Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-16@20:49:35 GMT

پیش‌بینی ۳ کارشناس از وضعیت امروز بورس ۱۲اسفند ۹۹

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۸۰۱۹۳

پیش‌بینی ۳ کارشناس از وضعیت امروز بورس ۱۲اسفند ۹۹

با مختصات فعلی بازار سهام، اگرچه سیگنال‌های مثبتی به بازار ارسال شده است اما همچنان شدت عرضه‌ها در روزهای آخر سال تعیین کننده خواهد بود.

به گزارش سرویس بورس مشرق، معاملات دیروز سهام پس از مصوبه دیشب سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص رعایت حد نصاب صندوق‌های سرمایه گذاری و به پایان رسیدن فشار خرید اوراق ها توسط صندوق‌ها شاهد کاهش شدت عرضه ها بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به فروش دارایی های مازاد در قالب سهام و زمین و افزایش شدت عرضه‌ها در بازار همزمان با تسویه اعتبارات مشتریان کارگزاری‌ها در روزهای پایانی سال، احتمال سناریوی ادامه‌دار بودن موج عرضه‌ها قابل پیش‌بینی است. با قوت گرفتن روند عرضه‌ها، بازگشت بازار اندکی بعید و دور از دسترس است. البته همچنان در بازار هستند کسانی که معتقدند موج ورودی پول‌ و نقدینگی به بازار می‌تواند شرایط صعودی بازار را حداقل در یک بازه کوتاه مدت رقم بزند.

بیشتر بخوانید:

حرکت بورس به سمت تعادل

البته بررسی روند بازار در سه روز ابتدایی هفته جاری، الگوی حساب شده‌ای را می‌تواند در اختیار بورس بازان قرار دهد؛ به طوریکه شدت عرضه‌ها هر روز نسبت به روز قبل با سیر کاهشی همراه بود. با این اوصاف تقاضاها همچنان در مقابل عرضه‌ها توان و رمقی ندارند و البته به توجه به روزهای آخر سال طبیعی می‌نماید. برآیند مختصات فعلی بازار، نمایانگر این است که شدت عرضه‌ها اهرم تعیین کننده بازار در روزهای آخر سال است. دو سناریو برای بازار فردا ترسیم شده است؛ نوسان مثبت یا تداوم روند معاملات امروز؟       

نوسان مثبت در بازار فردا؟

علیرضا عزیزاللهی | کارشناس بازار سرمایه

یک شنبه شب مصوبه ای از سمت سازمان بورس منتشر شد مبنی بر الزام صندوق های درآمد ثابت، به سرمایه گذاری حداقل ۱۵ درصد از منابع خود در سهام شرکت ها تا پایان سال ۱۴۰۰. این تزریق نقدینگی  می بایست با ۳ درصد تا پایان اسفند ماه آغاز شود و تا پایان سال آتی به حداقل ۱۵ و حداکثر ۲۵ درصد برسد. این مصوبه همزمان با نزدیک شدن به اتمام فروش اوراق دولتی در بورس میتواند باعث ایجاد تعادل نسبی در بازار شود.

 افزایش حجم معاملات دیروز نسبت به روزهای گذشته و جمع آوری بخشی از صفوف فروش را می توان از تاثیرات این دو اتفاق دانست. از طرفی با توجه به نزدیک شدن به پایان سال و سررسید تسویه اعتبارات مشتریان برخی از کارگزاری ها، پیش بینی می شود که روند معاملات و نقدشوندگی سهام متعادل تر شده و بهبود یابد و نمیتوان انتظار روند صعودی جدی تا پایان سال از بازار داشت.

با توجه به جمع آوری صفوف فروش و یا کاسته شدن از حجم این صفوف در برخی از سهام شاخص ساز، احتمال می رود امروز

 شاهد نوسان مثبت موقت در برخی از این سهام باشیم.

تداوم افت مجدد شاخص؟

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

افزایش حدنصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌های درآمدثابت در سهام باعث شد بازار تکان بخورد و در طول زمان معاملات دوشنبه، صف فروش برخی نمادهای مطرح جمع شد. با این حال همچنان فشار فروش در بازار آن قدر زیاد است که نزدیک به ۷۰ درصد نمادها  درگیر صف فروش باشند.

 برآیند خرید و فروش سهامداران حقیقی نیز بیانگر آن است که سهامداران به دنبال نقد کردن سبدخود هستند. در این شرایط انتظار می‌رود در معاملات فردا نیز حجم سنگین عرضه‌ها و افت مجدد شاخص‌کل را شاهد باشیم. اما اگر سفارش‌های حمایتی مناسبی در کف قیمت نمادهای مطرح ثبت شود و از سوی دیگر معاملات اوراق دولتی به پایان برسد، بازار کم‌کم به تعادل خواهد رسید.

دلایل ادامه دار بودن عرضه

حسام کرد | کارشناس بازار سرمایه

صفوف فروش همراه با حجم معاملات بهتر نسبت به روزهای گذشته در پی مصوبه جدید سازمان بورس اوراق بهادار مبنی بر افزایش حدنصاب سرمایه گذاری صندوق های درآمد ثابت که میتواند منجر به ورود تقریبا ۹هزار میلیارد نقدینگی به بازار سرمایه شود ،توانست تا حدودی قدرت نقدشوندگی سهام را افزایش دهد.

سرکوب شدن بازار بدلیل فروش اوراق دولتی که خریدار عمده آن همین دست از صندوقها بوده اند ، حال با رو به اتمام بودن اوراق دولتی میتوان به سرازیر شدن نقدینگی و ثبات نسبی بازار در میانمدت خوشبین بود.

در کوتاه مدت همچنان بدلیل نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و تسویه اعتبار کارگزاری ها احتمال ادامه دار بودن عرضه وجود دارد.

منبع:اقتصادنیوز

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا بورس بازار بورس شاخص بورس بورس تهران فرابورس اخبار بورس بازار بازار سرمایه بازار سهام سهام پیش بینی سرمایه گذاری بازار سرمایه اوراق دولتی شدت عرضه ها پایان سال صندوق ها تا پایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۸۰۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲

به گزارش صدای ایران،اکو ایران نوشت: بازار بورس اوراق بهادار تهران همچنان با ارزش معاملاتی پایین در حال سپری کردن روزهای پایانی فروردین ماه ۱۴۰۳ است روزهایی که برای سال ۱۴۰۲ و در این بازه زمانی ارزشی بیش از ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان را برای معاملات در بازار ثبت می‌شد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در نهایت و در سومین روز محدوده شده در دامنه نوسان یک درصدی ۴ هزار و ۹۰۰ واحدی افت کرد اما نمادهایی مثل خودرو و فولاد تلاش کردند تا از منفی های بازار خلاصی پیدا کنند و برای فرار از محدودیت های ایجاد شده برای دامنه نوسانی قیمتی خود از صف فروش به صف های خرید برسند.

ارزش معاملات ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان را به خود گرفت و ارزش بازار نیز در محدوده ۷ هزار و ۶۳۱ هزار میلیارد تومانی ماند.

گروه فلزات اساسی بیشترینارزش معاملات روز جاری را به خود اختصاص دادند و پس از آن گروه خودرویی و گروه شیمیایی ها به ترتیب با ارزش معاملات ۲۵۸ و ۱۵۸ میلیارد تومانی در رتبه های دوم وسوم ایستادند.

عده‌ای از فعالان بازار معتقد هستند احتمالا بازار ساز در تلاش است تا با مثبت نشان دادن نمادهای لیدر بازار سرمایه این موضوع را در ذهن بازار ایجاد کند که بازار برای روز چهارشنبه (فردا) که قرار است دامنه نوسان به حالت قبل برگردد در بازار مسیر صعودی قرار بگیرد و این موضوع کمی نگران کننده است.

از سویی تعداد دیگری از افراد در فضای مجازی با راه اندازی نظرسنجی‌هایی خواستار حفظ دامنه نوسان برای مدت زمان بیشتری بودند و این درخواست را از سازمان بورس داشتند که وضعیت محدود دامنه نوسان را تا اطلاع ثانویه تمدید کند. تا تب نقد کردن در بازار با گذشت زمان کاسته شود.

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در خصوص وضعیت این روزهای ارز این طور گفته که ما نگران وضعیت بازار ارز هستیم؛ باید موضوع سیاست‌های ارزی تعیین تکلیف شود که چالشی برای سیاست‌های اقتصادی کشور است.

و به گفته ایرنا، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در پاسخ به تذکر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و درباره روند بازار ارز اظهار کرد: جلسه مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت بازار ارز به تاخیر افتاد حتما ما جلسه‌ای را هفته‌ آینده برگزار خواهیم کرد.

اما تسهیل شرایط مالیات از زبان وزیر اقتصاد این طور بود که دولت بنا دارد تا پایان مهرماه امسال برای کاهش فشار به نقدینگی شرکت‌ها و وارد کنندگان کالاهای اساسی، بجای دریافت مالیات و عوارض آن‌ها بصورت نقد، ضمانت‌نامه بانکی، اسناد خزانه و اوراق گام را جایگزین کند. خاندوزی گفت: امیدواریم کاهش نرخ مالیات و استفاده از ابزارهای جدید برای تسویه شاهد رفع برخی از مشکلات تولیدکنندگان کشور باشیم.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران
امروز هم شاخص کل با افت بیش از ۵ هزار واحدی همراه شد هرچند که در ساعات پایانی بازار تقاضای نسبتا سنگینی در نمادهایی چون فولاد و خودرو ایجاد شد اما این موضوع خیلی نتوانست افت شاخص کل را محدود کند.

شایعاتی در بازار است که ممکن است مدیران بازار سرمایه برای کاهش تب فروش در بازار همچنان دامنه نوسان را محدود کنند اما از سویی هم باز شدن دامنه نوسان و برگشت به خالت قبل با توجه به مسائل و اخبار اقتصادی (و جدا از خبرهای سیاسی و احتمالات پیش رو) بازار می تواند به مسیر صعودی برگردد چرا که شایعه افزایش نرخ دلار نیما و کاهش فاصله آن با دلار بازار آزاد تحرکاتی در بازار ایجاد کرده است. اما ریسک سیاسی همچنان بر جو بازار غالب است.

دیگر خبرها

  • از هفته آینده دامنه نوسان و روند معاملات به حالت عادی بازمی‌گردد
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • چطور در بازار بورس سرمایه گذاری کنیم؟
  • پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
  • ۷۲۰ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام خارج شد
  • عبور بورس از بحران/ جو روانی تالار شیشه‌ای آرام شد
  • ورق بازار سرمایه برگشت
  • هیجان و فروش حقیقی‌ها در بورس/ خرید حقوقی به۱۸۰۰ میلیاردتومان رسید
  • هیجان و فروش حقیقی‌ها در بورس/خرید حقوقی به۱۸۰۰ میلیاردتومان رسید
  • کاهش بیش از ۱۱ هزار واحدی شاخص کل بورس/تغییر دامنه نوسان اقدامی موثر بود؟