Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، سال گذشته نام‌نویسی از متقاضیان سفر به حج تمتع برای سال ۹۹ در این ایام آغاز شد و بسیاری از زائران در روزهایی که کرونا چندان شناخته شده نبود و تازه وارد کشور شده بود، برای تشرف به سرزمین وحی ثبت‌نام کردند و پس از آن سازمان حج و زیارت نیز جلسات و کلاس‌های آموزشی را با توجه به شرایط موجود به صورت آنلاین برگزار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما با وجود آمادگی ایران برای اعزام زائران به حج تمتع سال ۹۹، سعودی‌ها از نپذیرفتن زائر خارجی خبر دادند و در نهایت حج تمتع سال جاری فقط برای ۱۰ هزار نفر از افراد ساکن عربستان انجام شد.

برای حج سال آینده نیز با توجه به شرایط موجود و شیوع کرونای انگلیسی هنوز وضعیت برپایی حج و موافقت عربستان با ورود زوار اعلام نشده است؛ تا جایی که حتی طرف سعودی که هر ساله پس از پایان عملیات حج تمتع، برای حج تمتع سال آینده برنامه‌ریزی کرده و تفاهم‌نامه حج را با مسوولان کشورهای مهمان به امضا می‌رساند، هنوز با هیچ کشوری وارد مذاکره نشده تا درباره نحوه پذیرش یا سهمیه هر کشور تصمیم‌گیری کند.

بر همین اساس، بیش از ۶ ماه است که بسیاری از کشورها در بلاتکلیفی بوده و درباره برپایی حج تمتع سال آینده اطلاعاتی ندارند. با این وجود یکی از رسانه‌های عربی به نقل از وزیر بهداشت سعودی، شرط اصلی عربستان برای حضور در حج تمتع سال آینده را زدن واکسن اعلام کرده و گفته است: «باید کمیته‌ای برای شرکت کنندگان در موسم حج و عمره تشکیل شود و برای بهره برداری از امکانات بهداشتی مورد نیاز در مکه مکرمه، اماکن متبرکه و مدینه منوره و نقاط ورودی زائران حج امسال آماده شوید».

با این سخنان وزیر بهداشت به نظر می‌رسد که طرف سعودی در حال آماده‌سازی حضور زوار به سرزمین وحی است و البته باید منتظر بود که نحوه این پذیرش و سهمیه‌ها به چه صورت انجام خواهد گرفت.

همچنین سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر روز گذشته به ارسال نشدن دستورالعمل بهداشتی برای کشورها از سوی سعودی‌ها و آمادگی ایران برای اعزام زوار با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به ویژه زدن واکسن، بهبود کنترل بیماری، درمان‌های به موقع اشاره کرد و گفت: چندی پیش نشستی بین رئیس سازمان حج و زیارت و وزیر بهداشت برگزار شد که دکتر نمکی بابت تامین واکسن حجاج کشورمان قول مساعد خود را اعلام کرد.

به گزارش فارس، سهمیه ایران در حج امسال ۸۵ هزار و ۵۰۰ نفر بود که زائران نیز برای جلوگیری از افزایش هزینه‌ها با توجه به نوسان نرخ ارز، همه هزینه سفر به حج تمتع که از حدود ۳۲ تا ۴۱ میلیون تومان اعلام شد، پرداخت کردند و در انتظار سفر به خانه خدا در ایام حج تمتع هستند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: حج تمتع سفر به سرزمین وحی وضعیت حج 1400 چه کسانی به حج 1400 می روند وزیر بهداشت عربستان حج کرونایی کرونا و حج 1400 وزیر بهداشت رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر حج تمتع سال حج و زیارت سال آینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۸۱۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام کاروان های عمره مفرده آذربایجان شرقی از ششم اردیبهشت ماه

 روحی ملکی با اشاره به برگزاری عمره مفرده زائران ایرانی پس از ۹ سال وقفه اظهار کرد: دو کاروان با ظرفیت‌های ۸۵ نفر از استان آذربایجان شرقی و یک کاروان ۸۵ نفره از استان‌های آذربایجان غربی و اردبیل روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ساعت ۱۶ به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.

وی افزود: اعزام این کاروان آغازی بر عمره مفرده بعد از ۹ سال است که بعد از حج تمتع با کاروان‌های بیشتری اعزام خواهند شد.

وی در ادامه از آغاز اعزام زائران حج تمتع از ۲۴ اردیبهشت ماه خبر داد و افزود: زائران استان آذربایجان شرقی با ۲۸ کاروان ۴۰۹۵ نفره که از این تعداد ۱۲۳نفر از شهرستان ارومیه هستند به حج تمتع اعزام می‌شوند.

روحی ملکی خاطرنشان کرد: پرواز حج تمتع از ۲۴ تا ۲۹ اردیبهشت ادامه دارد که برگشت زائران از یکم تیرماه آغاز می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون متقاضیان حج تمتع از امروز آغاز شد/ متقاضیان ۱۵ روز قبل از اعزام ادغام کنند
  • آغاز واکسیناسیون زائران حج تمتع ۱۴۰۳ در خراسان رضوی 
  • اعزام کاروان های عمره مفرده آذربایجان شرقی از ششم اردیبهشت ماه
  • ایران مشتاق میزبانی از شهروندان سعودی | از آنان به بهترین نحو استقبال خواهد شد
  • صدور روادید زائران حج تمتع آغاز شده است
  • اعلام تعداد زائران حج و پیگیری‌ برای ویزای عربستان
  • اعزام ۳ هزار زائر یزدی به حج تمتع
  • اولین اعزام زائران حج عمره پس از ۹ سال انجام شد | اعلام زمان نخستین پرواز حج تمتع | مدت حضور حجاج در عربستان چند روز است؟
  • نخستین گروه از زائران عمره راهی عربستان شدند/ آغاز اعزام به حج تمتع 24 اردیبهشت 1403 + عکس ها
  • حداقل و حداکثر مدت حضور حجاج ایرانی در عربستان