Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، در ادامه فشارهای معترضان در ارمنستان به نخست‌وزیر برای استعفا، گروهی از آن‌ها یکی از ساختمان‌های دولتی را در مرکز ایروان اشغال کردند.

معترضان پس از حضور چند ساعته در ساختمان دولت که محل استقرار چند وزارتخانه مهم است، این ساختمان را ترک کردند. آن‌ها در بیانیه‌ای اعلام کردند که تنها با استعفای نیکول پاشینیان، به اعتراض‌های خود پایان می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس روسیه، در بیانیه معترضان آمده است: «خواستیم نشان دهیم که می‌توانیم به هر ساختمانی که بخواهیم وارد شویم.»

موج تازه اعتراض‌ها علیه نخست‌وزیر هفته گذشته و با کاهش شدت سرمای هوا در ارمنستان آغاز شد. تجمع‌کنندگان در پایتخت اقدام نیکل پاشینیان در پذیرش توافق صلح با جمهوری آذربایجان و تخلیه مناطق اطراف ناگورنو-قره‌باغ را خیانت می‌دانند و به همین دلیل خواستار برکناری او هستند. معترضان ۳ ماه قبل نیز در خیابان‌های پایتخت و شهرهای بزرگ دست به تجمع زدند و با نیروهای پلیس درگیر شدند. تعدادی از معترضان نیز ساختمان پارلمان را تصرف کردند.

موج تازه اعتراض‌ها را گروه‌ها و جریان‌های سیاسی مخالف نخست وزیر ارمنستان موسوم به جنبش «نجات میهن» سازماندهی و هدایت کرده‌اند. وازگین مانوکیان، یکی از چهره‌های مخالف پاشینیان، و نامزد اصلی جنبش نجات میهن برای تصدی پست نخست وزیری، مردم ارمنستان را به اعتصابات سراسری و تظاهرات تا برکناری دولت و نخست‌وزیر دعوت کرده است. این جنبش اعلام کرده اعتراض‌های سراسری قرار است هر روز در ارمنستان برگزار شود.

بحران سیاسی در ارمنستان به اعتراض‌های خیابانی محدود نبوده است. هفته گذشته، ستاد مشترک ارتش با انتشار بیانیه‌ای که به امضای اونیک گاسپاریان، رئیس ستاد مشترک نیز رسیده بود، خواستار کناره‌گیری پاشینیان از قدرت و استعفای کابینه او شد. ستاد مشترک ارتش ارمنستان، دولت این کشور را ناکارآمد خوانده و تاکید کرده که اشتباهات جدی پاشینیان در سیاست خارجی، ارمنستان را تا مرز فروپاشی پیش برده است.

پاشینیان در واکنش، اونیک گاسپاریان و ارتش را به تلاش برای کودتا متهم کرد و از نظامیان خواست از دخالت در سیاست خودداری کنند. او همچنین از هوادارانش خواست برای مقابله با کودتا، به خیابان بیایند. پاشینیان همچنین فرمان برکناری گاسپاریان را صادر کرد؛ فرمانی که با مخالفت ارمن سرکیسیان، رئیس جمهور ارمنستان، روبرو شده است.

ارتش در بیانیه خود خواهان استعفا و کناره‌گیری دولت آقای پاشینیان شد. آنها به آنچه اقدام "غیرمسئولانه" آقای پاشینیان در برکناری یک ژنرال ارتش خواندند، اعتراض کردند.

ستاد مشترک ارتش ارمنستان گفته است حکومت ناکارآمد و اشتباهات جدی در عرصه سیاست خارجی آقای پاشینیان، ارمنستان را تا مرز فروپاشی برده است.

بعد از شکست ارمنستان در جنگ ۴۴ روزه با جمهوری آذربایجان در منطقه ناگورنو-قره‌باغ که با توافق سه‌جانبه ایروان، باکو و مسکو به آتش‌بس منجر شد، اعتراض‌ها علیه نخست‌وزیر ارمنستان آغاز شد. پاشینیان اما پذیرش این آتش‌بس را ضروری دانست و اعلام کرد که برای جلوگیری از کشته شدن سربازان ارمنی گرفتار در محاصره نیروهای آذربایجان، چاره دیگری نداشته است.

ارمنستان در این جنگ بعد از پیشروی نیروهای آذربایجان، مجبور شد هفت منطقه اشغالی این کشور را در منطقه قره‌باغ تخلیه کرده و به مرزهای بین‌المللی عقب‌نشینی کند.

کد خبر 586804 برچسب‌ها قره‌باغ ارمنستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: قره باغ ارمنستان ستاد مشترک اعتراض ها نخست وزیر قره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۷۵۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: اسرائیل تنها مقصر تشدید تنش در خاورمیانه است

به گزارش «تابناک» به قنل از خبرگزاری صدا و سیما، رجب طیب اردوغان گفت که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل و سران این رژیم تنها مقصران تنش‌های اخیر در خاورمیانه هستند.

اردوغان همچنین گفت که نتانیاهو به دنبال ایجاد یک جنگ منطقه‌ای است. او همچنین گفت نخست‌وزیر اسرائیل در تلاش است برای ماندن در قدرت جنگ در غزه را طولانی کند.

انتقاد‌ها از نتانیاهو بعد از عملیات ۷ اکتبر موسوم به «طوفان‌الاقصی» و جنگی که او در غزه آغاز کرد به شدت بالا گرفته است. اردوغان از حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در سوریه به عنوان آخرین مورد از تنش‌آفرینی‌های اسرائیل یاد کرد و گفت کشور‌هایی که در جنگ غزه ساکت بودند در این اتفاق به حمایت از اسرائیل پرداختند.

دیگر خبرها

  • اعتراض کارمندان گوگل به همکاری این شرکت با اسرائیل
  • دیدار نخست‌وزیر قطر و وزیر خارجه ترکیه
  • مذاکرات آتش‌ بس غزه متوقف شده است
  • موضع‌گیری نخست وزیر قطر درباره تحولات غزه
  • پاسخ کوبنده سپاه به رژیم صهیونیستی، مخالفان نظام را در بهت فرو برد
  • رویارویی حامیان و مخالفان رژیم صهیونیستی در مجلس انگلیس
  • نتانیاهو آقای شکست؛ ۱۷ باخت بزرگ نخست‌وزیر جنجالی
  • مقابله پلیس با اعتراضات مخالفان دولتی در گرجستان
  • اردوغان: اسرائیل تنها مقصر تشدید تنش در خاورمیانه است
  • امتناع پاشینیان از واژه نسل کشیدرباره ارامنه خبرساز شد