Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-03-29@06:17:28 GMT

تولید از پیچیده‎ترین میدان نفتی ایران آغاز شد

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۷۸۷۱۸

تولید از پیچیده‎ترین میدان نفتی ایران آغاز شد

میدان نفتی مشترک آذر به عنوان پیچیده ترین میدان مشترک نفتی با ظرفیت تولید روزانه ۶۵ هزار بشکه نفت خام اسفندماه 1399 به بهره برداری رسمی رسید. تولید زودهنگام از این طرح در اسفند ماه ۱۳۹۵ و با هدف دستیابی به ظرفیت تولید نفت خام به میزان ۳۰ هزار بشکه در روز محقق شده بود. تاکنون (اسفندماه 1399) حدود 36  میلیون بشکه نفت از این میدان مشترک برداشت شده و درآمد حاصل از تولید نفت آذر، از سقف هزینه‌های توسعه میدان پیشی گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تأمین منافع ملی، ایجاد فرصت اشتغال برای نیروهای بومی و رونق اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها در منطقه ایلام، از شاخص‌های برجسته اجرای طرح توسعه میدان نفتی مشترک آذر به شمار می آید.  با توجه به منویات مقام معظم رهبری در نام‌گذاری امسال به نام «جهش تولید»، حجم عظیمی از کار و فعالیت در طرح توسعه میدان نفتی آذر با حضور پیمانکاران ایرانی محقق شد.

(برای مشاهده مشخصات میدان آذر در کمتر از 2 دقیقه، اینجا کلیک کنید)

*موقعیت جغرافیایی:

میدان نفتی مشترک آذر در بلوک اکتشافی اناران در استان ایلام (در جنوب غربی ایران و ۲۵ کیلومتری شهرستان مهران) در مرز ایران و عراق واقع شده است.

تاریخچه توسعه:

طرح توسعه میدان نفتی آذر که در جنوب استان ایلام در مجاورت میدان البدره عراق واقع به دنبال قرارداد بیع‌متقابلی که میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی داخلی متشکل از شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت و شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت امضا شده بود، تکمیل شده است. نخستین دكل در مهرماه سال ۱۳۹۱ در میدان آذر مستقر و برپا شد. در سال 92 قراردادهای سطح الارضی طرح امضا شد و در سال 93 عملیات حفاری نخستین چاه به اتمام رسید؛ در سال 1394 پرداخت هزینه های طرح از طریق تسهیلات صندوق توسعه ملی و ساخت تاسیسات جهت تولید زودهنگام آغاز شد. در ادامه توسعه طرح در سال 95 حفاری 10 حلقه چاه با عمق مجموع 63 کیلومتر به پایان رسید و خط لوله 16 اینچ صادرات نفت از میدان آذر تا دهلران به طول 130 کیلومتر تکمیل شد و به بهره برداری رسید. در سال 1396 حفاری 13 حلقه چاه با مجموع عمق 72 کیلومتر به اتمام رسید و سفارش گذاری کالاهای واحد فرآورش مرکزی آغاز شد. در ادامه توسعه این طرح در سال 97 عملیات اجرایی خطوط لوله صادرات نفت و گاز به طول 323 کیلومتر به اتمام رسید و دستیابی به مجموع تولید 19 میلیون بشکه نفت محقق شد؛ در سال 1398 فعالیت های راه اندازی و پیش راه اندازی در واحد فرآورش مرکزی آغاز شد و حفاری 18 حلقه چاه به عمق 82.5 کیلومتر به اتمام رسید. و در نهایت در سال 1399 حفاری 20 حلقه چاه به عمق 88 کیلومتر و همچنین عملیات ساخت ردیف های نفتی جهت تولید 65 هزار بشکه در روز به اتمام رسید.

هزینه های  اجرای طرح:

هزینه‌های اجرایی طرح توسعه میدان آذر، بالغ بر ۱.۴ میلیارد یورو برآورد می شود که بخش قابل توجهی از آن از طریق صندوق توسعه ملی و بخشی دیگر نیز از طریق شرکت اهداف و وام‌های بانکی تأمین شده است.

پیچیدگی های توسعه آذر:

میدان آذر در نزدیکی گسل اصلی زاگرس و گسل بالارود قرار گرفته و ساختاری با رژیم‌های فشاری متناوب و پیچیده دارد که درهم‌تنیدگی ویژگی‌های ساختاری میدان سبب می‌شد در جریان حفاری چاه‌ها، آن هم در اعماق زیاد، به‌طور مستمر با تغییرات شدید و غیرقابل پیش‌بینی رژیم فشاری در لایه‌های زمین روبه‌رو باشیم. یعنی به‌واسطه تناوب زیاد لایه‌های کم‌فشار و پرفشار و ثبت فشارهای غیرعادی سازندی هنگام حفاری، در فواصل زمانی کوتاه، هم با هرزروی گل حفاری و هم با جریان پرفشار سیال روبه‌رو بود که برای رفع این مشکل، باید از جداری‌ها و آستری‌ها در سایزهای غیرمعمول استفاده می‌شد.

عمیق‌ترین و سنگین‌ترین لوله‌های جداری سطحی کشور با عمق بیشتر از ۲ کیلومتر و وزن حدود ۵۰۰ تن، در چاه‌های آذر نصب شده است و بیشترین تعداد مقاطع حفاری برای دسترسی بهینه به لایه مخزنی در سطح میدان‌های نفتی کشور با هفت حفره مربوط به میدان آذر است. البته در کشور میدان‌هایی از این دست وجود دارد، اما در این ابعاد پیچیده و ناشناخته نیست. افزون بر این، با توجه به فشار و دمای بالای مخزن، میدان آذر می‌تواند تقریباً جزو میدان‌ها با فشار و دمای بالا (HP HT) یه شمار آید و با لحاظ کردن مقدار بالای گازهای اسیدی، چالش‌های عملیاتی این میدان دوچندان می‌شود. بسیاری از پیمانکاران حفاری در دنیا برای اثبات توانایی‌های فناورانه، روی قابلیت‌های خود در حفاری چاه‌های HP HT تأکید می‌کنند و در میدان آذر ۲۰ حلقه چاه از این نوع وجود دارد. به این فهرست، ناهمگنی بالا در خواص سنگ و سیال به‌ویژه کیفیت نفت‌ تولیدی از افق‌های مختلف مخزنی، وجود رسوب فراوان وکس و آسفالتین و با تأکید مجدد وجود مقادیر بالای گاز سولفید هیدروژن در مخزن را هم باید اضافه کرد. هر چاه در میدان آذر، یک داستان زمین‌شناسی اختصاصی با درس‌آموخته‌های منحصر به خود را دارد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: انتخابات 1400 میدان نفتی آذر طرح توسعه میدان اتمام رسید میدان نفتی میدان آذر حلقه چاه آغاز شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۷۸۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکست انحصار تولید پرینتر سه‌بعدی فلزی با قابلیت ساخت قطعات پیچیده

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با تولید چاپگرهای سه‌بعدی فلزی از طریق تکنولوژی SLM که در انحصار معدودی کشور خارجی بوده، امکان تولید مستقیم پیچیده‌ترین قطعات از فایل‌های سه‌بعدی را با بالاترین دقت فراهم کرده است.

به گزارش ایسنا، احمد فروزمهر، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به تولید چاپگرهای سه‌بعدی، گفت: این دستگاه مبتنی بر تکنولوژی SLM است که از پودر آلیاژ به‌عنوان ماده اولیه و لیزر به عنوان ابزار ساخت استفاده می‌کند. این روش امکان تولید قطعات با هر پیچیدگی را به طور مستقیم از فایل سه‌بعدی آنها فراهم می‌کند. در این روش، محصول فلزی نهایی با هرگونه پیچیدگی، مستقیما بدون نیاز به عملیات ثانویه خاصی از فایل سه‌بعدی آن ساخته می‌شود. در این فرآیند لیزر توان بالا برای ذوب پودر فلزی و آمیختن آنها به هم استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه زمانی که یک لایه تشکیل می‌شود، یک لایه پودر جدید روی سطح ساخت گسترده می‌شود، ضخامت لایه‌ها را ۲۰ تا ۱۰۰ میکرون دانست و خاطرنشان کرد: از جمله موادی که در فرآیند مورد استفاده قرار می‌گیرند، فولاد ابزار، فولاد زنگ نزن، کبالت کروم و تیتانیوم هستند. زمانی که مواد واکنش‌زا مانند تیتانیوم یا آلومینیوم مورد استفاده قرار می‌گیرند، میزان اکسیژن در محفظه مهر و موم شده باید به حداقل برسد تا از اکسید شدن ماده و نقص‌های بعدی جلوگیری کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: این دستگاه برای ساخت قطعات مورد نیاز صنایع نیروگاهی، هوافضا، خودرو، ساخت قالب‌های صنعتی، پزشکی و دندانپزشکی کاربرد دارد. این دستگاه همچنین در زمینه تحقیقات در حوزه علوم مهندسی مکانیک و متالورژی نیز قابلیت‌های متعددی دارد.

به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، فروزمهر افزود: ما نخستین سازنده پرینتر سه‌بعدی فلزی (SLM) در کشور هستیم که ساخت آن تا پیش از این تنها در انحصار چهار کشور آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه بوده و به دلیل تحریم‌ها، واردات این تجهیزات امکان‌پذیر نبوده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آغاز بتن‌ریزی ساختمان راکتور واحدسوم نیروگاه اتمی بوشهر در آینده
  • شکست انحصار تولید پرینتر سه‌بعدی فلزی با قابلیت ساخت قطعات پیچیده
  • تولید قطعات پیچیده صنعتی با پرینتر سه بُعدی فلزی ایران ساخت
  • رونمایی از کتاب «میدان نفتون، از آغاز تاکنون»
  • بیش از ۵۱۶ هزار متر حفاری اکتشافی در کشور
  • تولید قطعات پیچیده صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی «ایران ساخت»
  • ضرورت توسعه اقتصاد غیر نفتی
  • افزایش ۱۵۰ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز ایران تا ۱۴۰۶
  • افزایش ۱۵۰ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز ایران تا سال ۱۴۰۶
  • بزرگترین شرکت خدمات میدان نفتی جهان از روسیه خارج نمی‌شود