Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

رضا بوستانی در نشست موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با عنوان "چشم انداز نرخ ارز در سال ۱۴۰۰"، گفت: اینکه نرخ ارز تحت تاثیر چه عواملی قرار می‌گیرد، بسیار مهم است که طبق تئوری برابری قدرت خرید وابسته به این است چه سال پایه‌ای انتخاب و چه نرخ تورمی در نظر گرفته می‌شود. از فروردین ۱۳۶۹ تا دی ۱۳۹۹ نرخ ارز تعادلی که از این طریق بدست می‌آید در دو قله ۱۴ تا ۱۵ و ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این زمینه صادرات نفت یکی از متغیرهای کلیدی موثر بر نرخ ارز است به گونه‌ای که هر زمان میزان صادرات نفت کم شده، نرخ ارز در بازار آزاد افزایش پیدا کرده است. علاوه براین، نرخ ارز تحت تاثیر تورم نیز است که تاکنون امکان مدیریت آن فراهم نشده است بنابراین، در کنار متغیرهای اقتصادی چون تورم، نقدینگی و سیاست‌های پولی و ارزی در راستای نرخ ارز باید به صادرات نفت هم توجه شود که خارج از کنترل ایران است.

معاون اداره عملیات بازار باز بانک مرکزی با بیان اینکه عرضه و تقاضا تنها عامل تعیین کننده در نرخ ارز نیست، ادامه داد: با توجه به اینکه بین اکتشاف نفت، تولید و صادرت نفت وقفه ۵ ساله وجود دارد اما زمانی که خبری مبنی بر اکتشاف نفت منتشر می‌شود، نرخ ارز شروع به کاهش قیمت می‌کند بنابراین، یک متغیر به شدت اثر گذار در کنار تورم‌های داخلی و خارجی که صادرات نفت است نوسانات ارز را ایجاد می‌کند.

بوستانی در ادامه گفت: باید با وجود تحریم‌ها و سیاسی شدن صادرات نفت در سال‌های اخیر یک محل درآمد هموار شده‌ای از نفت داشته باشیم که این راه هموار شده از طریق اصلاح بودجه می‌تواند محقق شود که دولت و مجلس در حال حاضر در رابطه با بودجه رویکردهای کاملا متفاوتی دارند. از سوی دیگر، قوانین و مقررار شبه بودجه‌ای وجود دارد که در بودجه ذکر نمی‌شود به عنوان مثال، برای تامین خسارات یک زلزله از صنذق ذحیزه ارزی برداشته می‌شود بنابراین، حتی اگر بودجه را هم اصلاح کنیم، آن قدر فعالیت‌های شبه بودجه در قوانین دیگر وجود دارد که بودجه را با چالش مواجه می‌کنند.

وی با تاکید براینکه تنها راه حلی که می‌توان با آن سایر مشکلات اقتصادی را حل کرد، کنترل تورم است، افزود: تبعات کنترل تورم هم در بودجه، مدیریت نهادهای مالی و هم در نرخ ارز خود را نشان می‌دهد و هیچ هدفی مهم‌تر از این نباید باشد که ثبات اقتصادی بوجود آید که مهم‌ترین مولفه آن مدیریت و کنترل تورم است.

بوستانی درباره چشم انداز نرخ ارز در سال آینده گفت: اگر در سال ۱۴۰۰ بتوانیم ۲.۵ میلیون بشکه نفت را صادر کنیم، قیمت دلار معادل ۱۵ هزار تومان می‌شود و در غیر اینصورت، نرخ ارز در سال آینده بالای ۳۰ هزار تومان خواهد بود.

معاون اداره عملیات بازار باز بانک مرکزی در پایان خاطرنشان کرد که از آنجا که اقتصاد کشور در سال آینده دو موقیعت و احتمال ۵۰ درصدی رفع تحریم یا ثبات تحریم‌ها را در پیش دارد، بهترین کار برای تولید کننده با این افق نا اطمینان این است که فعالیتی انجام ندهد زیرا، هر یک از این دو موقعیت استراتژی خاص خود را می‌خواهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: دلار بودجه نفت صادرات نفت نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۷۶۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه عمرانی ۲۱۹ میلیارد تومانی منطقه ۶ قم در سال گذشته

مدیر منطقه شش شهرداری قم از صرف ۲۱۹ میلیارد تومان بودجه برای اجرای پروژه‌های عمرانی منطقه در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: بهسازی ۱۵ هزار متر مربع از پیاده‌روهای سطح منطقه انجام شد.

احمد ترکمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم با اشاره به اینکه درصد بالایی از منطقه ۶ بافت فرسوده است، اظهار کرد: ۹۹ درصد پروژه‌های عمرانی انجام شده در سال گذشته بازسازی بوده است.

وی افزود: در سال گذشته ۲۱۹ میلیارد تومان به منظور اجرای پروژه‌های فنی و عمرانی در منطقه شش شهری صرف شده است.

مدیر منطقه ۶ شهرداری قم با اشاره به پروژه‌های فنی و عمرانی انجام شده در منطقه خاطرنشان کرد: احداث و بهسازی پیاده رو به طول ۱۵ هزار متر مربع با اعتباری بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان، احداث سالن فرهنگی شهریار با اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان و احداث ایستگاه سوم آتش‌نشانی و خدمات ایمنی با اعتباری بیش از ۱۴ میلیارد تومان از جمله پروژه‌های اجرا شده در منطقه است.

ترکمن از توزیع ۲۱ هزار و ۵۰۰ تن آسفالت در منطقه خبر داد و تاکید کرد: در سال گذشته پروژه احداث و بهسازی شوارع فرعی شامل زیرسازی، جدول گذاری، لکه‌گیری و آسفالت، به طول ۲۱۰ هزار متر مربع با اعتباری بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان در منطقه ۶ اجرا شده است.

وی اضافه کرد: به دنبال اجرای پروژه احداث و بهسازی نهر و کانال‌های دفع آب‌های سطحی و حفر چاه، در سال گذشته ۵۳ حلقه چاه در منطقه ۶ حفر شد.

مدیر منطقه ۶ شهرداری قم گفت: پروژه احداث و بهسازی نهر و کانال‌های دفع آب‌های سطحی و حفر چاه به طول ۲۳ کیلومتر مربع با اعتباری بالغ بر ۴۶ میلیارد در منطقه صورت گرفت.

ترکمن هزینه ۲۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های ترافیکی منطقه را مورد توجه قرار داد و افزود: در راستای اجرای پروژه‌های ترافیکی ۸۲ کیلومتر از معابر منطقه ۶ شهر قم در سال گذشته خط‌کشی شد.

کد خبر 747272

دیگر خبرها

  • بودجه روسیه برمبنای نفت ۶۵ دلاری تنظیم می‌شود
  • سرانه ۱۰ میلیون تومانی بودجه عمرانی شهرداری قم
  • بودجه عمرانی ۲۱۹ میلیارد تومانی منطقه ۶ قم در سال گذشته
  • برنت ۸۸ دلار و ۴۰ سنت شد
  • توزیع رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی با دلار چند نرخی!
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ |برنت ۸۸ دلار و ۴۰ سنت شد
  • ثبات قیمت نفت در بازار‌های جهانی/ برنت ۸۷.۱۱
  • افزایش بهای جهانی نفت
  • قیمت نفت در بودجه چند دلار است؟
  • مازنی:برخوردهای خشن در خیابان‌ها با زنان براساس کدام منبع رخ می‌دهد؟ /قیمت دلار چند برابر سال ۱۴۰۰ شده اما صدایی از دولتمردان در نمی آید