایم بلکه برای بهبود شرایط فقط به برنامه‌ای سطحی و دم دستی مانند قرض پول از صندوق توسعه ملی رجوع کرده‌ایم که همچون آرام‌بخش، اثری کوتاه‌مدت دارند و درد را می‌پوشانند، اما درمانگر واقعی نیستند.

فرصت‌هایی که در هیزم بی‌تدبیری مسئولان می‌سوزند!

این در حالی است که آمار‌های سازمان تجارت جهانی نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۸ سهم کل صادرات ایران از صادرات جهانی حدود ۰/۵۵ درصد و در واردات نیز برابر با ۰/۲۵ درصد بوده است که عمده محصولات صادراتی ایران شامل مواد معدنی و فرآورده‌های نفتی و محصولات وارداتی عمدتا قطعات ساخته‌شده یا صنعتی است در حالی که این رویه باید معکوس باشد.

نبود یک برنامه ریزی مناسب و پیدا نکردن جایگاه واقعی خودمان در مسئله تجارت جهانی باعث از دست رفتن بسیاری از موقعیت‌های اقتصادی و ارزآوری‌های بزرگی شده است، اما کلمه‌ای به اسم تحریم، برای مسئولان حوزه اقتصاد بهانه‌ای شده تا دست از کار و تلاش بیشتر بکشند و همه مشکلات کشور را بر گردن آن بیندازند.

سند شکست خورده چشم انداز ۲۰ ساله!

شاید بسیاری از افراد در پاسخ به این سوال که چرا یک برنامه بلندمدت برای بهبود اقتصاد نداشته‌ایم، بگویند سند چشم‌انداز ۲۰ ساله یک برنامه بلندمدت بود؛ اما باید گفت این برنامه شکست خورد، در حالی که بسیاری از کارشناسان معتقدند سند چشم‌انداز ۲۰ ساله صرفا تعاریفی بیش نبودند و دردی را دوا نکرده‌اند.

این در حالی است که محمدرضا یزدی‌زاده؛ عضو سابق شورای راهبردی مالیاتی در گفتگو با خبرنگار دانشجو می‌گوید: ما نیاز به یک سیستم مالی پایدار داریم، اما در این برنامه‌های ۵ ساله هیچ امکاناتی تعریف نشده است و یا بر اساس آن قانونی تغییر نکرده تا به اهداف مورد نظر برسیم.

علی دینی ترکمانی اقتصاددان و استادیار مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی نیز در این باره می‌گوید: سال‌های ۱۳۹۰‌ تا ۱۳۹۷ را باید سال‌های از دست‌رفته اقتصاد ایران لقب داد که باوجود در دسترس بودن ظرفیت‌های موردنیاز برای توسعه اقتصادی، تحولات این حوزه در مسیری عکس حرکت کرده و میانگین رشد اقتصادی کشور فقط به یک‌هشتم میزان رشد هدفگذاری شده در سند بالادستی چشم‌انداز ۲۰ ساله رسیده است.

در واقع وقتی از یک برنامه اقتصادی سخن می‌گوییم باید به نحوه حرکت رو به جلوی کشور‌های صنعتی و نوع برنامه ریزی آن‌ها نیز دقت کنیم تا با توجه به امکانات و شرایط استراتژیک کشورمان به دنبال برنامه‌ای جامع و بلندمدت باشیم تا کشور به سمت فعالیت مولد محور سوق پیدا کند.

اژدهای نوپای اقتصاد

بیایید با یک مثال از اژد‌های نوپای اقتصادی جهان یعنی چین شروع کنیم. اقتصاد شکست خورده‌ای که پس از چندین دهه جنگ، قحطی و رکود شدید اقتصادی دوران مائو تا سال ۱۹۷۶ میلادی روی خوش به خود ندیده بود، اما در حال حاضر رقیب جدی آمریکاست و ۵۷ درصد سرمایه گذاران جهان پیش‌بینی می‌کنند چین تا سال ۲۰۳۰ جای آمریکا را به عنوان ابرقدرت دنیا می‌گیرد. این در حالی است که شی جی پینگ، رئیس جمهور چین در سال ۲۰۱۷ دورنمای خود را برای تبدیل کشورش به یک کشور سوسیالیست مدرن و بزرگ تا ۲۰۵۰ اعلام کرد.

با بررسی حرکت ۳ دهه گذشته اقتصاد چین می‌بینیم که با کنار رفتن مائو از صندلی ریاست جمهوری، سیاستمداران چین، با جدا کردن سیستم اقتصادی مبتنی بر شوروی، سیاست‌های اقتصادی مائو را تا حدودی کنار گذاشتند و با توجه به شرایط کشور، یک اصلاح اقتصادی بزرگی را در سال ۱۹۷۹ با هدف این که «هیچ بازنده‌ای وجود نداشته باشد» اعمال کردند. بر اساس این سیاست، اقداماتی، چون تشویق شهروندان به ایجاد کسب‌وکار، تسهیل قوانین سرمایه‌گذاری خارجی، تمرکززدایی از طریق اعطای مالکیت بخشی از منابع عمومی به دولت‌های محلی در قالب برنامه توسعه اقتصادی چین و... صورت گرفت.

از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۸، تولید ناخالص داخلی واقعی سالانه این کشور به طور متوسط ۵/۹ درصد رشد داشته است که به آن معناست، چین توانسته هر هشت سال یک بار اقتصاد خود را به صورت واقعی ۲ برابر کند! اقتصاددانان بخش عمده رشد چشمگیر اقتصاد چین را در ۲ مسئله اساسی می‌دانند؛ افزایش تولید و سرمایه گذاری در مقیاس بزرگ که با پس انداز داخلی و سرمایه گذاری‌های خارجی تامین می‌شود.

همه این مصداق‌ها گفته شد تا به کشور خودمان برسیم و این که آیا در سال‌های اخیر به فکر برنامه‌ای بلندمدت کارآمد در زمینه توسعه اقتصادی همچون چین یا کشور‌های صنعتی غربی بوده ایم یا خیر؟!

لوکوموتیو اقتصاد نیازمند ریل گذاری صحیح است

مجید شاکری؛ کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با دانشجو می‌گوید: شما ناچار به ریل گذاری برای جهت دهی به سرمایه گذاری‌های آتی در اقتصاد هستید که باید به آن هم نگاه خرد و همچنین یک سری متغیر از سمت اقتصاد کلان، حکم کند به اینکه به کدام جهت و رسته ارجحیت می‌دهید و یا منابع موجود محدود خود را به چه نحوی تخصیص می‌دهید که در نهایت رفاه را در بلندمدت افزایش دهد.

وی ادامه می‌دهد: برای صد سال، دولت مدرن ایران کارکردش به این صورت بوده که نفت یا امنیت جریان نفت را به غرب می‌داده و ما به ازای آن توسعه یا بقا می‌گرفت، نکته‌ای که پیش آمده آن است، عملا ما وارد یک دوره‌ای شده‌ایم که غرب به صورت کلی و آمریکا به صورت خاص، نیاز استراتژیکش به خلیج فارس کاهش پیدا کرده است و عدم امنیت این منطقه نیز برایش اولویت بیشتری دارد و باید بگوییم آن معامله‌ای که برای صد سال ما بر اساسش حکم‌رانی کرده ایم به پایان رسیده است.

ناکارآمدی ابزار‌های سیاسی و امنیتی در بلندمدت

این کارشناس اقتصادی می‌افزاید: ما باید بتوانیم معنای جدیدی در حضور خود در اقتصاد جهانی بدهیم. ما وارد عصری شدیم که شاهد حضور زنجیره‌های تولید جدید هستیم، مثل زنجیره هند-اوراسیا که با سرمایه گذاری انگلستان و آمریکاست و همچنین همچون زنجیره دیوار سبز که سرمایه گذاری فرانسه را دارد که از غرب آفریقا شروع شده و به سمت خاورمیانه می‌رود و ما باید نسبت خود را با این‌ها تعریف کنیم، این تصور که ما با ابزار‌های سیاسی مثل مذاکره کردن یا ابزار‌های امنیتی مثل استفاده از برنامه منطقه‌ای می‌توانیم تحریم پذیری خود را کاهش دهیم، اشتباه است و در بلندمدت حتما نتیجه آن شکست است، چرا که شما باید خیلی برنامه ریزی کنید برای پاسخ به آمریکایی که کنش آن صرفا یک نیش قلم است.

شاکری با اشاره به اینکه در شرایط فعلی ارتباط ما بین برنامه توسعه و آینده ایران بسیار مهم می‌شود، ادامه می‌دهد:، چون برنامه شما صرفا یک برنامه عمرانی جاده‌سازی یا راه‌سازی نیست بلکه تعیین‌کننده نسبت و سهم زیرساختی شما از زنجیره‌های تولید جهانی جدید است که هنوز در ایران نه به درک این زنجیره‌های تولید جهانی جدید نزدیک شدیم و حتی اصلا به سمت این ایده که باید برنامه توسعه ما چیزی از جنس همگرایی با این زنجیره‌ها باشد نزدیک نشده ایم.

وی در پایان سخنان خود می‌گوید: ما به عنوان یک کشور این شانس را داریم که در نقطه تلاقی تمام این زنجیره‌ها قرار گرفته‌ایم و ما باید نسبتمان را با آن‌ها تعیین کنیم، وگرنه وارد یک استعاره‌ای می‌شویم که من آن را بیابان به مثابه بیمه نام گذاری کرده ام، یعنی همه کشور‌ها راه‌های سخت‌تر را امتحان می‌کنند و صرفا بیمه آن‌ها این است که اگر با ما همکاری نکنید، ما از ایران که مسیر ارزان‌تری است حرکت می‌کنیم. در این سیستم، بقیه راه‌ها با ثبات و پایدار می‌مانند. ما نقش خود را به عنوان بیمه گر ایفا کرده ایم، اما هیچ وقت در کشور ما سرمایه گذاری رخ نمی‌دهد.

لزوم یافتن مسیر آینده اقتصادی

به طور کلی با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر تحولات بسیاری در اقتصاد جهانی رخ داده است، لزوم پیدا کردن مسیر آینده اقتصاد برای هر کشوری از جمله ایران ضروری است.

این در حالی است که برخی از کشور‌های منطقه راه اقتصاد خود را با توجه به شرایط پیش رو پیدا کرده اند، اما ایران همچنان اقتصاد خود را بر اساس همان مسیر یک قرن گذشته با محوریت نفت جلو می‌برد و این اتفاق باعث شده تا فرصت عمل در اختیار غرب قرار گیرد و هر روز تحریم‌های جدیدتری را علیه ما اعمال کند که همین مسائل نیاز کشور را برای ارائه یک برنامه توسعه مبتنی بر تجارت نوین بین المللی دوچندان کرده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: توسعه برنامه توسعه چین ایران چشم انداز ۲۰ ساله سرمایه گذاری برنامه توسعه برنامه ریزی یک برنامه برنامه ای زنجیره ها کشور ها سال ها راه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۷۵۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور

معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد گفت: متاسفانه تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود و بر همین اساس باید در اجرای برنامه هفتم توسعه اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه استان یزد، جعفر رحمانی در نشست تبیین مبانی و احکام برنامه هفتم توسعه کشور که با حضور معاون امور برنامه‌های توسعه امور برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور و جمعی از معاونان برنامه و بودجه (طرح و برنامه) دستگاه‌های اجرایی در محل سالن اندیشه این سازمان برگزار شد؛ از نتایج اجرایی نشدن کامل برنامه ششم توسعه مانند عدم تحقق رشد اقتصادی در دهه ۹۰ شمسی سخن گفت.

رحمانی با تاکید بر اینکه اجرای کامل این برنامه و به ویژه استقرار نظام درآمد- هزینه استانی می‌تواند جهش تولید با مشارکت مردم را تسریع کند، گفت: متأسفانه تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود و بر همین اساس باید در اجرای برنامه هفتم توسعه اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برنامه ششم توسعه کشور از برنامه‌های توسعه‌ای ناموفق کشور بود و تنها فقط ۳۰ درصد از آن محقق شده است، افزود: اگر برنامه‌ای را به نحو احسن تدوین، اما درست اجرا نکنیم، نتیجه آن کاهش سرمایه‌های اجتماعی و عدم اعتماد مردم نسبت به برنامه‌ریزی میان مدت و بلند مدت در کشور خواهد شد.

رحمانی ناترازی‌های انرژی و مالی در کشور را جدی خواند و گفت: برنامه هفتم توسعه با تغییر نگرش و به صورت مساله محور و با تاکید بر رشد فراگیر تدوین شده و دو اصل اولویت‌بندی درست و سازوکار انگیزشی کارا و اثربخش در آن دیده شده است.

وی با تاکید بر اینکه همه مدیران استانی و مقامات کشوری در مقابل نسل آینده کشور مسئولیت دارند تا در پنج سال آینده ایرانی آبادتر بسازند، گفت: برنامه هفتم توسعه کشور متفاوت‌تر از سایر برنامه‌های توسعه‌ای قبلی در کشور است چرا که ضمن ایجاد انگیزه در افراد می‌تواند تحول در نظام اداری ایجاد کند و به تبع آن بسیاری از مشکلات و گرفتاری‌های مردم در پایان اجرای این برنامه مرتفع خواهد شد.

معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با اشاره به شعار سال و تحقق آن، جهش تولید با مشارکت مردم را تنها از مسیر پایبندی به اصول برنامه هفتم توسعه کشور امکان پذیر دانست و بیان داشت: نیاز داریم برای نقش دادن به مردم در رسیدن به رشد اقتصاد و جهش تولید، بار دیگر اعتماد را به آنان بگردانیم که این امر مستلزم تلاش جدی همگان است و استقرار جدی نظام درآمد- هزینه استانی می‌تواند نقش موثرتری به استان‌ها در ۵ سال آینده بدهد.

رحمانی با بیان اینکه رشد اقتصادی در کشور کیک اقتصاد را بزرگ‌تر کرده و موجب آن می‌شود که مردم بیشتری از آن منفعت ببرند، اظهار داشت: خوشبختانه دولت سیزدهم در ابتدا با نگاه ویژه به برنامه محوری در صدد اداره کشور به صورت عقلانی است و پیشران‌ها، مسائل بحران‌ساز و بسترها در برنامه هفتم توسعه به درستی دیده شده است.

وی با یادآوری اینکه استان یزد در برنامه محوری در کشور پیشرو بوده و تاکنون برنامه‌های تحولی زیادی همچون یزدِنوین، یزدِ بهره‌ور و یزدِ نوآور را تدوین و به مرحله اجرا گذاشته است، تاکید کرد: راهی جز اینکه طبق برنامه اصولی و عقلانی در کشور و به تبع آن در استان شروع کنیم به اصلاح ساختارها و رفع ناترازی‌های موجود بپردازیم وجود ندارد.

در ادامه این نشست افشین کسالائی، معاون امور برنامه‌های توسعه امور برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور به تجزیه و تحلیل نظام برنامه‌ریزی کشور و تبیین نقشه‌راه برنامه هفتم توسعه پرداخت و با بیان اینکه برای تحقق اهداف در استان‌ها باید به سمت برنامه‌محوری حرکت کرد، اظهار داشت: برنامه‌های عملیاتی ستون فقرات نظام برنامه‌ریزی است.

به گفته معاون امور برنامه‌های توسعه امور برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور، اجرایی شدن برنامه هفتم توسعه تنها بر منابع عمومی متکی نیست و خلق و تجهیز منابع جدید، باید توسط مدیران در نظر گرفته شود.

کسلائیی با اشاره به اینکه برنامه هفتم توسعه علاوه بر ترسیم وضع موجود، آینده اقتصاد و توسعه کشور در سطوح متعدد را مورد توجه قرار داده است، بیان داشت: برنامه هفتم توسعه ناگزیر به برنامه محور بودن است و برای اولین بار این برنامه با پارادایم رشد فراگیر و مبتنی بر سه سطح اصلی‌ترین پیشران‌ها، رد مهمترین بحران‌ها و خلق مهمترین بسترهای پیشرفت کشور ترسیم شده است.

در پایان این نشست حاضرین به طرح سوالات و ابهامات خود در خصوص این برنامه پرداختند و نظرات و دیدگاه‌هایشان را نیز بیان کردند.

کد خبر 747957

دیگر خبرها

  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور
  • تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر انقلاب به مسئولان
  • تدوین سند چشم‌انداز توسعه حمل‌ونقل استان گلستان
  • ‌اقتصاد کشور را نباید دولتی مدیریت کرد
  • اجرای سند توسعه اشتغال در ۵۰۰ روستای خراسان شمالی
  • سرانه مصرف برنج به ازای هر ایرانی ۳۵ کیلو است
  • بهادری جهرمی: دولت پیگیر حقابه هیرمند بوده و خواهد بود/ توسعه و تقویت همکاری‌های امنیتی بین تهران و اسلام آباد یکی از اهداف سفر رئیسی به پاکستان / تداوم برنامه‌های حمایتی دولت از کشاورزان در سال جاری / آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
  • بهادری جهرمی: توسعه و تقویت همکاری‌های امنیتی بین تهران و اسلام آباد یکی از اهداف سفر رئیسی به پاکستان
  • حفظ ثبات و امنیت پایدار ، لازمه تحقق اهداف اقتصادی
  • چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست