Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سیده مرضیه شفاپور عصر دوشنبه در آئین اختتامیه دهمین جشنواره مدو لباس فجر با تشریح جزئیات و نحوه برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری کشور،‌ گفت: فرهنگ و هنر بستر بیان ایده های خلاقانه و جریان و فرایندی مستمر است که با پیشینه تاریخی، موقعیت های اجتماعی و اقتصادی پیوند دارد و با توجه به چشم انداز آینده و تحولات فرهنگی جلوه می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:‌هنرهم به عنوان زبان مشترک مردم دنیا در عرصه بین المللی از یک طرف به عنوان دریچه ای برای تعامل و گفتگو از سوی دیگر به عنوان پل پیوند و ارتباط ملت‌ها نقش بی بدیلی را در نزدیکی ملل مختلف جهان ایفا می کند.

به گفته وی،‌ بطوریقین هنرمندان نیز به عنوان بازیگران اصلی این عرصه با خلق آثار ارزشمند و فاخر خود نقشی مضاعف را در هرچه مستحکم تر کردن این ارتباطات و پیوند ایفا می کنند.

مقوله مد و لباس زیر شاخه ای از فرهنگ و هنر زمینه‌ساز گفتگو و تعامل

رئیس دهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر تاکید کرد: پوشش و لباس ایرانی ـ اسلامی، سرشار از تنوع نقش، طرح و رنگ است که از سویی ریشه در پیشینه تاریخی دارد و از زیست اجتماعی و باور و تفکر مردم تبعیت می کند و از دیگر سو بیانگر هویت فرهنگی بومی است.

شفاپور ادامه داد: مقوله مد و لباس به ویژه پوشش به عنوان زیر شاخه ای از فرهنگ و هنر زمینه‌ساز گفتگو و تعامل با حوزه‌ها و بخش‌های مختلف را فراهم کرده است هرچند این مقوله (مدولباس) سابقه‌ای دیرینه برای تبیین آداب و رسوم، اعتقادات، باورها، نگرش ها، تفکرات و ... داشته و دارد اما آنچه حائز اهمیت است اینکه جمهوری اسلامی ایران جلوه و انباشتی از قومیت ها، فرهنگ ها و آداب و رسوم است که در سراسر این مرز و بوم طنین انداز تنوع هویت فرهنگی و اجتماعی است.

استقبال چشمگیر از جشنواره مدو لباس فجر نشانگر اقبال جشنواره

وی در ادامه با اشاره به بخش های مختلف دهمین دوره جشنواره بین المللی مدو لباس فجر، تصریح کرد: جشنواره مد و لباس فجر امروز به عنوان یک رویداد بزرگ فرهنگی و هنری فرصتی مغتنم را برای توسعه تعامل و گفتگو فراهم کرده تا از این طریق کمک شایانی به مانایی و پویایی فرهنگ و هنر این خطه از کره خاکی نماید.

 شفاپور در عین حال تاکید کرد: دهمین جشنواره بین المللی مدولباس امروز مفتخر است که با برگزاری دهها وبینار ،کارگاه آموزش های داخلی و خارجی، برگزاری مسابقات زنده طراحی لباس و غیره زمینه‌ساز تبادلات و ارتباطات بیشتر را در سطح بین‌المللی و ملی فراهم کرده است از این رو استقبال آحاد مردم اعم از صنعتگران و فعالان عرصه مد و لباس کشور و علاقه‌مندانی از آن سوی مرزها گواه این مدعاست.

شعار جشنواره ( بهشت کاشان) تاکیدی بر توجه طراحان لباس، پژوهشگران

وی خاطرنشان کرد: «نقش مکران» و « فر گلستان » در دو دوره پیش جشنواره بین المللی مد و لباس فجر، فرصتی برای بازخوانی و بازاندیشی درباره ظرفیت های مکران و گلستان برای حوزه طراحی لباس ایجاد کرد و اینک در دوره دهم نیز دورنمایه این دوره «بهشت کاشان» توجه طراحان لباس، پژوهشگران و توجه عمومی را به تاریخ، فرهنگ، معماری، ادبیات و آداب و رسوم و زندگی کاشان معطوف کرده است و فضایی برای گفتگو درباره این موضوع فراهم ساخته و طراحان لباس با مطالعه و پژوهش درباره کاشان طرح هایی را برای جشنواره ارائه کرده اند.

رشد کمی و کیفی آثار دستاورد مهم جشنواره دهم مد و لباس فجر

رئیس کارگروه ساماندهی مدو لباس فجرادامه داد: اگرچه پاندمی کووید ۱۹ و همه‌گیری ویروس منحوس کرونا محدودیت‌هایی را برای این دوره جشنواره ایجاد کرد اما با همت و تلاش های که صورت گرفت این دو هزار و ۱۰۰ اثر در شش بخش طراحی لباس، زیورآلات ،کیف و پاپوش، علمی و دانشگاهی، صنعت و فناوری، بین المللی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که پس از داوری آثار برتر به بخش تالار نمایش جشنواره راه یافت و طی پنج روز در معرض دید عموم علاقمندان قرار گرفت. کلام آخر اینکه امروز پرونده دهمین جشنواره بین المللی مد و لباس در حالی در این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم ( تدبیر و امید ) بسته می‌شود که از لحاظ کمی و کیفی شاهد رشد چشمگیری در بخش‌ها و عرصه‌های مختلف این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری در سطح ملی بلکه در عرصه بین‌الملل هستیم.

برگزاری جشنواره دهم با رفع موانع و مشکلات

رئیس دهمین دوره جشنواره بین المللی مدو لباس فجر با اشاره به مسائل و مشکلاتی که درمسیر برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری ایجاد شد، از همه دست‌اندرکاران ، حامیان و همراهان به ویژه وزیر فرهیخته فرهنگ و ارشاد اسلامی دکتر سید عباس صالحی و سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری که به حق همراه و حامی جدی هرچه باشکوهتر برگزارشدن این جشنواره بودن تشکر و قدردانی کرد.

دهمین جشنواره بین المللی مد و لباس در یک نگاه

دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر عصر از ۲۸ بهمن با حضور سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، هاکوپیان، صدیقه پاکبین دبیر این رویداد با بازدید از غرفه های فعالان حوزه مد و لباس در برج آزادی به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

 ۸۰ مرکز فعال در حوزه مد و لباس، برای داشتن غرفه در نمایشگاه جشنواره مد و لباس فجر درخواست کردند که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی حدود ۴۰ غرفه در مجموعه برج آزادی حضور داشتند.

رونمایی از مجموعه "ایران دخت" در قالب ۱۰ اثر از نمادهای فرهنگی و تاریخی سراسر کشور، برگزاری بخش ویژه سردار سلیمانی در حوزه طراحی و ساخت زیورآلات، برگزاری مسابقه زنده از ایده تا اجرا طی چهار روز در بخش‌های مانتوی اجتماع، پیراهن مردانه، بالاپوش و چادر زنانه و تقدیر از تنی چند از پیشکسوتان عرصه طراحی پارچه، لباس و سوزن‌دوزی از دیگر بخش‌های دهمین جشنواره مد و لباس فجر بود.

دهمین جشنواره مد و لباس فجر با شعار «هر گوشه کاشان بهشتی است جهان را» در بخش‌های رقابتی و غیر رقابتی قرار بود از ۲۵ بهمن تا اول اسفند برگزار شود که با تغییرات صورت گرفته این جشنواره از ۲۸ بهمن تا ۲ اسفندماه سال جاری در  برج آزادی برگزار شد.

برچسب‌ها سید عباس صالحی هنرهای تجسمی سید محمد مجتبی حسینی کارگروه ساماندهی مد و لباس جشنواره ‌های فجر مرضیه شفاپور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سید عباس صالحی هنرهای تجسمی سید محمد مجتبی حسینی سید عباس صالحی هنرهای تجسمی سید محمد مجتبی حسینی کارگروه ساماندهی مد و لباس جشنواره های فجر اخبار کنکور دهمین جشنواره بین المللی مد و لباس رویداد بزرگ فرهنگی و هنری جشنواره مد و لباس فجر مدو لباس فجر فرهنگ و هنر بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۷۷۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوازدهمین دور جشنواره ملی گل ارغوان در پروان

ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت پروان از برگزاری دوازدهمین دور جشنواره ملی گل ارغوان را در تپه گلغندی، شهر چاریکار خبر داده است.
گفته شده که در این جشنواره، مولوی ضیاءالحق حقمل، سرپرست معنیت امور نشرات و رئیس آژانس اطلاعاتی باختر وزارت اطلاعات و فرهنگ برگزاری چنین جشنواره‌ها را در بهبود وحدت و رشد فرهنگ‌ها و هویت تاریخی شهروندان مهم خوانده است.

وی افزود طالبان متعهد به ایجاد فضای اخوت و از بین بردن تعصبات می‌باشد.

گفتنی است که همه ساله جشن گل ارغوان در ولایت پروان برگزار می شود. باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • فیلمسازی در حوزه اقوام یک گام بزرگ است/ اهمیت خرده‌فرهنگ‌ها
  • ایران پاسخ اتهامات آمریکا اتحادیه اروپا و گروه 7 پس از تنبیه اسرائیل را داد/ سخنگوی وزارت خارجه: تا زمانی که اراده‌ای برای توقف جنایات رژیم اسرائیل و نقض فاحش مقررات بین‌المللی توسط صهیونیست‌ها نباشد، چشم انداز روشنی در مسیر صلح پایدار متصور نیست
  • داوران جشنواره ملی طنز و رسانه ( طنز پهلو) معرفی شدند
  • برگزاری اختتامیه دهمین دوره هفته هنر انقلاب/ هدیه‌ای که تقدیم مردم غزه شد
  • اختتامیه دهمین دوره هفته هنر انقلاب برگزار شد
  • دوازدهمین دور جشنواره ملی گل ارغوان در پروان
  • داوران جشنواره طنزپهلو معرفی شدند
  • مستند پرتره عبدالحمید قدیریان از رادیو فرهنگ
  • لغو عضویت ایران در سه سازمان بین‌المللی
  • اسماعیلی: سکوی دائمی عرضه لباس عفیفانه در میدان هفت تیر افتتاح می‌شود